خبرنامه وکیل سایبری (19 خرداد)

بسمه تعالی

خبرنامه وکیل سایبری

آخرین اخبار روز حقوق سایبری و جرایم سایبری جهان را با وکیل سایبری دنبال کنید.

این خبرنامه زیرنظر مستقیم علیرضا طباطبایی وکیل متخصص حوزه جرایم سایبری آماده می شود.

19 خرداد 1402




خبر اول:

کلیات جرایم سایبری

جرایم سایبری یک اقدام مجرمانه می باشد که از طریق اینترنت و با استفاده از تجهیزات رایانه ای یا هر وسیله هوشمند دیگری انجام می شود.

هکرها یا مجرمان، انگیزه های مختلفی برای ارتکاب این جرم دارند. آنها می توانند این کار را برای آسیب رساندن به یک فرد، یک سازمان یا حتی یک دولت انجام دهند. نمونه های بسیاری از جرایم سایبری شامل کلاهبرداری، سرقت هویت، مزاحمت های مجازی، ویروس برای از بین بردن سیستم می شود.

دولت باید قوانینی را برای جلوگیری از جرایم سایبری وضع کند و مردم عادی نیز باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند. حتی بسیاری از افراد تحصیل کرده هم این گونه فعالیت ها را انجام میدهند.

اگر سطح فردی را مورد بررسی قرار دهیم، افراد آسیب دیده همچنان بدنبال جبران خسارت هستند. برخی حتی به خودکشی هم دست می زنند. در واقع، از دست دادن پول و هر داده ای که محرمانه باشد، فرد را درمانده می کند و او را در موقعیت دردناک قرار می دهد.

در سناریوی حاضر، جرایم سایبری به شایع‌ترین جرم ارتکابی از طریق اینترنت تبدیل شده است. به همین دلیل است که باید اقداماتی را برای جلوگیری از چنین جنایاتی انجام دهیم. رفتار آگاهانه و پیروی از پروتکل های امنیتی تنها ابزار مفیدی می باشد که می تواند تا حدودی از وقوع جرایم سایبری جلوگیری کند.

منبع خبر : statetimes




خبر دوم:

افزایش حملات به نقش های کلیدی در یک سازمان

مجرمان سایبری حملات سایبری را علیه مدیران ارشد و خانواده های آنها انجام می دهند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، هکرها مستقیماً مدیران ارشد و اعضای خانواده‌شان را از طریق آدرس‌های ایمیل شخصی شان مورد هدف حملات سایبری قرار می‌دهند.

به گفته ی محققان 42 درصد از سازمان‌ها گفته‌اند که یک مدیر اجرایی یا یکی از اعضای خانواده او مورد هدف مستقیم یک حمله سایبری بوده است. در واقع در این بردار تهدید هدفمند، هدف گیری نقش های خاص و کلیدی در سازمان انجام شده است.

متخصصان امنیت سایبری معتقدند که هدف قرار دادن کارمندان/نقش کلیدی بیشترین تأثیر را بر روی امنیت سایبری در سال 2023 خواهد داشت.

این مدیران و خانواده‌هایشان با تعدادی از روش های تهدید از جمله حملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی، بدافزار و نفوذ شبکه مورد هدف قرار می‌گیرند.

در این سناریو، مجرمان سایبری متوجه می شوند که اکثر مدیران، در محیط‌ها و دستگاه‌های شخصی خارج از محیط سازمانی کاملاً ضعیف در برابر حملات سایبری رفتار می کنند. به همین خاطر، آنها در برابر این نوع حملات آسیب‌پذیر هستند.

مهاجمان سایبری می‌توانند با حملات متنوعی مانند فیشینگ، نفوذ به شبکه های وای فای عمومی، حملات برنامه‌های مخرب و دیگر روش‌های مشابه، تلاش کنند تا اطلاعات حساس مدیران را به دست آورده و از آن سوء استفاده کنند. اغلب در این نوع حملات، از تکنیک‌های فریب اجتماعی و ارسال ایمیل‌های تقلبی استفاده می‌شود تا مدیران را به اقدامات نادرستی مانند ارائه اطلاعات ورودی، ارسال رمز عبور یا دسترسی به حساب‌ها تشویق کنند.

