"شکست بزرگ بهتر از موفقیت نه چندان چشمگیر است"
چگونه طرح خود را سادهتر کنیم (بخش دوم)
شرکتها به طور مداوم در حال ساخت محصولات ساده و قابل استفاده هستند. ویژگیهای بیشتر، فنآوریهای جدید و قابلیتهای پیشرفتهای که هنوز هم در سبکی ساده برای استفاده وجود دارد؛ البته بیشتر اوقات سادهترکردن آن سختترین چیزی است که میتواند وجود داشته باشد. بخش اول درباره روند سادگی در محصول و تعریف این ویژگیها یاد گرفتیم در بخش دوم نیز سایر نکات مهم برای ساده کردن طرح خود را یاد میگیریم.
12.در برقراری ارتباط روند برنامه و وضعیت سیستم شفاف باشید
عدم قطعیت ما را مضطرب میکند، باید تا حد امکان از آن جلوگیری کرد. به همین دلیل در هر زمان بهتر است مسیر واضح باشد و کاربر بتواند ببیند که در حال حاضر در این مرحله، در کجا قرار دارد و در آینده یا مراحل بعدی چه پیش میآید. نگهداری خلاصهای از اطلاعات قبلی ارائه شده نیز ایده خوبی است؛چراکه باعث میشود بارهای کمتری روی حافظه کاربر قرار گیرد و نیاز به بازگشت به مرحله را برای بررسی مضاعف مراحل قبلی برطرف کند.
13. محاسبات را برای کاربرانتان انجام دهید
مغز انسان محسابات اعداد را دوست ندارد. فشارهای تکاملی مغز در تشخیص عملکرد شی در مقایسه با عملیات حسابی بهینه شدهاند. سعی کنید برای انجام همه محاسبات به جای کاربر، از سیستم استفاده کنید.
14. پیچیدگی را با استفاده از مفهوم Progressive disclosure پنهان کنید.
مفهوم Progressive disclosure یک الگوی طراحی است که در طراحی UX مورد استفاده قرار می گیرد تا رابط کاربری برای کاربران راحتتر تفسیر شود. این شامل توالی اطلاعات و اقدامات در چندین صفحه است تا بدین ترتیب کاربر را گیج نکند یا اطلاعات بیربط را مخفی نکند. Progressive disclosure مفهوم معمولی حرکت از "انتزاعی به ویژه" است و از جمله توالی رفتارهای کاربر یا تعامل را دنبال می کند. یک مثال خوب از این مفهوم را میتوانید در مثال زیر ببینید.
15. به الگوهای و تعاملات متداول متکی باشید
کاربران بیشتر وقت خود را صرف محصولات و برنامهها میکنند. این بدان معنی است که کاربران ترجیح میدهند سایت شما به همان شکلی که سایر سایتهایی که قبلاً آنها را میشناسند عمل کند و انتظارات خاصی از نحوه نگاه و رفتار محصول شما دارند که مشابه سایر سایتها است. این جمله برای هر محصول دیجیتالی یا فیزیکی از شبکه اجتماعی گرفته تا یخچال منزل شما صادق است و ذهنیت مصرفکننده را منعکس میکند. این بدان معنا نیست که شما باید نوآوری را متوقف کنید؛ بلکه بیشتر برای ارزیابی اینکه آیا دوری از روشهای سنتی ارائه نویگیشن یا کنترل، کاربر را توجیه میکند که مدل ذهنی خود را تغییر دهد.
16. اولین تجربه را ساده طراحی کنید
هدف اصلی هر طرحی باید اتصال کاربران به کالای ارزشمند در اسرع وقت باشد. درمورد این موضوع کمی فکر کنید. هر چیزی که بین کاربر و هدف نهایی در یک سیستم وجود دارد، مانعی نیست مگر اینکه یک نیاز را برطرف کند. تجربه بار اول برای هر فرآیند بسیار مهم است، ما انسانها خیلی سریع میخواهیم نظر خود را در مورد محصول شکل دهیم و اگر راضی نباشیم بلافاصله از آن دور میشویم.
حتی اگر اولین بار هم سعی کنید این کار را انجام دهید ساده ترین کار چالش برانگیز است. بعضی اوقات قبل از بهره برداری از محصول، آموزشهای اضافی لازم است. انتظار کاربر این است که محصول باید به اندازه کافی ساده باشد تا زمانی که برای آنها مشکلی به وجود آمد یا چیزی اشتباه شد برنامه قابل درک باشد؛ بنابراین به جای یک رابط کاربری پرمحتوا همراه با مطالب یادگیری سعی کنید برنامهای ساده و قابل درک ایجاد کنید.
