قسمت هایی از مصاحبه فیونا اپل پیرامون آلبوم Fetch the Bolt Cutters

آلبوم Fetch the Bolt Cutters که مدتی پیش منتشر شد، تا حد بسیار بالایی مورد تحسین منتقدان و موسیقی دوستان قرار گرفت .

فیونا اپل با گذشت هشت سال از آخرین آلبوم خود دوباره با یک آلبوم قوی تر بازگشت و تمام تحریریه و وبسایت های موسیقی دنیا را به تحسین آنچه مردم جهان به تسکین درد خود در برهه ی زمانی نیاز دارند، وادار کرد.

مجله قرنطینه ای برنامه ی !Democracy Now که بیشتر به اخبار و وقایعی میپردازد که مطبوعات از آن بی خبر مانده اند، این بار با اجرای امی گودمن و تماسی تصویری به سراغ فیونا اپل رفت و با او به گفتگو در مورد آلبوم جدید او یعنی ( انبر را بیاور ) پرداخت که اینجا قسمت هایی از اون مصاحبه رو با هم می خونیم:

-----------------------------------------------------

گودمن : تبریک بابت آلبوم ! آیا همه جوره انتظار داشتی که با چنین تحسین جهانی روبرو شوی ؟!

اپل : نخیر اصلا ! انتظار نداشتم . ولی راستش را بگویم این یکم ناخوشایند به نظر میرسد.
من میخواستم آلبومی را منتشر کنم آن هم بعد از وقفه بسیاری که در حرفه خود داشتم که شانسی برای شنیده شدن آن وجود دشته باشد . ولی الان بسیار بسیار خوشحالم که همچین اتفاقی افتاده ... که در واقع کمک کرده که مردم بتوانند احساس راحتی داشته باشند وقتی که واقعا راحت و رها نیستند.

گودمن : و چه چیزی بهتر از عنوانی که برای آلبوم در نظر گرفته ای ... انبر را بیاور به طور خاص ترک و آلبوم مختص زمان الان است ( اشاره به راهی برای رهایی و نجات ) لطفا در مورد اینکه چطور به این نتیجه رسیدی برایمان بگو

اپل : زمانی بود که من در خانه بودم ( همانجور که همیشه هستم ) و به همراه زلدا دوستم داشتیم موقع شام سریال The Fall رو تماشا میکردیم ( سقوط سریالی است در مورد یک مامور و افسر که به دنبال یک قاتل زنجیره ای است با بازی جیلین اندرسون و جیمی درنان که طی سالهای 2013 تا 2016 از شبکه بی بی سی 2 پخش میشد) و صحنه ای بود که جیلین اندرسون در تلاش بود که دختری که پشت در حبس شده بود رو نجات دهد و مجبور بود که برای نیروی پشتیبانی منتظر بماند و در موقعیتی حساس تلاش می کرد که کار را به اتمام برساند ... و ناگهان گفت که " انبر را بیاور! "
من از روی مبل پریدم و خیره شدم ... این دقیقا همان چیزی بود که آلبوم قرار بود نامیده شود . من آن را روی تخته سیاه نوشتم . حتی یک انبر هم تتو کرده ام ( آن را نشان میدهد! )

صحنه ی سریال The Fall
صحنه ی سریال The Fall

دقیقا چیزی بود که در مورد آلبوم اتفاق افتاد .

گودمن : پس قبل از اینکه آن را بنویسید به ایده ی عنوان رسیدید.

اپل : بله ... دقیقا ترک همنام ، ترک یکی به آخری بود که من ظبط کردم و مهم ترین اتفاقی بود که در این اواخر در زندگی من رخ داد. و این یه جورایی آخرین چیزی بود که بعد از اوج تمام اتفاقات زندگیم توی ذهنم بود.و در نهایت با خود گفتم "بذار با این روبرو بشم تا بتونم از شرش خلاص بشم." و اتفاقا تا باهاش روبرو شدم، تا انبر را آوردم، با خودم گفتم: "میتونم از آن خارج شوم" تا اینکه به دوران قرنطینه رسیدیم .

گودمن : خب اگر بخواهیم چیزی را معین کنیم ، با توجه به زندگی و موسیقی و تجربیات تو ، و چیز هایی که از آن ها آموخته ای ، لطفا برایمان بگو ... و اول شعر که " بدکاری و شرارت یک مسابقه دو امدادی است .... و زمانی که کسی شعله را در دستش دارد و می سوزد ... نفر بعد با شعله ادامه میدهد ( اشاره به تجاوز فیونا اپل و اینکه چطور این حقایق برای کسانی که این جنایت را مرتکب میشوند در درون میسوزند و در ظاهر کار را برای سوختن دیگران هم آماده میکنند ) تو این را در سال ها پیش نوشته ای ، درست است ؟

اپل : بله ... وقتی 15 ساله بودم آن را نوشتم .