با توجه به اینکه مدیران، اغلب دارای دسترسی و اطلاعات حساس درباره سازمان و تصمیم‌های استراتژیک هستند، بنابراین به اهداف جذابی برای مهاجمان تبدیل می‌شوند. بنابراین، ضرورت حفاظت از مدیران و آموزش آنها در مورد روش‌های مختلف حمله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این موارد شامل ایجاد سیاست‌ها و فرآیندهای امنیتی، آموزش امنیت سایبری، استفاده از راهکارهای محافظتی مانند رمزنگاری، نظارت دقیق بر دسترسی‌ها و ایجاد آگاهی امنیتی می باشد. همچنین، باید اطمینان حاصل شود که سیستم‌ها و نرم‌افزارهای استفاده شده توسط مدیران ارشد نیز به‌روز و محافظت شده باشند.

منبع خبر : cshub




خبر سوم:

رونق بخشی به متاورس در دستان هوش مصنوعی

پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی می‌توانند متاورس را بهبود بخشند و به آن رونق بیشتری ببخشند. متاورس به یک فضای مجازی اشاره دارد که در آن افراد می‌توانند در محیط‌های تعاملی با هم ارتباط برقرار کنند و محتواهای دیجیتالی را تجربه کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان کار خلاقانه هنرمندان انسانی را ترکیب و بازسازی کرد و به عنوان یک اینترنت فراگیر، همکاری بین هوش مصنوعی و هنرمندان را فراهم نمود. همچنین، با استفاده از پرداخت‌های کوچک، هنرمندان می‌توانند به عنوان صاحبان اثر، از طریق هوش مصنوعی درآمد کسب کنند. به طور کلی، هوش مصنوعی می‌تواند به متاورس رونق بخشد و به هنرمندان این امکان را بدهد تا از طریق ترکیب و تولید مجدد کارهایشان در متاورس درآمدزایی کنند.

با استفاده از هوش مصنوعی، امکان ترکیب و بازسازی دارایی‌های دیجیتالی ساخته شده توسط انسان‌ها در محیط متاورس وجود دارد. این ترکیب دارایی‌ها به وسیله عوامل هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده و تولید محتوای جدید منجر شود. همچنین، با استفاده از قراردادهای هوشمند و پرداخت‌های کوچک، امکان پرداخت حقوق نمایندگی به هنرمندان از طریق دریافت درآمد کوچک و متعدد در ارز دیجیتال فراهم می‌شود. این روند می‌تواند به ایجاد یک بازار جدید و منصفانه برای هنرمندان و خلق محتوا در محیط متاورس منجر شود.

با همگرایی web3 و هوش مصنوعی، هر قطعه از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد. این روند می‌تواند ساختار اقتصادی صنعت خلاق را تغییر دهد. اگر هر دارایی ایجاد شده به یک NFT منحصر به فرد تبدیل شود، و هر بار که آن دارایی مجددا استفاده شود یا مشتقاتی از آن ساخته شود، حق امتیاز به تولیدکننده اصلی پرداخت شود، چه اتفاقی می افتد؟

هوش مصنوعی با دسترسی به یک "کتابخانه جهانی از محتوا"، قادر است نقش اصلی در خلق محتواها را بر عهده بگیرد. با استفاده از هوش مصنوعی، زمان تولید رسانه‌ها که ممکن است سال‌ها طول بکشد، به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت و می‌توان در عرض روزها یا هفته‌ها به خلق و تولید محتوا پرداخت. به طور خلاصه، با تلفیق هوش مصنوعی و کتابخانه‌های جهانی محتوا، فرآیند تولید محتوا به شدت سریع‌تر و کارآمدتر خواهد بود.

این فرآیند می‌تواند «صنایع خلاق» را دموکراتیزه کند و تولید محتوا انجام دهد، همان کاری که YouTube برای توزیع محتوا انجام داد.