17- ارگونومی و شرایطی را که در آن از محصول استفاده میشود، به خاطر داشته باشید
ارگونومی از مفاهیمی است که برای اولین بار توسط یونانیان باستان مطرح شد و در واقع اصولی برای استفاده بهتر و آسانتر افراد از اشیا هستند و در درواقع گوشههایی از تجربه کاربری را ارائه میدهد.ارگونومی چگونگی استفاده از محصول است و درواقع فرایند طراحی محصولات و سیستمها به گونه ای است که متناسب با افرادی باشد که آن را اداره میکنند. اکثر مردم فکر می کنند این چیزی است که مربوط به صندلی یا طراحی کنترل ماشین و سایر ابزارها است اما باید بدانید این ویژگی چیزی فراتر این موارد است. ارگونومی در طراحی هر چیزی از جمله محصولات دیجیتالی، کاربرد دارد.
در سال 1954، روانشناس پاول فیتز، با بررسی سیستم حرکتی انسان، نشان داد که زمان لازم برای رسیدن به یک هدف بستگی به مسافت آن دارد و با اندازه آن ارتباط معکوس دارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که عناصر معمول استفاده شده بزرگ هستند و آنها را نزدیک کاربران قرار میدهند.
18. از مقادیر خودکار و ویرایش درون خطی پشتیبانی کنید
تمام تعاملها، نماها، مراحل غیر ضروری را در هر فرآیند حذف کنید. هنگام کار با سیستم یک سرعت مطلوب وجود دارد که آن را "وضعیت جریان" مینامند. این جریان را با ایجاد قسمتهای جدید برای نوشتن خراب نکنید. برای کلیه اقدامات یا مقادیری که بعداً قابل تغییر هستند، ویرایش درون خطی را تا حد ممکن پشتیبانی کنید.
19. برای کاهش بار شناختی از پیش فرضهای هوشمند استفاده کنید
پیش فرضهای هوشمند انتخابهایی است که در فرمها ایجاد میشود و پاسخ سوالات را برای کاربران فراهم میکند؛ همچنین برای تکمیل سریعتر فرمها به کمک کاربران میآید. پرکردن فرمها باعث میشود که افراد آن را تجزیه کنند، پاسخی را در فرم وارد کنند. با تعریف پیش فرضهای مربوطه، طراحان باید کاربران و زمینه ای را که در آن از یک محصول استفاده می کنند، درک کنند. این تنها با تحقیق و آزمایش عمیق امکان پذیر است که از کاربران خود بیاموزند و پیش فرض ها را بر اساس دادههای تاریخی و الگوهای استفاده کاربران تنظیم کنند. همیشه گزینه پیش فرض را انتخاب کنید که اکثریت قریب به اتفاق کاربران (مثلاً 90-95 درصد) آن را انتخاب میکنند.
20. از خطاها جلوگیری کنید
پیامهای خطا استرس زیادی را به همراه دارند و این احساس را برای کاربران به ارمغان میآورند که باعث نارضایتی یا انجام نشدن کار میشوند. از بررسی خودکار دادههای وارد شده اطمینان حاصل کنید و هشدارها یا یادآوریهایی را برای ورود دادههای نامناسب برای کاهش خطاها فراهم کنید. یا شرایط مستعد خطا را از بین ببرید یا قبل از انجام عمل، گزینههای تأیید را برای آنها بررسی کرده و به کاربران معرفی کنید.
21. طراحی برای دسترسی
به عنوان یک طراح، هدف شما دستیابی به بهترین نتیجه است؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که محصول شما بدون استثناء توسط مخاطبان گستردهتری قابل دسترسی است. بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان وجود دارند که معلولیت دارند. از رنگ به عنوان تنها وسیله بصری برای انتقال اطلاعات استفاده نکنید. از تضاد کافی بین متن و پیش زمینه و غیره اطمینان حاصل کنید که برای دسترسی همگانی مناسب باشد و درواقع تجربه را برای همه افرادی که از آن استفاده میکنند بهبود میبخشید.
جمعبندی
طراحی ساده برای استفاده و درک محصولات آسان نیست، اما راهی برای پیشبرد آن است و در این دو بخش سعی کردم راههایی سریع برای حرکت به سمت سادگی را همراه با شما یاد بگیرم امیدوارم برای شما هم مفید بوده باشه، خوشحال میشم نظراتتونو بدونم...
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش XD (تمرین دیزاین لندینگ پیج)
مطلبی دیگر از این انتشارات
مجذوب پیچیدگی
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونه یک پورتفولیوی خوب برای استخدام شدن بسازیم؟