یوایکس چهارچوب پذیر نیست،فرایند محور است
خیلی وقت ها زمانی که یک پروژه جدید را شروع می کنیم،دچار سردرگمی میشویم که خب الان باید چه مسیری را طی کنیم ویا از چه تکنیکی استفاده کنیم؟!
این مساله امری طبیعی است اما با مرور زمان و کسب تجربه و همچنین فهمیدن توانایی ها و میزان تسلط ما به مفاهیم کار ،فرایند کارمان تسهیل پیدا می کند.
اما چرا میگم یوایکس چهارچوب پذیر نیست:
بسیار ساده است،چون انسان خیلی ساختار منش و چهارچوب پذیر نیست.شاید فکر کنید که نه! آدم ها بدنبال یک چهارچوب هستند،قوانین را وضع میکنند و خود را در مسیر معینی قرار میدهند.بله درسته کاملا حقیقت همینه که ذات انسان چهارچوب پذیر است اما چند درصد مواقع ما انسان ها این قوانینی که خودمان وضع میکنیم انجام میدهیم.؟ مثلا چند درصد ما در طبیعت زباله می پراکنیم در حالی که میدانیم اینکار اشتباه است؟
انسان مداما در حال تغییر است و آزادانه حتی در همان چهارچوب فعالیت میکند.ما طراحان هم زمانی که در حال طراحی محصولی هستیم به این نکته باید دقت کنیم که برای یک انسان طراحی میکنیم که مداما و بدون پیش زمینه ای ممکن است هر لحظه تغییر رفتار و تغییر تفکر داشته باشد.پس ما نیز باید برای طراحی محصولات به این نکته توجه کنیم که چه چیزهایی در مورد کاربرانمان ثابت و چه چیز هایی متغییر است.
اما چرا میگم یوایکس فرایند محور است:
این هم بسیار ساده است، چون انسان فرانید محور است پس ساخت یک محصول کاربر محور نیز فرایند محور است.در یوایکس ما فرانید های برگشت پذیر و تکرار شونده زیاد خواهیم داشت (iteration). که در جای خود به تفصیل بحث خواهم کرد.اما در این مطلب من تنها میخوام بگم که میتوان مساله های پیچیده را هم به سادگی دید و به سادگی حل کرد.اگر کمی در مورد فرایند ها تحقیق کنید با کلید واژه هایی مثل:lean ux,agile ux,design sprint,design thinking و امثالهم بر خورد خواهید کرد.
(نکته: این نظر من هست و نمیدونم شما چقدر باهاش موافقین،دیزاین اسپرینت رو من زمانی انجام میدم که فاز ریسرچ خودم رو تموم کردم. من مخلوطی از متدلوژی هایی که موجود است را ترکیب میکنم.مثلا قسمتی از فرایند دیسکاوری و اکتشاف(user research) رو از design thinking میرم و برای تولید و تست گاهی لین و گاهی اجایل که بستگی داره به زمان،بودجه و موضوع پروژه.اما این متدلوژی رو درقالب دیزاین اسپرینت انجام میدم و هر بخش رو بصورت تکرار پذیر مداما در حال تکمیل است.جان کلام اینکه بدنبال حل مساله هستم حالا به هر روشی که شده)
منبعی که معرفی می کنم در مورد دیزاین اسپرینت از متدلوژی هایی است که گوگل معرفی کرده است.
این لینک ویدئو های ای جی اند اسمارت هست که بنظرم همه ویدئو هاشون رو ببینین ولی این لینک مستقیما میبردتون به پلی لیست های دیزاین اسپرینت.
https://www.youtube.com/watch?v=ZgMG_OflDq0&list=PLxk9zj3EDi0V8W4wbyezKHgCRCVvDryCY
اینم کانال خیلی معتبری از ایدین ضیاپور هست که میتونه کمکتون کنه
همچنین توی یاین برد ترلو هم میتونین سمپلی از برد چینی در دیزاین اسپرینت رو ببینین
https://trello.com/b/6NanhvtF/design-sprint
در این خصوص بازهم نکات دیگه ای هم مطرح میکنم
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش UX : قانون Postel (Poste's Law)
مطلبی دیگر از این انتشارات
معرفی 5 روش برای طراحی اپلیکیشن موبایل با گیمیفیکیشن
مطلبی دیگر از این انتشارات
تفاوت مدیر محصول با مدیر پروژه