پایانِ من،تو ”به یاد ماندنی” هستی

سلام.اگه یه نگاهی به شیوه های آموزش الگو های جهانی و پیشرفته «سخنرانی» بندازید،یا یکی ازمجموعه ویدئو های سخنرانی «تِد» رو دیده باشید؛یکی دو نکته حتما نظرتون رو جلب می کنه..حتی اگه هیچ آگاهی و پیش زمینه فکری و آموزشی درباره اصول سخنرانی نداشته باشید:

1/نحوهٔ شروع سخنرانی

2/شکلِ پایان سخنرانی

من این دو مورد رو اینجوری می گم:

شروع طلایی و پایان به یاد ماندنیِ سخنرانی

شروع خیلی مهمه،به اون میزان که بزرگترین سخنرانان دنیا و صاحبنظران امر آموزش،اعتقاد دارن برای پرزنت کردن خودمون،تنها چند دقیقه زمان در اختیارداریم.

و هرچه قدرت، هنرو تجربه داریم باید توی همون چند دقیقه به نمایش در بیاد..

اما از اون طرف پایان حرف زدنمون رو هم از لحاظ اثرگذاری،نباید نادیده بگیریم.

مواردی پیش اومده،که من،نه اینکه بد شروع کرده باشم،نه...خودم از نحوه آغاز اجرا و سخنرانیم راضی نبوده ام..

ولی یه امّایی وجود داشته...یه راز..

رازی که الان توی، همین لحظه باشما درمیون میگذارم:

راز اینه:

اگه شروعت خراب شد،اگه دوستش نداشتی،
پایانت رو قدرتمند بساز...
یعنی هنوز وقت داری..خودت رو دریاب..به این فکر کن که،هنوز فرصت پایان در اختیار توست...

اما چند پیشنهاد برای داشتن پایانِ خوب در سخنرانی:

✓ بازگو کردن نکان کلیدی سخنرانی در پایان با این جملات:

*همونطوری که براتون گفتم.....

*به همون شکل که دیدید.....

*ابتدای سخنرانی(درمیون سخنرانی)،هم عرض کردم.....

*دیدید که تاکید هم کردم بر....

✓✓ خبرهای خوب رو برای پایان بگذارید.مواردی که مثلا انرژی + القاء کنند،چیزهایی که منِ مخاطب دوست داشته باشم بشنوم..

در پست«چگونه بحث های خسته کننده را جذاب کنیم»،هم گفتم یکی از جاهایی که طنز و شوخی میتونن عنوان بشن،همین پایان سخنرانیه..

عجیب اثر گذاره این پایان..امتحانش،کنید..

سه ساعت حرف بزنید،مسلط و قدرتمند..ولی دو دقیقه آخر،یه جمله زیبا،یه بیت شعر ویا حتی یه لطیفهٔ بیمزه ، بگید..

چندماه بعد بازخورد بگیرید.از مخاطب ها...و نتیجه رو دقت کنید..

✓✓✓ رسیدن به پایان سخنرانی رو از چند دقیقه قبل،اطلاع رساني کنید..

این باعث میشه اگه یه نفر تا اینجا به خوبی دقت نکرده،توی این چنددقیقه آخر،حواسشو جمع کنه.

*خب ما دیگه کم کم داریم به بخش جمع بندی و پایان نزدیک میشیم..

*کم کم،داریم به بخش پایانی سخنان من و نتیجه گیری میرسیم..

✓✓✓✓ تمام حجم سخنرانی تونو، در یک یا دوجمله خلاصه کنید.خیلی مهمه که درزمان جمع بندی، خلاصه گویی کنید . یادمون باشه:

جمله های کوتاه و پرقدرت ، اثرگذارتراز 10 دقیقه صحبت یک جانبه ست.

چقدر خوبه هر سخنرانی، یک پیام یک جمله ای داشته باشه.

چه جوری عصاره گل محمدی میشه گلاب ناب؟

باید کاری کنیم،عصاره و پیام سخنرانی ما هم دریک جمله همـون اثربخشی و خاصیت رو داشته باشه.

✓✓✓✓✓ دستان باز شما در هنگام پایان خیلی حرف ها دارن..

*از دیدنتون خوشحال شدم

*ممنون که به حرف های من گوش کردید

*من پذیرای پیشنهاد و انتقاد هستم

و.....

******* من قدرتمندهستم********

شاد باشید