Product Designer
30 چیزی که معمولاً هنگام طراحی برنامه های تلفن همراه فراموش می کنیم!
این مقاله حاوی مطالبی است که قبل از ارسال برنامه خود به AppStore / GooglePlay باید در طراحی خود لحاظ نمایید.
- قسمت ثبت نام و ورود
1. صفحه Splash screen
صفحه نمایش Splash screen صفحه ای است که هنگام راه اندازی یک برنامه تلفن همراه به کاربران نشان داده می شود.
از آنجا که Splash screen اولین صفحه ای است که کاربران می بینند اولین تصور از برنامه برای آن ها ایجاد می شود.
2. رمز عبور را فراموش کرده اید
یک فرد متوسط در 90 سرویس آنلاین ثبت نام نموده که به گذرواژه احتیاج دارد. با استفاده از تعداد بسیار زیاد حساب ، تعداد کمی از افراد رمزهای عبور خود را به خاطر می آورند. طبق آمار، 21 نفر پس از گذشت دو هفته رمز عبور را فراموش می کنند و 25 درصد حداقل یک بار در روز یک رمز عبور را فراموش می کنند. اگر برنامه شما نیاز به ورود به سیستم دارد ، باید گزینه ای را برای تنظیم مجدد رمز عبور ارائه دهید.
- اولین تجربه
3. صفحه Onboarding
صفحه هایی که جهت آشنایی کاربر با محصول که توسط طراحان UX برای توصیف فرآیند ها برای کاربران ایجاد و در نتیجه اگر کاربر صفحات Onboarding را با موفقیت طی نماید موجب افزایش بهره برداری از محصول و به اتمام رساندن فرآینده ها می شود.
4. صفحه های تأیید داده ها
بسیاری از برنامه های تلفن همراه شماره ایمیل / تلفن را جهت صحت سنجی دریافت می کنند.
صفحه تأييد اطلاعات معمولاً پس از ارائه اطلاعات لازم کاربر صورت می گيرد و به آنها می گويد برويد و آدرس / شماره تلفن خود را تصديق کنيد.
برای صفحه های تأیید داده ، این موارد ضروری است:
- گزینه ای برای ارسال مجدد کد تأیید (برای شماره تلفن های همراه)
- دستورالعمل نحوه یافتن پیام تأیید (یعنی جستجوی عنوان خاص ، جستجو در پوشه هرزنامه و غیره) (برای پیام تأیید ایمیل)
5. حالت های خالی زمانی که "محتوایی نیست"
ارزشیابی برنامه براساس محتوا آن هاست و این همان دلیل استفاده کاربران می باشد.
بنابراین، مهم است که در نظر بگیرید چگونه می توانید مکان هایی را در مسیر کاربر طراحی کنید که در آن ممکن است محتوایی وجود نداشته باشد، این مکان ها نباید خالی بمانند، یک راه حل آن هست که از این فضاها برای راهنمایی کاربران استفاده شود.
6. تنظیمات پیش فرض
اکثر کاربران (95%) تنظیمات پیش فرض را تغییر نمی دهند.این بدین معنی است که اکثر کاربران یک نماد پیش فرض دارند که شما آنها را انتخاب می کنید.
-تجربه روزانه
7. صفحه نمایش درخواست مجوز
هنگامی که کاربران یک برنامه جدید را باز می کنند، آخرین چیزی که می خواهند ببینند چندین پنجره به صورت متوالی است که درخواست مجوز می کنند:
-برنامه می خواهد به موقعیت شما دسترسی پیدا کند.
-برنامه می خواهد به مخاطبین شما دسترسی پیدا کند.
-برنامه می خواهد به دوربین شما دسترسی پیدا کند.
چنین درخواست هایی تأثیر بسیار منفی بر تجربه کاربر می گذارد و معمولاً منجر به ترک برنامه می شود. این درخواست ها بهتر هست در محتوایی که تعامل با کاربران برقرار شده است به وجود آید.
8.حالتهای مختلفی برای عناصر UI تعاملی
دکمه ها و سایر عناصر تعاملی اغلب حالت های مختلفی دارند. در نظر گرفتن حالت هایی مانند پیش فرض / کلیک شده / غیرفعال برای هر عنصر تعاملی که در برنامه خود دارید بسیار حیاتی است.
9. مجموعه آیکون ها
با استفاده از آیکن هایی با همان سبک می توانید UI خود را از لحاظ بصری سازگارتر کنید.
