جایگاه ویژوال دیزاین در طراحی محصول
بعد از فارغالتحصیلی از رشته گرافیک، مسیر کاریم پر از تجربه و آزمون و خطا بود تا چیزی که بیشتر از همه دوست دارم رو پیدا کنم که تا مدتهای زیادی دقیق نمیدونستم چیه! در دومین تجربهی کاریم، باید ۳ اسلاید تصویرسازی برای اپلیکیشن طراحی میکردم. بهعنوان کسی که در رشتهی گرافیک مشغول بود و همیشه دنبالش میکرد، با این کار جدید آشنایی زیادی نداشتم و در فضای آکادمیک اون دوران هم ناآشنا بود. بعدها با مطالعهی منابع مختلف و آشنایی با دیزاینرهای دیگه، متوجه شدم حرفهی مستقلی به نام «ویژوال دیزاین» وجود داره. حالا، حدودا ۶ ماه میشه که در صنف تجربهی کاربر دیوار به عنوان ویژوال دیزاینر و تصویرساز مشغول به کار شدم.
در مطلب پیشِ رو سعی کردم خلاصه و شفاف ویژوال دیزاین رو معرفی کنم و در موردش توضیح بدم.
گرافیک دیزاین و ویژوال دیزاین زیر ذرهبین
گرافیک دیزاین بهعنوان حرفه سابقهی زیادی داره و برای اولین بار در سال ۱۹۲۲، William Addison Dwiggins طراح آمریکایی، این عبارت رو در مورد آثارش بهکار برد و بعد از اون استفاده ازش مرسوم شد. با این حال گرافیک از زمانی که انسان اولین آثار هنری رو خلق کرد، وجود داشته.
کار گرافیکی شامل طراحی مجله، کتاب و کاتالوگ میشه و وظایف دیزاینر بیشتر در حوزههای تبلیغات، برندینگ، تایپوگرافی، نیازمندیهای مارکتینگی و کارهای چاپی خلاصه میشه. در دههی ۹۰ میلادی و همزمان با شروع وبدیزاین، گرافیک دیزاینرها حوزهی کاری خودشون رو کمکم گسترش دادن که با توجه به آشناییشون با پایه و اساس و الفبای دیزاین، تصمیمی منطقی به نظر میومد.
به مدیریت رنگ، تایپوگرافی و تصاویرِ دیزاین و ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب، ویژوال دیزاین گفته میشه. یا میتونیم بگیم ویژوال دیزاین، از تلاقی گرافیک و رابط کاربر به وجود اومده که کمکم با رشد دیزاین و نیازمندیهای بصری محصولی، تبدیل به حرفهی مستقلی شده.
ویژوال دیزاین شامل خروجیهای تصویری برای پلتفرمهای دیجیتاله. همچنین نقشی کلیدی در تولید محصولی چشمنواز و خوشایند از لحاظ بصری برای کاربر داره.
در دیوار صفر تا صد این وظایف محصولی رو با همکاری و تعامل با طراحان تجربه کاربر انجام میدم.
وظایف ویژوال دیزاینر
همونطور که بالاتر اشاره کردم، ویژوال دیزاینر وظیفهی طراحی و اجرای المانها و خروجیهای بصری رو بهعهده داره که هر کدوم بسته به نیاز سازمان و محصول، منحصر بهفرده و شرح متفاوتی داره.
وظایف من بهعنوان ویژوال دیزاینر در دیوار:
- هماهنگی با طراحان هر ورتیکال
- تعامل با اعضای صنف برای پروژههای مربوط به صنف و محصولی
- طراحی لوگو، آیکون و پیکتوگرام.
- طراحی assetهای مورد نیاز، در فلوهای مختلف محصول به صورت کراس پلتفرم
- تصویرسازی پستهای "دیزاین در دیوار" در ویرگول و مدیوم و پادکست
ابزارها و مهارتهای مورد نیاز
همونطور که بررسی کردیم، ویژوال دیزاین از ترکیب رابط کاربر و گرافیک دیزاین به وجود اومده و درواقع بینارشتهای محسوب میشه. در نتیجه در کنار داشتن تمام مهارتهای گرافیک دیزاینر، مهارت و دانش محصولی نیز نیازه:
- درک و دانش عمیق از تایپوگرافی، ترکیببندی و مبانی دیزاین
- درک عمیق از پروسهی اکتشاف، تعریف، ایدهپردازی، حل و ارزیابی مسئله
- قدرت تحلیل فیدبکها و حل مسئله
- انجام دادن همزمان کارهای تیمی و فردی
- تسلط به ابزارهای دیزاین مثل فیگما
- توانایی کار با نرمافزارهای ادوبی بهخصوص فتوشاپ
- تجربه در حوزهی تبلیغات و مارکتینگ
مهارتهایی هم هست که از نظر من داشتنش برای این حرفه مزیت محسوب میشه، ولی برای بیشتر شرکتها در اولویت نیست. از جمله:
- موشن دیزاین
- مدل سازی سه بعدی
در نهایت اگه براتون جالبه وارد این حوزه بشین، سواد بصری و تجربهی دیزاین مهمترین و اولین پیشنیازه. یکی از راههای کسب این پیشنیاز، تحصیل در رشتهی ارتباط بصری یا گرافیک در دانشگاهه و این مسیریه که من دنبال کردم.
بهترین کار برای پیشرفت در این رشته، تمرین و کسب تجربهست. علاوه بر این بهاشتراک گذاشتن نمونه کارها، پروسهی کاری و تصمیماتی که در دیزاین گرفته شده، میتونه در رشد کاری تاثیر بسزایی داشته باشه. همچنین با دیدن و تحلیل کارهای دیگران و راهی که اونها برای حل مسئله انتخاب کردن، میتونیم نکات زیادی رو یاد بگیریم.
پس تا جایی که میشه باید کار دید و تمرین و تجربه کرد.
این مسیر هیچ پایانی نداره!
مطلبی دیگر از این انتشارات
دیزاین در دیوار؛ اینبار در دایرهای بزرگتر
مطلبی دیگر از این انتشارات
روایتگری با داده - قسمت پایانی
مطلبی دیگر از این انتشارات
دادههای کیفی به کمک دادههای کمی میآیند!