مدیر انتشارات دکتر بازی و نویسنده مطالب راجب گیمینگ
بررسی بازی The Dark Pictures Anthology: House of Ashes
مجموعه The Dark Pictures Anthology که در سال 2019 با Man of Medan آغاز شد، گلچین ترسناک استودیوی Supermassive Games است که جدید ترین اثر آن بازی THE DARK PICTURES ANTHOLOGY: HOUSE OF ASHES نام دارد. عنوانی که ما را به جای سربازان در بحبوحه جنگ دوم خلیج فارس قرار می دهد. HOUSE OF ASHES یک بازی ترسناک تعاملی است که توسط Supermassive Games توسعه یافته و Bandai Namco Entertainment آن را منتشر کرده است. این بازی به دلیل سبک ترسناک سینمایی،داستان سرایی مستقل و جایی که تصمیمات بازیکن رویدادها و داستان را تعیین می کند شناخته شده است. حال نوبت به سفر به عراق برای دیدن معبد باستانی و پر رمز و راز سومِری می رسد و شما پا به ناشناخته هایی خواهید گذاشت که روایتی جذاب، دلهره آور و هیجان انگیز با خود به همراه دارد. در این بازی سفری می کنیم به دوران باستانی تمدن سومِر از نخستین تمدن های شهری در منطقهٔ تاریخی جنوب میانرودان که در جنوب عراق امروزی واقع شده است. تمدنی که دوره های مختلف امپراطوری های سومر،اَکِد،کاسی و غیره را با خود در بر داشته و به صورتی تو در تو این امپراطوریها در بخش های گوناگون فرهنگ ،اقتصاد باستانی،کشور داری،زبان و غیره از یکدیگر الگو گرفته اند.
پیش داستان در دوران امپراطوری اَکِد
داستان بازی به صورت پیش گفتار در دوران امپراطوری اَکِد شروع می شود.بالاتو اَکِدی قصد دارد گوتیان کوروم را به عنوان قربانی بکشد، اما توسط نگهبان اکدی که می گوید پادشاه خواستار حضور او است متوقف می شود. در اتاق تاج و تخت، نارام سین که یکی از پادشاهان مقتدر اَکِد است می گوید که برای پیروزی در نبرد با گوتیان، قربانی کردن یک انسان لازم است و از بخت بد این قربانی یک زن مربوط از قوم گوتی است. پس از کشتن او، بالاتو به جنگ فرستاده می شود. در همین زمان کوروم با کشتن نگهبان اکدی موفق می شود از قفس فرار کند.کسوف آغاز شده و همزمان نبرد اَکِدیها و گوتیها منجر به بیداری چیزی شوم و ناشناخته در زیر زمین می شود. بالاتو و کوروم دوباره ملاقات می کنند و با هم متحد می شوند و سعی می کنند از طریق دخمه ها فرار کنند. با این حال، در آنجا نیز با موجوداتی روبرو می شوند و راهی پر رمز و راز و غیر قابل پیش بینی پیش روی آن ها قرار می گیرد.
سال 2003 میلادی،سقوط صدام و کاوش برای پیدا کردن سلاح های کشتار جمعی
در HOUSE OF ASHES به سال 2003 برمی گردیم. در قسمتی دورافتاده در عراق، درست پس از تسلیم شدن ارتش عراق و مخفی شدن صدام حسین، یک ماموریت برای گروهی زبده در دستور کار قرار می گیرد که در آن ارتش آمریکا معتقد است که یک سیلو زیرزمینی حاوی سلاح های کشتار جمعی معروف صدام پیدا کرده است. شما پنج شخصیت را در زمانهای مختلف کنترل میکنید: افسر سیا راشل کینگ (اشلی تیسدیل)، همسرش، سرهنگ دوم USAF اریک کینگ (الکس گرونشتاین)، ستوان اول USMC Force Recon، Jason Kolchek (پائول زینهو) و گروهبان، نیک کی (مو جودی-لامور)، و ستوان سلیم عثمان (نیک تارابای) گارد جمهوری خواه عراق از شخصیت قابل بازی در HOUSE OF ASHES هستند. شخصیتهایی که هر کدام خصوصیات و خلق و خوی رفتاری مربوط به خود را دارند و همانند تمامی انسان ها با پیچیدگی های خاص خود همراه هستند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.