10. حالت خطا
همه ما می دانیم که بهترین پیام خطا پیامی است که هرگز نشان داده نشود. همیشه بهتر است با راهنمایی کاربران در مسیر درست از بروز خطاها جلوگیری کنید. اما هنگام بروز خطا طراحی باید بگونه ای باشد که نه تنها به کاربران بیاموزد که چگونه از برنامه مورد نظر خود استفاده کنند ، بلکه باعث شود که کاربران احساس گیجی نکنند.
در اینجا چند مورد خطا وجود دارد که باید برای آن ها طراحی صورت گیرد:
- در صورت عدم اتصال کاربران به اینترنت چه محتوایی را می بینند؟
- اطلاعات ورودی نادرست.
- خطای سیستم.
11- در حال بارگیری محتوا
اگرچه پاسخ فوری از یک برنامه بهترین است ، مواقعی وجود دارد که برنامه شما قادر به پیروی از دستورالعمل های سرعت نیست. اتصال ضعیف اینترنتی موجب کندی درخواست ها می شود و یا عملکرد آن درخواست را با تاخیر روبرو می کند. در چنین مواردی ، برای به حداقل رساندن تنش کاربر، باید به کاربران اطمینان دهید که برنامه در جهت درخواستهای آن ها کار میکند.
هنگامی که یک برنامه نتواند به کاربران اطلاع دهد که زمان لازم دارد جهت انجام درخواست، کاربران اغلب فکر می کنند برنامه درخواست آنها را دریافت نکرده و دوباره امتحان می کنند در نتیجه بازخورد بدی گرفته می شود، برای این کار برنامه نیاز به یک حالت که در حال بارگیری محتوا هست دارد که نحوه نمایش آن میتواند به صورت انیمیشن انتظار که به صورت رایج مورد استفاده قرار می گیرد باشد.
12. حالت های موفقیت
حالت های موفقیت صفحاتی هستند که در صورت اتمام با موفقیت کارها به کاربران نشان می دهیم. طراحان باید موارد زیر را در نظر بگیرند:
الف) حالات دلپذیر (موفقیت بار اول).
لحظه ای که کاربران برای اولین بار یک کار مهم را انجام می دهد ، فرصتی عالی است تا یک ارتباط عاطفی مثبت بین آنها و محصول خود ایجاد کنید. به کاربران خود اطلاع دهید که با پیشرفت و موفقیت در کنار محصول ، موفقیتهای خوبی را کسب می کنند.
ب) صفحه تأیید
صفحه تأیید یک صفحه ضروری برای برنامه های تجارت الکترونیکی است. لحظه ای که کاربر خرید را تمام کرد ، باید صفحه ای را نشان دهیم که کلیه جزئیات اساسی در مورد خرید را ارائه می دهد.
13. تکمیل خودکار
طراحان همیشه باید تلاش کنند تا با از بین بردن اقدامات غیر ضروری ، هزینه تعامل را به حداقل برسانند. تکمیل به صورت خودکار در ورودی به کاهش تعداد درخواست ها را در جستجو منجر می شود.
14. متوقف کردن اقدامات
همه ما اشتباه می کنیم، اما وقتی صحبت از تجربه کاربر می شود، ارائه گزینه ای که به کاربر کمک می کند داده های مهم را بازیابی کند، ضروری است.
15. بومی سازی / بین المللی
از آنجا که بسیاری از تیم ها محصولاتی برای دسترسی جهانی دارند ، ضروری است که بومی سازی / بین المللی شدن بخشی طبیعی از فرآیند طراحی باشد. خصوصیات بصری عناصر (مانند اندازه) و UX باید با بومی سازی / بین المللی سازی در ذهن انتخاب شوند.
16.بخش راهنما
وقتی کاربران مشکلی داشته باشند ، اولین واکنش طبیعی آنها جستجوی راه حلی در داخل خود برنامه خواهد بود. به همین دلیل باید قسمتی در بخش راهنما / سؤالات متداول در برنامه وجود داشته باشد که کاربر بتواند مشکلش را برطرف نماید.
17. قابلیت دسترسی
قابلیت دسترسی به افراد با تمام توانایی ها امکان درک و تعامل با محصول شما را می دهد.
- چهارم اطلاعیه
18. اعلان های داخل برنامه / اطلاعیه ها
آیا می دانید اعلان های طراحی شده دلیل # 1 دلیل حذف کاربران برنامه است؟
با این وجود ، می توان این الگوی ضد UX را به یک چیز مفید برای تجارت و هم برای کاربر تبدیل کرد. برای دستیابی به نتایج خوب با اعلان های درون برنامه ، طراحان به یک استراتژی نشر نیاز دارند که متناسب با فضای موبایل باشد.
