نصب و بررسی آنریل انجین ۵ روی لینوکس

سلام دوستان امروز اومدیدم که آنریل انجین ۵ رو در لینوکس نصب کنیم و ببینیم چطوریاس

قبلا توی مقاله دیگری سراغ نصب یونیتی روی لینوکس رفته بودیم و از اونجا که بنده جدیدا آنریل کار میکنم و به تازگی هم اون رو در لینوکس نصب و امتحان کردم گفتم یک مقاله هم برای این بنده خدا بزنم

چند وقت پیش اپیک گیمز اومد چراغ خاموش یک صفحه برای دانلود آنریل روی لینوکس گذاشت ( خبر )
که خب قبل اینکه اپیک بیاد این کارو کنه هم میشد آنریل۴ رو نصب کرد ولی دردسر بیشتری داشت و باید میرفتی دسترسی به گیت هاب میگرفتی و کل سورس رو از ریپازیتوریش کلون میکردی و کامپایل میکردی تا این میومد بالا
ولی همون طور که گفتم برای آنریل ۵ اپیک اومده یواشکی یک صفحه دانلود گذاشته که بهت یک فایل زیپ ۲۰ گیگی میده و راحت میتونی بعد دانلود ازش استفاده کنی ( اینجی گذاشته )

اگه الان دارید میگید چرا لینوکس و ویندوز هست و مگه بیکاریم، منم میگم اول که به علاقه ربط داره دوم به نیازتون از سیستم عامل، ولی یک دلیل کلی تر داریم که در مقاله نصب یونیتی روی لینوکس هم گفتم که اون مصرف کمتر منابع و اجرای بهینه تر لینوکس نسبت به ویندوزه که باعث میشه منابع کمتری از سیستمتون درگیر بشه و شاهد پرفورمنس بهتری باشید
پس اگه سیستم آنچنان خوبی ندارید میتونید با استفاده از لینوکس حداقل کمی پرفورمنس بهتری داشته باشید و انقدر لگ میل نکنید
بسه دیگه بریم نصب کنیم


خب اولین کاری که باید بکنید اینه که به این صفحه برید

https://www.unrealengine.com/en-US/linux

خب اینجا اگه گفت لاگین کنید، لاگین کنید اگه هم که نگفت که هیچی
چیز خاصی در این صفحه نیست، فقط سیستم پیشنهادی اجرای آنریل و لینک دانلود آنریل

خب در اولین بخش میبینیم که زده اوبونتو ۲۲.۰۴ که اگه لینوکس دیگری دارید استفاده میکنید اصلا لازم به حذف اون و نصب این نسخه از توزیع اوبونتو نیست فقط به یک دلیل که اون دلیل هست...

در بخش بعدی میگه که یه کارت گرافیک باید داشته باشید که ۸ گیگ یا بیشتر حافظه گرافیکی داشته باشه
که خب همون طور که اسمش هست "سیستم پیشنهادی"، نیازی نیست حتما این مشخصات رو داشته باشید و من با ۴ گیگ میگذرونم

در بخش بعدی میفرماید که تقریبا 60 گیگ باید حافظه خالی داشته باشید که کاملا درسته و پیشنهادی نیست

همین طور که میبینید حجمی در حدود ۵۷ گیگابایت از درایو بنده رو اشغال کرده
نکته ای که هست اینه که اگر فضای کافی ندارید میتونید پوشه انریل رو در هر درایو و دیسکی بگذارید و نیازی نیست که حتما در پوشه HOME قرار داشته باشد

خب این از سیستم پیشنهادی، وقت دانلود فرارسیده است، برای اینکار کافیه روی دکمه دانلود در این بخش کلیک کنید و با یک دانلود منیجر درست حسابی (fdm - motrix) دانلودش کنید

وقتی دانلود تموم شد خیلی راحت در مکانی که میخواهید آنریل در آنجا اجرا شود اکسترکت کنید
چرا میگم در جایی که میخواهید اجرا شود؟ چون اپیک به ما فایل نصب نداده و یجورایی پورتابل آنریل اجرا میشه و هرچی لازمه برای اجرای آنریل همیشه فقط توی اون پوشه قرار میگیره پس جایی اکسترکت کنید که میخواهید آنریل در آنجا اجرا شود

خب وقتی اکسترکت تموم شد برید توی این پوشه از پوشه اکسترکت شده :
Engine/Binaries/Linux
و بعد یک عالم فایل میبینید که در بین آنها باید فایل اجرایی UnrealEditor رو پیدا کنید
که خب همون طور که گفتم یک عالم فایل توی این پوشه هست و بجای اینکه کلی بگردید میتونید یا درون پوشه سرچ کنید یا با ترمینال واردش بشید، به این صورت :

و ناگهان میبینید که آنریل انجین باز شد و بله شما موفق شدید
یه تی تاپ طلایی میتونید به خودتون جایزه بدید
#من_تی_تاپ_دوست_دارم