قلب تاریکی …
در طول رویارویی بین دو نیروی ارتش آمریکا با ارتش باقی مانده عراق، زمین لرزه حفرههای بزرگی را در زمین باز می کند و باعث می شود که هر دو به خرابه های معبد مدفون سومری سقوط کنند و در دل تاریکی زیر صحرای منطقه سومر باستان، چیزی عجیب و مرموز بیدار شود. نیرویی پلید و غیرقابل توقف، که در لانه خود موجودات اجدادی و فراطبیعی طعمه جدیدی برای شکار دارند. در House of Ashes باید آماده شوید تا وارد چالش هایی روان شناختی و ماورایی شوید. چالشهایی که خصوصیات اخلاقی انسان ها برای مقابله با چیزی فرا زمینی را در بر می گیرند. به عبارتی دو روی متضاد که به صورت دائم درگیر آن در طول روند بازی هستید. آیا هر یک از شخصیت های درون بازی بقای خود را در اولویت قرار می دهند یا اینکه ترس ها و رقابت های شخصی خود را کنار می گذارند تا با یکدیگر متحد شوند و با هم در مقابل هیولای شیطانی و مرموز بجنگند؟ حقیقتا بستگی به خودتان دارد و شما خودتان ادامه داستان بازی را شکل میدهید.
دشمن دشمن من، دوست من است.
با پیشروی در معبد سومری، شخصیت ها به تدریج از کهن الگوهای راه رفتنی که نشان می دهند دور می شوند تا کمی عمق پیدا کنند. خود سناریو از تضاد به وجود آمده مابین آمریکاییها و عراقیها رهایی مییابد تا آنها را مجبور به متحد کردن در برابر یک دشمن مشترک کند. تصویر سازی معابد زیر زمینی در بازی حقیقتا زیبا و چشم نواز کار شده است و شما در جریان گذر از قسمت های معابد بازی و دیدن دیوار ها و سنگ نبشته ها و نقش های برجسته به دوران اکد لذت فراوانی می برید و انگار به دوران پر شکوه تمدن میان رودان پا گذاشته اید.
گیم پلی HOUSE OF ASHES همانند عناوین قبلی استودیوی Supermassive Games است. اما به صورت پخته تر و کارامد تری قطعات طراحی شده گیم پلی در کنار هم قرار گرفته اند. هر چند بخش گیم پلی بازی هنوز بی عیب و نقص نیست. در حالی که بیشتر انتخاب های شما و تعامل بین شخصیت ها در روند گیم پلی بازی تاتیر می گذارد، برخی از این تصمیات تاثیری مشهود و مستقیم بر ادامه داستان بازی خواهند گذاشت. تصمیم های مهم و قعطی هر وقت در بازی گرفته می شوند اثر پروانه ای در بازی فعال می شود و خود را نشان می دهد و شما می توانید متوجه شوید که چه تصمیم مهمی گرفته اید. آرشیو این تصمیمات در منوی بازی برای شما در دسترس است و می توانید آنها را مشاده کنید. همین طور شما همانند عناوین قبلی استودیوی Supermassive Games می توانید علائمی در بازی کشف کنید که شما را از خطری که در آینده رخ خواهد داد آگاه میکند.
در HOUSE OF ASHES دوربین گیم پلی بازی به صورت 360 درجه طراحی شده و دوربین در بیشتر موارد بر پشت سر شخصیت بازی قفل شده است. این دوربین قابلیت حرکت به دو رو اطراف بدن شخصیت بازی دارد تا شما بتوانید محیط مرموز و دلهره آور بازی را بیشتر سرک بکشید. همین طور می توانید با چراغ قوه ای که بر روی اسلحه خود تعبیه شده اسلحه را در حالت آماده باش قرار دهید و به صورت آهسته همانند یک بازی سینماتیک فیلم مانند به جلو حرکت کنید تا حس واقع گرایی جذابی به شما دست بدهد. نور چراغ قوه برای شما همانند راهی برای رهایی از این مخمصه ای که در آن گیر افتاده ایئ عمل می کند و شاید برای مدتی کمی هم که شده بتوانید بر تاریکی غلبه کنید.
در این قسمت Supermassive Games در واقع سعی در ساخت مجموعه ای از فیلم های ترسناک تعاملی دارد.House Of Ashes به این هدف بسیار موفقتر از دو نسخه قبلی خود دست مییابد، ترس های آنی در بازی به شکل درستی در جای خود قرار داده شده اند. نه آن قدر زیاد هستند که شما را بعد از مدتی دل زده و خسته کنند و نه آقدر کم هستند که فقدانشان حس شود. حس دلهره، اضطراب و حرکت به مسیر ناشناخته به خوبی در بازی پیاده سازی شده و محیط های درون معبد در بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار است. ریتم اوایل گیم پلی بازی کند است ولی نبض گیم پلی بازی رفته رفته سریع تر می شود و هیجان و استرس بر شما هر چقدر از بازی بگذرد بیشتر بر روی روان و ذهن شما اثر خواهد گذاشت. مکانیزم های گیم پلی HOUSE OF ASHES اگرچه هنوز ابتدایی است، اما تنوع و هیجان بیشتری نسبت به بازی های قبلی ارائه می دهد.هنوز تعداد زیادی رویداد QTE وجود دارد که در آنها باید رفلکس های سریع و به موقع را برای فشار دادن دکمههای کنترلر نشان دهید. همین طور اشیای مختلف برای یافتن و بررسی پیدا میکنید که در کامل کردن گیم پلی و فهم بیشتر داستان می توانند کمک های شایانی به شما بکنند. اما مانند سایر بازیهای Dark Pictures Anthology مهمترین عنصر گیم پلی جریان و روند انتخابات آن است.
