ای کاش قبل کنکور میدونستم

دانشگاه
دانشگاه


من توی کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر سال 1403(که اسفند سال 1402 برگزار شد) شرکت کردم و کمترین رتبم تو گرایش شبکه 209 شد. الان ک دارم این پست رو مینویسم ترم شروع شده و تو دانشگاه امیرکبیر گرایش معماری کامپیوتر قبول شدم.

نتیجه
نتیجه

میخوام تجربه خودم از کنکور رو در قالب این پست منتشر کنم امیدوارم مفید باشه

من کارشناسی پیام نور تهران بودم از 96 تا اخر 99 رشته مهندسی کامپیوتر

تقریبا 4 ساله مشغول کار برنامه نویسی هستم ب عنوان بک اند دولوپر

کنکور رو عملا از صفر شروع کردم چون هم پایه ضعیفی داشتم هم ی 4 سالی از کارشناسی گذشته بود تا جایی ک حتی یادم نمیومد بعضی درس هارو چجوری پاس کردم

یکی دو تا درس ب واسطه کارم آشنایی خوبی داشتم نسبتا مثل پایگاه ک کامل زدم و داده الگوریتم ک خب حذف کردم بخاطر زمان

هدف

دلیلم واسه شروع کردن این مسیر این بود ک کلا دوس دارم همیشه درگیر ی چالشی باشم از یکنواختی بدم میاد. وقتی درگیر چیزی نیستم حس میکنم دارم در جا میزنم

از طرفی خب فرصت هایی هم ک ب واسطه ی ارشد خوندن برای ادم ب وجود میاد چ تو بحث مهاجرت چ تو بحث بازار کار برام جذاب بود

  • درست یا غلط آخرین مدرک تحصیلی شما تو بازار کار مورد توجه قرار میگیره حالا ی سری شرکت ها کمتر ی سری بیشتر

ساعت و روال مطالعه

ب صورت جدی از اول آبان و تا اخر دی درس اضافه میکردم (3 ماه)

تو این مدت مشغول ب کار نبودم و بنظرم اصلا شدنی نیست در کنار کار بشه کنکور خوبی داد مگر اینکه پایه خیلی قوی داشته باشید یا خیلی زود شروع کنید مطالعه رو یا اینکه مثل خیلی از دوستان رتبه برتر از یکی دو سال مونده ب پایان کارشناسی درگیر بحث کنکور باشی

  • خیلی نمونه های اینجوری تو مصاحبه ها دیدم ک داوطلب هنوز درسش تموم نشده شرکت میکنه مثلا با 5 تا درس خودشو میسنجه با فضای کنکور آشنا میشه و سال بعد چند تا درس اضافه میکنه و رتبه خوبی میاره

بهمن هم دوره کردم ک خب زمان کم اوردم و نه تونستم تست کنکور هارو کامل بزنم و ن تونستم ی سری درس ها رو کامل دوره کنم مثل سیستم عامل، نظریه و معماری

  • دلیلش هم این بود از مطالعه این دروس زمانی زیادی گذشته بود و روش مرور من اشتباه بود و همچنین خلاصه برداری نداشتم

همزمان دوتا درس رو پیش میبردم و تو طول روز دو تا پارت میخوندم هر پارت ی درس

درس ها

6 تا درس: منطقی، معماری، نظریه، هوش، پایگاه داده و سیستم عامل

درصد ها
درصد ها

منطقی 33 درصد

منبع: کتاب نصیر و دوره نکته و تست یوسفی

منطقی اواخر خوب تست میزدم ولی سؤال ها نسبت به کنکور سال های پیش خیلی متفاوت بود

معماری 47 درصد

منبع: کتاب و دوره یوسفی

معماری درست نتونستم مرور کنم دوره و کتاب آقای یوسفی رو داشتم مشکلم این بود ک زیاد تست نزدم

پایگاه 100 درصد

منبع: کتاب کیوانپور و از دوره خلیلی فر

از دوره خلیلی فر فقط 3 یا 4 تا مبحث ک تو کتاب کیوانپور ناقص بود رو خوندم مثل تقسیم جبر رابطه ای، حساب رابطه ای و مدل ER ولی خب من چاپ 96 پارسه رو داشتم شاید چاپ های جدیدتر کامل تر شده باشه

