در جستجوی بهترین طرح و ایده
۷ حقهی کثیف که هر دیزاینری بهتر است بداند!
برای ایجاد تعامل بهتر کاربر و محصول، طراح میبایست فاکتورهای زیادی از جمله نوع کسب و کاری که محصول را برای آن طراحیمیکند، کاربران هدف، همدلی، محیط، فناوری، قابلیت استفاده و دسترسی را در نظر بگیرد. طراحان معتقدند که دسترسی به این عواملبه رشد اقتصادی کسب و کار مربوطه کمک شایانی میکند.
اما کار دیزانرها تنها به همینجا ختم نمیشود!
بطور مثال طراحیِ رابط کاربری برای یک پلتفرم سرمایه گذاری، میتواند برای یک طراح ماهر یا متوسط بسیار آسان باشد؛ اما این همه چیز نیست! اینکه بتوانید شخصی را ترغیب به سرمایهگذاری کنید، خود به تنهایی فرآیندی بسیار سخت و پیچیده است. موارد دیگری نیز وجود دارند که فراتر از مهارتهای بصریِ رابط کاری میتوانند کاربر را به هدف مطلوب شما سوق دهند.
مدل های ذهنی و ترغیب کردن کاربر یا مشتری، بخشی از ترفندهایی است که هر طراح ضمن طراحی با برآورد و پیشبینی آن میبایست زمینه و بسترسازی مناسب را فراهم سازد. در اینجا چند اصل روانشناسی طراحی وجود دارد که برای پیشبرد این فرآیند، هر طراح باید بداند:
۱. اهمیت مورد تایید قرارگیریِ اجتماعی برای کاربران
مردم هر آنچه را که دیگران دوست دارند دوست خواهند. رتبهبندیها، نتایج بررسیها و گواهینامهی محصول، نمونههایی از این موارد است. کاربران محصولی را خریداری میکنند که از نظر اکثریت افراد دارای رتبهبندی/نتایج بررسی خوبی باشد. این باعث می شوداعتماد و اعتبار بیشتری در مورد محصول ایجاد شود.
۲. اقتدا به منابع یا کارشناسان موثق (اقتدارگرایی)
بسیاری از افراد تحت تاثیر اینفلوئنسر یا سلبریتیهای شناخته شدهی رسانههای اجتماعی هستند؛ و اگر نتایج بررسی یا بازخورد مثبتی از آن شخص یا رسانه درباره محصول مدنظر بگیرد، اعتماد بیشتری پیدا خواهد کرد.
۳. سوق دادن کاربر به سمت اجرای اقدامات مطلوب شما، با توصل به “ترس از دست دادن یا کمیابی”
که بطور خلاصه به این موضوع که “مردم میترسند، که نکند چیزی را که دوست دارند، نکند از دست بدهند!” به همین شیوه، مردم میترسند نکند بدون ثبت و ضبط لحظهی با ارزشی، موقعیتی به اشتراک گذاشتن ویدئوی آن لحظه را از دستبدهند! یا از دیدن پستهای مربوطه از سوی افراد دیگر غافل شوند، بنابراین آنها همچنان به تماشای آن میپردازند. این حس کمبود کاذب، مردم را ترغیب به اقدام بعدی میکند.همین اصل میتواند افراد را ترغیب کند تا پیش از هر اقدامی برای فروش،محصول را خریداری کنند. مثال خوبی از این نمونه را بسیاری از ما، در خرید از سایت دیجیکالا میتوانیم شاهد باشیم. همچنین در کنار این موضوع، ناموجودشدن موقت وضعیت کالای مدنظر افراد، زمان متوسط تصمیمگیری برای اقدام به خرید را در افراد کاهش میدهد.
۴. اهدای پیشکش، برای جلب اعتماد و افزایش وفاداری
این روزها مسالهی حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات دغدغهی بسیاری از افراد شدهاست. به همین خاطر ممکن است اقدام بهثبتنام در سایت توسط عدهی زیادی صورت نپذیرد. به همین خاطر میبایست قبل از اینکه چیزی بخواهید چیزی را به کاربران ارائه دهید. ارائه کتاب، گزارش و پاداش رایگان نمونه هایی برای جلب اعتماد و افزایش وفاداری کاربران است.
۵. القای منطق و عقلانیت کاذب به کاربر، برای نیل به هدف مطلوب شما
اگر میخواهید مشتری را به خرید محصول سایز بزرگ ترغیب کنید و مشتری تمایل به خرید جنسی با سایز کوچکتر و ارزانتر دارد،میبایست محصول دیگری به سبد کالاهایتان اضافه کنید که تنها کمی قیمتش کمتر از کالای با سایز بزرگتر میباشد. بدین ترتیبمشتری با احتمال بیشتری ممکن است سایز متوسط را انتخاب کند، اما با مقایساختلاف قیمت جزئی آن با کالای سایز بزرگ، ممکناست ترجیح دهد کالای مدنظر شما (سایز بزرگ) را انتخاب نماید.
۶. تصمیمگیری
اگر گزینههای زیادی وجود داشته باشد، مردم در تصمیمگیری خود دچار اشتباه مشوند. اگر کاربران مقدار زیادی از گزینههای انتخاب رامشاهده کنند، یک پارادوکس برای تصمیمگیری خواهند داشت. وجود گزینههای کمتری برای تصمیمگیری به آنها کمک میکند تا به سرعتانتخاب کنند؛ و این به ما نیز کمک میکند تا فرصت فروش یا عرضه خدماتمان را از دست ندهیم.
۷. پیشنهادات ویژه و شگفتانگیز
کسی نیست که از گرفتن جایزه بدش بیاید. پاداش دادن به کاربران در طی فواصل متوالی باعث ایجاد انگیزهای است برای ادامه یا انجامفعالیتهای بیشتر.
اما در پایان ذکر این نکته ضروری است که بدانید، همه این موارد در هر پروژهای که روی آن کار میکنید قابل استفاده نیستند. این مواردباید بر اساس نوع محتوا، کاربران هدف و ماهیت محصول بصورت منطقی و خردمندانه صورت گیرد. گاهی اوقات استفاده بیش از حد ازاین روشها الگوی تاریک غیراخلاقیای ایجاد میکند، که حتی ممکن است نتیجه عکس به همراه بیاورد و وجهه محصول یا محصولات شمارا مکدر سازد. هنگامی که شما در هنگام طراحی محصول خود مدلهای ذهنی را در ذهن خود نگه میدارید، میتوانید با موفقیت به کاربرهدف خود القا کنید تا عملی را انجام دهد.
منبع:
https://uxdesign.cc/7-design-psychologies-every-designer-should-know-d01a1becd961
مطلبی دیگر از این انتشارات
اگه باب راس (لذت نقاشی) UX دیزاینر بود...
مطلبی دیگر از این انتشارات
وضعیت UX در سال 2020: سیستم های طراحی نامرئی
مطلبی دیگر از این انتشارات
فرضیات در مسیر طراحی(قسمت اول)