سلام، من یاشار هستم و اینجا از بازیهایی که انجام میدم مینویسم.
معرفی و بررسی بازی The Bookwalker: Thief of Tales
سفر به دنیای کتابها!
عنوان The Bookwalker: Thief of Tales یا به فارسی "کتابگرد: دزد قصهها"، یک بازی مستقل و ایندی تولید شده توسط استودیو Do My Best و منتشر شده توسط استودیو tinyBuild است که در سال 2023 بر روی پلتفرمهای پلیاستیشن، ایکسباکس و رایانه منتشر شده است. ژانر این بازی ماجراجویی و پازل است و به ندرت، مبارزاتی نیز در آن اتفاق میافتد.
داستان بازی درباره یک نویسنده است که توسط دولت به سی سال زندان و کار اجباری محکوم شده است. این نویسنده توسط یکی از دوستان خود با فردی آشنا میشود که میتواند در ازای انجام چند پروژه، حکم زندان او را لغو کند. این فرد مرموز که شخصیت شما یعنی "ایتن کوییست" تنها از راه تماس تلفنی با او در ارتباط است، در هر پروژه از شما میخواهد که وارد داستان یک کتاب شوید و یک آیتم خاص را از داخل کتاب بدزدید و به دنیای واقعی منتقل کنید. طبق گفتههای او، پس از تکمیل شش پروژه موفق، حکم شما باطل میشود.
به محض ورود به بازی، معماری خانه ایتن کوییست، پنجرههایی که رو به دیوارهای آجری باز میشوند، واحدهای کوچک، آشپزخانه مشترک برای همه واحدها و المانهای کوچک و جزئی دیگر به طور غیرمستقیم به شما اعلام میکنند که ما در یک کشور کمونیستی و در بازه زمانی بین 1950 تا 1970 هستیم. با اینکه صحبتهایی که بین شما و بقیه رد و بدل میشود صرفا اصواتی نامفهوم هستند و نوشتههای روی کاغذها و دیوارها نیز به انگلیسی هستند اما اولین کشوری که به ذهن شما میرسد، روسیه است. به خصوص وقتی نام افراد توسعهدهنده بازی را در تیتراژ انتهایی بازی میبینید! البته تیم توسعهدهندگان بسیار حواسشان بوده که ابدا هیچ المان مشخصی از روسیه یا حزب کمونیست داخل بازی دیده نشود اما با طراحی فضا، توانستند به خوبی پیام را منتقل کنند.
شما در ورودی ساختمان محل سکونت خود بازی را آغاز میکنید. در طبقه همکف دو در قرار دارد که بسته است، بنابراین از راه پله به طبقه بالا میروید. در این طبقه نیز سه در بسته روبروی شما است که وقتی سعی میکنید آنها را باز کنید، متوجه میشوید که دوتا از آنها همسایههای شما هستند که با توجه به محکومیت شما توسط دولت، سعی میکنند کمترین تماس را با شما داشته باشند و حتی در را به روی شما باز نکنند. در سوم آشپزخانه است که بعد از انجام چند پروژه به روی شما باز میشود و خبری هم در آن نیست و در چهارم، در واحد شماست.
واحد شما به سختی 20 متر است شامل یک اتاق خواب، یک حمام و دستشویی، یک پذیرایی بسیار کوچک و یک فرورفتگی کوچک که برای انجام پروژهها به آنجا میروید. قبل از ورود شما نیروهای دولتی تمام واحد شما را زیر و رو کردهاند و یک نامه هم روی زمین پیدا میکنید که به شما اطلاع داده شده است باید به زودی برای اجرای مجازات خود را به دولت تحویل دهید. به محض ورود تلفن شما زنگ میخورد و اولین پروژه برای شما ارسال میشود.
یک چمدان مهر و موم شده سنگین پس از هر تماس پشت در واحد شما قرار داده میشود که شامل یک کتاب، عکس و توضیحاتی از نویسنده کتاب، خلاصهای از داستان کتاب، عکسی از آیتمی که باید دزدیده شود و محفظهای برای قرار دادن آیتم دزدیده شده میشود. پس از باز کردن کتاب مذکور، وارد کتاب میشوید و داستان را شروع میکنید.
