مهسا هستم، مترجم، معلم ...
معرفی ۵ بازی ساز بزرگ تاریخ ویدئوگیم
ما قبلاً فهرستهای برترینهای زیادی را در حوزه بازی های ویدئویی منتشر کردهایم؛ از بهترین بازیهای هر ژانر تا شخصیتهای موجود در آنها. اما آیا حالا وقت آن نرسیده است که به سازندگان بازیها یعنی حداقل یک بازی ساز هم اشاره کنیم؟
بدون وجود مغزهایی که پشت بازیها هستند و اشکها و لبخندیهایی که در مراحل ساخت این محصولات تعاملی دوستداشتنی جاری میشوند، نمیتوانیم به تجربه بازیها بپردازیم. هر پیکسلی که روی صفحه نقش میبندد، حاصل تفکر یک یا چندین و چند نفر است.
برخی بازیسازان و طراحان بازی بیشتر از سایرین در این صنعت ماندگار شدهاند و دلیل خوبی هم برای ماندگاری آنها وجود دارد. در این مقاله با ۵ بازی ساز تاثیرگذار تاریخ و پشت پرده اقدامات آنها آشنا خواهیم شد.
تاثیرگذارترین بازی ساز تاریخ: شیگرو میاماتو
انتخاب شیگرو میاماتو به عنوان تاثیرگذارترین بازیساز یا در واقع گیمدیزاینر تاریخ اصلاً سخت نیست. هیچکس در صنعت بازیهای ویدئویی به اندازه میاماتو خلاق و همچنین الهامبخش نبوده است. میاماتو به مدت سی سال بازیها و سختافزارهایی را توسعه داده است که صنعت بازیهای ویدئویی را ارتقا دادهاند.
مجموعههای Donkey Kong، Mario Bros و The Legend of Zelda بدون میاماتو وجود نداشتند. همینطور سایر بازیها هم بدون این فرنچایزها احتمالاً بسیار ابتداییتر از شکل کنونیشان بودند. محیطهای ۳ بعدی ماریو ۶۴ و سایر نوآوریهای او از حد و حدودی که بتوانیم آنها را نام ببریم، خارج است. جویاستیک، ویبره کنترلر و حتی نمایشگر دوگانه کنسولهای دستی نینتندو، همه به لطف شیگرو میاماتو خلق شدند.
وقتی رقبای نینتندو شانس خود را با جلوههای بصری پرجزئیات امتحان میکردند، میاماتو مشغول ساخت دنیای جدیدی از خلاقیتهای گیمپلی برای مخاطبانش بود.
یک بازی ساز سینمایی: هیدئو کوجیما
کوجیما از زمان شروع به کار در کونامی و بعدتر تاسیس استودیو مستقل خود، تبدیل به بخش بزرگی از زندگی گیمرها شده است. هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم. Metal Gear، اولین اثر کوجیما به عنوان اولین بازی مخفیکاری اکشن تاریخ شناخته میشود. بدون شک این بازی روی تمام بازیهای بعدی این ژانر تاثیر گذاشته است.
از وقتی که کوجیما دست به کار شد تا با داستانگویی بینظیر خود صنعت بازیهای ویدئویی را یک پله ارتقا دهد، آثار این صنعت دیگر فقط ابزاری برای گذراندن وقت نیستند. حالا پس از چند دهه با بینشی مواجه هستیم که بازیها را به عنوان شکلی از هنر در میان مردم مطرح میکند. کوجیما از اولین افرادی است که در این ذهنیت سهم دارد.
سری Metal Gear Solid و بعداً Death Stranding، کیفیت ساخت بازیها را به شدت به فیلمهای هالیوودی نزدیک کردند. کوجیما تلاشی مضاعف را شروع کرده که هنوز پایان آن را نمیبینیم اما از آغاز مشخص بود که چطور روی نسلهای بعد از خود تاثیر میگذارد.
