محقق تجربه کاربری (UX Researcher) کیه؟ و چیکار می‌کنه؟

Who is UX Researcher?
Who is UX Researcher?

شاید شما هم براتون سوال باشه که محقق تجربه کاربری کیه؟ و کارش چیه؟ با سوالتون بمونید و تا آخر متن رو بخونید.

من به عنوان یک محقق تجربه کاربری خودم را وکیل مدافع کاربر میدونم، در خط مقدم بین کسب وکار و کاربر وایمستم و از زبان کاربر با صاحبان کسب و کار و ذی‌نفعان محصول صحبت می‌کنم.

یک محقق تجربه کاربری کارش شناسایی نیازها، مشکلات و انگیزه‌های کاربر، بعنوان محقق باید بتونید بر روی رفتار کاربرانتون متمرکز شید، اونها را در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار بدید (Personas Types) و به صورت عمیق رفتار هر دسته رو تحلیل کنید.

پس از تحلیل باید بتونید فرضیاتی را برای هر دسته درست کنید این فرضیات در حقیقت یک بینش (Insight) بر پایه داده و تحلیل‌هایی که انجام دادیده اما مهمترین نکته در مورد این فرضیات اینه که باید قابل اجرا و معنادار باشن، فرضیات خوراک (Feed) برای طراحان محصول (Product Designers) یا طراحان تجربه کاربریند و طراحان با کمک محقق راه‌حل‌هایی که معمولا شکل دیزاینی دارند را مطرح می‌کنند.

قدم بعدی تست راه‌حل(ها) برای فرضیات مطرح شدست، اما فکر کنم خالی از لطف نباشه که اشاره کنم بعضی وقتا راه‌حل اصلا جنسش دیزاینی نیست و فرضیه تو دل محصول ماست اینجاست که محقق باید بعنوان نماینده کاربران در محصول حاضر بشه و اولویت این مشکل یا فرضیه رو با مالک، مدیر محصول مطرح کنه.

کار محقق یا ریسرچر مثل یک چرخه میمونه بعد از پیاده‌سازی فرضیات باید میزان موفقیتشون اندازه‌گیری بشه و اگر موفق نبودند با فرضیات دیگری جایگزین بشند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرضیات دیگری برای رشد فرضیه قبلی افزایش سطح کاربردی بودن، رضایت و شگفت‌زده کردن کاربر ارائه بشه.

قابلیت اندازه‌گیری موفقیت در پیاده‌سازی فرضیات به عوامل زیادی بستگی داره که مهمترین وابستگی به نوع محصول ما و خدمتیِ که داریم به کاربرامون ارائه میدیم که بزودی بهشون می‌پردازم.

نکته‌ای که لازم بهش اشاره کنم اینه که فرضیات از دل تحلیل‌ها درمیان و تحلیل‌ها نتیجه روش‌های ریسرچ‌اند، انتخاب روش درست برای شروع کار به عوامل زیادی بستگی داره که در موردش در مقالات بعدی صحبت خواهم کرد اما به صورت کلی به 4 نوع نگرش در ریسرچ در ادامه اشاره کردم:

  1. روش‌های تحقیق کیفی (Qualitative Research Methods)
  2. روش‌های تحقیق کمی (Quantitative Research Methods)
  3. روش‌های تحقیق نگرشی (Attitudinal Research Methods)
  4. روش‌های تحقیق رفتاری (Behavioral Research Methods)