طراح محصول / به دنبال شناختن آنچه نمیدانم
تفکر طراحی و Agile
در دنیای توسعه نرم افزار که پر شده از کلماتی مانند :Lean،Agile ، Design Thinking و …
بسیاری از مواقع فکر میکنیم کدامیک از آنها را انتخاب کنیم اما در حقیقت این مفاهیم زمانی به خوبی کار میکنند که در کنار یکدیگر استفاده شوند. در این مطلب میخواهیم ببینیم چگونگه design thinking و agile میتوانند در کنار یکدیگر قرار گیرند . تفکر طراحی مدلی است که برای فهم بهتر مسائل استفاده می شود و Agile بر روی به سرانجام رساندن راه حل ها تمرکز دارد .در تصویر زیر چراغ قوه ای را می بینیدکه تمرکز طراحان را زمانی که در یک محیط چابک کار میکنند را نمایش میدهد .
در نزدیک ترین بخش چراغ قوه مواردی که به طور واضح مشخص شده اند و روی آنها تمرکز داریم قرار دارند در واقع همان مواردی که در اسپرینت جاری هستند و باعث میشود تیم توسعه روی آنها کار کنند .هرچه از چراغ قوه دورتر می شویم به مواردی که در اسپرینت های بعدی قرار دارند می رسیم که از اهمیت و تمرکز کمتری برخوردارند درست مانند نور چراغ قوه که با افزایش فاصله کم نورتر می شود. اگر به مدل طراحی تفکر نگاه کنیم همه جنبه های پروسه دیزاین از همدلی (Empathize) تا اجرا (Implement)را میبینیم .
اما چطور این دو روش را در کنار یکدیگر به کار گیریم ؟ باید بخش های مختلف چرخه Design thinking را در اسپرینت های تصویر 1 قرار دهیم(کامل شده طرح در تصویر 3 قرار گرفته است ). ابتدا از بخش همدلی (Empathize) شروع میکنیم در این بخش ما تحقیقاتی را به منظور بهتر فهمیدن کاربر انجام میدهیم به عبارت دیگر این تحقیقات برای ساختن پرسونا به کار میرود به همین دلیل این بخش باید در اسپرینت آینده (Future sprint)مورد بررسی قرار گیرد تا قبل ازاینکه به مراحل بالاتر برسیم تحقیقات لازم را انجام دهیم .
بخش تعریف مسئله(Define):در این بخش ما تحقیقات و مشاهدات مان را یکی میکنیم تا نقاط ضعف کاربر و مشکلاتی که کاربران به آنها دچار میشوند را شناسایی کنیم (که به درک بهتر فرصت های موجود در کسب و کار کمک میکند) به همین دلیل این بخش را در اسپرینت آینده (Future sprint)در کنار همدلی قرار میدهیم.
مرحله بعد به بخش ایده پردازی(ideate) میرسیم جایی که ما با ایده های خلاقانه زیادی روبرو هستیم و باید آنها را بررسی کنیم در نتیجه این بخش را در اسپرینت پیش رو (upcoming sprint) قرار میدهیم زیرا به ما زمان بیشتری برای غربالگری ایده ها میدهد.
بخش چهارم پروتوتایپ است مرحله ای که یک نمونه از ایده هایی که در مرحله قبل به آنها رسیدیم به منظور ارائه و نمایش به سایرین میسازیم . بسته به اینکه شما در کجای پروسه طراحی قرار دارید این مرحله می تواند در دسته اسپریت پیش رو (Upcoming sprint)یا اسپرینت بعدی (Next sprint)قرار بگیرد ( برای این منظور دانستن بک لاگ محصول و میزان مشخص بودن جزئیات موارد می تواند مفید باشد ) . هر چقدر یک مورد کمتر مشخص و معین شده باشد زمان بیشتری برای کشف جزئیات آن و تست پروتوتایپ از شما میگیرد اما هر چه با جزئیات بیشتری تعریف و مشخص شده باشد زمان بیشتری برای مرور پروسه دارید تا آن را برای اسپرینت بعدی آماده کنید.
بخش بعدی تست است در این بخش از کاربران بازخورد میگیرید این بخش در دسته اسپرینت پیش رو (Upcoming sprint)قرار میگیرد زیرا شما با جمع آوری بازخورد ها ممکن است دیزاین را تغییر دهید.
و در نهایت بخش اجرا یا پیاده سازی که در دسته اسپرینت جاری(Current sprint) قرار میگیرد مرحله ای که شما روی موارد فعال در بک لاگ متمرکز می شوید .
اینکه چه میزان تلاشی برای انجام یک کار تخصیص داده شود به حفظ کسب و کار کمک میکند.
مطلبی دیگر از این انتشارات
3 قانون برای سایه دکمه ها
مطلبی دیگر از این انتشارات
3 خطا هنگام طراحی اسلایدر
مطلبی دیگر از این انتشارات
نکات مهم برای پیام ارور