پارادایم یه آژانس خلاقه است که خدمات دیزاین، برند و طراحی محصول ارائه میده؛ اینجا از حال و هوای کار توی پارادایم و چالشهایی که باهاش درگیر هستیم مینویسیم
خلاقیت برای بهبود تعامل و گفتوگو
گزارشی از حضور آژانس ارتباطات پارادایم در دروهمی طراحان وب و موبایل؛ دومین هفته دیزاین تهران
تعامل اصلی جدا نشدنی از ارتباطات امروزی است؛ امروزه بدون تعامل بامخاطب و ایجاد ارتباط دو طرفه و شبکهای نمیتوان از انتقال و درک پیام اطمینان حاصل کرد؛ از این رو در هر شبکه و گروهی برای انتقال پیام خود به تعاملی دوطرفه در مورد موضوع های متنوع نیاز داریم. کمپین من طراحم دریچهای برای تعامل و ارتباط طراحان در شاخههای مختلف است. این کمپین امسال طی دورهمی دوستانه در برج آزادی "طراحان وب و موبایل" یا همان طراحان محصول دیجیتال را گرد هم آورد؛ آژانس ارتباطات خلاق پارادایم برای بهبود تعامل با این گروه راهکاری ساده و خلاق اجرا کرد.
پرسیدن سوال اولین دریچه برای دوستی است؛ اینکه بدانیم دوست و همکارمان چای بیشتر دوست دارد یا قهوه! حامل پیامی مهم است. درک سلیقهی یکدیگر اولین گام برای تعامل در محل کار است؛ گسترش سوالها از سطح سلیقه به مباحث تخصصی همان تعاملی است که پارادایم برای ارتباط بیشتر این گروه در دورهمی کمپین من طراحم مد نظر داشت.
از این رو تعدادی سوال و تعدادی جواب طراحی کردیم؛ 6 سوال که ترکیبی از سوالهای سلیقهای و سوالهای تخصصی بودند، راهکاری برای جذب شرکتکنندگان به تعامل با سوالات بود. قدم بعدی طراحی جواب بود؛ جوابها را باید به گونه ای طراحی میکردیم که تنوع سلیقهها را در بر بگیرد و از طرف دیگر آنقدر گسترده نباشد که به زمان زیادی برای پاسخ دادن نیاز باشد.
3 تا 6 گزینه با لحنی محاورهای برای جوابها در نظر گرفتیم. دلیل انتخاب لحن صمیمی و محاورهای نزدیکشدن به حال و هوای دورهمی و دوستانه بودY در واقع آنچه اهمیت داشت انتقال احساس دورهمی و تعاملی دوستانه بود.
شکل اجرایی این سوال و جوابها هم بر اساس همان تعامل گروهی و دوستانه انتخاب شد: فوم برد راهکاری برای جمع شدن گروهی بزرگ دور یک میز و پاسخ دادن به سوال ها.
ابزار پاسخ هم قاعدتا باید سریع باشد تا تعداد افراد بیشتری ترغیب به مشارکت بشوند.پس پونز نسبت به گزینههایی مثل ماژیک راهکار بهتری به نظر میآمد.
حالا همه چیز آمادهشده تا در شب طراحان وبوموبایل کمی گپبزنیم و تعاملکنیم. پس از صحبتهای "حامدبیدی" و تعدادی از دیزانرهای حاضر در جمع پیرامون موضوعات قیمتگذاری و شیوهی تعامل با مشتری، نوبت به دورهمی با سوالها رسید. فومبردها طبق پیشبینی روی میز وسط سالن قرار گرفت و بخش زیادی از جمعیت دور آن جمع شدند. لحن صمیمی سوالها و تنوع آن کار خودش را کرد و حالا عدهی زیادی با خنده از یکدیگر سوال میپرسیدند و با پونزهای رنگی به دنبال پاسخ مد نظرشان بودند.
دست کم 50 نفر در مدت زمانی حدود 20 دقیقه با فوم برد سوالات تعامل داشتند و برخی بعد از پاسخ به آن همچنان در مورد این موضوع صحبت می کردند. چند نفری برگشتند و پاسخ خود را تغییر دادند! و برخی به یک سوال چند پاسخ دادند.
اما آنچه اهمیت دارد "تعامل گروهی است که تحت عنوان دیزانر محصول دیجیتال گرد هم آمده اند" دراقع نکته ای که این تعامل و دورهمی در خود داشت این بود که برای گفتوگو زیر ساخت عجیب یا طراحی سازهای عظیم نیاز نیست. بلکه پیدا کردن زبانی مشترک و دغدغهای مشترک کافی است تا بتوانیم چند دقیقه ای تبادل نظر کنیم و نقاط ضعف و قوتمان را تحلیل کنیم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
طراحی داده محور؛ چگونه تحلیل های UX را اعمال کنیم
مطلبی دیگر از این انتشارات
از طراحی تجربه کاربری به طراحی محصول
مطلبی دیگر از این انتشارات
ایدههای خود را بکشید