به دنیای پادکست‌های من خوش اومدید!


من سمانه ام، یه فرانت‌اند دولوپر علاقه‌مند به هرچی که آزاده و آزادی میده مثل دنیای پادکست‌ها. توی این نوشته، نظر و تجربه‌ام رو در مورد پادکست‌هایی که گوش میکنم مینویسم البته نه همشون، فقط پادکست‌هایی که پیوسته دنبالشون میکنم. چون همه پادکست‌هایی که گوش میکنم خیلی زیادن و اینطوری نیس که از همه پادکست‌ها همه اپیزودهاشونو بشنوم. مثلن هلی‌تاک که در حوزه شناخت و توسعه فردیه، فقط بعضی اپیزودهاش واسم جذابن و گوش میکنم.



پادکست‌هایی که در ادامه درموردشون نوشتم، یه سری موضوعات عمومی دارن و یه سری در حوزه کارآفرینی، استارتاپ و مهندسی نرم‌افزار هستن و بعضی‌هاشون رو بیشتر از 1 ساله که دنبال میکنم. نمیتونم بگم چقدر وقت‌هایی که توی مترو و اتوبوس بیکار بودم، با گوش کردن به پادکست چیزای جدید یاد گرفتم، داستان و مسیر زندگی چندتا آدم رو شنیدم، چقدر تجربه‌های متفاوت رو حس کردم و چقدر زمان‌های مرده‌ام رو لذت‌بخش سپری کردم.





پادکست ۱۰ صبح

پادکست ۱۰ صبح
پادکست ۱۰ صبح


یه پادکست خوب در حوزه کارآفرینی و استارتاپ هاس که میگن پرشنونده‌ترین پادکست حوزه کارآفرینی هستن ولی ما میدونیم که نباید به "ترین" ها اعتماد کنیم. دو تا میزبان داره، امید اخوان و میثم زرگرپور. پیداست که زمان زیادی رو برای انتخاب موضوعات و روند پادکست میذارن و این نشون میده که واسه مخاطب‌هاشون ارزش زیادی قائلن.

اولین بار که صفحه ۱۰ صبح در کست‌باکس رو باز کردم یه نگاهی به موضوعات انداختم و دیدم از اوناس که اگر یه قسمتش رو هم از دست بدی باختی. پس شروع کردم از اپیزود صفر فصل ۱ گوش کردم تا الان که اپیزود ۲۲ فصل ۲ هستم.

این پادکست ۳ فصل داده تا الان، فصل ۱، فصل ۱.۵ و فصل ۲.

موضوعات فصل ۱ بیشتر روی توسعه فردی تمرکز داره. سافت اسکیلزی که برای راه انداختن استارتاپ یا حتا کارمند بودن مفیده. بنظرم موضوعات کمی سطحی بررسی شدن و میتونست بهتر باشه.

فصل ۱.۵، ۳ قسمت داره و درباره طراحی بیزینس پلنه.

تو فصل دو همه چی یه جهش بزرگ داره، اجرای امید و میثم، روند پادکست، انتخاب موضوعات، پختگی محتوا، مهمون‌هایی که تو پادکست باهاشون صحبت میکنن تو همه چی پیشرفت داشتن و این پیشرفت کاملن مشهوده.
این فصل درباره جذب سرمایه و سرمایه‌گذار و رشد استارتاپه و فوق العاده جذاب و مفیده. مهمون‌ها معمولن مدیران استارتاپ های بزرگ ایران هستن و از تجربه هاشون میگن.



پادکست اجنبی

پادکست اجنبی
پادکست اجنبی


اولین بار صدای وحیده رو از پادکست پادگپ شنیدم. پادگپ پادکستیه درمورد پادکست‌ها که جلوتر درموردش میگم. توی اون اپیزود میثم داشت میگفت قسمت ۲۳ اجنبی منتشر شده و یه بخشی از اون اپیزود رو پخش کرد.