سیستم عامل 39 درصد

منبع: کتاب حقیقت و دوره یوسفی

هوش 100 درصد

منبع: کتاب راهیان و دوره انصاری

برای هوش کتاب راهیان رو داشتم و دوره آقای انصاری دوره خوبی بود کتاب هم خوب بود ولی خب دوره آقای انصاری مخصوصا جدیده ک کیفیتش هم بهتر شده و کیفیت جزوشم بهتر شده واقعا کامل و عالیه. فقط گله ای که دارم اینه ک یهو تصمیم گرفتن از نسخه قدیمی ویدئوها پشتیبانی نکنن و عملا دیگه نمیشه دسترسی داشت در صورتی ک موقع تهیه ویدئو ها همچین موضوعی مطرح نبود

نظریه 3.7 درصد

منبع: شاپوری کتاب و ویدئو

منبعم آقای شاپوری بود. دوره آقای شاپوری خیلی بدقلق ب نظرم اگر پایه تون ضعیف و یا خیلی از کارشناسی تون میگذره یا مثل من هر جفتش حداقل باید دو دور ویدئو هاشو ببینید تا بتونید باهاش ارتباط بگیرید. من فرصتش رو نداشتم و تو جمع بندی هم نتونستم زیاد برای این درس وقت بذارم و فقط تونستم دو یا سه سال از کنکور های قبل رو بزنم تستاشو

برای همین نظریه رو خراب کردم و همین باکس هم باعث شد میانگین درصد هام بیاد پایین و رتبم خراب بشه

من دو تا درس رو میخوندم همزمان و میرفتم سراغ درس های بعدی

شبکه 11 : نخونده بودم فقط دوتا تست زدم یکیش درست بود و یکی غلط

تو کنکور کامپیوتر اگر وقت بذارید چیزی نیست ک درک و فهمش براتون غیر ممکن باشه

مسئله اصلی مرور و تست زدن و تثبیت دانشی هست ک بدست اوردید

نباید بذارید زمانی ک برای خوندن ی درس صرف کردید مفت و راحت بخاطر نداشتن برنامه خوب مرور از چنگتون بره

رو هر درسی ک میخونید سفت وایسید و از خودتون خروجی بخواید. حالا خروجی چیه درگیر شدن با تست

از تست زدن نترسید

از زدن تست کنکور های دولتی سال های پیش هم نترسید، زخمی نمیشن فوقش ی دور اضافه تر زده میشن ک بهتر هم هست

فکر میکنم اگر برای 7 یا 8 درس روی سؤال های 10 15 سال اخیر مسلط بشید رتبتون زیر 100 بشه

روال مرور ها

من دو تا درسی ک همزمان میبردم جلو یکی دور اول بود اونیکی دور دوم و حالا یکمم تست

ب نظرم ایده آلش اگر مثل من بخواید از صفر بخونید اینه که:

  • دور اول بخونید درگیر بشید وقت بذارید
  • دور دوم مرور سطحی و خلاصه برداری و یکم تست زدن
  • دور سوم هم که زمان کمتری ازتون میگیره خوندن خلاصه ها و زدن تست بیشتر

جمع‌بندی

ماه بهمن رو من سعی کردم یک دور درس هارو دوباره سریع بخونم و شروع کردم تست سال های گذشته رو زدن

فرایند مرور من اشتباه بود و تو بهمن ک اومدم جمع‌بندی کنم از زمان خوندن ی سری درس ها خیلی گذشته بود مثلا نظریه یا مثلا سیستم عامل ک حجمشون هم زیاد هست و این فرایند مرور رو کند میکرد. مشکل دیگه ای ک وجود داشت این بود که من تو زمان خوندن درس ها خلاصه برداری نکردم چون حجم درس ها زیاد بود و حس میکردم روند خوندن درس هارو کند میکنه و به خاطر همین تو بهمن باید به خود کتاب رجوع میکردم

خلاصه برداری خیلی مهمه

حتی از خلاصه هم خلاصه برداری کنید تا جایی ک صرفا اسکلتون اون فصل یا مبحث تو چند خط براتون یادآوری بشه بقیش موقع سر و کله زدن با تست ها یادتون میاد

