ایا ارزش داره از ویندوز 10 به 11 بریم ؟ (تجربه من از کار با ویندوز 11))

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه ...

بعد از حدود یک هفته که از نصب ویندوز 11 رو سیستمم میگذره و باهاش کار هامو دارم انجام میدم ، امدم تا یه سری نکات منفی و مثبت رو در موردش بگم و تهش با هم به نتیجه برسیم که ایا ارزش داره از 10 به 11 سوییچ کنیم یا نه :)

خب اول از همه اینو بگم که من تا اخرین اپدیتشو نصب کردم (1402/4) و به گفته مایکروسافت ، این نسخه تقریبا یک نسخه پایداره و باگ کمتر داره.


اول بیاین یه نگاه کلی بهش بندازیم...


ظاهر ویندوز 11 رو باید بگیم که در مقایسه با ویندوز 10 ، شدیدا مدرن شده و یک ظاهر جدا از 10 رو داره ، دکمه استارت و تسک بارش امده وسط (میشه بازم برد گوشه مثل نسخه های قبلی) گزینه های اینترنت ، صدا ، باطری و ... رو تو یه پنل گذاشته که برای کار با دیوایس های لمسی راحت تر باشه

و هم ظاهر مدرنی داشته باشه .

ایکون ها همشون مدرن شدن و یک طراحی بسیار زیبایی رو الان دارن. منوی استارت دیگه خبری از اون کاشی ها نیست و فقط دوتا گزینه ی pinned و recommended هستش که به نظر من گزینه recommended واقعا یک گزینه چرت و مسخره ایه . :/

توی شخصی سازی میتونید دارک مود کنید ویندوزتونو که خیلی دارک موده قشنگی داره ولی باز هم یه سری جاها مثل device manager رو انگار یادشون رفته کلا باز طراحی کنن ، چه بخوان که دارک مود رو روش پیاده کنن . این یعنی هنوز همون سفیده قدیمی رو داریم توش .

مدیریت پنجره هاش خیلی بهتر شده و اگه روی گزینه بزرگ کردن پنجره ها هاور کنید میتونید حالت های مختلفشو ببینید که به نظر من فوق العاده عمل کرده ، برعکس مک او اس که مدیریت پنجره هاش رسما تو دیواره.

در this pc یا همون my computer قدیمی کلا باز طراحی شده و ظاهر خیلی مدرنی رو به خودش گرفته . حتی الان میتونیم برای کار هامون تو this pc سربرگ باز کنیم و بین سربرگ ها جابه جا بشیم.

کلیک راست کردن رو دسکتاب و منوش کلا طراحی جدیدی گرفته ولی اشکالی که داره اینه که اخر یه گزینه به عنوان more options داره که اگه بزنیم روش ، دوباره همون منوی کلیک راست ویندوز 10 رو برامون میاره ، و جالبیش اینه که یه سری گزینه ها توی هر دو منو مشترکه :/ خوب این چه کاریه اخه :/

الان خیلی راحت مثل ویندوز 10 میتونید چندین دسکتاپ داشته باشید و جالبیش اینه که هر دسکتاپی برای خودش میتونه یه پس زمینه جدا داشته باشه . که فقط باحاله همین.

منوی ویجت ها رو سمت چپ داریم که رو یک منوی کشویی گذاشتن و میشه اونجا همه رو دید و باز هم طرح مدرن و قشنگی داره.

خب این از طراحی هاش بود :

نکته های مهم در ویندوز 11 اینه که شما دیگه نیازی نیست مثل 10 و 8 و 7 برای نصب درایور های سخت افزار های سیستمتون ، نرم افزار جانبیی مثل drive pack نصب کنید و یا خودتون به صورت جدا جدا دنبالشون تو اینترنت بگردید .(من برای نصب درایور کارت گرافیکم رسما دو روز رو وقت گذاشتم و هی میگشتم تا پیداش کنم)

ولی در ویندوز 11 با رفتن به قسمت اپدیت ها ، ویندوز خودش سخت افزارتونو تشخیص میده و درایورشو دانلود و نصب میکنه. این به نظرم یه امتیاز بزرگه برای ویندوز 11 (هرچند که لینوکس اصلا نیاز به این داستانا نداره :))))


در همون ابتدای مراحل نصب ، ازتون اکانت مایکروسافت رو میخواد که باید حتما یکی بسازید یا میتونید later رو بزنید و بعدا بسازیدش ولی مثل چی همیشه بهتون گوش زد میکنه که اقای عزیز اکانت بساز :/


بعد از اون اگه اکانت داشته باشید ، سریعا و بدون پرسش از شما ، در one drive براتون حساب میسازه و محتوای پوشه documents رو با وصل شدن شما به اینترنت به one drive منتقل میکنه و شما برای غیر فعال سازیش باید به تنظیماتش برید . :/ شاید من نخوام رو one drive فایل هامو منتقل کنم اصن.

اگ و لگ ها رو میشه یک سری جاها حس کرد ، مثلا در ران کردن افیس 2013 بعضی جاها صفحه حالت پر پر به خودش میگیره :/



و خب این بود از تجربیات من که تو این یک هفته از کار با ویندوز 11 کسب کردم . میتونم اینو هم بگم که وبندوز 11 تو ران کردن برنامه ها از ویندوز 10 روون تر عمل میکنه یا شاید من اینجوری حس میکنم ، ولی جالبه کلا.

اینمیشن های جذابی هم داره و اون حس بروز بودن رو کامل بهتون منتقل میکنه :)



به طور کلی اگه میخواین به ویندوز 11 مهاجرت کنید ، به نظر من میتونه یک تجربه خوب باشه ...


خب این بود از مقاله بررسی کوتاه ویندوز 11 من ، مرسی که تا اینجاشو خوندی و وقتتو گذاشتی :))

ممنون 3>