اسم اجنبی رو زیاد شنیده بودم، هم توی کست‌باکس یه مدت روی هدر بود و هم توی پادگپ یه اپیزود که میثم با پادکست باز ها مصاحبه میکنه، خیلیا میگفتن ما اجنبی رو گوش میدیم و خیلی دوس داریم و اینا.
من هیچوقت تمایل خاصی پیدا نکرده بودم که گوش بدمش چون نه اسمش برام جذاب بود نه لوگوش. چیز بیشتری از این دوتا هم ازش ندیده بودم.


لوگوی سابق اجنبی که جذاب نبود
لوگوی سابق اجنبی که جذاب نبود


ولی این بار فرق داشت، این بار من پرت شده بودم وسط پادکست اجنبی و داشتم صدای وحیده رو میشنیدم که به انگلیسی و فارسی سعی میکرد یه چیزایی رو بگه. هیجانی که توی صدای وحیده بود + سبک صحبت کردنش که انگلیسی وسط فارسی یا فارسی وسط انگلیسی بود + داستان زندگی جذابش باعث شد که من ترغیب بشم و برم صفحه کست باکسشو سابسکرایب کنم.

داستان زندگیش چطور برای من جذاب شد؟ اونجا که میثم گفت وحیده دختریه که تا سر کوچه‌شون هم تنهایی نرفته بوده یهو تصمیم میگیره که تنهایی مهاجرت کنه و میکنه. توی پادکست اجنبی داستان زندگی و مهاجرتش رو تعریف میکنه.
حدود ۲۰ اپیزود اولش درمورد مهاجرته و بعد از اون کم کم روند پادکست عوض میشه و از تجربه‌های تنها زندگی کردن در یه کشور دیگه میگه. با پدرش و خواهرش، شکوفه صحبت میکنه که اونا به عنوان کسی که یکی از اعضای خونواده داره ترکشون میکنه، چه حسی داشتن موقع مهاجرت وحیده.
وحیده خیلی شفاف و بی غل و غش همه چیو میگه. اینکه چندین بار بریده و میخواسته برگرده ایران، اینکه یه دوره افسردگی گرفته و چطور داره باهاش کنار میاد.
راستی وحیده خودشو به اسم "ویو" معرفی میکنه با تلفظ viv.



پادکست All ears english

All ears english
All ears english


این پادکست دو تا میزبان داره که هر دو آمریکایی هستن و مدرس زبان انگلیسی. توی هر اپیزود یه اصطلاح رو بررسی میکنن یا اینکه سوالات رو جواب میدن. انگلیسی سخت صحبت نمیکنن و خیلی خودمونی و اینفورماله. تقریبن میشه همه صحبتاشون رو متوجه شد و چیزای جدید ازشون یادگرفت. یه شعار هم دارن که میگن We bilieve in connection not perfection. اینو واسه کسایی میگن که تا میبینن یکی انگلیسی صحبت میکنه غلط‌گیر میگیرن دستشون شروع میکنن ایراد گرفتن و مسخره کردن لهجه طرف. بهرحال بدترین کمکی که میتونین به یه نفر بکنین واسه تقویت زبان، ایرادگرفتن از انگلیسی صحبت کردنشه. اصلن مهم نیست که چقدر سطح پایین، کند و با لهجه صحبت میکنه مهم اینه که منظورش رو برسونه. با گذشت زمان و بالا رفتن اعتماد به نفسش توی صحبت کردن، میتونه مدام لهجه و سطح زبانش رو بهتر کنه.




پادکست چنل‌بی

پادکست چنل‌بی
پادکست چنل‌بی


خیلی پادکست خوش ساختیه ولی همه موضوعاتش در حوزه علاقه من نیس. دو سه تاشو گوش کردم و دوست داشتم. یکی از اونا سلسله اپیزودهای اوشو هست که درمورد تشکیل فرقه اوشو، رهبرشون و جریانات قبل و بعدش هستش. به شدت موضوع جذاب و داستان نفس گیری داره. توی پنج اپیزود منتشر شده و هر قسمتش جذاب تر از قسمت قبله.
یکی دیگه سلسله اپیزود های سیلک رود هس که در مورد سایت سیلک رود، موسسش راس اولبریکت و جریانات و جنایاتی که به واسطه این سایت اتفاق میفته رو میگه. این سری اپیزودهاش رو هم خیلی دوست داشتم.
یکی دیگه از داستان هاش رو هم گوش کردم که درمورد آقایی بود که حیوانات وحشی مثل ببر و شیر و خرس نگه میداشت و تعداد زیادی ازشون رو توی خونه‌ش داشت.
بعد از گوش کردن به این اپیزود بود که متوجه شدم ممکنه همه قسمت های چنل بی برای من جذاب نباشه.