گرافیک فنی و بصری در سطح کیفی قابل قبول
استودیوی Supermassive Games بعد از بازی Until Dawn که با موتور گرافیکی Decima ساخته شده بود در توسعه بازی های بعدی خود از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 بهره برد. کاملا مشخص است که تیم توسعه دهنده در هر نسخه جدیدی که از سری The Dark Pictures Anthology منتشر می شود مهارت و تجربه بیشتری از کار با این موتور گرافیکی را فرا گرفته و این موضوع را می توان در بازی HOUSE OF ASHES کاملا حس کرد. بافتهای به کار برده شده درون بازی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و کم تر پیش می آید که شاهد بافتهای بی کیفیت در بازی باشیم. سطح نور پردازی در بازی در سطوح مختلف در سطح مطلوبی قرار دارد و همین طور طراحی مدلینگ بدنی شخصیت های درون بازی بسیار بالا طراحی شده است. انیمیشنهای حرکتی صورت شخصیت های بازی کیفیت قابل قبولی از خود به جا گذاشته است. هر چند اگر ریز بینانه تر بخواهیم نگاه کنیم مشکلات لب خوانی گَه گاهی هم دیده می شود اما اصلا و ابدا به انتقال حس و حال دیالوگ های درون بازی ضربه شدیدی وارد نمی کند. افکتهای گرافیکی استفاده شده در بازی در سطح خوبی قرار دارد و به صورت کلی گرافیک فنی و بصری بازی در سطح کیفتی نسبتا خوبی قرار دارد و نه آن چنان خیره کننده است که شما را به حیرت وا دارد و نه آن چنان ضعیف که به کیفیت کلی بازی آسیب وارد کند.
صدا گذاری با کیفیت
استفاده از افکت های صوتی و به صورت کلی بخش صدا در بازی های ترسناک برای القا حس ترس به بازیباز یکی از مهم ترین نکاتی است که هر توسعه دهنده ای باید به آن توجه کند. توسعه دهندگان HOUSE OF ASHES توانسته اند از صدا در ایجاد حس ترس بر روی بازیباز بسیار موفق عمل کنند. از صداهای هیولاهای شیطانی معبد متروکه سومری بگیرید که در دل راهرو های تنگ و باریک این معبد باستانی میپیچد تا صداهای ریز و بم حشرات و ریزش خاک از در و دیوار ها که بر روی زمین خش خش می کنند. همه و همه توانسته اثر خوبی در حس ترس بازی ایجاد کنند.
سخن پایانی
THE DARK PICTURES ANTHOLOGY: HOUSE OF ASHES از لحاظ داستانی توانسته از پتانسیلهای نهفته تمدن میان رودان استفاده ای زیبا و دلپذیر کند. تمدنی شکوهمند که در دوران خود یکی از پیشرفته ترین تمدنهای بشری بر روی زمین بود.آمیختگی موجودات فرا زمینی با معابد پر رمز و راز تمدنهای باستانی خاورمیانه همیشه می تواند خروجی بسیار بالایی با خود به همراه داشته باشد. شاید یکی از دلایل آن طراحی مرموز و مسخ کننده معماریهای آن بازه زمانی باشد که استفاده از ان ها در غالب یک بازی ترسناک استفاده ای مناسب باشد. HOUSE OF ASHES داستانی گیرا و جذاب با خود به همرا دارد و حس ترس و دلهره را به خوبی به بازیباز منتقل می کند و شما را در یک محیط مبهم و ناشناخته رها می کند و باید تصمیم بگیرید که می خواهید حسادت،انتقام و نفرت را پیشه کنید یا منطق و اتحاد را سر لوحه کار خود قرار دهید. HOUSE OF ASHES برای طرفداران سبک بازی های داستانی تعاملی ترسناک توصیه می شود و می تواند شما را به دخمه های تاریک و معاید پر رمز و راز تمدن میان رودان سوق دهد و در نهایت شما را در دلهره و اضطراب غوطه ور کند.
7.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت:
اتمسفری گیرا
روایت داستانی جذاب
صدا گذاری با کیفیت
نقاط ضعف:
انیمیشن های حرکتی صورت شخصیت های درون بازی گاهی دچار مشکل می شود
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است
منبع: bazicenter.com
مطلبی دیگر از این انتشارات
نگاهی به تاریخچه بازی Counter Stricke
مطلبی دیگر از این انتشارات
بررسی بازی BLOODSHORE
مطلبی دیگر از این انتشارات
بررسی بازی Riders Republic