تغییراتی حیاتی که ویرگول به آن‌ها نیاز دارد!

در ابتدا لازم دونستم از مجموعه ویرگول تشکر کنم که با خلاقیت و پشتکار بستری مناسب برای نویسندگان و نوشتن فراهم کرده است.

بیاید به بحث اصلی بپردازیم، اعمال تغییرات، تغییراتی که موجب ظهور با کیفیت‌ترین نوشته‌های فارسی در اینترنت خواهد شد (اگرچه در حال حاضر نیز نوشته‌های بسیار مفیدی در صفحات ویرگول یافت می‌شود اما در ادامه توضیح خواهم داد که چرا این تغییرات تحولی عمیق در کیفیت پست‌ها ایجاد می‌کند.)

1ــ حذف دل نوشته‌ها

وقت را غنیمت بشمارید که دوباره داده نخواهد شد!
وقت را غنیمت بشمارید که دوباره داده نخواهد شد!

ببینید شاید خیلیاتون با حرف من مخالفت کنید اما این رو بدونید که من قصد تخریب و تحقیر احساسات و خاطرات کسی رو ندارم، منتهی دلم می‌خواد فضای بهتر و عمیق تری در ویرگول ایجاد شود.

منظورم از عمیق چیه؟

منظورم اینه که ما به خاطرات و اتفاقات روزمره خودمون قانع باشیم و ویرگول رو تبدیل به دفترچه خاطرات کسایی که فقط از روی عکس پروفایل میشناسیمشون نکنیم.

شاید کمی تند گفته باشم ولی روز‌هایی بوده که از هر 10 تا پست داخل ویرگول هشت یا نه تاش دل‌نوشته و خاطرات بوده و من اینو انتخاب نکردم! طرف از ترسش موقع کنکور نوشته از احساسی که به اشیاء داره از کارایی که میره بیرون انجام میده از بیماری که در کودکی گرفته از میوه‌ای که خوشش میاد و...

من نمی‌گم که این نوشته‌ها بی‌ارزشند، کاملا بر عکس من کسی که دست به قلم می‌شود و از خودش و خاطراتش می‌نوسد را ستایش می‌کنم، اما حرف من این است: خواندن نوشته‌هایی با مضامینی که در بالا اشاره کردم دقیقا چی به ما اضافه می‌کنند؟

بیاید صادق باشیم، مطلقا هیچی!

توجه!: (داستان،اشعار و مطالب توسعه فردی با ذکر تجارب مشابه از زندگی افراد، شامل دل‌نوشته و خاطرات نویسی نمی‌شوند)

از نظر من اگر کسی قصد دارد دست به ثبت خاطرات، احساسات و دلنوشته‌هایش به صورت الکترونیکی بزند بهترین گزینه برای او، نوشتن و سیو آن در (Word) است، اینطوری حتی اگر روزی ویرگول هم از بین رفت باز هم نوشته‌هایش را دارد و دیگر غصه‌مند نخواهد شد.

پس از ویرگول عزیز می‌خواهم تا با پاکسازی کامل دل‌نوشته‌ها شروع کند که در حال حاضر اگر کمتر نگفته باشم 70 درصد فضای ویرگول را اشغال کرده ‌اند و عملا فقط به جهت پر کردن وقت شخص نویسنده‌شان در سایت بارگذاری شده‌اند.

اصلاحیه به پیشنهاد مخاطب: می‌توان دل‌نوشته‌ها را از بقیه مطالب جدا نمود.

2ــ حذف پست‌های بی‌محتوا

بی‌محتوا یعنی چی؟

یعنی پستی که نه جنبه سرگرمی دارد و نه آموزشی و نه توسعه‌فردی و نه جنبه‌های مثبت دیگر بلکه بیشتر با هدف توهین، بی‌احترامی و عقده‌گشایی نوشته میشن و امثالهم.

باور نمیکنید اگر بدانید من چه چیز‌هایی در ویرگول خواندم و چه نوشته‌های نفرت انگیز و شرم‌ آوری به چشم دیدم.

از این جهت ویرگول به گزارش مخاطبین چندین تا از این نوشته‌ها را حذف کرده است اما متاسفانه با این وجود هنوز مقدار چشم گیری موجودند و روزانه نیز در حال افزایش هستند.

برای خود من خیلی عجیب بود که سایت خوبی مثل ویرگول بر روی هیچ یک از این نوشته‌ها بررسی‌ای انجام نداده بود و به راحتی به‌ آن‌ها اجازه نشر داده است.

