متنوع باش...در گفتارت

سلام .در پست "یاجذاب سخن بگو یا زیبا سکوت کن"،یکی از تکنیک های جذابیت کلامی را مطرح کردم:صید واژه های جدید.

و حالا مورد بعد:

متنوع سخن بگو

یعنی چی؟یعنی یک معنا و مفهوم رو به چند روش بگو.دیدید یک مایع رو در ظرف های متفاوت می ریزن؟اینم همونه..یعنی گفتن یک معنای واحد به شیوه های مختلف.و هر کی دلش می خواد جذاب تر از قبل و حتی جذاب تر از دیگران حرف بزنه"باید"خودش رو به هنر تنوع گویی آراسته کنه..من در مثال زیر یک جمله مشخص رو به فرم های مصدری،پرسشی،شرطی و"که"اتصالی ؛ براتون تغییر میدم.لطفا دقت کنید:

من برای خودم هدف داشتم و موفق شدم

مصدری۱: داشتن هدف؛یکی از دلایل موفقیت من بوده است.

مصدری۲:یکی از دلایل موفقیت من ؛داشتن هدف بوده است.

پرسشی۱: آیا می دانیدیکی ازدلایل موفقیت من ؛هدف گذاری بوده است؟

پرسشی ۲:آیا می دانیدهدف گذاری ،یکی از دلایل موفقیت من است؟

شرطی ۱:اگربرای خود هدف بگذارید،به موفقیت خواهید رسید.

شرطی ۲:چنانچه برای خود هدف بگذارید،موفق

خواهید شد.

شرطی ۳:درصورتی که برای خودهدف بگذارید،به موفقیت خواهید رسید.

"که"اتصالی:برای خود هدف گذاشتم که موفق شوم.

گر پست یکی دو قاشق"جذابیت"باطعم گفتار من رو خونده باشید تاکیدم بر مترادف سازی برای واژه بوده..حالا هم در مثال های چندگانه بالا؛مترادف سازی به آمار"جملات متنوع " شما چندتایی اضافه می کنه.مثلا هدف گذاشتن بشه هدف مشخص کردن،یا خواهید رسید بشه دست خواهید یافت،و مثال های از این قبیل(از این دست،مانند این)..

پاییزتون طلایی