چرا دیگران از حرف زدن ما خوششون نمیاد؟

سلام .تجربهٔ چندساله اجرای صحنه و نشستن پای درس اساتیدِ بنام سخنرانی، به من یاد داده ،بیش از ۳۰ دلیل وجود داره ،که ما نتونیم مقصود و منظور خودمون رو از طریق کلمات به مخاطبمون القاء کنیم..حتمابا من موافقید که ؛

موفقیت آدمها،ارتباط مستقیمی با نوع گفتارشون داره.
اگر بپذیریم که :حرف زدن نیاز ،خوب حرف زدن فن، و زیبا سخن گفتن هنراست...

پس تلاش برای رفع اشکالات و موانع حرف زدن ،بسیار ضروری به نظر میرسه،و از سوی دیگر "جذب مخاطب از طریق گفتار"میانبُری امن و شیوه ای به هدف خور محسوب میشه.

چرا دیگران از حرف زدن ما خوششون نمیاد؟

چون:

٭/ اضطراب رو نتونستیم مهار و مدیریت کنیم..دقت کنید ،نگفتم از بین ببریم.چرا؟چون خود همین اضطراب به دنبال فعل و انفعالات هورمنی ایجاد شده ،و به زبان ساده مارو برای مسئولیت پذیری آماده می کنه..واین یعنی،برنامه ریزی و آمادگی برای امری پیش رو ( آزمون،خواستگاری،قرار ملاقات مهم کاری و صدها نمونه مشابه) به دلیل نقش آفرینی اضطراب است..پس قرار نیست از بین بره،بلکه باید با تکنیک هایی فراگرفتنی و تمرین ؛به خوبی مدیریت بشه تا به استرس که شکل نافرمی از اضطرابه،تغییرشکل نده...

یکی دو تا پیشنهاد و یه خواهش، برای مدیریت اضطراب:

مطالعه ،آمادگی و تمرینِ فراوان خیلی در مهار اضطراب موّثره..و چیزیکه خودم ازش نتیجه گرفتم؛گوش دادن به موسیقی بی کلام آرام..علاقه موسیقایی شما عزیزان رو نمی دونم ولی دوئِت (دو نوازی)ساز ویولن و پیانومحشره...همچنین دوئت سه تار و سنتور...این ترکیب ها خیلی ذهن رو آروم می کنه..

ودیگه اینکه خواهش می کنم،از دیدن فیلم و کلیپ های ناراحت کننده و آزاردهنده ،که متاسفانه به وفور در شبکه های اجتماعی منتشر میشن؛ دوری کنید...

کجا بودیم؟؟ مرور دلایلی که باعث میشه دیگران از حرف زدن ما خوششون نیاد..

٭٭/ مقدمات دستور زبان ادبیات رو نمی دونیم...نمی گم همه کارشناس ادبیات باشن..نه..ولی درحد اینکه فاعل و مفعول رو بشناسیم،چند خط شعر حفظ باشیم،یه ده بیست تا ضرب المثل و یه چندتایی داستان کوتاه دیگه برای هر فردی ضروریه.

٭٭٭/خیلی از افعال منفی استفاده می کنیم.یه جایی خوندم :اگر با خوتون واگویه کنید(آرام بگویید): من نمیتوانم،

بیش از بیست بار باید بگید: من میتوانم تا اثر آن بر مغزرا، از بین ببرید.

امیدوارم همیشه خوشحال باشید
خیلی از دیدن شما خوشحال شدم
به آینده خوشبین باشید،میتونیم خوب بسازیمش
ما میتونیم /میشه/درست میشه/شادباشید

حالا دیگه انتخاب با خودمونه....

٭٭٭٭/دایره لغات کاربردی محدودی داریم..یعنی چی؟یعنی از بین هزاران واژه ای که در زبان مادری ما موجود و قابل استفاده هستند،از بخش کمی بهره می گیریم..ببینید دسته بندی واژه ها به به چند شکله:

الف/اونهای که بلدیم و به کار می برم

ب/اونهایی که یه جایی دیدیم ویا شنیدیم ولی در لایه های ذهنی ما انباشت میشن.و دسترسی ما به اونها خیلی کمه..معنی شونو میدونیم..امااا فکر می کنم باید نسبت بهشون لطف بیشتری داشته باشیم.و بیشتراستفاده کنیم.

ج/اونهایی که بلد نیستیم.می گم بلد نیستیم یعنی اصلا به گوشمون نخوردن..یا ندیدیمشون.مثلا همین یکماه پیش من واژه "شورمندانه"رو برای بار اول در یک مقاله دیدم.

خب برگردیم به افزایش دایره لغات..موردِچهارم متن بالا..

برای این کار بایددسته "الف"رو ذخیره کنیم و به کار ببریم..دسته "ب"رو فعال کنیم..و با شکار واژه های جدید دسته "ج"رو رونق بدیم..

چون دوست ندارم متن طولانی بشه ،موارد بیشتر در پست دیگر..

شادباشید .