نکته مهمی که دربارهNFTها وجود دارد این است که می‌توانند نمایانگر منشأ باشند. آنها می‌توانند به یک دارایی دیجیتال در بلاکچین امکان بخشند که منحصر به فرد باشد و ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد. در نتیجه این اطمینان حاصل می شود که صاحبان آن دارایی به طور منصفانه پاداش داده می‌شوند و حقوق مالکیت آنها برقرار و غیرقابل تغییر می باشد.

اخیرا مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت آن برای تسریع توسعه متاورس را مورد بحث قرار داده است.

با تکامل متاورس، این سازمان‌ها بر اهمیت یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی مولد تأکید دارند تا محیط‌های مجازی پویا و شخصی‌سازی شده را ایجاد کنند و همکاری و درک را تسهیل کنند. با این یکپارچگی، امیدواریم که متاورس با سرعتی بیشتر توسعه یابد و ما را به سمت یک آینده‌ای هدایت کند که هوش مصنوعی تأثیری تحول‌بخش بر تقریباً هر کاری که انجام می‌دهیم داشته باشد.

ادغام هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین و صنعت خلاق نوید یک تغییر قابل توجه در تولید رسانه را می دهد. با همکاری هوش مصنوعی مولد در تسریع بخشیدن به فرآیند خلق و ابتکار و با استفاده از فناوری بلاکچین جهت تضمین پاداش عادلانه از طریق NFTهای منحصر به فرد، این هماهنگی فناورانه می‌تواند صنایع خلاق را دموکراتیزه کند. ما در حال حاضر در نقطه همگرایی سه توسعه قرار داریم؛ مالکیت مبتنی بر بلاکچین، وب فراگیر یا متاورس و قدرت تحول‌بخش هوش مصنوعی. این فناوری‌های نو ظهور، جهان آنلاین را که برای گذراندن زندگی مدرن ضروری شده، تغییر خواهند داد.

منبع خبر : news




خبر چهارم:

بکارگیری ابزار هوش مصنوعی جهت بلاک کردن سوءاستفاده ‌های آنلاین هدفمند به ستارگان فوتبال

برخی از شرکت ها، ابزارهای هوش مصنوعی (AI) را برای جلوگیری از اظهارنظرهای توهین آمیز به بازیکنان حرفه ای فوتبال ایجاد کرده اند.

هدف این ابزار محدود کردن پیام های توهین آمیز در مورد نژاد و سایر مسائلی می باشد که بازیکنان فوتبال را در رسانه های اجتماعی هدف قرار می دهد.

به گفته ی یک سازمان بریتانیایی که علیه تبعیض در فوتبال مبارزه می‌کند، نژادپرستی رایج‌ترین شکل سوءاستفاده گزارش‌شده در رسانه‌های اجتماعی می باشد. یافته های این گروه بر اساس داده های جمع آوری شده در سه فصل گذشته در فوتبال انگلیس می باشند.

فدراسیون بین المللی فوتبال یعنی فیفا، سال گذشته گزارشی در مورد این مشکل منتشر کرد. در این گزارش آمده که بیش از نیمی از بازیکنانی که در دو رقابت بزرگ در سال 2021 شرکت کرده اند، در رسانه‌های اجتماعی به نوعی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. این رقابت ها شامل مسابقات جام ملت های آفریقا و اروپا بوده است.

فیفا متوجه شده که بیش از یک سوم از 400000 پست رسانه های اجتماعی در مورد بازیکنان فوتبال بر اساس توهین نژادی بوده است.

کیلیان امباپه ستاره سیاه‌پوست فوتبال فرانسه 104 میلیون فالوور در اینستاگرام و بیش از 12 میلیون فالوور در توییتر دارد. او پس از شکست تیم ملی فرانسه در فینال جام جهانی 2022 مقابل آرژانتین، همراه با هم تیمی سیاه پوست خود یعنی کینگزلی کومان، مورد آزار نژادپرستانه (سو استفاده نژادی) قرار گرفت.