پادکست تد و کمی بیشتر

تد و کمی بیشتر
تد و کمی بیشتر


تد اند مور شاید تنها پادکستی باشه که من از قسمت صفر همراهش بودم. همیشه دوس داشتم سخنرانی‌های تد رو گوش کنم و ویدیوهاشو ببینم ولی هیچوقت موفق نمیشدم. بچه تر که بودم چندتارو با زیرنویس دیدم ولی زیاد متوجه نمیشدم که چی میخواد بگه. نه مطلب رو درست میگرفتم نه از موضوعی که داشت درموردش صحبت میکرد سر در میاوردم.

تد و کمی بیشتر دقیقن چیزی بود که من همیشه دنبالش بودم. آریا واحدی توی هر قسمت یه سخنرانی تد رو انتخاب میکنه درمورد سخنران و موضوع سخنرانیش تحقیقات بیشتر انجام میده و توی پادکست واسمون خودش یا با مهمونهاش درموردش صحبت میکنه. جوری که جون مطلب رو بگیریم. درواقع توی این پادکست بجای گوش دادن به یک تد خشک و خالی و بیمزه، داریم به یک تد با نمک و ادویه و دورچین گوش میدیم.



رادیوگیک

رادیوگیک
رادیوگیک


جادی با رادیوگیکش منو وارد دنیای پادکست‌ها کرد. رادیوگیک در مورد اتفاقات و خبرهای دنیای تکنولوژی هستش که هم واسه آدم‌های فعال توی این حوزه جذابه و هم واسه آدم‌هایی که از دور میخوان در جریان اتفاقات جدید باشن. هنوزم اپیزود اول رادیوگیک با موضوع سینگولاریتی جزو بهترین اپیزودهاییه که تا الان شنیدم، اونقدر دست اول و نابه که هیچوقت قدیمی نمیشه و ارزش چندین بار گوش کردن رو داره.

جادی آدم خاصی هستش، چیزی که واسه من جذابش کرده احترام زیادی هست که واسه مخاطب‌های پادکستش و فالوورهاش قائله. الان که تب فالوور زیاد و اسپانسر گرفتن همه جا رو گرفته جادی میگه من نمیخوام اسپانسر بگیرم یا اگر جایی از بیزینسی پولی گرفته بابت تاثیرگذار بودنش، اون پول رو بین فالوورها قرعه کشی کرده.

به معنی واقعی کلمه جادی آدم محبوبی هست. کسی هست که علاوه بر مباحث تخصصی میشه ازش خیلی چیزا یادگرفت.



پادکست رادیو دال

رادیو دال
رادیو دال


توی رادیو دال آرش هر قسمت با یه نفر که از ایران رفته خارج از کشور صحبت میکنه. مهمون‌ها از مسیری که رفتن، حال و هواشون، هدفشون، چیزی که بهش رسیدن و راهی که در پیش دارن میگن.

بیشتر مهمون‌ها دانشجویی و با کارشناسی کامپیوتر تونستن از ایران برن ولی اون تعداد کمشون که از رشته های دیگه بودن بنظرم داستان‌های جذاب‌تری داشتن و دیدشون به زندگی خیلی متفاوت بود، شاید چون از فضای خودم دوره واسم جذابه. مثل اپیزود مصاحبه با شقایق یا اُزی.
یکی از مصاحبه‌های فوق‌العاده درخشان رادیودال، مصاحبه با عطیه س. توی دو اپیزود عطیه سراسر تلاش و امیدواری و بالا و پایین‌های خیلی خیلی جذابه.