مشاوره

تنها مشاوه ای ک داشتم با یکی از بچه های رتبه برتر سال های گذشته بود ک خب تو اون زمان کوتاه ب نظرم مهمترین چیزی ب من گفتن و من بخاطر کمبود وقت اعتماد کردم و انجامش دادم این بود ک ب من گفتن داده الگو رو حذف کن و تو اون باکس فقط هوش رو بخونم ک خب از اینک ب اون توصیه عمل کردم خوشحالم چون حجم داده الگو زیاد بود تعداد تست هایی ک باید میزدی تا ب تسلط برسی خیلی زیاد بود و من یک ماه وقت داشتم

ولی خب شک من بخاطر این بود ک اصلا هیچی از درس هوش یادم نبود حتی یادم نبود چجوری تو دانشگاه پاس کرده بودم

آزمون آزمایشی

من آزمون آزمایشی شرکت نکردم برگردم هم احتمال زیاد شرکت نمیکنم چون سطح علمی سوالات خیلی با کنکور متفاوته. و اکثر موسسات هم بانک سوال دارن و ممکن سوال تکراری ببینید تو آزمون ها.

همون زمان و انرژی بذارید و خودتون تو خونه از خودتون ازمون بگیرید

کلا ازمون ازمایشی هم بیشتر واسه تمرین کردن مدیریت زمان هست ک البته خیلی مهمه

من از 4 ساعت کنکور فقط 2 ساعت رو باکس اول بودم ک این درست نیست ولی خب دلیلشم این بود ک فقط 6 تا درس خونده بودم و باید ی چیزی ازشون میکشیدم بیرون

خستگی و نا امیدی

تو این مسیر قطعا زمان هایی بود که خسته میشدم(مخصوصا من که زیاد درسخون نبودم) ولی انگیزمو از دست ندادم هیچوقت چون کاری بود ک با میل و انتخاب خودم توش قدم گذاشتم و از قبل از سختیاش مطلع بودم اینجوری نبود ک خب بعد کارشناسی صرف اینک قدم بعدی ارشد هست ارشد بخونم

وقتی هم ک خسته میشدم ب خودم ی نصف روز فرصت ریکاوری میدادم

ولی عموما خستگی و کلافگی من ناشی از این بود ک چون یکم کمال گرا هستم و همه چی یادم رفته بود و زمان هم کم بود نمیشد زیاد روی ی مطلب وایساد باید پیش میرفتی و برنامرو میرسوندی

اگه برگردم چه کارایی رو میکنم

  • اگر برگردم عقب از تابستون شروع میکنم
  • تست بیشتر میزدم
  • میرفتم کتابخونه

من بخاطر اینک ویدئو هارو میدیدم و نیاز ب لپتاپ داشتم و لپتاپ برق میخواست نمیرفتم کتابخونه تا اینک ی روز مهمون داشتیم و مجبور شدم برم و دیدم ک مشکلی نداره از اون بابت فقط باید ب موقع بیای ک بتونی پریز پیدا کنی ک اون مشکل رو هم بچه های کنکوری با ی سه راهی حل میکردند. اگر میدونستم این موضوع رو حتما از اول میرفتم کتابخونه

  • بیشتر مرور میکردم
موضوع بیشتر حافظس
  • سعی کنید اگر میرید سراغ ی منبع، دیگه به همون اعتماد کنید و باهاش برید جلو چون این سوییچ کردن بین کتاب و ویدئو یا این منبع اون منبع ازتون زمان میگیره

مثلا من برای هوش هم کتاب راهیان رو داشتم و هم دوره انصاری اول دوره انصاری رو میدیدم و بعد میرفتم سراغ کتاب اون فصل رو میخوندم و بعد تست هاشو با ویدئو نکته و تست میبردم جلو. بدی دوره این بود ک جزوه ها ناقص و بد بود ک خب تو ورژن جدید خیلی بهتر شده و خوبی کتاب این بود ک تست های بیشتری داشت ولی خب آموزش انصاری خیلی روون و خوبه و ی گروه هم برای هر سال داره ک واقعا جواب میده اگر سوالی داشته باشی

یا این سوییچ کردن بین کتاب شاپوری و ویدئو ها زمانمو میگرفت از طرفی جزوه های شاپوری خوب نیست، پلتفرم ویدئو هاش هم افتضاحه و کل سیستم مختل میشه وقتی بازش میکنی. لحن ایشون هم ک خب خیلی خشک یکنواخت و خسته کننده. کیفیت صدا هم خوب نیست