در جریان هر دزدی، شخصیت شما که حالا صورت آن شبیه یک کتاب است، وارد دنیای کتاب میشود و با حل کردن پازلها و صحبت کردن با شخصیتها، مسیر خود را برای پیدا کردن آیتم مورد نظر طی میکند. فضای هر کتاب شامل دکوراسیون و معماری، شخصیتها، پازلها و آیتمها نسبت به ژانر آن کتاب و فضاسازیهای نویسنده آن طراحی شده است. در یک کتاب وارد فضای قرون وسطی میشوید، در یک کتاب وارد یک سفینه فضایی، یک کتاب در یک مدرسه جریان دارد و دیگر موارد.
در تمام کتابها، شخصیتهای آن کتاب با شما تعامل دارند و خواستهها، سوالات و نظراتی را با شما به اشتراک میگذارند. در تمام این دیالوگها، شخصیت شما چند گزینه برای جواب دادن به طرف مقابل دارد. این گزینهها روی رفتار شخصیتهای بازی تاثیر دارد و ممکن جریان بازی را نیز تغییر دهد. همچنین در فرایندهای تصمیمگیری نیز بازی انتخاب را برعهده شما قرار میدهد و بنا به نظر شما جریان بازی ادامه داده میشود.
در جریان اولین پروژه، یک قفسه بزرگ آهنی که حاوی یک موجود سخنگوی ناشناخته و دانا است و بر گردن شما آویخته میشود نیز به ابزارهای شما اضافه میشود. این موجود کوچک که معلوم نیست چیست و از کجا آمده، علاوهبر اینکه با شما حرف میزند و نظرات خود را اعلام میکند، میتواند کتابی که در آن حضور دارید را نیز به سرعت بخواند و اتفاقاتی که قبل از ورود شما افتاده یا بعدا میافتد را نیز به شما اعلام کند. البته به صورت محدود.
اما موجودی که در این قفس هست چنان دل خوشی از نویسندهها ندارد و آنها را موجوداتی سنگدل میداند که اهمیتی به سرنوشت شخصیتهای کتابهایشان نمیدهند و هر طور که دلشان بخواهد با آنها رفتار میکنند. همین موضوع شما را در بسیاری موارد در دوراهیهای اخلاقیای قرار میدهد که در آن باید مراعات شخصیتهای کتاب را بکنید و به آنها کمک کنید تا دوست کوچک شما خوشحال شود یا تصمیم بگیرید که این شخصیتها واقعی نیستند و اتفاقاتی که برای آنها میافتد نیز اهمیتی ندارد. در این حالت دوست زندانی شما با شما قهر میکند و کمترین میزان مشارکت را در انجام ماموریتها با شما خواهد داشت.
مکانیزمهای داخل بازی قابل قبول است البته ممکن است در خیلی از اوقات زاویهای که باید با اشیا داشته باشید تا بتوانید با آنها تعامل داشته باشید، آزاردهنده شود و چالش ایجاد کند. کارهایی که در بازی میتوانید انجام دهید زیاد نیست و از این نظر یادگیری آن را پیچیده نمیکند. بخش Inventory یا ابزارهایی که در اختیار دارید نیز نیاز به کمی سر و کله زدن دارند و عملکرد ابزارها خیلی شفاف نیست اما خیلی هم پیچیده نیست.
در بخش مبارزات، بازی به حالت نوبتی و Turn Based تبدیل میشود و شما در نوبت خود میتوانید با توجه به مقدار جوهری که با خود دارید و از بین حداکثر چهار انتخابی که برای حمله یا دفاع دارید، یکی را انتخاب کنید. این جوهر نیز ماده ضروری شما برای ادامه بازی است که معمولا هیچ وقت هم کم نمیآید، پس خیلی نگران آن نباشید. هر چند که بازی علاقهای به اذیت کردن شما در بخش مبارزات ندارد اما از آن جایی که در توضیح دادن امکانات مبارزه به شما کمی ضعف دارد، ممکن است دچار چالشهایی شوید. هر چند خیلی زود متوجه میشوید که قلق مبارزات چیست و یک فرمول برای اکثر مبارزات جواب میدهد.
دیالوگهای بازی جالب است و از آنجایی که باید هر چند جمله یکبار خودتان پاسخی که میخواهید بدهید را انتخاب کنید، امکان سریع رد کردن آنها نیست و نیازی هم به آن نیست چون اکثر سرنخها هم از خلل همین گفتگوها به شما داده میشود. هر چند ممکن است حجم گفتگوها برای خیلی از افراد حوصلهسربر شود.
