UX researcher
21 قانون اصلی از طراحی UX (قسمت سوم)
در مقالات گذشته به بررسی 6 قانون از مجموعه قوانین اصلی UX پرداختیم، در این مقاله به بررسی 3 قانون دیگر خواهیم پرداخت.
در ابتدا بیایید به بررسی ابزاری برای چک کردن محصول خود از نظر قوانینی که تا الان خواندهایم بپردازیم:
برای مثال همان قانون دوهرتی را که در مقاله اول به بررسی آن پرداختیم به یاد آورید، قرار است زمانی که کاربر برای تعامل با سیستم میگذارید در حالت مطلوب کمتر از 400 میلیثانیه و نهایت 2 ثانیه باشد.
خب چگونه زمان تعامل با سایت را بررسی کنیم؟
قطعا نمیتوانید با تایمر بنشینید، صفحات مختلف را باز کنید و حساب کنید هر صفحه چقدر زمان برای تعامل میگیرد.
ابزار lighthouse این امکان را به شما میدهد تا بتوانید زمانهای مختلفی مانند زمان تعامل کاربر با سایت، یا FCP یا دیگر پارامترهای مورد نظرتان را بررسی کنید.
برای مثال تصویر زیر نمونهای از پارامترهایی است که با این ابزار میتوانید داشته باشید.
این افزونه را این طریق این لینک میتوانید دانلود کنید.
حال به بررسی قوانین دیگر بپردازیم:
قانون منطقه مشترک (Law of Common Region)
اگر عناصر در محدودهای با مرز مشخص وجود داشته باشند، درک آنها به عنوان یک گروه محتملتر است زیرا ذهن تمایل به درک عناصر بر اساس برخی از قوانین خاص دارد.
- افزودن مرز در اطراف یک عنصر یا گروهی از عناصر راهی آسان برای ایجاد منطقه مشترک است.
- منطقه مشترک را میتوان با تعریف پس زمینهای، در پشت یک عنصر یا گروهی از عناصر ایجاد کرد.
برای درک بهتر این قوانین خاص میتوانید به قوانین گشتالت مراجعه کنید، در این قوانین تمایلات ذهن برای دسته بندی عناصر و پدیدهها مورد بررسی قرار میگیرد.
میتوانید از صفحه زیر مقاله امیر تقیآبادی را در این مورد مطالعه کنید.
قانون مجاورت (Law of Proximity)
عناصر نزدیک به یکدیگر مرتبط و در یک گروه توصیف میشوند. هر چقدر این فاصله کمتر باشد عناصر مرتبطتر به نظر میرسند.
- مجاورت به مرتبط پنداری اشیا نزدیک به هم کمک میکند.
- مجاورت به کاربران کمک می کند تا اطلاعات را سریعتر و کارآمدتر درک و بررسی کنند.
در این صورت در طراحی باید حواستان به فواصلی که بین المانها قرار میدهید باشد تا عناصر نامرتبط به خاطر نزدیکی در یک گروه قرار نگیرند.
قانون Prägnanz
مردم تصاویر مبهم یا پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن درک و تفسیر میکنند ، زیرا ما نیاز به تفسیری داریم که به کمترین تلاش شناختی نیاز داشته باشد.
- چشم انسان دوست دارد سادگی و نظم را در اشکال پیچیده پیدا کند زیرا مانع از گم شدن در اطلاعات میشود.
- افراد اشکال و عناصر ساده را بهتر درک کرده و حافظه میسپارند برعکس عناصر پیچیده و سخت.
به تصویر فوق دقت کنید، علت آن که در نگاه اول در تصویر سمت چپ شیر میبینید و در تصویر دیگر موش چیست؟
علت آن است که پیدا کردن تصویر شیر در شکل سمت چپ برای ذهن راحتتر است.
خیلی از خطای دیدهای موجود نیز به علت تفاوت درک تصاویر از زوایای مختلف برای ذهن بوجود میآیند.
به یاد داشته باشید تصاویر را ساده طراحی کنید و از ایجاد پیچیدگی بصری زیاد پرهیز کنید ولی طرح را در حد انتزاع ساده نکنید، سادگی بیش از حد نیز ایرادات خاص خود را برای کاربران بوجود میآورد.
مقاله قسمت دوم را میتوانید از این لینک مطالعه کنید.
در مقاله بعد به بررسی سایر قوانین خواهیم پرداخت.
مطلبی دیگر از این انتشارات
نکاتی که مدیران استارتاپی باید درباره دیزاین تجربه کاربری بدانند
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش قوانین UX : قانون Hick's Law
مطلبی دیگر از این انتشارات
تست مامان! چگونه با مشتریان حرف بزنیم و ایدهی خودمون رو ارزیابی کنیم؟