اگه الان متعجبید که چرا برای من کار نکرد باید بدونید یه مشکل کوچولو هست که بزن بریم درستش کنیم بعد تی تاپ بخوریم

با فایل منیجرتون همون فایل UnrealEditor رو پیدا کنید و کلیک راست کنید و گذینه Properties رو بزنید
یک پنجره باز میشه که شما باید به تب Permissions برید و تیک Allow executing file as program رو فعال کنید

که درواقع مشکل این بوده که سیستم عاملتون اجازه نمیداده که این فایل بصورت یک نرم افزار اجرا بشه و شما از اینجا این اجازه رو بهش میدید
خب الان کافیه همون طور که بالا گفتم اجرا کنید و بعد تی تاپ بزنید خستگی رو بشوره ببره

خب این از قضیه نصب، شما الان میتونید برای خودتون پروژه بسازید و کار کنید

خب تی تاپ که میل شد اطلاع بدید بریم برای بررسی
.
.
.
چی؟ میل شد؟ اوکی بزن بریم

خب من این بخش رو قبلا نوشته بودم که بذارم تلگرام که ناگهان تصمیمم عوض شد و به راه راست هدایت شدم و از تلگرام فیلتر شده ی نجس دوری کردم

تجربه یک هفته ای از آنریل انجین ۵ روی لینوکس :

تقریبا تمام عملکرد مثل ویندوزه و اگه تمام صفحه کنید فرقی با ویندوز احساس نمیکنید

من ابزار هایی که کار میکردم رو تک تک امتحان کردم و مشکلی توی استفادشون ندیدم، اما مشکلاتی مثل تمام صفحه نشدن آنریل هست که بعضی موقع ها برای من پیش میومد که اگر دوباره آنریل رو راه اندازیش کنید درست میشه، یا مثلا مواقعی نمیتونید در viewport با کلید های wasd حرکت کنید که این هم با راه اندازی مجدد اوکی میشه

نصب نداره و یجورایی پورتابله، شما یک فایل zip دانلود میکنید و بعد اکسترکت با ترمینال وارد یک پوشه میشید و آنریل راه اندازی میشه که میتونید براش یک شورتکات گرافیکی بسازید که به ترمینال نیازی نباشه، پوشه هم هرجا خواستید میتونید بذارید ، حتی میشه یک هارد رو با لینوکس لایو بوتیبل کنید و پوشه آنریل رو هم در هارد بگذازید و بصورت پورتابل استفاده کنید ( خیلی باحاله نه؟ هرجا بری هاردو میزنی بوت میکنی با آنریل کار میکنی:) )

از نظر پرفورمنس برای من کمی عملکرد کارت گرافیکم بهتر بود که اونم احتمالا بخاطر استفاده کم لینوکس از منابع سیستمه. گرمای دستگاه هم نسبت به ویندوز ۱۰ ۱۵ درجه کاهش پیدا کرده بود که خیلی عالیه

من وقتی توی ویندوز لپتاپ رو به برق نمیزدم اصلا نمیشد کار کرد و توی تک تک جاها لگ میزد ولی روی لینوکس اگر صحنه گرافیکی خاصی باز نباشه و لپتاپ از باتری هم استفاده کنه شاهد هیچ لگ و اذیتی نیستید

در کل بنظرم هنوز یکم مونده تا استیبل بشه، نبود لانچر هم احساس میشه (یه لانچر غیر رسمی ساختن که تست نکردم) ولی من ازش در ادامه هم استفاده میکنم


خب چون این شورتکات گرافیکی که میگم رو خودم سخت پیدا کردم براتون میگم چه کنید
تو گنوم این ریختیه بقیه دستکاپ ها هم شبیه به همینه معمولا (احتمالا؟)
نرم افزار Main Menu باز کنید و روی new item کلیک کنید که یک شورتکات جدید بسازید
خیلی راحت اسم، آدرس، و یک عکس انتخاب میکنید و ok

دقت کنید آدرس اون فایل اجرایی رو کامل در قسمت command وارد کنید که با موفقیت آنریل براتون اجرا بشه مثل این :

/home/mahyar-86/Unreal/Linux_Unreal_Engine_5.0.3/Engine/Binaries/Linux/UnrealEditor

اینم عکس که الکی نگردید
اینم عکس که الکی نگردید


خب الان باید یکی داشته باشید که با کلیک روی اون براتون اجرا بشه

این ریختی
این ریختی


اینم گیت هاب لانچری که گفتم غیر رسمیه و امتحان نکردم، میتونید امتحان کنید و تجربتون رو برامون کامنت کنید

https://github.com/AchetaGames/Epic-Asset-Manager


خب خب، اینم از این مقاله، امیدوارم براتون مفید بوده باشه، حتما لایک کنید و نظرتون رو درباره مقاله کامنت کنید و مارو توی تلگرام (نچ نچ) دنبال کنید. موفق باشید 3>