پدرخوانده بازیهای ویدئویی: رالف بائر
رالف بائر پدرخوانده بازیهای ویدئویی یا دقیقتر، کنسولهای بازی است و بدون او، هیچ چیزی در این صنعت معنا ندارد. با وجود این که بائر اولین کسی نبود که یک بازی الکترونیک را خلق کرد اما مسلماً او اولین فناوری مورد نیاز برای تجربه بازیها روی تلویزیون را پدید آورد.
البته نباید فراموش کنیم که بائر این کار را در سال ۱۹۶۶ میلادی انجام داد، بسیار قبلتر از آن که دستگاههای آرکید وارد بازار شوند. رالف بائر در کنار ساخت اولین کنسول، اولین تفنگ لیزری را هم طراحی کرد.
چند سال بعد از عرضه کنسول بائر و بازیهایی که برایش توسعه داد، شرکتهای بزرگ و کوچک مشغول عرضه کنسولهای بازی شدند. بازیهای خانگی به لطف او تبدیل به موفقیتی باورنکردنی شدند و در زمانی کوتاه، عموم مردم به سمت فناوریهای الهام گرفته از کنسول بائر تمایل پیدا کردند.
سید مایر
آقای سید مایر را به درستی یکی از پدران بازیهای کامپیوتر آمریکایی مینامند و ما هم اینجا هستیم تا این استدلال را تایید کنیم! بازیهای استراتژی او مثل Railroad Tycoon، Colonization و Civilization نه تنها صنعت بازیهای ویدئویی، بلکه نگاه گیمرها به دنیا را هم تغییر دادند.
او در سال ۱۹۹۶ استودیو شخصی خود را تاسیس کرد که مدتی بعد توسط Take-Two Interactive خریداری شد. با وجود این که او اکنون فعالیت کمی دارد اما سایر توسعه دهندگان سعی دارند با قرار دادن نام این استاد بزرگ بازی سازی روی کاور بازیها، فروش آثار خود را تضمین کنند!
او تا به حال دهها جایزه مختلف را از سمت نهادها و رسانهها دریافت کرده است. مایر عضوی از تالار مشاهیر موزه کامپیوتر است و دریافت جایزه افتخاری فرهنگستان هنر و علوم آمریکا نیز نمیتواند دستاوردهایش در حوزه بازیهای ویدئویی را به درستی و تمام و کمال بازتاب دهد.
شینجی میکامی
شینجی میکامی، پدر ترس در بازیهای ویدئویی یکی دیگر از آن اشخاصی است که نیازی به معرفی ندارد. او با الهام از بازی Sweet Home و آثار کارگردان مشهور هالیوود جورج رومرو، اولین نسخه Resident Evil را طراحی و آن را در سال ۱۹۹۶ تقدیم کاربران کرد.
میکامی بعد از موفقیت نسخه اول، از سوی کپکام برای طراحی دو نسخه بعدی و کار روی اولین بازی سری Dino Crisis منصوب شد. با این حال نسخه چهارم Resident Evil بود که او را در صنعت بازیهای ویدئویی ماندگار کرد. تغییر کامل زاویه دوربین، مکانیکهای گیمپلی، فضا و داستان، Resident Evil 4 را به درجهای از محبوبیت و شهرت رساند که اکنون از آن به عنوان یکی از بهترین بازیهای سبک ترس و بقا یاد میشود.
اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، میکامی با کار روی اولین بازی مجموعه یاد شده، سبک ترس و بقا را پایهگذاری کرد و در چهارمین نسخه سری، به عنوان یک بازی ساز آن را به کمال رساند. البته نباید نقش او را به عنوان بازیساز در سری Devil May Cry فراموش کنیم. همانطور که انتظار میرود، شینجی میکامی هم به واسطه ایدههای انقلابی خود در یکی از ژانرهای بازی شناخته میشود و به همین دلیل Resident Evil برای همیشه، امضای او باقی خواهد ماند.
منبع: PlayPod TV
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازی های مستقل چطور روح صنعت بازی را زنده نگه داشتهاند؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
ساخت بازی ساده با پایتون
مطلبی دیگر از این انتشارات
معماری Scriptable Object بخش اول - ستون های مهندسی