بررسی بازی Hitman 3
بازی Hitman 3 حسن ختامی شایسته برای سهگانة IO Interactive از سری هیتمن است که به بهترین شکل ممکن با طرفداران بازیهای مخفیکاری وداع میکند. در ادامه با بررسی این بازی همراه باشید.
سرانجام به پایان سهگانه بهاصطلاح World of Assassination IO Interactive رسیدهایم که با اولین راهاندازی مجدد مجموعه بازی Hitman توسط توسعهدهنده دانمارکی در سال 2016 آغاز شد. این مجموعه یکی از بهترین بازیهای سبک مخفیکاری سیستم محور بر روی کامپیوتر هستند و Hitman 3 با مجموعهای عالی از مراحل، گل سرسبد این مجموعه است. این بازی ادامهای بر دو بازی قبلی است، اما IO هنوز چند برگ برنده در آستین دارد.
این فصل آخر از سهگانه، شاید بهتر باشد بهجای درنظرگرفتن آن بهعنوان یک دنباله، به چشم یک بسته گسترشدهنده به آن نگاه کرد. اگر قبلاً از دو بازی قبلی هیتمن را تجربه کرده باشید متوجه میشوید تغییرات زیادی در طراحی اصلی Hitman 3 اتفاق نیفتاده است. رابط و کنترلها ثابت مانده است. سلاحها و آیتمها نیز تفاوت فاحشی ندارند. قابلتوجهترین وسیله جدید در Hitman 3 دوربینی است که میتواند برای هک یا بررسی سوئیچها و وسایل مورداستفاده قرار گیرد که بسیار مفید است اما در واقع تغییردهنده روند بازی نیست.
نقطه قوت اصلی Hitman 3 نقشهها و محیطهای آن است. هر شش مرحله طراحی زیبا و بسیار خوبی دارند و جزو پر جزئیاتترین مراحل این مجموعه محسوب میشوند، بهطوریکه انتخاب یک مرحله موردعلاقه و برجسته دشوار است. همه چیز از آغاز بسیار خیرهکنندهای شروع میشود، مأمور 47 نفر با چتربازی بر روی بلندترین ساختمان جهان در دبی فرود میآید و به فضای داخلی مجلل آن نفوذ میکنند. مرحله و ماموریت بعدی اشاره و گوشه چشمی به نقشه Beldingford Manor در بازی Contracts دارد و مامور 47 را به یک منطقه بزرگ و مشابه در کشور انگلستان می برد که در آن یک مسیر سرگرم کننده و طنزآمیز برای کشتن هدف، به عنوان یک کارآگاه که برای حل یک قتل در ملک آنجا حضور دارد، طی می کنید. از آنجا به یک مأموریت بزرگ در آلمان خواهیم رفت و با یک چرخش داستانی جالب در جستجوی پنج هدف در میان انبوهی از افراد مهمانی خواهیم بود و سپس به چونگ کینگ، چین، جایی که پر از درخشش نورهای نئونی است، منتقل می شویم. چراغ ها، بازتاب ها در خیابان های خیس شده و قطره های باران روی کاپشن مامور 47 و ترکیب آنها یکی از شگفت انگیزترین ماموریت های این مجموعه تاکنون شکل می دهد. ایستگاه بعدی یک باغ انگور در آرژانتین است که نقشه A Vintage Year بازی Blood Money را به یاد من آورد، فقط با ابعادی بسیار بزرگتر. پس از آن به مرحله انتهایی و شگفتی خارق العاده آن خواهیم رسید.
صحبت در مورد این مکانها با جزئیات بیش از حد بدون ازبینبردن هیجان قدمزدن در آنها و آشکار کردن مناطق عظیم جدیدی که تصوری از وجود آنها نداشتید، مشکل است. اما این محیطها واقعاً از بهیادماندنیترین و قابلتوجهترین نقشههایی هستند که IO تاکنون ایجاد کرده است. Hitman 3 شامل خندهدارترین و پیچیدهترین قتلهای هیتمن هم است که من تابهحال بازی کردهام و بسیاری از قتلها کپیهای معنوی از موارد قبلی این مجموعه است، اما هنوز هم هوشمندانه ساخته شدهاند.
