من منم! 03/03/11

زیستن را چه معناست؟ خوردن، خوابیدن، درس خواندن، کار کردن... آیا مفهوم زیستن این است؟ آیا همین ها کافی است که زندگی کنیم؟ حیوان که خوردن و خوابیدن بلد است. به لطف هوش مصنوعی ربات ها درس خواندن و کار کردن را بلد اند. پس انسان این میان چه می‌کند؟ آیا ما زاده شدیم به عنوان حیوان؟ شاید قدرت تفکر داشته باشیم اما تا زمانی که از آن بهره نبریم با حیوانی چهارپا تفاوت نداریم. اگر همه‌ی زندگی تامین آذوقه، تولید مثل، شیر دادن به کودکان و... بود که تعقل نمی‌خواست. این ها را می‌توان غریزی هم انجام داد. اما پروردگار از آن بالا، لطف کرد و برایمان عقلی خلق کرد که مثلش نیست. عقلی که بارها و بارها باعث دگرگونی دنیا شد.

صحبتم را بیهوده به این سمت و سو نبردم. آری! منظورم با شماست. شماهایی که در زندگی خود با شکست مواجه شده اید. یک شکست پایان زندگی است؟ مطلقا نه! آیا فقط به خاطر این که یک بار زمین خورده ای به حیوان چهارپا بودن اکتفا می‌کنی؟...

برخیز. برخیز و با من همراه شو... اگر سنگ از آسمان ببارد، آن را چاره می‌کنیم و بر آن چیره می‌شویم. پس غم مخور! چون تو مرا داری. زندگی کوتاه نیست. لحظه‌ها تکراری نیستند امام می‌توان لحظه‌های بهتر ساخت. پس بلند شو! ای انسان که نجیب زاده شدی! برخیز و حیوان بودن را کنار بگذار. آن زندگی مکانیکی را رها کن. شکست ما را زمین می‌زند ولی قدرتمند تر از قبل برمی‌خیزیم.

انسان موفق، کسی است که بخواهد موفق باشد. آری! در حیطه‌ی روانشناسی برای انسان چیزی به نام اراده تعریف نشده است. هر چه میل و رغبت آدمی به موضوعی بیشتر باشد، بیشتر برای آن تلاش می‌کند. پس ناامیدی را کنار بگذار و بخواه! از خود بخواه که موفق شوی! واقعا فکر می‌کنی بیل گیتس یا ایلان ماسک افسانه‌ای اند؟ خیر! آن‌ها هم انسان اند. انسان عادی! دوچشم دارند، دو گوش، دهان و بینی... فقط آن‌ها جای خود را در این دنیا پیدا کرده اند. همانگونه که چارلی چاپلین می‌گوید:

این دنیا آنقدر بزرگ است که برای همه‌ی مخلوقات جا هست. پس به جای این که سعی کنی جای یک نفر را بگیری، جای خودت را در دنیا پیدا کن

من از تو نمی‌خواهم استیو جابز شوی؛ می‌خواهم برخیزی و خودت باشی. آری خودت باش! هنوز هم برای خودت بودن دیر نشده پس بلند فریاد بزن:

این منم! نه وندربیلتم، نه امیر تتلوام، نه فلانی‌ام! من منم! هیچکس من نیست و من هم هیچکس جز خودم نیستم. پس من، زندگی می‌کنم چون نمی‌خواهم حیوانی چهارپا باشم. نمی‌خواهم ربات باشم. آری! من با حیوانات فرق دارم. من برتر زاده شده‌ام.


به امید دیدار ؛)