چگونه شروع کنیم؟ بهترین الگوهای شروع برای سخنرانی و اجرا

سلام.این پُست، محدوده سنی دارد. از 12تا120سال. وحاوی مطالبی است که شاید،دیدنش برای برخی،آموزنده باشد.

این پست مرورِ یه درسه..

امروز قراره، یکساعتی برای علاقه مندان، درباره الگوهای شروع سخنرانی و اجرا حرف بزنم..

راستش فکر می کنم، چگونگی ورود به موضوع اصلی سخنرانی،یه مشکل فراگیر باشه.

یعنی شاید خیلی ها، یه جورایی باهاش درگیر باشن..

درست هم میگن که مهمه...

میدونید چرا؟چون در اغلب موارد،شکستن اون یخِِ اول کار،آنچنان قدرت و اعتماد به نفسی ایجاد میکنه،که همون میشه نیروی محرکهٔ باقیِ سناریوی سخنرانی و یا اجرا..یا حتی همین حرف زدن غیر رسمی و دوستانه.

اما چگونه آغاز کنیم؟

من چندتا پیشنهاددارم.دقت کنید،و به فراخورِ؛علاقه،توانایی،نیاز و ماهیتِ سخنرانی هایی که در پیش رو دارید،یکیشو انتخاب کنید.

1/حدیث،آیه،سخن بزرگان

2/شعر

3/داستان کوتاه

4/سوال از مخاطب

5/نثر ساده،جمله انرژی زا

6/ضرب المثل

7/طنز

8/آیا می دانید

9/ورود یهویی به موضوع

10/ترکیب دو یا چند مورد بالا

11/هدف گرفتن حس هیجان و کنجکاوی مخاطب

12/گفتن جملاتی اثرگذار مثل اینها:

*من اینجا هستم تا به شما بگویم(که البته به شکل محاوره باشه بهتره؛ من اینجام تا به شما بگم.)

**یه چیزی رو باید بدونیم.

***چقدر خوبه که بدونیم.

.............

یه نمونه براتون میارم.

فرض کنید؛ مقدمهٔ شما، همـون سلامتون هم باشه:

سلام،آنگاه دلچسب و تماشایی است،که بدانیم،تحیّّت بهشتیان است؛

”و تَحیتُهُم فیها سلام”.

سلام میکنم به سنت بزرگانمان تا برخوبیها افزون گردد.

اول سلام و عرص ادب عرض احترام

عشق و ارادتم به شما حرف آخر است.

به آفتاب سلام،وقتی که از دریچه صبح طلوع میکند.و آب که چکه چکه سخن می گوید..

سلام می کنم به کـوچه،به کلمه،به چلچله های بی چهچه.

به همین سر به هوایی های ساده.

سلام بر تو كه سین سلام بر تو رسید

سلام گرد جهان گشت جز تو نَپْسندید

سلام واژه ای متبرک است که سرآغاز هر آشنایی است.

سلام واژه ای مقدس است که ما را به خـوبیها رهنمون خواهد ساخت.

گوش پنهان كجاست تا شنود

از جهانِ نهان، سلام و علیک

هر سلامی كه در جهان شنوی

چون صداییست زان سلام وعلیک

و

سلام به نگاه هایی که از روی دلتنگی از آنها دور مانده بودم..

عشق را وارد کلام کنیم

تا به هرعابری سلام کنیم

وبه هرچهره ای تبسم داشت

ما به آن چهره احترام کنیم

زندگی در سلام و پاسخ اوست

عمر را صرف این پیام کنیم

......

می بینید که این الگو،ترکیبی از چند مدل است..

منتظر الگوی پیشنهادی شما هستم.

شاد باشید