دورهمی کتابی : بیاید از کتاب حرف بزنیم

سلام!


در سری پست‌های دورهمی قراره تجربه محور پیش بریم و تجارب خودمون رو حول یه چیز خاص در اختیار همدیگه قرار بدیم. پس خواهشمندم حتما با نوشتن کامنت‌ها یا حتی پست با تگ دورهمی تجربه خودتون از موضوع رو برای بقیه تعریف کنید تا یه پست انتقال تجربه خوب داشته باشیم. و همه بتونن استفاده کنند.

اولین موضوع: کتاب

کتاب‌های نیمه نصفه

به نظرتون کتاب ها منتظر ما میمونن؟
به نظرتون کتاب ها منتظر ما میمونن؟


یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های یک کتابخون، تموم کردن کتاب‌هایی که یه روزی نیمه نصفه رهاشون کرده. شاید بخاطر جذاب نبودن، شاید برای مشغله‌های فکری و شایدم به هر دلیل دیگه. اما بزرگ‌ترین مشکل وقتیه که ارکان اصلی کتاب(مخصوصا رمان‌ها) پس مدتی فراموش میشه و شما مجبورید از اول اون رو بخونید. به شخصه تموم کردن کتاب نیمه نصفه عذابی دردسر ساز بوده ولی یه حس رضایت تیک زدن تسک نیمه‌کاره رو به من میداده...گاهی هم روند کتاب جذاب‌تر شده... برای شما چطور؟

تجربه کتاب دوم از نویسنده‌ای جذاب

وقتی از یک کتاب خوب می‌خونیم دنبال این می‌افتیم که کتاب‌های دیگه اون نویسنده رو هم بخونیم. برای من خوندن «هنر رندانه فلان» از منسن خیلی تجربه خوبی بود؛ اما «همه چیز به فنا رفته» منسن منو رو به آسمون‌ها برد. یا حتی همه عطار رو به شاهکارش «منطق الطیر» می‌شناسن ولی از نظر من اگر از سمبولیک زیباش بگذریم «الهی نامه» عطار (که اصلا ربط آنچنانی به الهیات نداره) خیلی روند جذاب‌تری گرفته. اما خوب این تجربه همیشه مثبت نبوده: از چخوف و بزرگ علوی و ساراماگو هم آثار خوب خوندم هم آثار خسته کننده... آیا تجربه‌های شما همیشه خوب بودن؟

معیار PPP یا قیمت به ازای هر صفحه

(مخفف Price Per Page) در‌کتاب «خاطرات کتابخوان معمولی» با معیار جذابی آشنا شدم: ارزش هر صفحه! معیار که سنگینی قیمتی یک کتاب رو مشخص می‌کنه. البته همه باهم متفق‌القول هستیم که ارزش کتاب به قیمتش نیست اما بیاید برای فان هم شده ارزش هر صفحه از کتاب‌هامون رو باهم مقایسه کنیم.

مقدار ppp= قیمت ÷ تعداد صفحات

برخی مقایسه های من(رقعی-شومیز-سایت ایران‌کتاب):

مریخی- رمان علمی تخیلی: ۱۲۵۰۰۰/۴۱۶ = ۳۳۰ ppp
تاریخچه مختصر زمان- علمی: ۳۵۰ ppp
مردی به نام اوه- رمان: ۴۲۰ ppp
ملت عشق -رمان زرد= ۴۷۰ ppp
سمفونی مردگان - رمان ایرانی= ۴۹۰ ppp
اسب سیاه - روانشناسی: ۵۵۰ ppp
همه چیز به فنا رفته- روانشناسی: ۵۸۰ ppp

شما هم ppp کتاب مورد علاقتون رو بگید!


لطفا اسامی لاتین را به ته کتاب ببرید


واقعا چه اشکالی داره پانوشته‌هایی که تنها املای لاتینشون هست به ته فصل یا کتاب برده بشه؟ برای منی که از ADHD رنج می‌برم هی پرش به پانوشت واقعا اذیت کننده و دشواره. اگر کتاب الکترونیک باشه که عملا فقط با عمل اسکرول پیاپی مواجه هستیم. پس از انتشارات-مترجمین عزیز خواهشمندیم اسامی بدون توضیح رو یه جایی قایم کنند :))

خط کشیدن و نوشتن روی کتاب

من به شخصه کتاب‌هایی که مالکیت تام برشون دارم رو خط خطی می‌کنم. از این هایلایت‌های ریز یا حتی مداد رنگی زیر اون جملات ناب و به فکر فرو برنده‌اش خط می‌کشم. حتی یه زمانی می‌خواستم کنارشون پا نوشت هم بنویسم ولی چون دیدم خطم بده منصرف شدم:/ گرچه الان یادداشت برداری و تحربه خوانش با یک نوت بوک دارم...برای شما چطوره ؟ آیا وقتی کتاب خط خطی ببینید پنیک می‌کنید؟

مگه زیست دبیرستان کتاب نیست:/
مگه زیست دبیرستان کتاب نیست:/


بوکمارک و نشان

بعد از کل دوندگی در جنگل تونستم پر کلاغی پیدا کنم و مثل فیلمای جادوگری از اون به عنوان بوکمارک استفاده کنم. فرا از اون دو سه تا مقوای خوشگل هدیه گرفتم که واقعا نقاشی‌های روش مجذوب کننده است. علاوه بر اینا چندتا بوکمارک ساده هم داشتم که واقعا برای من دارایی ارزشمندی‌اند. البته برای یه عده دستمال کاغذی یا حتی دستمال پارچه‌ای یا یک روبان می‌تونه تبدیل به نشانک ساده بشه...شما سخت گیرید توی انتخاب بوکمارکتون؟

شما هم از تجارب خودتون درمورد کتاب‌ها و حواشی معروف اون بگید... از کتاب‌ها یا ژانر خوبی که می‌شناسید صحبت کنید و اطلاعات خودتون رو در اختیار بقیه بذارید. در نهایت حس‌تون به کتاب و کتابخوانی رو توصیف کنید و حال خوبتون رو به اشتراک بذارید.


موضوع بعدی: (شاید) معلم‌های زندگی

شما هم ‌می‌تونید توی دورهمی بنویسید و موضوع دلخواهتون رو انتخاب کنید:

فقط کافیه تجربتون رو بنویسید و تگ دورهمی رو به پستتون اضافه کنید