وینیسیوس جونیور بازیکن رئال مادرید که او هم سیاه پوست می باشد، مورد هدف توهین نژادی قرار گرفته است. اما همچنان در شبکه های اجتماعی با ۳۸ میلیون فالوور در اینستاگرام و نزدیک به ۷ میلیون در توییتر فعال می باشد.

یکی دیگر از بازیکنان سیاه پوستی که به صورت آنلاین مورد هدف قرار گرفته است، بوکایو ساکا می باشد که برای تیم لیگ برتر آرسنال و همچنین تیم ملی بریتانیا بازی می کند. ساکا بیش از 1 میلیون فالوور در توییتر دارد. او حتی پس از اینکه به خاطر باخت انگلیس در رقابت‌های یورو 2020 مورد سوء استفاده قرار گرفت، همچنان در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می کند.

چند هفته پیش، پیامی با هدف قرار دادن ساکا در توییتر منتشر شد. این پیام ساکا را در حالی نشان می‌داد که صورتش شبیه میمون شده بود، همراه با این جمله: «این بازیکن بی عرضه باعث شکست ما در لیگ شده است.» دقایقی قبل از ارسال این پیام، ساکا یک پنالتی را در یک بازی مهم لیگ برتر از دست داده بود.

بازیکنان و تیم ها می خواهند توهین و توهین نژادی را از رسانه های اجتماعی حذف کنند. شرکت فناوری بریتانیایی بنام GoBubble قصد دارد کامنت های تبعیض آمیز را بلاک کند.

بنیان‌گذار این شرکت، معتقد می باشد که مشکلات فعلی به واسطه فناوری امکان‌پذیر شده‌اند. اما فناوری می‌تواند این مشکل را حل کند، و این تنها یکی از قطعات پازل می باشد که ما آن را می‌بینیم. وی امیدوار است که فناوری بتواند به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر در این راستا عمل کند.

ابزار فناوری هوش مصنوعی شرکت GoBubble به حساب های رسانه های اجتماعی بازیکنان متصل می باشد. این ابزار کلمات نامناسب، تصاویر و پیام های توهین آمیز را جستجو و آنها را مسدود می کند.

سازمان‌های رسمی هم به این مشکل واکنش نشان داده اند. در جام جهانی سال گذشته در قطر، فیفا و سازمان بازیکنان حرفه‌ای (FIFPRO) از یک سرویس نظارت و مدیریت ویژه استفاده کردند تا از نمایش پست‌های نژادپرستانه و توهین‌آمیز برای بازیکنان و دنبال‌کنندگانشان در فضای آنلاین جلوگیری کنند. این سرویس به عنوان یک ابزار مدیریت محتوا، پست‌ها و نظرات نژادپرستانه و توهین‌آمیز را مسدود می‌کند تا از تأثیرات منفی آنها بر بازیکنان و مخاطبانشان جلوگیری شود.

در سال 2021، مقامات فوتبال انگلیس یک تحریم چهار روزه رسانه های اجتماعی علیه توییتر، فیس بوک و اینستاگرام را رهبری کردند. این اقدام با هدف اعتراض به اقدامات شرکت ها در زمینه نظارت و اجرای قوانین در برابر سوء استفاده آنلاین انجام شد.

فعالان اجتماعی اقدامات متا را که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر می باشد، در مسدود کردن نظرات نژادپرستانه، حذف حساب‌های متخلفان و تغییر روش‌های راستی‌آزمایی بسیار ناکافی می دانند. فرایند تایید هویت می‌تواند ثبت نام حساب‌های جدید را برای کاربران ممنوعه دشوارتر کند.

مارک برایت بازیکن سابق سیاهپوست در لیگ برتر انگلیس می باشد که در دهه 1980 از آزار نژادپرستانه در استادیوم ها رنج می برد. او معتقد می باشد که شرکت های رسانه های اجتماعی باید تحت کنترل دولت باشند. و این شرکت ها باید بخاطر هر آسیبی که در اثر خدمات آنها ایجاد می شود، مجازات شوند.

منبع خبر : Associated Press