مثل همیشه، هیجان اصلی این بازیها ناشی از برنامهریزی، صبر و حوصله و پنهان شدن است. رمز موفقیت، یافتن لباس مبدل مناسب برای اکتشاف، گوشدادن و جستجوی فرصتها و زمانبندی مناسب برای برداشتن و انجام جنایت کامل و فرار از آن است. این یک تجربه تکنفره است که به تفکر منطقی و بهدوراز عجله پاداش میدهد، اگرچه بهاندازه کافی انعطافپذیر است تا بتواند هر دو حالت مخفیکاری و هیجانی را تأمین کند. کسانی که ترجیح میدهند داستانهای کوچک چندلایه را در سطح بازی دنبال کنند و هم کسانی که دوست دارند بداهه پردازی کنند و انبوهی از مردهای بیهوش را انباشته بگذارند تجربهای دلپذیر خواهند داشت.
میتوانید با هر روشی مراحل را تمام کنید زیرا بهرهبرداری از هوش مصنوعی غالباً سادهلوحانه و همچنان مانند همیشه آسان است. البته، فریب نگهبانان و غیرنظامیان با حواسپرتیهای غیرمنتظره و موارد مشکوک بهعنوان یک قسمت اساسی از حل معما در سهگانه فعلی Hitman پدیدار شده است. این افراد حتی متوجه غریبهای با چهره متفاوت که لباس مردی را میپوشد که اخیراً با او گفتوگو کرده است، نمیشوند گرچه این باعث میشود بعضی اوقات باورپذیری مأموریت را از بین ببرد، اما این نوع تعلیق برای عملکرد هیتمن بهسادگی لازم است.
بزرگترین مزیت عدم تغییر انقلابی در هیتمن 3 این است که دارندگان هیتمن و هیتمن 2 میتوانند پیشرفت مراحل خود را به آن انتقال دهند. برای جمعآوری سهگانه بهعنوان یک محصول که من واقعاً دوست دارم، یک نظم خاص وجود دارد و من تعهد IO برای زنده نگهداشتن محتوای بازیهای قبلی را تحسین میکنم.
در طول سالها، IO در طراحی بسیاری از چالشهای کوچک مخفیکاری که مراحل آن را پر میکند واقعاً خوب عمل کرده است. قراردادن نگهبانان، سلاحها، دوربینهای امنیتی و مکانهایی برای مخفی کردن اجسام اغلب بینقص هستند. لحظات بسیار رضایتبخشی در این مراحل وجود دارد که به شما آنقدر فرصت داده میشود تا هوشمندانه از زیر سایة هوش مصنوعی خارج شوید و از محیط به نفع خود استفاده کنید. بهندرت احساس میکنید در موقعیتی که نمیتوانید راهی برای خروج از آن پیدا کنید، قرار گرفتهاید که بیانگر کیفیت طراحی بازی است.
پرمحتوا بودن و قابلیت تکرار بالا بازی Hitman 3 را دوستداشتنی میکند. پایههای اصلی بازی از سال 2016 تغییر نکرده است، اما مجموعهای از نقشههای برجسته را به سهگانه فعلی Hitman اضافه میکند. شش نقشه ممکن است کم به نظر برسد اما هرکدام بسیار عظیم هستند و بهگونهای طراحی شده است که چندین بار تکرار شوند و حتی در آن صورت نیز بعید به نظر میرسد که همه فرصتهای ترور خلاقانه و شگفتآور آن را کشف کرده باشید. این قاتل بارکدی در طی 20 سال گذشته شکلهای بسیاری داشته است، اما Hitman 3 قطعاً یکی از بهترینهای او است.
امتیاز نهایی: 9/10
مطلبی دیگر از این انتشارات
آپدیت اولیه بازی Cyberpunk 2077
مطلبی دیگر از این انتشارات
آسمان فراموش شده :نگاهی به Final Fantasy VII
مطلبی دیگر از این انتشارات
تروی بیکر و استیفن ای. اسمیت؛ اهداکنندگان جوایز The Game Awards