آرش روون و صمیمی صحبت میکنه و مهمون‌ها هم خیلی خوب داستانشون رو تعریف میکنن طوری که دقیقن میتونی خودتو کنار اونا تصور کنی، موزیک اینتروی پادکست خیلی باحاله، انرژی واسه گوش دادن تا آخر پادکست رو همون اول میده و واسه گوش دادن بهش هیجان زده‌ات میکنه.



پادکست پادگپ

پادکست پادگپ
پادکست پادگپ


اولین قسمت از پادگپ که من گوش دادم، اپیزود مصاحبه با مدیرعامل شنوتو بود که بعدش تا دو روز پوکرفیس بودم. خیلی جلوی خودمو گرفتم که درموردش جایی چیزی ننویسم چون قطعن چیزای خوبی نبود.
خیلی جاها از صحبتای جناب مدیرعامل خنده‌ام میگرفت یه جاهایی شوک میشدم از این حجم غرور و خامی. تنها نتیجه‌ای که از این مصاحبه گرفتم این بود که محصول نهایی یه استارتاپ یا کمپانی کاملن طرز تفکر و دیدگاه مدیرانش رو بروز میده. اینطوری شد که متوجه شدم چرا هیچوقت شنوتو واسم جذاب و محبوب نبوده.

پادگپ یه پادکسته در مورد پادکست‌ها. میثم توی پادگپ با پادکسترها و پادکست باز ها صحبت میکنه، پادکست‌های جدید رو معرفی میکنه، در مورد اپیزودهای جدیدی که منتشر شدن حرف میزنه و نظرات آدما در مورد اون اپیزود رو میگه.
دنیای پادکست‌ها واسه من جذابه و دوس دارم درمورد دغدغه‌ها و اتفاقات این حوزه بدونم. با چندتا پادکست خیلی خوب هم از طریق پادگپ آشنا شدم چون پادگپ چیزی فراتر از یه معرفی خشک و خالی از پادکست‌هاس. میثم درمورد پادکست‌ها صحبت میکنه، از فضای پادکسته میگه، از بک گراند پادکسترش، نظرات آدمارو درموردش میگه و در آخر یه قسمتایی از پادکست رو پخش میکنه. اینطوریه که اگر موقع پادگپ گوش کردن حس کنی از یه پادکست خوشت میاد، اگر بری گوش کنیش قطعن تا آخر جزو فیوریت هات میشه.
من اکثرن پادکست‌های حوزه تکنولوژی و نرم‌افرار رو گوش میکردم و کاملن از حوزه‌های دیگه غافل بودم. با گوش کردن به پادگپ دیدم چه دنیای بزرگی خارج از حوزه تکنولوژی در جریانه و چقدر خفنن بضیاشون.



آموزش زبان فیش اند چیپس

FishnChips
FishnChips


هادی نوری توی پادکست فیش اند چیپس زبان انگلیسی رو آموزش میده ولی بقول خودش نه به صورتی که توی مدرسه و دانشگاه یاد گرفتیم. هادی زبان رو بصورت عمقی و ریشه‌ای بررسی میکنه تا کاملن توی ذهنمون جا بگیره و هرجایی عبارت یا جمله جدیدی دیدیم بتونیم معنیش رو حدس بزنیم و بفهمیمش.



پادکست Syntax.fm

پادکست سینتکس
پادکست سینتکس

در پادکست سینتکس Scott Tolinski و Wes Bos میزبان هستن. دوتا مدرس و دولوپر که فول استک جاوااسکریپت دولوپرن و خیلی زیاد درمورد فرانت اند و جاوااسکریپت صحبت میکنن.

