فرایند طراحی UX + رویکردهای اصلی طراحی
سلام دوباره خدمت تمامی علاقه مندان حوزه طراحی، امیدوارم روزگارتون خوشی داشته باشید!
این مقاله سومین، آخرین، مهمترین! مقاله این رشته مقاله هست. ما بعد از دو مقاله مفید که قدم به قدم مفهوم طراحی UX را دنبال کردیم، در این مقاله به ایستگاه پایانی مبانی طراحی UX رسیدیم و به سوال "چگونه یک UX را طراحی کنم؟" پاسخ میدهیم.
فرایند طراحی UX
به طور خلاصه، مراحل طراحی UX موارد زیر هستند:
- تحقیق کاربر
- طرح
وایرفریم جریان کاربر (UF wireframing) ، نمونه اولیه (prototyping) تجربه کاربری ، طراحی رابط کاربر (بصری و تعامل)
- تست کاربر
رویکردهای اصلی فرایند طراحی UX
در حال حاضر، سه روش شناخته شده در فرایند طراحی UX وجود دارد:
- روش کلاسیک
- روش Lean (لاغر)
- روش GV
(اصطلاح Design Sprint GV مخفف Google Ventures است که شرکت شاخه ای سرمایه گذاری گوگل بر روی استارت آپ های نوپاست. )
1. روش Classic
فرآیند طراحی UX کلاسیک معمولا در کالجها تدریس می شود و با استفاده از "روش آبشاری" ساخته شده است. فرآیند طراحی کلاسیک UX به شکل زیر است:
- پژوهش (در این قسمت مسائل اصلی باید کشف شوند.)
- طبقه بندی مشکلات کشف شده
- ایجاد شخصیتها و نقشه سفر (آنها را با "جریان های کاربر" قاطی نکنید!)
- تمرینهای ایده آل برای تولید راه حل برای طرح UX عالی و حل مشکلات معلوم شده.
- ساخت نمونه اولیه (prototype)
- آزمایش اولیه
- ارسال نمونه نهایی برای توسعه
- راه اندازی محصول
- جمع آوری بازخورد کاربران
- بازگشت به مرحله اول (اما این بار با داشتن بازخوردهای کاربران!)
2. روش Lean (لاغر)
شاید در ابتدا اسم این روش توی ذوقمان بزند ولی متاسفانه معادل بهتری ندارد!
اما روشی دیگر برای فرآیند طراحی UX نیز در سال 2013 رونمایی شد، زیرا فرایند طراحی کلاسیک با توسعه سریع ناسازگار بود. فرآیند طراحی جدید Lean UX بود. با این روش، UX اجازه ورود به داخل مخروطی سریع متشکل از "عدم قطعیت" و "بهروزرسانی سریع" طرح های مبتنی بر بازخورد کاربر را پیدا کرد. این روش طراحی، تجربه را با توسعه محصول دوباره هماهنگ کرد.
به طور خلاصه، Lean UX مجموعه ای از اصول مبتنی بر روش های سریع "Start-up Lean" است که در آن تمرکز به سمت "زمان حال" می آید. به جای اینکه طرحها را بر روی دیوار نصب کنید، تیم ها میپذیرند که طراحی نهایی را نمی توان در ابتدا ایجاد کرد همچنین میدانند که "پاسخ ها" به عنوان "فرضیه ها" با MVP یا همان Minimal Viable Product تست شده است.
فرایند طراحی Lean را می توان با عنوان حلقه "ساخت، اندازه گیری و یادگیری" و یا به صورت چرخه زیر توصیف کرد:
- فکر کردن
- ساختن
- چک کردن
بعدها، فرایند طراحی Lean UX به نظر کارآمد نیامد، زمانی که برنامه محصول به خوبی تعریف نشده بود و باعث اتلاف قابل توجهی و دوباره کاری میشد.
3. روش Sprint
یکی دیگر از فرایندهای طراحی توسط Google Ventures پیشنهاد شد طراحی Sprint بود. این روش اجازه داد که تیم ها سریعا نمونه های کم اعتبار را تعریف و آزمایش کنند.طراحی Sprint توسط Google Ventures می تواند به عنوان ترکیبی از سه رویکرد در نظر گرفته شود:
- تفکر طراحی
- سریع
- لاغری
یک جزء کلیدی از Sprint، "ایجاد یک نمونه اولیه" است که یکی از بهترین روش های جمع آوری داده ها و ایده های آزمایشی است. این طرح می تواند طور دیگری ارائه شود:
تمام روشهای فرایند طراحی UX براساس تکرارهای مشابه است، اما پاسخ سؤالات مختلفی را می دهند.
