مرکز داده تعریف‌شده توسط نرم‌افزار (SDDC) و سلامت دیجیتال

irisef.com عکس از
irisef.com عکس از


وسعت دانسته های بشر مداوما و به صورت نمایی در حال گسترشه و این باعث شده در قرن ۲۱ حجمی از اطلاعات ایجاد بشه که دانستن حتی متخصصین و فیلسوف های هر قسمت کوچیکی از این دریای بیکران هم ادعایی در برابر دانستن کامل حوزه ی خودشون ندارن. ترکیب دو علم پزشکی و کامپیوتر هم ازین قاعده مستثنی نیست. هر چند تمام اوقاتت رو صرف خوندن و جا نموندن از تکنولوژي ها و متد های روز بکنی، باز هم تکنولوژي هایی هستن که احتمالا از اونها اطلاعی نداری. البته من همیشه اعتقاد دارم لزوما نیاز نیست افراد در مورد همه ی مسائلی که توی حوزه ی خودشون اتفاق میوفته حرفه ای باشن، اما دانش کلی در مورد اون موضوع ( در کنار دانش عمیق شما در یکی موضوع خاص تر) خیلی به شما کمک میکنه. حوزه ی سلامت هم یکی از اون حوزه های به سرعت در حال تغییره که اتفاقا کارکنان این حوزه به دلایلی که عمدتا به علت ماهیت این حوزه و کمتر به خاطر عدم وجود سیاست گذاری های درست در این حوزه برای آموزش بوده، در برابر تغییر و مفاهیم جدید نسبت به صنف های دیگه مقاوم تر هستن. حتی قسمت عمده ای از اونها ( از نگاه من به عنوان یکی از کارکنان در این حوزه) خیلی از این تغییرات رو تهدیدی برای شغل خودشون میدونن. اما اگر اینجا هستید و همچنان این متن رو میخونید پس حتما جزو کسانی هستید که دوست دارید در این باره اطلاعاتی داشته باشید. جرقه ی نوشتن در مورد این موضوع رو لاگ ۲۷۰ تهران زد و من کمی بیشتر در موردش خوندم و از دید حوزه ی پزشکی هم کمی در مورد مزایا و معایب ممکن نوشتم.

مرکز داده تعریف‌شده توسط نرم‌افزار SDDC چیست؟

vmware.com عکس از
vmware.com عکس از


قبل از پرداختن به مفاهیم خاصتر و مرتبط با سلامت، مهمه که بدونیم SDDC چیه. در یک مرکز داده سنتی، هر جزء (مانند سرورها، ذخیره سازی و شبکه) از نظر فیزیکی مجزا بوده و به صورت جداگانه مدیریت می شه. اما یک SDDC این اجزا رو در یک سیستم یکپارچه که توسط نرم افزار کنترل می شه، ادغام می کنه. این امکان ایجاد یک مرکز داده انعطاف پذیرتر، کارآمدتر و مقیاس پذیرتر رو فراهم می کنه که بتونه با نیازها و تقاضاهای در حال تغییر سازگار بشه.

بزارید با یه مثال براتون توضیح بدم. تصور کنید من یک شرکت دارم که در حوزه ی ساخت یک دستبند هوشمند که ضربان قلب شمارو پایش میکنه و در صورت ایجاد شدن آریتمی ( ریتم غیر معمول) به اطرافیان و مرکز اورژانس پزشکی خبر میده. من یک سایت دارم که در اون محصولاتم رو میفروشم که بر روی یک سروری در اتاق سرور شرکتم بالا آوردم که با WAMP کار میکنه. یک سرور لینوکسی که در اون تمامی اطلاعاتی که مداوما از کابر ها گرفته میشه پردازش میشه که ظرفیت پردازشی بسیار بالایی داره و یک سرور رو برای ذخیره ی اطلاعات کاربر ها در نظر گرفتم که با رضایت شخص خودشون و به عنوان سابقه ی پزشکی اونها رو ذخیره میکنم. این کاری بود که حداقل تا الان و به صورت سنتی انجام میشه و البته ممکنه شما هر کدوم از این سرویس هارو به صورت جداگانه از یک شرکت بخرید. اما تصور کنید یک روز در حالی که داشتم در اتاق سرور راه میرفتم پای من به یکی از سیم های سروری که روی اون سایت من قرار داشت بخوره. نتیجه خارج شدن سایت من از دسترس هستش و تا زمانی که شاید چند ساعتی طول بکشه سایت من از دسترس خارج خواهد شد. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا میکنه که سرور پردازش اطلاعات که حیاتی تر هست از دسترس خارج بشه و شرکت و کاربر هارو دچار ضرر بکنه. اینجا SDDC وارد میدان میشه. SDDC میاد و همه ی سرور ها و فضاهای ذخیره ای و پردازشی داخل شبکه ی من رو شناسایی میکنه و اونهارو جدای از نوع معماریشون و صرفا بر اساس ماهیتشون دسته بندی میکنه. مثلا همه ی فضاهای ذخیره ای رو در یکجا (به صورت مجازی)جمع میکنه. بنابراین تمامی سرویس های من ازین به بعد به جای درخواست دادن به سرور های فیزیکی مجزا به یک مجموعه ی بزرگتر درخواستشون رو ارسال میکنن و این باعث میشه وقتی که سرور لینوکسی من از کار افتاد همچنان منابع دیگه وجود داشته باشن و سرویس من از دسترس خارج نمیشه. اگر با توضیح من متوجه نشدید شاید این فیلم بتونه کمکتون کنه.


https://virgool.io/p/uqnqs25ipi2f/%3Ciframewidth=

اما کمی هم در مورد سایر مزایای این موضوع در چند قسمت زیر به طور خلاصه توضیح میدم.

1. مقیاس پذیری

در بخش مراقبت‌های بهداشتی، توانایی مقیاس‌ پذیری منابع بسیار مهم است. از آنجایی که تقاضاها در نوسان هستند، حال چه به دلیل یک بیماری همه گیر ناگهانی و چه به دلیل معرفی خدمات جدید، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید بتونن به سرعت پاسخ دهند. با یک SDDC، منابع را می توان در همان زمان به طوری تخصیص و تنظیم کرد که امکان مقیاس پذیری سریع رو فراهم می کنه.

2. صرفه جویی

با اجتماع زیرساخت فیزیکی و مدیریت آن از طریق نرم افزار، SDDC نیاز به مداخله دستی کمتر میشه که منجر به کاهش هزینه های عملیاتی می شه. به‌علاوه، مدل پرداخت هزینه‌ای (پرداخت متناسب با استفاده منابع) که بسیاری از SDDCها تحت آن کار می‌کنند، می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها شود، زیرا ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی فقط برای منابعی که استفاده می‌کنند پرداخت می‌کنند.

3. امنیت

امنیت در مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است، جایی که داده های حساس بیمار باید به هر قیمتی محافظت شوند. SDDC می‌تواند اقدامات امنیتی پیشرفته‌تری را ارائه دهد، زیرا ماهیت تعریف‌شده توسط نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا سیاست‌های امنیتی متمرکز، پاسخ سریع به تهدیدات و انطباق آسان‌تر با مقرراتی مانند HIPAA را فراهم کند.

به هر حال در کنار تمامی موضوعاتی مثل هوش مصنوعی و داده ی کلان، SDDC ها هم نقش پر رنگی در تغییر آینده ی پزشکی خواهند داشت و دانش عمومی و به کارگیری اون توسط افراد متخصص در این حوزه شاید سرعت مارو در همه ی حوزه های دیگه مثل هوش مصنوعی و داده ی کلان افزایش بده.