عجایب کنکور 1403...

یک ماهی میشه که آزمون سراسری 1403 هم به تاریخ و جزوه معلما پیوست اما مرحله سخت و نفسگیر اعلام نتایج آغاز شده. تقریبا 15 مرداد نتایج اولیه کنکور اومد و همه درصد ها و ترازهاشون رو فهمیدن عده ای خوشحال و راضی و عده ای ناراضی. البته من جز دسته اول بودم چون کنکور تیر نتیجه بهتری داد و تراز 10351 رو گرفتم و انتظار تراز سوابق تحصیلی رو کشیدم. این انتظار در نهایت امروز صبح به سر رسید و تراز سوابق تحصیلی اعلام شد و تقریبا اکثر داوطلبان کنکور رو گیج و متعجب کرد.

کاهش سقف تراز نهایی امسال به نسبت به پارسال اولین اتفاق متعجب کننده بود. جایی که معدل 19 پارسال چه پادشاهی هایی میکرد و معدل 19 امسال نگران از دست دادن دانشگاه مدنظر که البته تا حدودی با این تراز های پایین نگرانی ها مرتفع شده. من که خودم فکر میکردم طبق پارسال بتونم تراز بالای 10000 نهایی رو با سقف پارسال بگیرم ولی تراز 9658 رو با معدل تقریبا 19.5 گرفتم. با نتیجه خودم کاری ندارم و کمی میخوام راجع به بقیه صحبت کنم. خب تراز های نهایی قدری شوکه کننده بود ولی با مقدار قابل انتظار فاصله داشت که البته بعدا فهمدیم کلا سقف تراز ها پایین اومده. تو مدرسه خودمون بالاترین تراز رشته تجربی حدود 10700 و رشته ریاضی نزدیک 10500 بود. این ترازدهی عجیب و وضعیت نهایی امسال قطعا به ضرر اونایی شد که گفتن پارسال نهایی ها رتبه رو تعیین کرد امسالم فقط رو نهاییا میبندیم ( نظر برخی مدارس ). مثلا امتحان شبه نهایی گرفتن قبل کنکور اردیبهشت رو که حسابی دوستام تو مدارس دیگه ازش نالیدن. نمیگم نهاییا رو باید ول میکردیم ولی به نظر خودم همون یک ماه اردیبهشت تا خرداد براش کافی بود چه بسا چند تا از بچه های خودمون که شب آزمون درسا رو جمع کردن و شب بیداری کشیدن و تراز بالای 9000 و 9500 نهایی رو گرفتن، نه اینکه کل سال رو تمرکز رو نهایی بذاریم و کنکور رو بیخیال بشیم. حالا انگار همچین دانش آموزایی که شانسی برا خودشون تو کنکور قائل نبودن و تمرکز رو نهایی گذاشتن بیشترین ضرر رو از این اوضاع و این تراز های بسیار نزدیک نهایی بردن. چون انگار امسال قراره کنکور به طرز وحشتناکی جا به جا کنه. البته شاید برنده کنکور پارسالیایی بودن که پشت کنکور موندن. کنکور سخت تیر که بهتر ترازدهی میکرد، نهایی های پارسال که کسی جدی نگرفت و اون هم عالی ترازدهی میکرد و کسب نتیجه مطلوب در کنکور 403. البته من خودم نظر شخصی موافق پشت کنکور موندن نیستم و به نظرم خودمون رو یک سال عقب میندازیم.

هر چی هست چیزی تا انتخاب رشته و نتایج نهایی نمونده و با این تراز ها خیلی نمیشه پیش بینی داشت. فکر میکنم سایت های تخمین رتبه هم باید داده هاشونو خیلی به روز کنن چون با این تغییرات و به خصوص اتفاقاتی که امسال افتاده پیش بینی رتبه رو براساس تراز مشابه برای هر کسی غیرممکن کرده. پس اگه ترازاتونو دیدید بدونین چیزی هنوز معلوم نیست و تا موقع اعلام نتایج نهایی باید منتظر موند.


نویسنده: دانشجوی سال 403 - 404.....