19. تنظیمات برگزیده اطلاع رسانی
همیشه آزادی انتخاب برای کاربران بسیار عالی است. در زمینه اعلان های موبایل ، به معنای فراهم کردن فرصتی برای انتخاب اعلان هایی است که می خواهند دریافت کنند.
- پنجم تنظیمات اکانت
20. ابزار برش عکس پروفایل
به کاربران اجازه دهید نه تنها اقدام به بارگذاری عکس پروفایل نمایند بلکه متناسب با نیاز خود در برنامه شما آن را تغییر دهند.
21. صفحه های مشاهده / تغییر جزئیات شخصی
به کاربران اجازه دهید اطلاعات شخصی خود را به درستی در برنامه تلفن همراه مشاهده و ویرایش کنند. به طور مثال صفحه ای را برای پیش نمایش اطلاعات حمل و نقل یا صورتحساب طراحی کنید و این اطلاعات را قابل ویرایش کنید.
22. خروج
اگر برنامه شما نیاز به ورود به سیستم دارد ، همیشه باید به کاربران اجازه دهید از سیستم خارج شوید.
23- شرایط خدمات
برای جلوگیری از شکایت ، شرایط خدمات را به برنامه خود اضافه کنید.
24. تنظیمات حریم خصوصی
به کاربران اجازه دهید ببینند چه داده هایی را با شرکت به اشتراک می گذارند و به آنها اجازه می دهد تنظیمات را شخصی سازی کنند.
25. ارسال بازخورد
با ارائه یک مسیر سریع برای به اشتراک گذاشتن بازخورد در مورد محصول خود ، نه تنها بینش های ارزشمندی راجع به محصول خود از کاربران واقعی جمع می کنید، بلکه باعث می شوید که آنها حس کنند که بازخوردشان برای شما اهمیت دارد.
- ششم محتوا
26. حالت پیمایش
نمایشگرهای موبایل دارای ویژگی محدود صفحه نمایش هستند. به منظور صرفه جویی در فضای صفحه ، طراحان اغلب می خواهند اطلاعات نمایش داده شده را بهینه کرده و هر چیزی را که برای کاربر با ارزش نیست مخفی کنند. به همین دلیل است که بسیاری از صفحه نمایش ها دارای دو حالت هستند - حالت پیش فرض (صفحه ای که کاربران هنگام ورود می بینند) و حالت پیمایش (هنگامی که کاربر برای دیدن محتوای بیشتر اسکرول می کند).
- جستجوی درون برنامه
27. جستجوی پیش فرض
شما می دانیدکه در یک جستجو یک سری نتایج حاصل می شود که باید این نتایج متناسب با هدف کاربر باشد اما زمانی که اطلاعاتی از کاربر نداریم باید اطلاعات را براساس یک پیش فرض مرتب سازی کنیم به عنوان مثال ، اگر صفحه نتایج جستجو را برای یک برنامه تجارت الکترونیکی طراحی می کنید، خروجی باید براساس قیمت یا زمان تحویل طبقه بندی کرد.
28. اشتراک گذاری / نشانک نمودن
به کاربران اجازه دهید یک مورد خاص از نتایج جستجو را به اشتراک بگذارند یا نشانک کنند.
29. حالت خالی برای 'نتیجه ای یافت نشد'
کاربران ما هنگام جستجوی یک مورد خاص ، صفحه ای را مشاهده می کنند. اما زمانی که برنامه هیچ نتیجه ای را برای آن ها پیدا نمی کند چه چیزی باید نمایش داد؟
صفحه نمایش 'نتیجه ای یافت نشد' نباید به عنوان بن بست عمل کند به همین دلیل به جای نشان دادن یک صفحه خالی با یک یادداشت سریع 'نتیجه ای یافت نشد'، باید صفحه ای را طراحی کنیم که کاربران را راهنمایی کند و نشان دهد که آنها چه کاری می توانند انجام دهند.
-هشتم AppStore / GooglePlay
30. نماد برنامه
شما باید یک نماد به یاد ماندنی را برای برنامه خود طراحی کنید ، چیزی که ماهیت برنامه شما را منعکس کند و علاقه کاربران بالقوه را ایجاد کند.
امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد...
https://uxplanet.org/30-things-we-often-forget-when-designing-mobile-apps-ae30cc3b2c6b
مطلبی دیگر از این انتشارات
مدل HOOK در توسعه محصول
مطلبی دیگر از این انتشارات
یوایکس چهارچوب پذیر نیست،فرایند محور است
مطلبی دیگر از این انتشارات
8 مهارت مهم در طراحی UI / UX