عالم بی عمل...


برخی آدم‌ها را دیده‌ای؟
منظورم آنهاییست که می‌کوشند با زدن حرف‌های قلنبه و سلنبه، خودشان را فرهیخته و فهیم بنمایانند. به امید آنکه دیگران در دلشان بگویند: «فلانی خیـــــــلی بارِشه»
جالب‌تر اینکه همین افرادی که ادعایشان گوش فلک را کر می‌کند، وقتی وارد زندگی‌شان می‌شوی و مرام و کردارشان را می‌بینی، درمی‌یابی که طبلی تو خالی بیش نیستند و چقـــــــــــــدر درد دارد این دریافت‌ها...

دلم می‌خواهد به خودم و همه‌ی آن بزرگواران بگویم:
علمی که در حد حرف و پز دادن باقی بماند، آفت است نه علم.
علم و حکمت حقیقی باید ما و رفتارمان را بسازد نه دک و پوزمان را.

چندی پیش با یکی از اساتیدم صحبت می‌کردم. هرزگاهی با این بزرگوار جلسه‌ای خصوصی دارم و هربار همان علوم و مهارت‌های تکراری را بازگو می‌کنند. اینبار درخواست کردم مهارتی جدید به من بیاموزند. ایشان فرمودند: «تا وقتی علوم قبلی به طور کامل به رفتار و کردار تو تبدیل نشده‌اند، دانش جدید آفت ذهنت می‌گردد.»


به قول سعدی جان:

علم چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست نادانی

همین حالا خاطره‌ی یکی از دوستانم را به یاد آوردم. وقتی فهمیدم مادر شوهرش یکی از روانشناس‌های به نام شهــر هستند، با هیجان به او گفتم: «پس حسابی خوش به حالته، مادر شوهر آدم روانشناس و مشاور باشه چی میشه؟ کلی می‌تونه ترفند و تکنیک همسرداری و بچه داری یاد پسر و عروساش بده. چی بهتر از این؟»
دوستم پاسخی داد که عجیب برایم تکان دهنده و آموزنده بود. گفت:
« جالبه بدونی که توی این همه سالی که من عروس این خانواده شدم حتا یه بارم یه نکته یا جمله‌ی روانشناسانه و علمی از مادرشوهرم نشنیدم. حتا بعضی وقتا که برای برخورد با همسرم یا بچه ها با ایشون مشورت می‌کنم، اصلن با لحن و کلام یه روانشناس بهم مشورت نمیدن یا فرمول و نکته‌های علمی بهم نمی‌گن. فقط خیلی مختصر و مفید از تجربیات شخصی خودشون میگن. خیلی وقتا ما رفتارا و برخوردای اشتباه داریم ولی نه بهمون تذکر می‌دن نه به رومون میارن. ولی با رفتاراشون طوری عروسا و پسرا و حتا نوه‌هارو جذب کردن که تنها الگو، راهنما و مونس هممون ایشون هستند.»

خیلی از حرفش تعحب کردم. با خودم گفتم: « یعنی یه روانشناس خبره چطوری رفتار کرده که تک تک خانواده انقدر قبولش دارن؟ لابد خیلی عصا قورت داده و محتاطانه رفتار می‌کنه.»
ازش پرسیدم:
« یعنی چطوری رفتار می‌کنند؟»
گفت:
« با هرکس مطابق با خودش. مثلن با نوه‌ها خیلی بازی می‌کنن و می‌گن و می‌خندن. پسراشون به فیلم دیدن علاقه‌مندند، مادر هم واسه آخر هفته‌ها که مارو دعوت می‌کنن، کلی وقت می‌ذارن و فیلمای قدرتمند و جذاب دنیا رو پیدا می‌کنند و دانلود می‌کنن و پا به پای پسراشون فیلم می‌بینن و تخمه می‌شکنن.»

اینجا بود که معنای واقعی اینکه کسی عاملِ به علمش باشد را دریافتم.

به قول جوزف کندی که می‌گوید:
" اعمال انسان بهترین مفسر افکار او هستند. "


✍?به قلم:

••✧-❥فاطمه سادات جزائری❥-✧••