دست ما کوتاه و بازی بر نخیل

چندی‌ست که بحران ارز از عرضْ روی زندگی ما تاثیر گذاشته و چندی‌ست که بوردگیم‌های موردعلاقه‌مان روزبه‌روز گران‌تر و از سبد خریدمان خارج‌تر(!) می‌شوند. به همین مناسبت بیشتر از قبل نسخه‌ی دیجیتال بوردگیم‌های مورد علاقه‌م را بازی می‌کنم و بازی‌های بیشتری روی موبایل و کامپیوترم دارم.

در این نوشته می‌خواهم چند بوردگیم را که نسخه‌های دیجیتالی خوبی برای اندروید دارند معرفی کنم تا شما هم بیشتر لذت ببرید. چرا که در دسته‌بندی بورد (board) در گوگل‌پلی یا بازار که بروید 99% شطرنج‌ها و تخته‌نرد‌ها و منچ‌های مختلف را می‌بینید که با این حساب پیدا کردن نسخه‌ی دیجیتال بازی‌های رومیزی کار حضرت فیل می‌باشد.
من دستی در آی‌اواس ندارم اما امیدوارم در ادامه‌ی این مقاله مطلب دیگری درباره‌ی بوردگیم‌های دیجیتال تحت ویندوز بنویسم.
یک نکته مهم قبل از شروع لیست:
معمولاً وقتی چیزی خوب و خفن است، رایگان نیست و این بازی‌های دیجیتالی که از روی بوردگیم‌ها ساخته می‌شوند نیز اکثراً رایگان نیستند و باید از طریق کردیت‌کارت و پی‌پل و این قرتی‌بازی‌ها برایشان پول بپردازیم. اما خب جوانانی از پارس هستند که هیچ‌گاه تسلیم دشمنان نمی‌شوند و صد البته که «اگه بخوام پول بدم که نسخه‌ی فیزیکی رو می‌خرم.» پس ضمن احترام به قانون فخیمه‌ی کپی‌رایت فرض را بر این می‌گیریم که شما بلدید فایل نصبی (apk و در برخی موارد + mod) این بازی‌ها را از سایت‌های داخلی (اسم بازی + دانلود در گوگل) و خارجی (اسم بازی + apk free در گوگل) رایگان به دست بیاورید و تحریم‌های ظالمانه را دور بزنید و مرگ بر ترامپ. پس در متن دنبال لینک دانلود نباشید و خودتان لینک را پیدا کنید.


اسپلندور

اسپلندور محبوب قلوب ایرانیان شده و چند نسخه‌ی خارجی و های‌کپی داخلی و بازطراحیِ گرافیکی‌شده در داخل هم دارد(!) و هر کس که کمی سر در کندوی بوردگیم دارد یک بار تجربه‌ی این عسل شیرین را دارد.
یکی از غول‌های تولید نسخه‌ی دیجیتال بازی‌های رومیزی شرکتی‌ست به نام asmodee که من تلفظ دقیقش را نیافتم و طی جست‌وجو برای شیوه‌ی تلفّظ این نام متوجّه شدم بین علما نیز اختلاف نظر هست. حالا فارغ از تلفظ نام، این کمپانی عناوین متعدّد و متنوّعی از بوردگیم‌ها را برای اندروید دیجیتالی کرده است و فهرست بازی‌های تولیدی‌ش پر و پیمان است. اما اسپلندورش واقعا بازی خوبی‌ست و حس بازی واقعی را می‌دهد.

محیط بازی
محیط بازی


استانبول

استانبول یک یوروگیم مقبول و پذیرفته‌است و جزء 100 بازی برتر در رنکینگ bgg است. تم بازارگردی و فضای نسبتاً شرقی‌اش نیز با فرهنگ ما سازگار است. پس چرا نسخه‌ی دیجیتالش را بازی نکنیم؟
شرکت تولیدکننده‌ی استانبولِ دیجیتال acram است که بر سر تلفظش هیچ بحثی نیست اما من دوست دارم اکرم صدایش کنم (هرکس بیماری‌ای داره. قضاوت نکنید.)
این شکل و شمایل استانبول دیجیتال است و نکته جالب برای من این بود که خیلی راحت اکانت ساختم و آنلاین بازی کردم و خیلی هم جذاب بود.

