چند نکته که هر طراح تجربه کاربری باید بداند!!!
تجربه کاربری گستره وسیعی دارد. طراحان تجربه کاربری باید در زمینه های مختلف تجربه داشته باشد. گستردگی منابع در موضوع تجربه کاربری و حجم زیاد اطلاعات در این حوزه باعث شد تا خلاصه ای از مهمترین نکاتی که هر طراح تجربه کاربری باید بداند را به صورت خلاصه بازگو کنیم.
UX با UI متفاوت است!!
متاسفانه ارائه های فراوان و متنوع از معنی تجربه کاربری و رابط کاربری، باعث شده است که این دو مفهوم به اشتباه هم معنی تلقی شود. درک تفاوت بین تجربه کاربری و رابط کاربری یکی از مهمترین مسائل برای طراحان است که در ادامه به صورت اجمالی توضیح خواهم داد. به طور خلاصه رابطه کاربری برای افزایش تعامل بین کاربر و محصول اتفاق میافتد در حالی که تجربه کاربری یک نتیجه احساسی بعد از این تعامل با محصول می باشد.
مخاطبان خود را بشناسید
تحقیق و بررسی مخاطبان اولین قدم برای طراحی یک فرآیند است. در طراحی یک محصول برای مخاطبان مهمترین قسمت تحقیق و بررسی رفتار، ذهنیت، سلایق و باورهای آنهاست. هر چه تحقیق و بررسی کاربر عمیق تر و دقیق تر صورت گیرد، محصول شما جذاب تر و فراگیر تر خواهد بود. پس اگر تصمیم خود را گرفته اید که محصولی خلق کنید که کاربران عاشق آن باشند، فقط باید آن محصول برای کاربر طراحی شود و نیازهای او را رفع کند.
بنابراین اگر قبل از تحقیق و بررسی و شناخت کاربر شروع به طراحی کردید، دقیقا آن نقطه، نقطه بحرانی است و هر لحظه باید منتظر سقوط محصولتان در دره شکست باشید. شناخت کاربر به شما کمک می کند تا محصولی به مخاطبان بدهید که بر روی نیاز مشتری متمرکز شده است و ویژگی های اضافه و حوصله سربر ندارد.
طراحان تجربه کاربری باید تشخیص بدهند که چه موقع اضافه کردن ویژگی های جدید را، متوقف و چه موقع نیاز هست که ویژگی های جدیدی را به محصولات خود اضافه کنند.
شما کاربر نیستید
تست محصول با کاربر های واقعی یکی از ضروری ترین قسمتهای فرایند طراحی است. بیشتر طراحان فکر میکنند که کاربران نیز مانند آنها به مساله نگاه می کنند و خواستهای مشابه با آنها دارند. در نتیجه، رفتارها و واکنش های خودشان را به کاربران تعمیم میدهند. اما اینکه شما خودتان را یک کاربر در نظر بگیرید یک اشتباه بزرگ است. این موضوع یک بیماری روانشناختی است که به آن اجماع اشتباه یا False consensus می گوید. در این بیماری، بیمار مبتلا فکر می کند که عادات و رفتارهای او دقیقا مطابق با عادات و رفتارهای دیگران است و به صورت کلی فرد مبتلا به بیماری False consensus معتقد است که کلیه رفتارها و عادات و نگرشهای او استاندارد و همه گیر است.
به صورت معمول افرادی که از محصول ما استفاده می کنند، زمینه، مدل ذهنی و اهداف متفاوتی نسبت به ما دارند به عبارت دیگر، مخاطبان ما ممکن است اصلا شبیه ما رفتار نکند. یک تکنیک اساسی برای غلبه بر این بیماری وجود دارد که به صورت اختصار به آن کاربردپذیری میگوییم. اگر تصمیم دارید محصولی بسازید که کاربران عاشقان باشند باید تست کردن را پیش از هر کاری انجام دهید. تست های مختلفی برای یک محصول و جود دارد. تست های A/B یا تسهای بتا. اما اتفاقی که حتما برای یک محصول موفق باید بیفتد این است که محصول هر چی سریعتر از دفتر کار ما خارج شود. به این معنی که محصول را به دوستان و اطرافیان معرفی کنیم و منتظر بازخوردهای مثبت یا منفی بنشینیم.
لطفا حوصله کاربران را با اطلاعات اضافی سر نیاورید!!
عبارت attention span به عنوان یک بازه زمانی تعریف میشود که در آن کاربران بدون این که حواسشان پرت شود و دچار سردرگمی می شود دقیقاً روی موضوعی که مدنظر ماست متمرکز میشوند.
تحقیق شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ انجام داده است نشان می دهد که میانگین است attention span افراد جامعه در سالهای اخیر از دوازده ثانیه به هشت ثانیه رسیده است. نتیجه میگیریم وقتی که برای جلب توجه مشتری داریم خیلی کمتر از قبل شده است، مهمترین مساله ای که طراحان باید در نظر بگیرند و در سریعترین زمان ممکن کار را به هدف نهایی برساند، همین موضوع محدود بودن زمان است.
طراح باید با حذف المان های اضافی و چیزهایی که مخاطب به آن نیاز ندارد، رابط کاربری را هر چه بیشتر ساده کند. یک تکنیک برای حذف اضافات، طراحی به سبک مینی مال است. طراحی مینیمال به این معنی است که هر چیز اضافی در طراحی حذف شود بدون اینکه در کیفیت طرح خللی وارد شود.
در آخر اینکه به عنوان یک طراح تجربه کاربری باید تحقیق و بررسی دقیق روی مخاطبانمان انجام بدهیم و خودمان را به جای آنها در نظر نگیریم و فراموش نکنیم که مخاطبان ما کمتر 8 ثانیه به ما فرصت می دهند تا محصولمان را به آنها معرفی کنیم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
طراحی تجربه را برون بسپاریم یا نسپاریم!!!
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش یوایکس : مروری بر پروسه های طراحی یو ایکس
مطلبی دیگر از این انتشارات
فرم ها در بحث UX