دراین سه روش تنها روشی که در دوجا "دور تکرار" را میبینیم در روش Sprint است، و آن تکرار اضافه بین حالت "یادگیری" و "ایده" رخ میدهد. یعنی علاوه بر تکرار بین مراحل، با دانشی که از بازخوردها بدست میآوریم، ایده را هربار پخته تر میکنیم و یا حتی ایده را عوض میکنیم!
قطعات طراحی UX
به طور خلاصه، اطلاعات بیشتری در مورد هر قسمت از طراحی UX را خواهیم آموخت:
طراحی تعامل
ایجاد رابط های جذاب با رفتارهای خوب فکر. ارتباط ساده و روشن بین کاربران و تکنولوژی. طراحی تعامل مسئول توابع است که تعامل بین مردم و رابط کاربر فردی و یا در سراسر رابط های متعدد (یا سیستم) را فعال می کند.
طرح های Wireframes و نمونه های اولیه
نشان دادن اجزای اصلی وب سایت به عنوان یک الگو برای کار یا نمونه اولیه تعاملی قبل از طراحی نهایی. (به هر حال، یک قاب یک طرح و یک مدل نیست).
معمار اطلاعات
این بخش مساوی با هنر و علم است. همچنین سازماندهی، ساختار، و برچسب گذاری محتوا در یک مسیر موثر و پایدار.
تحقیق کاربر
درک رفتارها، نیازها و انگیزه های کاربر از طریق تکنیک های مشاهده، تجزیه و تحلیل کار و سایر روش های بازخوردگیری را شامل میشود.
"پژوهش کاربر"، مخاطبین شما را تعریف می کند و بینش های لازم درباره چگونگی پاسخگویی به نیازهای شما را فراهم میکند. برای ارائه تحقیقات کیفی، باید تصویر کاملی را به صورت در نظر بگیریم:
- چه کسی از برنامه/سایت استفاده می کند؟
- آنها چه می خواهند انجام دهند؟
- چه چیزی را در راه خود میتوانند دریافت کنند؟
- نیازهای اصلی مشتری کسب و کار چیست؟
سناریوها
سناریو، شرح تعامل کاربر با یک پروژه است. این داستان ها برای طراحی یک رابط کاربری و آزمایش قابلیت استفاده (usability testing) بسیار مهم است.
موارد بالا مهمترین مواردی است که در هر طراحی UX ای وجود دارند، اما این کل لیست موارد طراحی UX نیست. بخش های کلیدی طراحی تجربه کاربر را بوسیله ذات واقعی خودشان پیدا کنید!
تیتراژ!
این طراح UX است که تصمیم میگیرد آیا کاربران صفحات را تغییر دهند یا برای دیدن محتوای یک صفحه را پیمایش کنند. و مسئول جزئیات و پیش بینی تاثیر آنها است. طراحان UX باید درباره رفتار انسانی بسیار بدانند. طراحان UX معمولا از زمینه های مختلفی مانند طراحی بصری، برنامه نویسی، روانشناسی و طراحی تعامل می آیند.
نکته پایانی: در مواردی که روبروی کلمه فارسی در پرانتز کلمه معادل انگلیسی آن هم آورده شده، حتما کلمه انگلیسی را هم بخاطر بسپارید چرا که هم مصطلح تر هستند و هم به دلیل ترجمه های مختلف ممکن است در متون دیگر متوجه نشوید این کلمه ترجمه چه کلمه ای بوده است.
در این سه مقاله سعی کردم به زبان ساده مطالب کاملی درباره موضوع کمتر پرداخته شده "طراحی UX" آماده کنم، امیدوارم برایتان مفید بوده باشند.
ممنون از اینکه این رشته مقالات را دنبال کردید.
برداشتی از مقاله Iren Korkishko
مطلبی دیگر از این انتشارات
ایدههای خود را بکشید
مطلبی دیگر از این انتشارات
از به کار بردن چه جملاتی در طراحی رابط کاربری اجتناب کنیم؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
طراحی تجربه را برون بسپاریم یا نسپاریم!!!