از به کار بردن چه جملاتی در طراحی رابط کاربری اجتناب کنیم؟
متنهای به کار رفته در اپلیکیشن شما باید ساده، واضح، مستقیم و موثر باشند. در ادامه برخی اشتباهات رایج در این زمینه رو بررسی میکنیم:
اصطلاحات خاص و غیر رایج برای عموم
اصلاحات خاص و ناشناخته بار شناختی زیادی رو برای کاربر ایجاد میکنه.
محتواهای طولانی و با جزئیات زیاد
در بسیاری از موارد، لازم نیست در اولین برخورد همه جزئیات توضیح داده بشه. برای هر پیامی که میخواهید منتقل کنید از خودتون بپرسید که : آیا کاربر واقعا لازمه اینو بدونه؟
استفاده از کلمه برای نشان دادن عدد
اشتباه: سه پیام جدید دارید
درست: 3 پیام جدید دارید
استفاده از "ما"
به جای تمرکز روی خودتون و اینکه اپتون چه کارایی داره، روی کاربر و کاری که میتونه تو اپ انجام بده تمرکز کنید.
اشتباه: برای اینکه شروع کنید، پستهای محبوب فیسبوک رو بهتون نشون میدیم.
درست: با این پستهای محبوب فیسبوک شروع کنید.
قول مطلق و صد در صد
اشتباه: هیچوقت برای شما پیامهای تبلیغاتی نمیفرستیم.
درست: فقط اطلاعات مهم را دریافت خواهید کرد.
علامتهای تعجب
از علامتهای تعجب باید با توجه و دقت زیاد استفاده کرد چون ممکنه به نظر برسه دارید فریاد می زنید!
اشتباه: ویژگیهای جدید اپ رو یاد بگیر!
درست: خوش آمدید.
عبارات مقدماتی معمول
کلمات اضافه رو حذف کنید. تا حد ممکن از زبان ساده و مستقیم که برای کاربر قابل فهمتر هست استفاده کنید.
اشتباه: آیا مایل به ذخیره تغییرات خود هستید؟
درست: تغییرات ذخیره شود؟
"آیا مطمئنید؟ "
این جمله اغلب ارزشی رو به کاربر منتقل نمیکنه و در اکثر مواقع سودی برای کاربر نداره.
اشتباه: آیا مطمئنید که میخواهید این تصویر را حذف کنید؟
درست: این تصویر حذف شود؟
استفاده از دکمه "باشه" یا "تایید"
یه دیالوگ باکس خوب فقط نباید از کاربر بپرسه چه کاری میخواد انجام بده، بلکه باید اون عمل رو هم واضح توضیح بده.
برای مثال دکمه حذف تصویر :
اشتباه: تایید / انصراف
درست: حذف / نگه داشتن
پیامهای خطای مبهم
برای مثال پیام خطا برای فیلد تاریخ:
اشتباه: تاریخ وارد شده نامعتبر است.
درست: تاریخ انتخاب شده در گذشته است.
سرزنش کاربر
اشتباه: شما ایمیل اشتباهی وارد کردهاید!
درست: امکان استفاده از ایمیل وارد شده وجود ندارد. لطفا اطمینان حاصل کنید ایمیل را درست نوشتهاید.
منبع : uxplanet.org
مطلبی دیگر از این انتشارات
تصمیم گیری در مورد توسعه کدام ویژگی(فیچر) و چگونگی اولویت بندی آنها
مطلبی دیگر از این انتشارات
کلاس UX به شما شغل نمیده لذا ... - ۲ از ۲
مطلبی دیگر از این انتشارات
مدیر محصول و صاحب محصول چه تفاوتهایی با هم دارند؟