علاقه مند به بازی سازی و تصمیم گیری داده محور
سلاطین کم خرج در بازار بازی های موبایلی
در یک تقسم بندی مرسوم بازی های ویدئویی را به چهار دسته کلی Hard-Core ، Mid-Core ، Casual و Hyper-Casual تقسیم می کنند. اما واقعا بازی های هر دسته چه تفاوت هایی باهم دارند؟
می توان گفت این دسته بندی بر مبنای عمق و دشواری بازی ها است که طبیعتا مخاطب خاصی را به خود جلب خواهد کرد.
بازی های Hard-Core :
بازی های هارد کور(Hard-Core) بازی هایی هستند که به نوعی خوره های گیم را مورد هدف قرار میدهند ، از جمله ویژگی های اصلی این دسته از بازی ها می توان به ساده نبودن مکانیک ها و به طور کلی گیم پلی و همینطور طولانی بودن زمان بازی برای هر نوبت اشاره کرد ،این ویژگی ها باعث می شوند تا ساخت و انتشار بازی های هاردکور پرهزینه تر از بقیه بازی های ویدئویی باشند.
بازی های Casual :
بازی های کژوال(Casual) به بازی هایی گفته میشود که می توانند هر ژانر یا شکلی از گیم پلی را دربر بگیرند.ویژگی اصلی این سبک از بازی ها این است که انتظارات زیادی از کاربر ندارند و از قوانین بسیار ساده ای پیروی می کنند. به طور کلی تولید و عرضه این سبک از بازی ها هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.می توان گفت بازی های این دسته حتما از ویژگی های زیر برخوردار هستند:
_گیم پلی ساده،مثل یک بازی پازلی ساده که تمامی آن با زدن یک دکمه انجام می شود.
_سادگی یادگرفتن بازی برای کاربر.
_گیم پلی کوتاه در هر نوبت، یعنی به عنوان مثال امکان بازی در زمان های کوتاه استراحت و حتی مترو و ترافیک و....
_امکان سریع رسیدن به مراحل نهایی و یا عدم نیاز به سیو کردن بازی.
بازی های Mid-Core :
بازی های میدکور(Mid-Core) به نوعی در جایی بین بازی های هاردکور و کژوال قرار دارند یعنی می توان گفت میدکور گیمر ها افرادی هستند عاشق بازی های ویدئویی ، اما فرصت کافی برای پرداختن به این موضوع را به (اندازه هاردکور گیمر ها) ندارند.
میدکور گیمر ها مایل هستند تا در هر نوبت بازی ،بیش تر از طرفداران بازی های Casual وقت صرف کنند.در این نوع از بازی ها معمولا بازیکن برای خوب بازی نکردن ، در ساختار بازی جریمه می شود و معمولا فضای کلی این بازی ها یک فضای رقابتی سبک است.
بازی های Hyper-Casual:
تا قبل از حدود ده سال پیش که اپ استور به وجود بیاید، بیشتر بازی ها را به این سه دسته تقسیم بندی می کردند تا این که از آن پس یک عنوان و دسته بندی جدید کم کم بسیار پرتکرار شد! و صدر اغلب استور ها را به خود اختصاص داد . نام آن دسته از بازی ها هایپر کژوال بود که تا امروز خصوصا در استور موبایل به نوعی پادشاهی می کنند.
همانطور که از اسم این گروه از بازی ها پیداست بازی هایی هستند با مکانیک و گیم پلی بسیار ساده که البته بسیار هوشمندانه و جذاب طراحی شدند و غالبا اعتیاد آور هستند.ترکیب مکانیک های ساده و UI مینیمالیستی از ویژگی های بارز این دسته از بازی هاست.
در ادامه تعدادی از پرچمداران این بازار پر رونق را معرفی میکنیم.
بازار بازی های هایپر کژوال ویژگی های منحصر به فردی دارد، رشد بسیار سریع، سود دهی زیاد و البته بازاری است بسیار بسیار رقابتی.در این مارکت ترند ها خیلی سریع به وجود می آیند، رشد می کنند و کنار می روند. با توجه به این ویژگی های منحصر به فرد پابلیشر ها و استودیو هایی که این شاخه را برای بیزینس خود انتخاب کردند توانایی های جالب توجهی باید داشته باشند.
Voodoo
یکی از معروف ترین فعالان این حوزه و شاید بتوان گفت اولین پرچمدار این سبک ،شرکت Voodoo است که در نوامبر 2017 به تنهایی 14 بازی مختلف برای IOS عرضه کرد که در نوع خود یک رکورد به حساب می آید.
