یوبی‌سافت: از عرش تا به فرش


یوبی‌سافت یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی در جهان است که در سال ۱۹۸۶ در فرانسه تأسیس شد. این شرکت در طول سال‌ها بازی‌های متنوع و محبوبی را در سبک‌های مختلف عرضه کرده است. از جمله می‌توان به مجموعه‌های مشهوری مانند اساسینز کرید، فارکرای، رینبو سیکس، ریمن، واچ‌داگز، و غیره اشاره کرد. اما در سال‌های اخیر، یوبی‌سافت با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو شده است که باعث کاهش شهرت و درآمد آن شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی علل و عوامل این افت و از عرش به فرش رسیدن یوبی‌سافت بپردازیم و همچنین به دلایل نارضایتی کاربران از بازی‌های جدید آن اشاره کنیم.

علل و عوامل افت یوبی‌سافت

به طور کلی، می‌توان چندین عامل را برای افت یوبی‌سافت در نظر گرفت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

- تکراری بودن بازی‌ها: یکی از شکایات اصلی کاربران از بازی‌های یوبی‌سافت این است که اغلب بازی‌های این شرکت از یک فرمول و الگوی مشخص پیروی می‌کنند و تنوع و خلاقیت کمی در آن‌ها دیده می‌شود. برای مثال، بازی‌های اساسینز کرید، فارکرای، و واچ‌داگز همگی از یک سیستم باز کردن نقشه با استفاده از برج‌ها، انجام ماموریت‌های جانبی، و جمع‌آوری آیتم‌ها استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که بازی‌ها حس تکراری و خسته‌کننده‌ای به کاربران منتقل کنند و از ارزش بازی‌کردن آن‌ها کاسته شود.

- مشکلات فنی و باگ‌ها: یوبی‌سافت معروف به این است که بازی‌هایش را با مشکلات فنی و باگ‌های زیادی عرضه می‌کند. این مشکلات ممکن است از جزئیات کوچک گرفته تا مسائل بزرگ و بازی‌گرانه باشند. برای مثال، در بازی اساسینز کرید یونیتی، کاراکترها گاهی اوقات صورت‌شان را از دست می‌دادند و فقط چشم‌ها و دهان‌شان را نشان می‌دادند. یا در بازی اساسینز کرید والهالا، برخی از ماموریت‌ها به درستی اجرا نمی‌شدند و بازیکنان را گیر می‌انداختند. این مشکلات باعث می‌شود که بازی‌های یوبی‌سافت از کیفیت و پایداری مناسبی برخوردار نباشند و تجربه‌ی بازی‌کردن را تحت تأثیر قرار دهند.

- انتقادات از سیاست‌های شرکت: یوبی‌سافت در سال‌های اخیر با انتقادات زیادی از سوی کاربران، منتقدان، و حتی کارمندان خود روبه‌رو شده است. این انتقادات مربوط به سیاست‌های مختلفی هستند که یوبی‌سافت در انتخاب، توسعه، و عرضه بازی‌هایش دنبال می‌کند. برخی از این سیاست‌ها عبارتند از:

- تأخیر در عرضه بازی‌ها: یوبی‌سافت گاهی اوقات بازی‌هایش را با تأخیر زیادی عرضه می‌کند و یا آن‌ها را به صورت ناگهانی به تعویق می‌اندازد. این موضوع باعث می‌شود که کاربران از انتظار طولانی خسته شوند و اعتمادشان به شرکت کاهش یابد. برای مثال، بازی Prince of Persia: The Sands of Time Remake که قرار بود در سال ۲۰۲۱ عرضه شود، به صورت نامحدود به تعویق افتاد و هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه آن اعلام نشده است.