از نظر گرافیکی نیز بازی ادعایی ندارد اما میتوان گفت که در بخش طراحی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد و در بخش اجرا نیز به دلیل دوربین ایزومتریک بازی، که وقتی درون یک کتاب قرار دارید فعال میشود، محدودیتهای بسیاری برای توسعهدهندگان وجود داشته است اما باز هم میتوان گفت به خوبی اجرا شده است و چیزی در ذوق شما نمیزند.
زمانی که بیرون کتاب هستید و در آپارتمان خود سیاحت میکنید، دوربین به حالت اول شخص در میآید و فقط دستهای شما دیده میشوند. در این بخش هم گرافیک بسیار سادهای برای بازی انتخاب شده تا زحمت توسعهدهندگان کم شود اما با توجه به قیمت بازی و بودجه کمی که برای تولید آن در دسترس استودیوی سازنده بوده، نه تنها قابل چشمپوشی است بلکه حتی میتوان گفت عملکرد خوبی نیز داشته است. البته در حالت اول شخص، من دچار مشکلاتی مثل فریز شدن چند فریم از بازی و سکته در حرکت شخصیت تجربه کردم که تنها باگهای اساسی بازی به شمار میآمدند.
در بخش موسیقی نیز هر چند آیتمهای خیلی جذابی انتخاب نشدهاند اما با توجه به فضای هر کتاب، موسیقی نیز تغییر میکند و کمی به فضاسازی کمک میکند اما نه زیاد. در بخش افکتهای صوتی نیز میتوان نمره کامل را به این بازی داد. تمام اشیایی که حرکت میکنند به خوبی صداگذاری شدهاند و صداهای محیطی مانند صدای باد و جریان آب نیز صداهایی طبیعی دارند.
کتابهایی که به آنها سفر میکنید، هرچند که کاملا خیالی هستند اما شباهتهایی نیز به کتابهای مشهور و واقعی دارند. هر چند که آقای Oleg Sergeev در جواب یکی از سوالات در همین مورد که پرسیده بود: "آیا کتابهای بازی از کتابهای واقعی الهام گرفتهاند؟" در وبسایت استیم میگوید:
"نه، ما خودمون این داستانها رو نوشتیم. تمرکز اصلی تیم خلاقیت ما همین بود که بازیای بسازیم که نه یک جهان بلکه چندین جهان و روایت را در دل خود داشته باشد."
سناریوی این بازی نقطه قوت آن است و کارگردان بازی نیز در حد بضاعت خود سعی کرده تا با سناریو همراهی کند اما شاید در بعضی موارد میشد انتظار عملکرد بهتری داشت. در بخش سناریو میتوان نمره کامل را به تیم نویسندگان و خلاقیت این بازی داد و با توجه به مستقل بودن بازی نیز میتوان از کاستیهای بخش کارگردانی چشمپوشی کرد.
جمع بندی
این بازی تجربه بسیار جالب و متفاوتی برای کسانی است که به دنبال یک بازی مستقل در ژانر پازل و ماجراجویی هستند. هر چند کاستیهایی در بخشهای مختلف بازی وجود دارد اما از آن دسته بازیهایی است که انتظار دوباره بازی کردن آن را خواهید کشید. پازلهای بازی بسیار جذاب و هوشمندانه طراحی شدهاند و المانهای غافلگیری هم به موقع و به جا در بازی گنجانده شده است. همچنین پایانبندی بازی قطعا نظر شما را جلب خواهد کرد و شاید کمی هم برایتان شوکهکننده باشد.
با تمرکز بر داستان اصلی بازی، تجربه کامل The Bookwalker حدود 7 ساعت زمان نیاز دارد و در صورتی که بخواهید تمام گوشه و کنار بازی را بگردید و تمام مینی گیمها را انجام دهید، حدود 14 ساعت زمان نیاز دارید.
نمره من به این بازی 8 از 10 است و امیدوارم که شما هم از تجربه آن لذت ببرید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
منطقه کشتار ؛ Kill Zone شوتر جذابی که دیده نشد
مطلبی دیگر از این انتشارات
معرفی و بررسی بازی Far Cry 6
مطلبی دیگر از این انتشارات
بررسی بازی مدیوم ؛ یک داستان بی نظیر