اسکرین شات از محیط
اسکرین شات از محیط

اُنیتاما

بازی‌های دونفره‌ که فقط دونفره بازی شوند کم‌اند و بازی‌های دونفره‌ای که خوب باشند کمترند و بازی‌های دونفره‌ای که سال‌ها بازی کنی و باز هم بخواهی بازی کنی نایاب. برای من انیتاما از آن نایاب‌هاست. فرض کنید شطرنج آن‌قدر پیچیده نبود که الان هست و تعداد مهره‌‌هایش هم کمتر از ۱۶ تا بود. چقدر خواستنی‌تر و همه‌پسندتر بود؟ انیتاما همان خواستنی‌تر است. آسان‌تر از شطرنج اما با همان لذت و همان مکانیزم و با تمی جذاب و گیرا. در انیتاما شما در نقش یگ گروه مبارز به همراه استادتان در حیاط معبد با گروهی دیگر مبارزه می‌کنید و در خانه‌ها حرکت می‌کنید تا مهره استاد حریف را مات یا پات کنید. به همین سادگی.
بازی را هم می‌شود با هوش مصنوعی بازی کرد و هم آنلاین و هم دو نفر روی یک موبایل به صورت دست‌به‌دست‌کن و بازی‌کن (pass & play).

اسکرین شات از محیط بازی
اسکرین شات از محیط بازی


اسمال ورلد 2

کمپانی روزگار شگفتی (days of wonder) معمولاً گزیده‌کار است و کم بازی منتشر می‌کند اما بازی‌های فوق‌العاده‌ی زیادی به جهان بازی‌های رومیزی افزوده است. یکی از بوردگیم‌های جذاب این شرکت برای من اسمال ورلد است. در جهان کوچک شما باید قلمروگیری کنید و حریفان را از منطقه‌ی خود دور نگه دارید. اما اوضاع به همین سادگی نمی‌ماند؛ هر قبیله توانایی منحصربه‌فردی دارد و به علت خاص خودش منطقه‌ای را می‌خواهد و حالا تضاد منافع به وجود می‌آید و بیا و درستش کن. نسخه دیجیتال این بازی جذاب هم کار شرکت ازمودی است.

محیط بازی
محیط بازی


از خلال اعصار (Through the Ages)

این بازی برای اهل فن نیاز به معرفی ندارد و گفتن نامش برای جامه دریدن گیک‌ها کافی‌ست اما اگر هنوز پیراهن‌تان را پاره نکرده‌اید و دلیلی برای این کار نمی‌بینید به این نکات توجه کنید:
- 35امین بازی جهان طبق نظر bgg (یک زمانی دوم هم بوده الان پیر شده.)
- بهترین بازی تمدن‌سازی جهان
- سختی 4.17 از 5
- نامزد و برنده شدن کلی جایزه
- و از همه مهم‌تر در طول این بازی 6-7 ساعته شما یک تمدن رو از عصر حجر می‌سازی می‌آری تا عصر مدرن خودمون. خیلی هم عالی.

من بلد نیستم دیگر چه‌جوری باید از یکی از سلاطین دنیای بوردگیم تعریف کنم؛ خودتان نصب کنید یا بروید جایی و بازی‌اش کنید. نسخه‌ی اصلی و دیجیتال این بازی را شرکت چک گیمز ادیشن (CGE) تولید و عرضه کرده است.
نکته: این بازی واقعاً پیچیده و سخت است.

اواسط بازی
اواسط بازی


پاندمیک

بهترین بازی همکاری جهان و هفتمین بازی خانوادگی به روایت bgg . یکی از جذابان جهان. در مدح و منقبت پندمیک همین بس که سال 2008 منتشر شده اما تا سال 2015 جایزه می‌گرفته. در پاندمیک ما همه با هم در نقش نجات‌دهندگان دنیا از چهار بیماری مهلک که در حال پخش شدن در جهان است ظاهر می‌شویم و تلاش می‌کنیم پیش از نابودیِ جهان بیماری‌ها را درمان کرده و جهان را نجات دهیم. چه چیزی از این جذاب‌تر؟

صحنه ای از پاندمیک
صحنه ای از پاندمیک



در نهایت می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که یکی از تجربه‌هایی که بوردگیم‌ها به آدم‌ها می‌دهند تجربه‌ی تعامل و گفت‌وگو و زیست با دیگر آدم‌هاست. و گاهی اوقات این تجربه‌ی زیست جمعی از خود بازی مهم‌تر می‌شود. این تجربه در بازی‌های دیجیتال خیلی کمتر به دست می‌آید. پس تا می‌توانید با انسان‌های واقعی بازی کنید نه با هوش مصنوعی و آدم‌های مجازیِ پشت صفحه‌ها.
نکته‌ی دیگر این که این یک لیست کوتاه و محدود از برخی بازی‌های موجود روی موبایل یک گیک آفلاین (خودم رو عرض می‌کنم) بود و بوردگیم‌های دیجیتالی خیلی بیشتر و متنوع‌اند و خیلی از این بازی ها حتی برای من ناشناخته‌اند. پس به این لیست اکتفا نکنید و خودتان دست‌به‌سرچ شوید.