امروزه کمپانی های زیادی در این مارکت حضور دارند ولی تعداد انگشت شماری از آنها مانند Voodoo موفق شدند .Voodoo در سال 2013 به عنوان یک استودیو توسعه بازی کار خود را شروع کرد و در نهایت مسیرش را تغییر داد و به عنوان یک پابلیشر برای محصولات سایر سازندگان به کارش ادامه داد.این شرکت با تخصصی که در مباحث جذب کاربر(User Acquisition) و درآمدزاریی(Monetization) و تحلیل داده(Data Analysis) داشت توانست دقیقا بر روی نقاطی از فرایند انتشار بازی دست بگذارد که معمولا توسعه دهندگان مستقل در آن موضوعات ضعیف بودند،بنابر این Voodoo خیلی دقیق جایگاهش را در این صنعت پیدا کرد.
در سال 2017 این کمپانی به تنهایی 29 بازی IOS توسعه داد که 11 تای آن ها بینTop 10 های استور اپل بودند.درژوئن 2018 Voodooحدود 25 درصد از سهم دانلود بازی های رایگان را به خود اختصاص داد که اگر نگاه دقیق تری داشته باشیم می توان گفت که 57 درصد از بازار بازی های هایپرکژوال سهم Voodoo بوده است!!!!
موفقیت های آن ها در این مسیر توجه سرمایه گذاران را نیز جلب کرد و منجر به این شد کهGoldman Sachs 200 میلیون دلار روی این شرکت سرمایه گذاری کند.
بنیانگذاران این شرکت Alexander yazdi و Laurent ritter هنوز سکان هدایت را در دست دارند و سعی کردند تا کسب و کارشان را توسعه دهند، آن ها توانستند تا کارمندان خود را دوبرابر کنند و حالا Voodoo حدودا 150 کارمند دارد. Voodoo در حال حاضر در حال توسعه یک ابزار پیام رسان است وهنوز میل زیادی به رشد کردن در آن ها دیده می شود.
محل شرکت: پاریس، فرانسه
تاریخ بنیان گذاری:2013
تعداد بازی های پابلیش شده:60
تخمین دانلود برای 2018: میلیارد
تخمین درآمد سالانه: 55 میلیون دلار
Ketchapp
بدون شک یکی از غول های هایپرکژوال که قطعا اسم آن به گوشتان خورده کمپانی Ketchapp است.
قطعا Voodoo رشد بسیار سریعی داشته واز بهترین های بازار هایپر کژوال است اما می توان این طورگفت که در ارتشی که Voodoo مدال افتخار گرفته Ketchapp فرمانده است.این کمپانی واقعا رهبر اصلی مارکت هایپر کژوال ها دردنیاست.آن ها قابلیت حیرت انگیزی در ساخت و انتشار سریع بازی های متنوع موبایلی به بهترین نحو ممکن دارند.این طور که در مقالات نوشته شده است آنها حدودا 212عنوان بازی در مارکت های Android و IOS دارند. بازی های مشهوری مثل،Knife hit ،2048 ،2Cars ،Fidget Spinner ،Stack و... .
آمارها ی واقعا اعجاب آوری در مورد Ketchapp وجود دارد، به عنوان نمونه، یکی از محصولات جالبی که این شرکت عرضه کرد و به سختی می توان آن را یک بازی در نظر گرفت Fidget Spinner Craze بود که حدودا 7 میلیون بار دانلود شد و در بالاترین نقطه درامدی حدود 57هزار دلار در روز داشت یعنی حدودا روزی یک میلیارد تومان!!!
در سال 2016 Ketchapp توسط یکی از پابلیشر های مشهور بازی هایAAA یعنی Ubisoft خریداری شد و بعدها توانست از ip برخی بازی های مشهور Ubisoft مثل Prince of Persia وAssassin’s creed استفاده و محصولات خوبی را روانه بارزار کند.در وبسایت معتبر SensorTower داده های تازه ای در مورد Ketchapp منتشر شده است که واقعا اعجاب آورند،تعداد212 بازی منتشر شده که در ماه گذشته مجموعا 11 میلیون بار دانلود شده اند و فقط در ماه گذشته توانستند درآمد 300هزار دلاری برای Ketchapp رقم بزنند.
بنیان گذاران:Antonie Morcos و Michel Morcos
محل شرکت: پاریس، فرانسه
تاریخ بنیان گذاری:2014
تعداد بازی های پابلیش شده:212
تعداد دانلود در آگوست2018: 45 میلیون
تخمین درآمد سالانه: 78 میلیون دلار
Tastypill
دو کمپانی Voodoo و Ketchapp آنقدر در مارکت قوی ظاهر شده اند که رسما انگیزه رقابت را از سایر شرکت ها گرفته اند اما به هر حال شرکت هایی با ارزیابی دقیق و تحلیل نقاط ضعف و قوت این دو کمپانی و همینطور نیاز بازار توانسته اند در مقابل Voodoo و Ketchapp حرفی برای گفتن داشته باشند که یکی از آن ها کمپانی Tastypill است.