(منظور بنده پست‌های سیاسی و یا اعتراضی نیست، منتهی نمی‌خواهم اسمی از کسی ببرم.)

بنابر‌این درخواست دوم بنده اینه که پست‌های این چنینی حذف و اجازه نشر برای آن‌ها صادر نشود.

3ــ در نظر گرفتن در‌آمد برای نویسندگان

این مهم ترین و در عین حال کمترین مطالبه‌ای‌ست که نویسندگان موفق ‌می‌توانند از ویرگول داشته باشند.

اگر در‌آمدی به میزان لایک، تعداد بازدید و بازخورد برای هر پست در نظر گرفته بشه نه تنها باعث ایجاد انگیزه در نویسندگان می‌شود بلکه آن‌ها را ترغیب می‌کند محتوایی از هر نظر بی‌نقص و با کیفیت در سایت بارگذاری کنند تا بازدید و بازخورد بهتری از سوی مردم دریافت کنند، گذشته از آن من نویسندگان با سواد و فرهیخته‌ای در ویرگول می‌شناسم که به معنای واقعی کلمه برای نوشته‌هایشان زحمت کشیدند و جای تاسف دارد که ویرگول در ازای این تلاش و کیفیت هیچ پاداشی قائل نیست.

پیشنهاد:

ویرگول می‌تواند برای تعلق در‌آمد بر نویسنده از برخی سیاست‌های یوتیوب بهره بگیرد، مانند تعداد دنبال کننده و تعداد بازدید در سال یا چند ماه اخیر، اما این موضوع امری ضروری‌ست که نوشته‌های باارزش پوچ شمرده نشوند پس حتما برای به وقوع پیوستن این مهم تلاش کنید.

(ویرگول نباید در‌آمد نویسنده را از مخاطب بگیرد، بلکه باید از پول حاصل از تبلیغات که می‌تواند در آخر هر پست قرار دهد با نویسنده شریک شود.)

4ــ آپلود مستقیم و بدون واسطه ویدیو

بار ها شده در ویرگول پست‌هایی رو دیدم که در آن‌ها ویدیو وجود داشته است ، یک بار از نویسنده یکی از آن‌ها این سوال را پرسیدم که چطور وقتی ویرگول حالتی برای آپلود ویدیو ندارد، ویدیو آپلود می‌کنید؟

بعد از توضیحات آن دوست عزیز متوجه شدم با اشتراک گذاشتن لینک تماشا در صفحه پست توانسته است این کار را بکند، از همین رو من هم تلاش کردم تا همین کار را انجام دهم اما نتیجه نداد و لینک کپی شده به شکل نوشته‌ای خالی در می‌آمد و هنگام خواندن پست، ویدیو در صفحه ظاهر نمی‌شد، در حالی که برای آن دوست عزیز این اتفاق افتاده بود.

به نظرم بد نیست اگر ویرگول یک حالت دیگر هم برای بارگذاری ویدیو اضافه کند، این طوری دیگر از نظر محتوای کامل می‌شود.

5ــ فضاسازی خلاق برای صفحات سایت

تا به همین امروز ما شاهد خلاقیت‌ و کار‌های خوب و فرهنگی زیادی از سوی ویرگول بودیم اما بد نیست اگر ویرگول تصمیم بگیرد دستی به سر و روی سایت بکشد و فضایی گرم و صمیمی‌تر برای نویسندگان و خوانندگان طراحی کند، حتی اگر قابلیت شخصی‌سازی با تنوعی بیش از سیاهی یا روشنی صفحه برای هر فرد وجود می‌داشت که دیگه عالی می‌شد.

حرف آخر

در آخر از ویرگول عزیز خواهش می‌کنم به نظرات مخاطبینش احترام بگذارد و مطابق با خواسته‌های آن‌ها فرایند توسعه سایت را پیش ببرد.

خیلی ممنون که تا اینجا وقت گذاشتید و خواندید، امیدوارم خود ویرگول و عواملش هم این پست را بخوانند، لطفا کمک کنید تا بالاخره با توجه به تعداد بازدید، لایک و کامنت هم که شده چشمشون به این نوشته بیفته، هر چند من از طریق راه‌های ارتباطی تمام تلاشم رو می‌کنم تا این مطالب رو به دستشون برسونم.

لطفا اگر شما هم پیشنهاد و نظری دارید در نظرات اعلام کنید، تا اگر بقیه هم موافق بودند به پست اضافه کنم.

باتشکر.




م.ک.د