- استفاده از میکروتراکنش‌ها و محتوای اضافی: یوبی‌سافت از میکروتراکنش‌ها و محتوای اضافی به عنوان روش‌های افزایش درآمد خود استفاده می‌کند. این موضوع ممکن است برای برخی از کاربران مقبول باشد، اما برای بسیاری دیگر از آن‌ها ناراحت‌کننده و ناعادلانه است. برخی از کاربران احساس می‌کنند کهیوبی‌سافت به آن‌ها احترام نمی‌گذارد و از آن‌ها به عنوان یک منبع درآمد استفاده می‌کند.
- تضعیف ارتباط با جامعه گیمرها: یوبی‌سافت در سال‌های اخیر از ارتباط نزدیک و مستمر با جامعه گیمرها دور شده است. این شرکت گاهی اوقات به نظرات و پیشنهادات کاربران خود توجه نمی‌کند و یا با تأخیر و عدم شفافیت به آن‌ها پاسخ می‌دهد. برای مثال، در بازی Ghost Recon Breakpoint، یوبی‌سافت از ابتدا به درخواست کاربران برای حذف میکروتراکنش‌ها و اضافه کردن حالت آفلاین چشم‌پوشی کرد و تنها پس از گذشت چند ماه و کاهش فروش و امتیازات بازی، به برخی از این موارد رسیدگی کرد. این موضوع باعث می‌شود که کاربران احساس کنند که یوبی‌سافت به آن‌ها احترام نمی‌گذارد و از آن‌ها به عنوان یک منبع درآمد استفاده می‌کند.

- رقابت با شرکت‌های دیگر: یوبی‌سافت در صنعت بازی‌سازی با شرکت‌های قدرتمند و موفق دیگری رقابت می‌کند که هر کدام دارای استراتژی‌ها و برنامه‌های خود هستند. برخی از این شرکت‌ها مانند سونی، مایکروسافت، نینتندو، و اکتیویژن بلیزارد، دارای کنسول‌ها، سرویس‌ها، و فرنچایزهای محبوب و پرطرفداری هستند که می‌توانند بازار را به سمت خود جذب کنند. برخی دیگر مانند سی‌دی پراجکت رد، راک‌استار، و ناتی داگ، دارای بازی‌هایی با کیفیت بالا، داستان جذاب، و گرافیک خیره‌کننده هستند که می‌توانند منتقدان و کاربران را راضی کنند. یوبی‌سافت باید بتواند با این شرکت‌ها هم‌پایی کند و بازی‌هایی را ارائه دهد که هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوایی بتوانند رقیبان خود را شکست دهند.

دلایل نارضایتی کاربران از بازی‌های جدید یوبی‌سافت

با توجه به عواملی که در بخش قبلی ذکر شد، می‌توان گفت که کاربران از بازی‌های جدید یوبی‌سافت نارضایت هستند. این نارضایتی ممکن است در قالب انتقاد، شکایت، بویکات، یا حتی تحریم بروز کند. برخی از دلایل این نارضایتی عبارتند از:

عدم اعتماد به بازی‌های جدید: کاربران به دلیل تجربه‌های منفی گذشته، اعتماد کمی به بازی‌های جدید یوبی‌سافت دارند. آن‌ها ممکن است بترسند که بازی‌های جدید هم مانند بازی‌های قبلی با مشکلات فنی، باگ‌ها، میکروتراکنش‌ها، و تکراری بودن روبه‌رو شوند. بنابراین، آن‌ها ممکن است از خرید یا پیش‌خرید بازی‌های جدید خودداری کنند و یا منتظر باشند تا بازی‌ها به صورت کامل و بدون مشکل عرضه شوند.

عدم رضایت از سبک و محتوای بازی‌ها: کاربران ممکن است با سبک و محتوای بازی‌های جدید یوبی‌سافت مخالفت کنند و آن‌ها را مناسب سلیقه و انتظارات خود ندانند. برای مثال، برخی از کاربران ممکن است از تغییر سبک بازی‌های اساسینز کرید از اکشن-ماجراجویی به نقش‌آفرینی ناراضی باشند و آن‌ها را با بازی‌های سری The Witcher یا The Elder Scrolls مقایسه کنند. یا برخی دیگر ممکن است از محتوای بازی‌های جدید یوبی‌سافت که ممکن است شامل عناصر سیاسی، اجتماعی، یا فرهنگی باشند، انتقاد کنند و آن‌ها را با تاریخ واقعی یا دیدگاه خود مغایر بدانند.

عدم حمایت از بازی‌های قدیمی‌تر: کاربران ممکن است از عدم حمایت یوبی‌سافت از بازی‌های قدیمی‌تر که هنوز طرفداران زیادی دارند، ناراحت شوند. آن‌ها ممکن است از یوبی‌سافت بخواهند که بازی‌های قدیمی‌تر را بازسازی کند، به‌روزرسانی کند، یا محتوای اضافی برای آن‌ها ارائه دهد. اما یوبی‌سافت ممکن است به این درخواست‌ها پاسخ ندهد یا با تأخیر و ناقص به آن‌ها رسیدگی کند.