در نگاه اول به نظر می رسد که Tastypill در بازار هایپر کژوال ها تاثیر به سزایی ندارد.این شرکت نه قله های دانلود را در نوردیده و نه درامد خارق العاده ای به دست آورده و حتی با سرعت اعجاب آوری هم بازی توسعه نمی دهد و از زمانی که این کمپانی در سال 2015 شروع به کار کرده است،محصولاتش تا به امروز به ندرت در Top Chart ها قرار گرفته است.
شرکت Tastypill یک شرکت جمع و جور است که حدودا از 10 نفر تشکیل شده است و فقط بر مارکت موبایل متمرکز هستند.استراتژی مارکتینگ غالب در این شرکت هم مثل موارد قبلی این است که محصولاتش را برای مخاطبین زیادی تبلیغ کند.از میان محصولات منتشر شده این شرکت می توان به موارد نام آشنایی اشاره کرد ،عناوینی مثل Bottle Flipping Challenges , Sling Drift , Twisty Arrow.
بنیان گذار: Aaron Feliciano
محل شرکت:ووداستوک، جورجیا،آمریکا
تاریخ بنیان گذاری:2015
تعداد بازی های پابلیش شده:25
تعداد دانلود در آگوست2018: 10 میلیون
درآمد در آگوست 2018: 100،000 دلار
Lion Studio
یکی از شرکت های جدید مارکت هایپرکژوال Lion Studio است. این شرکت در سال 2018 با پشتیبانی های AppLovin تاسیس شد. این شرکت سیاست اصلی خود را بر روی جذب کاربر و ارتقا محصولاتش قرار داده است به همین دلیل توانسته تا در مدت کوتاهی،مقدار قابل توجهی رشد داشته باشه.این شرکت حدودا 15 عنوان بازی دارد که توسط استودیو های مختلفی توسعه داده شده اند.این شرکت در جولای2018 اولین افتخارش را در این بازار به دست آورد، آن ها توانستند 13عنوان از محصولاتشان را در جمع Top10 های استور بفرستند و این یعنی، Lion Studio پتانسیل رقابت و تنه زدن به غول های این بازار را دارد.
محل شرکت: پالو آلتو،کالیفرنیا
تاریخ بنیان گذاری:2018
تعداد بازی های پابلیش شده:15
تعداد دانلود در آگوست2018: 41 میلیون
درآمد در آگوست2018: 500،000 دلار
Playgendary
شرکت های زیادی با هدف فعالیت و تمرکز بر بازار هایپر کژوال تاسیس شدند اما برخی شرکت ها هم بودند که در حوزه گیم به صورت عمومی تری فعالیت داشتند و تنها با تغییر استراتژی وارد این بازار پر رونق شدند.استودیوی Playgendary یک از آن ها است . در Portfolio این کمپانی بازی های متنوعی از بازی های هایپر کژوال،idle و مولتی پلیر دیده می شود .
با ظهور بازار هایپرکژوال Playgendary تصمیم گرفت تا آن را هم امتحان کند و بازی Tomb of the mask را ارائه کرد که تحسین بسیاری از کاربران و منتقدان را برانگیخت.این استودیو در تلاش است تا بازی های خلاقانه و جدیدی رابه مارکت هایپرکژوال معرفی کند.
محل شرکت: مونیخ،آلمان
تاریخ بنیان گذاری:2016
تعداد بازی های پابلیش شده:13
تعداد کل دانلود ها :150 میلیون
درآمد در آگوست2018 : 4میلیون دلار
موفقیت در بازار هایپرکژوال کار آسانی نیست،شما باید طراحی مینیمالیستی خلاقانه و جذابی داشته باشید تا مخاطب را مجذوب خود کنید.آمارهایی که ارائه شد نشان دهنده ظرفیت بالای این بازار است که البته رقابت در آن به شدت سخت و نفس گیر است.شاه کلید موفقیت در دنیای هایپرکژوال پرداختن به موضوع مارکتینگ به عنوان یک اصل است که موضوعی بسیار تخصصی است.راستی تا به حال کدام بازی هایپرکژوال شما را مسحور خودش کرده؟؟؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش کاهش لگ Lag سخت افزاری پابجی و کالاف دیوتی
مطلبی دیگر از این انتشارات
سیدی پراجکت رد از عملکرد سایبرپانک در کنسولهای پایه راضی است
مطلبی دیگر از این انتشارات
تأثییرات بازی های ویدیویی (Video Games' Impacts)