جایگاه ویژوال دیزاین در طراحی محصول



بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته گرافیک، مسیر کاریم پر از تجربه‌ و آزمون و خطا بود تا چیزی که بیشتر از همه دوست دارم رو پیدا کنم که تا مدت‌های زیادی دقیق نمی‌دونستم چیه! در دومین تجربه‌ی کاریم، باید ۳ اسلاید تصویرسازی برای اپلیکیشن طراحی می‌کردم. به‌عنوان کسی که در رشته‌ی گرافیک مشغول بود و همیشه دنبالش می‌کرد، با این کار جدید آشنایی زیادی نداشتم و در فضای آکادمیک اون دوران هم ناآشنا بود. بعدها با مطالعه‌ی منابع مختلف و آشنایی با دیزاینرهای دیگه، متوجه شدم حرفه‌ی مستقلی به نام «ویژوال دیزاین» وجود داره. حالا، حدودا ۶ ماه میشه که در صنف تجربه‌ی کاربر دیوار به‌ عنوان ویژوال دیزاینر و تصویرساز مشغول به کار شدم.

در مطلب پیشِ رو سعی کردم خلاصه و شفاف ویژوال دیزاین رو معرفی کنم و در موردش توضیح بدم.


گرافیک دیزاین و ویژوال دیزاین زیر ذره‌بین


گرافیک دیزاین به‌عنوان حرفه سابقه‌ی زیادی داره و برای اولین بار در سال ۱۹۲۲، William Addison Dwiggins طراح آمریکایی، این عبارت رو در مورد آثارش به‌کار برد و بعد از اون استفاده ازش مرسوم شد. با این حال گرافیک از زمانی که انسان اولین آثار هنری رو خلق کرد، وجود داشته.

کار گرافیکی شامل طراحی مجله، کتاب و کاتالوگ می‌شه و وظایف دیزاینر بیشتر در حوزه‌های تبلیغات، برندینگ، تایپوگرافی، نیازمندی‌های مارکتینگی و کارهای چاپی خلاصه می‌شه. در دهه‌ی ۹۰ میلادی و همزمان با شروع وب‌دیزاین، گرافیک دیزاینرها حوزه‌ی کاری خودشون رو کم‌کم گسترش دادن که با توجه به آشنایی‌شون با پایه و اساس و الفبای دیزاین، تصمیمی منطقی‌ به نظر میومد.

به مدیریت رنگ، تایپوگرافی و تصاویرِ دیزاین و ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب، ویژوال دیزاین گفته می‌شه. یا می‌تونیم بگیم ویژوال دیزاین، از تلاقی گرافیک و رابط کاربر به وجود اومده که کم‌کم با رشد دیزاین و نیازمندی‌های بصری محصولی، تبدیل به حرفه‌ی مستقلی شده.

ویژوال دیزاین شامل خروجی‌های تصویری برای پلتفرم‌های دیجیتاله. همچنین نقشی کلیدی‌ در تولید محصولی چشم‌نواز و خوشایند از لحاظ بصری برای کاربر داره.

در دیوار صفر تا صد این وظایف محصولی رو با همکاری و تعامل با طراحان تجربه کاربر انجام می‌دم.



وظایف ویژوال دیزاینر

همونطور که بالاتر اشاره کردم، ویژوال دیزاینر وظیفه‌ی طراحی و اجرای المان‌ها و خروجی‌های بصری رو به‌عهده داره که هر کدوم بسته به نیاز سازمان و محصول، منحصر به‌فرده و شرح متفاوتی داره.

وظایف من به‌عنوان ویژوال دیزاینر در دیوار:

  • هماهنگی با طراحان هر ورتیکال
  • تعامل با اعضای صنف برای پروژه‌های مربوط به صنف و محصولی
  • طراحی لوگو، آیکون و پیکتوگرام.
  • طراحی assetهای مورد نیاز، در فلوهای مختلف محصول به صورت کراس پلتفرم
  • تصویرسازی پست‌های "دیزاین در دیوار" در ویرگول و مدیوم و پادکست



ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز

همونطور که بررسی کردیم، ویژوال دیزاین از ترکیب رابط کاربر و گرافیک دیزاین به وجود اومده و درواقع بینارشته‌ای محسوب می‌شه. در نتیجه در کنار داشتن تمام مهارت‌های گرافیک دیزاینر، مهارت و دانش محصولی نیز نیازه:

  • درک و دانش عمیق از تایپوگرافی، ترکیب‌بندی و مبانی دیزاین
  • درک عمیق از پروسه‌ی اکتشاف، تعریف، ایده‌پردازی، حل و ارزیابی مسئله
  • قدرت تحلیل فیدبک‌ها و حل مسئله
  • انجام دادن همزمان کارهای تیمی و فردی
  • تسلط به ابزارهای دیزاین مثل فیگما
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای ادوبی به‌خصوص فتوشاپ
  • تجربه‌ در حوزه‌ی تبلیغات و مارکتینگ

مهارت‌هایی هم هست که از نظر من داشتنش برای این حرفه مزیت محسوب میشه، ولی برای بیشتر شرکت‌ها در اولویت نیست. از جمله:

  • موشن دیزاین
  • مدل سازی سه بعدی


در نهایت اگه براتون جالبه وارد این حوزه بشین، سواد بصری و تجربه‌ی دیزاین مهم‌ترین و اولین پیش‌نیازه. یکی از راه‌های کسب این پیش‌نیاز، تحصیل در رشته‌ی ارتباط بصری یا گرافیک در دانشگاهه و این مسیریه که من دنبال کردم.

بهترین کار برای پیشرفت در این رشته، تمرین و کسب تجربه‌ست. علاوه بر این به‌اشتراک گذاشتن نمونه کارها، پروسه‌ی کاری و تصمیماتی که در دیزاین گرفته شده، می‌تونه در رشد کاری تاثیر بسزایی داشته باشه. همچنین با دیدن و تحلیل کارهای دیگران و راهی که اون‌ها برای حل مسئله انتخاب کردن، میتونیم نکات زیادی رو یاد بگیریم.

پس تا جایی که میشه باید کار دید و تمرین و تجربه کرد.

این مسیر هیچ پایانی نداره!