یا سوییچ کردن بین کتاب حقیقت و ویدئو های یوسفی. کلا با ترتیب متفاوتی تدریس میکنه یوسفی

  • درس رو نخونید برای اینک خونده باشید و صرفا تیک اون ایتم تو برنامتون رو بزنید نتیجه گرا عمل کنید تو ذهن خودتون چیزی ک میخونید رو مرور کنید این سر کنکور بهتون خیلی کمک میکنه

مثلا امروز مبحث بن‌بست رو تو سیستم عامل خوندم اصلا چی هست؟ کی بن‌بست رخ میده؟ چجوری میشه حلش کرد؟ و تایپ تست هایی میتونه تو این مبحث مطرح بشه چیه اینارو تو ذهنتون مرور کنید

  • فکر میکنم ی تفکر اشتباهی ک داشتم این بود ک اگه با یک دور خوندن ی مبحث تست های اون فصل برام یکم سخته با دور دوم دیگه حتما میتونم تست هاشو کامل حل کنم ولی ن

شما وقتی تو تست ها دستتون را میوفته ک تست زیاد حل کنید ن اینکه دوباره بری درسنامرو بخونی از تست فرار نکن و عقب ننداز

اگر این تفکر رو داشته باشی بعد اینک دور دوم رو خوندی و رفتی سر تست ها دیدی بازم برات سخت ممکن نا امید بشی و فکر کنی مشکل از توعه ولی مشکل از روشته

هیچوقت ب خودت شک نکن اگه نمیشه روشتو عوض کن

حرف نهایی

  • قرار نیست هر روز انگیزه داشته باشی رو برنامه پیش برو
  • زیاد تست بزنید
  • خلاصه برداری کنید و تصویر سازی کنید مطالب رو تو ذهنتون یا اصلا برای خودتون درس بدید یا وویس بگیرید از خودتون و فکر کنید دارید آموزش میدید(اگر نتونید راحت و روون ی چیزی رو انتقال بدید پس داری سرسری میگذری ازش و این اون چیزی نیست ک برات نتیجه ای داشته باشه)
  • کنکور های خیلی قدیمی رو بنظرم نیاز نیست بزنید خیلی غلط دارند
  • 10 یا 15 سال اخیر حتما بزنید و مثل من نذارید برای لحظه اخر اصلا اینجوری نگا نکنید ک تست میسوزه یا بهتر بذارم برای مرور نهایی(بزن اصلا دو سه دور باید بزنی تست های 15 سال اخیر)
10سال اخیر مهندسی و ایتی و برای بعضی درس ها دکتری عالیه

بعضی موقع غلط های املایی، سوالات حذف شده، مباحث حذف شده، منابع قدیمی، لحن ی استاد، ادبیات ی کتاب و و و میره تو مخت و باعث میشه تمرکزتو از دست بدی باید روحیت رو مثبت نگه دارید و از ی زاویه دیگه بری سراغش. باید با چیزی ک تو دستت هست کارتو پیش ببری. با گله و شکایت و انتقاد وقتتو تلف نکن و انرژیتو فقط برای پیش بردن درس هزینه کن

سمج باشید و ب خودتون اعتماد داشته باشید

نذارید محیط و شرایط روتون تاثیر بذارن

نذارید حتی گذشته خودتون و سایه ای ک روی زمان حالتون انداخته روتون تاثیر بذاره

همه چی بستگی ب این داره ک چقد میخوای اون کار رو بکنی

اگه با ی استاد ارتباط نگرفتی منبعتو عوض کن

اگه از برنامه عقب افتادی از برنامه ای که نوشته بودی و نتیجش فیدبک بگیر دوباره شروع کن و برنامه بهتر با شناخت بهتر خودت بنویس

هیچکس با ی بار خوندن نمیره سر کنکور بشینه فکر نکن چندبار بخونی درجا زدنه

ب نظر من رتبه تک رقمی بیشتر از این که باهوش باشه پشتکار داره، کما اینکه باهوش هم هست



اگر نظری داشتید ممنون میشم برام بنویسید و اینکه تمام این پست نظر شخصی منه و هیچ ادعای خاصی تو هیچ موردی ندارم و هیچ مسئولیتی هم بابت استفاده و برداشت هایی ک ممکنه ازش بشه بر عهده بنده نمی باشد.