عاشق تکنولوژیام اما روحم یه جایی حدود صد و سیزده سال پیش گم شده و از قرن بیست و یک سر درآورده.
چگونه تجربه کاربری طراحی کنیم؟
برای طراحی تجربه کاربری (UX / User Experience) مسیرهای متفاوتی میتوان انتخاب کرد اما چارچوبهای مشخصی هم برای این کار وجود دارد تا مطمئن شویم مسیر درستی را در پیش گرفتهایم و چیزی از قلم نیافتاده است.
در این پست مرسومترین و بهترین چارچوبهای طراحی تجربه کاربری را به طور خلاصه برای شما معرفی میکنم.

چارچوب طراحی کاربر محور User Center Design

پروسهی این مدل طراحی از چهار بخش تشکیل شده است:
1- درک کردن Understand
قدم اول این است که درک درستی از تجربهی کاربر هنگام استفاده از این محصول یا محصول مشابه داشته باشیم.
2- مشخص کردن Specify
تحقیقاتی جهت مشخص کردن نیازهای کاربر نهایی انجام دهیم و تعیین کنیم کدام یک از مشکلات کاربر نهایی در اولویت قرار دارد.
3- طراحی Design
راهحلهایی برای حل مشکلات کاربر نهایی تعیین میکنیم و براساس آن شکل ظاهری و عملکرد محصول را طراحی میکنیم.
4- ارزیابی Evaluate
طراحی را به گروهی از کاربران نهایی ارائه میدهیم و با استفاده از نظرات ایشان آن را ارزیابی میکنیم.
*کلید اصلی این پروسه تکرار مراحل است!
چارچوب پنج عنصر طراحی The Five Elements Of Design

این روش از پنج عنصر لایهای تشکیل شده است که طراح را از ایده به محصول میرساند.
1- راهبرد Strategy
در پایینترین لایه ما به نیازهای کاربر و اهداف بیزینسی که صاحب ایده است میپردازیم و بر اساس آن استراتژی را مشخص میکنیم.
2- گستره Scope
در این لایه گسترهی آنچه که طراحی میکنیم و ویژگی و محتوای آن را مشخص میکنیم.
3- ساختار Structure
در لایهی میانی این پروسه، روش سازماندهی طراحی و چگونگی تعامل مخاطب با آن را مشخص میکنیم.
4- اسکلت Skeleton
در این مرحله طرحبندی (Layout) را مشخص میکنیم. اما همانطور که اسکلت بدن انسان قابل مشاهده نیست این طرحبندی نیز برای کاربر مشخص نمیباشد.
5- پوسته Surface
در این لایه همان چیزی را طراحی میکنیم که کاربر میبیند یعنی شکل ظاهری محصول.
چارچوب تفکر طراحی Design Thinking

این پروسه ما را به سمت ارائهی راهحلهای عملی و مقرون به صرفه برای مشکلات واقعی هدایت میکند.
1- همدلی Empathize
نیازهای واقعی کاربر را پیدا کنیم و یاد بگیریم که تفکر و احساسی شبیه به کاربران داشته باشیم.
2-شرح Define
مشکلات کاربران را به صورت واضح شرح دهیم. (شرح واضحی از نیازهای کاربر بر اساس تحقیقاتی که انجام دادهایم.)
3- ایده پردازی Ideate
بدون هیچ محدودیتی ایدهپردازی کنیم. برای مثال از روش بارش افکار استفاده کنیم.
4- طرح اولیه Prototype
یک طرح ابتدایی از محصول که عملکردهای مهم را نشان میدهد طراحی کنیم.
5- تست Test
محصول طراحی شده را جهت تست به کاربران ارائه دهیم سپس بر اساس نتایج، طراحی را تغییر یا توسعه دهیم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
تولید محتوا بر اساس الگوی خواندن F
مطلبی دیگر از این انتشارات
هنر بازخورد دادن!
مطلبی دیگر از این انتشارات
۶ اشتباه مدیر محصول در هنگام نوشتن استوری کاربر