گودمن : لطفا توضیح بده که این چه مفهومی برای تو دارد ؟

اپل : من وقتی 12 یا 13 سال داشتم مورد تجاوز قرار گرفتم و بعد سوالاتی در مورد جرم، تبرئه و تلافی و پذیرش و جنگ و صلح برایم پیش آمد ... همه این افکار زمانی سراغ من آمد که نمیدانستم چگونه با آن ها کنار بیایم ... چون درست آن ها را درک نمیکردم
اولین چیزی که به آن فکر میکردم ،این بود که باید چه بلایی سر او بیاید و این که او را بسوزانند و این یک جور از جلوی چشمم رد میشد و برای او هم هینطور بدون آنکه به جوابی برسم.
تا اینکه بعد چند سال من سال ها صرف دانستن فرهنگ اینترنت کردم و این موضوع تبدیل به موضوعی فرعی و جزئی و شخصی شد . این یک جور همانند چیزی است که مردم در مورد آن احساس بدی یا احساس ضعف ( از اینکه چیزی مهم را فراموش کنند ) و فقط سعی کنند آن را برگردن کسی دیگر بیندازند و من وتو سعی میکنیم آن را بر گردن کسی دیگر بیندازیم ... در واقع این طور به هیچ کس نمیتوان کمک کرد ....

گودمن: و درباره ی ترک For Her تو به وبسایت والچر گفته ای که تا اندازه ای این ترک را در مورد برت کاناوا نوشته ای (برت کاناوا قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا به عنوان رییس دیوان از طرف دونالد ترامپ برگزیده شده بود که با رسوایی های جنسی با یک استاد دانشگاه در کالیفرنیا محاکمه شد)

اپل : من بعد از دیدن محاکمه احساس میکنم مردم تمام چیز هایی که در مورد قربانی ها و سوء استفاده های جنسی زنان را متوجه خواهند شد . ولی در هر صورت کسانی مانند کاوانا بعد از آن دوباره به ادامه آن حمایت میکنند و این در مورد کسی که قرار بود تصمیماتی در مورد زندگی مردم امریکا داشته باشد واقعا استخوان مغز مرا می ترکاند.

گودمن: و در مورد جنبش Me Too به عنوان کسی که در قلب آن قرار داری بگو که آیا این منجر به احساس قدرت در زنان میشود که پاسخگویی بیشتری داشته باشند و در به هم پیوستن به یکدیگر موضوعات را سر و سامان دهند .... چیزی که واقعا در ترک Ladies به چشم میخورد.

اپل : بله . امیدوارم که ترک به خاصه بتواند کمک بکند ... اگر هم باعث قدرت نباشد حداقل دوری از ضعف به حساب بیاید و پاکسازی روحی که به مردم کمک کند که صدای خودشان را در جامعه داشت باشند و حرفشان را بزنند .

گودمن: در مورد ترک Cosmonauts بگو ...که در ظاهر آهنگ مورد انتظاری میامد ... دو آدم در یک سفینه کوچک فضایی که قرار است تا ابد با هم زندگی کنند.

اپل: خب... جود آپاتو از من خواست تا ترکی درمورد فیلم This is 40 بنویسم و درباره فهمیدن اینکه آدم هایی که عاشق هم هستند و میخواهند تا ابد با هم زندگی کنند. من عاشق بوده ام و میخواستم که افراد زیادی در زندگی خود داشته باشم ولی درباره اینکه بخواهم با کسی تا ابد زندگی کنم همچین حسی ندارم ...

از رابطه ازدواج پل توماس اندرسون و فیونا اپل  از 1997 تا 2002
از رابطه ازدواج پل توماس اندرسون و فیونا اپل از 1997 تا 2002


گودمن : من میخواهم در مورد قدرت موسیقی در جامعه از تو بپرسم به خصوص در این بازه زمانی ... تو با قلم استادانه ای که در نوشتن داری و خلاقیت در اشعار با محوریت عشق و فقدان .... آیا در این روز هایی که مردم با بحرانی دست و پنجه نرم میکنند که دچار فقدان عظیمی شده اند آیا تهیه موسیقی در این اوضاع چگونه به نطر می آید و همچنین اصرار تو در اینکه در این بازه آلبوم خود را منتشر کنی ؟

اپل : خب دوست من میکلیا ( با نام هنری کینگ پرینسس ) که او هم یک موزیسین است و برای من هم تا الان نوشته است. او چند هفته پیش به من زنگ زد و گفت که " فی ، تو باید آلبوم را منتشر کنی ، من میدانم که تمام شده ... مردم واقعا به موسیقی نیاز دارند ...
واقعا طوری به نظر می امد که او با عمق اتفاق و رومرگی دوران عجین شده بود ولی من گفتم خب درست است به زودی هم منتشر میشود ( از اول قرار بود اولین سینگل البوم او در ماه می منتشر شود و بعد یک ماه آلبوم ) دقیقا من درک درستی از این موضوع نداشتم.

کاور آلبوم
کاور آلبوم

آلبوم Fetch the Bolt Cutters پنجمین آلبوم فیونا اپل بود که بعد از 8 سال در تاریخ 17 آوریل 2020 توسط Epic Records منتشر شد.
باید منتظر درو کردن جوایز مهم موسیقی توسط این آلبوم بمانیم که میتواند با توجه به وقفه زیاد او درخششی دوباره برای او به همراه آورد.

قبلاً در مورد این آلبوم در ویرگول و پیج اینستاگرام توضیحاتی داده شده که می تونید در صورت تمایل بخونید.

**با تشکر از علی خیرآبادی بابت ترجمه ی متن این مصاحبه.


Telegram: https://t.me/HeavyRate

Instagram: @heavy.rate.champion

منبع: https://www.democracynow.org/2020/4/28/fiona_apple_fetch_the_bolt_cutters