طراح نباش و طراحی یاد بگیر! - ۱ از ۲
سلام! در این دو مقاله با هم اصول اولیه کوتاه ولی به شدت مفیدی رو بررسی میکنیم که به کسانی که طراح نیستند در خوب طراحی کردن کمک میکند.
این مسئله برای همه سازندگان محتوا وجود دارد که نمی توانند هزینه یک طراح حرفه ای را بپردازند و همچنین برای غیر طراحانِ یک تیم، که طراحان همیشه برای کمک کردن به آنها سرشان شلوغ است. اگر بتوانید این مراحل ساده را دنبال کنید، من تضمین می کنم طرح های شما بهتر خواهد شد.
این لیست حاصل سالها مشاهده دوستان غیر طراح، خانواده و کشمکش همکارانم بر سر طراحی چیزهایی است که در زندگی روزمره آنها نیاز داشتند. خبرنامه های شخصی، رزومه ها و پورتفولیو ها، تصاویر برای پستها در فیسبوک یا اینستاگرام، عکسهایی برای ویدیوهای یوتیوب و غیره.
همه این افراد برای "مشاوره درباره چگونه بهتر انجام دادن کارها" به کمک من آمدند. من عمیقا معتقد به ایدهی "آموزش یک فرد برای ماهیگیری" هستم، به جای اینکه چیزهایی را برای آنها طراحی کنم، سعی کردم به آنها توصیه های ارزشمندی بدهم که می تواند در مسائل مشابه آینده کمک کند.
با گذشت زمان، متوجه شدم قبلا بارها و بارها همان تکنیک ها را به مردم توضیح داده ام. هر بار آنها را به صورت متفاوتی بیان میکنم، اما تمام توصیه های من به این چهار اصل می تواند تقسیم شود.
من میدانم که به غیر از اینجا هزاران لیست مثل این وجود دارد، اما تعداد این لیستها خیلی زیاد است. شما واقعا نمیتوانید یک لیست 25 مرحله "ساده" را به عنوان یک غیرطراح به طور جدی دنبال کنید ( و هیچ چیزی نمیتواند حاوی 25 قسمت واقعا "ساده" باشد!). و البته مجبور هم نیستید.
آیا این قوانین به شما کمک میکند تا طرح های زیبا و براق ایجاد کنید؟
خیر!
آیا این به شما کمک می کند طرح های عالی، واضح و قابل فهم ایجاد کنید، که هر کس بتواند به راحتی آن را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند؟
کاملا
پس بدون حرف بیشتر، با هم موارد زیر را بررسی کنیم:
4 اصل اولیه طراحی که هر کس میتواند برای رسیدن به نتایج عالی دنبال کند
1. تضاد (Contrast)
اطمینان حاصل کنید که کنتراست کافی بین تمام عناصر وجود دارد.
چرا؟ از آنجایی که چیزهایی که کمی متفاوت هستند، اما اگر به اندازه کافی با هم تفاوت نداشته باشند، نوعی شکاف عجیب و غریب را ایجاد می کنند. آنها احساس گرفته و زننده به چشم انسان میدهند و/یا به سختی فهمیده میشوند. حالا ما نمی خواهیم که در طرح هایمان این چیزها باشد، خب باید چه کار کنیم؟
عناصر طراحی شما باید دقیقا مثل هم باشند یا به طور محسوسی متفاوت باشند.
مشکلات مربوط به کنتراست عمدتا در 4 موضوع مختلف دیده میشود:
- رنگ
از رنگ های تیره بر روی رنگهای روشن استفاده کنید و بالعکس.
به عنوان مثال: هرگز از ترکیبی مانند خاکستری در رنگ خاکستری کمی تیره یا صورتی روشن در نور آبی استفاده نکنید. آنها برای خواندن/تعامل بسیار دشوار هستند.
- اندازه
فقط عناصری کنار یکدیگر قرار میگیرند که دقیقا همان اندازه یا به اندازه قابل توجهی متفاوت هستند.
به عنوان مثال: خطوط متنی 32pt و 36pt را کنار یکدیگر قرار ندهید. از طرف دیگر، 18pt و 36pt با هم عالی خواهند بود.
- وزن
همانند اندازه، عناصری را کنار یکدیگر قرار می دهیم که دقیقا وزن یکسانی دارند یا تفاوت وزن قابل توجه از یکدیگر دارند.
به عنوان مثال: وزن های "Bold" و "سیاه" را در کنار هم قرار ندهید، زیرا خیلی شبیه هم هستند. از طرف دیگر وزن "Light" و "Bold" با هم عالی خواهند بود.
- استایل
یک ایتالیک را کنار یک نوع ایتالیک دیگر قرار ندهید، یا یک علامت نقل قول را در کنار یک علامت نقل قول دیگر. چیزهای متفاوت را با هم ترکیب کنید.
مثلا: "Times New Roman" و "Georgia" را کنار یکدیگر قرار ندهید - خیلی شبیه هستند. فونت هایی که سبک های مختلفی دارند را باهم ترکیب کنید.
2. ثبات (Consistency)
مطمئن بشوید که عناصر مشابه در مسیرهای مشابه ظاهر می شوند.
چرا؟ اول از همه، با ثابت نگه داشتن چیزها (و همینطور ساده)، شما به افراد اجازه می دهید توجه شان را بر جنبه های مهم طراحی شما متمرکز کنند تا اینکه همه چیز تغییر کند.
ثانیا، ثبات، اعتماد را افزایش می دهد و چیزهایی که واقعا طراحی شده اند را نشان میدهد، نه اینکه فقط به سرعت از بین طراحی عبور کند.
چیزهایی که باید آنها را انتخاب کنید:
- نوع فونت / فونت
- پالت رنگ / سایه رنگ
- مفهوم Grid
- هم ترازی (Alignment)
- سبک عناصر تزئینی
- و غیره ...
هنگامی که در حال کار بر روی بسیاری از قسمت های مختلف هستید که به نظر می رسد در کنار یکدیگرند (به عنوان مثال، ویدیوهای کوتاه برای کانال یوتیوب خود و یا عکس کاور برای مقالاتتان در ویرگول)، یک سبک کلی را برای همه آنها انتخاب کنید و خیلی خوب به آن بچسبید!
تا اینجای کار دو اصل اساسی را با هم بررسی کردیم. در مقاله دوم (آخر) به دو اصل دیگر میپردازیم تا مطالب گفته شده کامل گردد.
ممنون که مطالب را دنبال میکنید!
برداشتی از مقاله Anna Mészáros
مطلبی دیگر از این انتشارات
یوایکس چهارچوب پذیر نیست،فرایند محور است
مطلبی دیگر از این انتشارات
نمود دیرینه طراحی تجربه کاربری (User Experience Design – UX Design) در زندگی ما
مطلبی دیگر از این انتشارات
دیزاینشناسی | ۵ | تولید سیستمهای مولد | Generating Generating Systems