اولین بار با وس باس توی وبسایتش آشنا شدم. وقتی که صفحه خرید یکی از دوره های ویدیویی آموزش جاوااسکریپتش رو باز کرده بودم دیدم یه نوار نوتیف بالای صفحه‌س و کنارش پرچم ایران.
با خودم گفتم الانه که صفحه ریدایرکت بشه و بگه ایران تحریمه و نمیتونی این وبسایت رو ببینی و تموم. و حتا دیگه با vpn هم باز نشه. اتفاقی که با IP ایران خیلی زیاد میبینیم.
یکم که گذشت و صفحه ریدایرکت نشد شروع کردم به خوندن متن نوتیف و رسمن پرام ریخت!
نوشته بود شما از ایران هستین و میدونم که هزینه این کورس ها واستون خیلی گرون میشه. میتونین یه ایمیل با سابجکت Love Iran برام بفرستین تا کد تخفیف ۵۰% رو براتون بفرستم.
وقتی توی این اوضاع آشفته که هرکسی از یه طرف ما رو محدود میکنه، یکی پیدا میشه که هوامونو داشته باشه، خیلی خوشحال کننده‌س.

این پادکست موضوعاتش حول وب‌دولوپمنت میچرخه. تو بعضی اپیزودها درمورد سافت اسکیلز صحبت میکنن یا سوال و جوابه که ممکنه سوالات تخصصی برنامه نویسی باشه یا هرچیز دیگه ای حتا درمورد سبک زندگی شخصی‌شون.
خیلی خیلی چیزای زیادی میشه یادگرفت ازشون. جدا از مباحث تخصصی یه مورد که بارها ازشون شنیدم اینه که وقتی چیزی رو یاد ندارن خیلی راحت میگن من نمیدونم. حتا پیش اومدش که مبحثی رو من میدونستم ولی وس باس نمیدونست و خیلی راحت اینو گفت. که خب اولش من جاخوردم چون انتظار داشتم به عنوان کسی که داره این مباحثو درس میده همه چیو بدونه که اشتباه میکردم.
بنظرم گفتن نمیدونم، رفتار به شدت حرفه ای هستش. آدما معمولن وقتی کمی تجربه شون میره بالا، نمیدونم رو ساده نمیگن. چون فکرمیکنن سابقه و تجربه کاریشون زیر سوال میره. ولی این خیلی طبیعیه که ما همه چیز رو ندونیم به خصوص توی فیلد وب دولوپمنت که اینقدر گسترده س.

سبک اینتروی پادکست که معرفی میزبان‌ها و موضوع پادکسته خیلی خفنه و کلی حال میکنم باهاش. اگر جاوااسکریپت میدونین و فرانت اند رو دوست دارین گوش کردن به پادکست سینتکس مستحب موکد است.



پادکست 3 minutes with Kent

پادکست سه دقیقه با کنت
پادکست سه دقیقه با کنت


کنت.سی.داتس رو اکثر کسایی که فرانت اند دولوپرن و ری‌اکت کارمیکنن میشناسن. توی پی‌پل کار میکنه، کورس‌های آموزشی زیادی داره و توی توییتر هم خیلی فعاله.
کنت یه پادکست داره به اسم ۳ دقیقه با کنت که توش یکی دو تا سوالی که ازش پرسیده شده رو جواب میده. سوالها در مورد حوزه های مختلفه. از تکنولوژی‌های جدید تا سوالات برنامه‌نویسی و اعتقادی و خونوادگی و سبک زندگی. پادکست جمع و جور و بامزه‌ایه.



پادکست Front End Happy Hour

 Front End Happy Hour پادکست
Front End Happy Hour پادکست


این یه پادکست پنل طوره که معمولن بیشتر از ۳ تا برنامه‌نویس فرانت اند دور هم جمع میشن و در مورد یه موضوع فرانت اندی باهم صحبت میکنن و نظراتشون رو میگن. میزبان‌های این پادکست از نتفلیکس و اورنوت و لینکداین هستن و مهمون‌هاشون هم معمولن از کمپانی‌های بزرگ مثل یوتیوب و فیسبوک و گوگلن.
کمی فانه و گوش کردن بهش علاوه بر اطلاعات تخصصی که بهت میده حالت رو هم خوب میکنه.



پادکست Soft Skills Engineering

پادکست Soft Skills Engineering
پادکست Soft Skills Engineering


این پادکست رو اولین بار توی مصاحبه سکان آکادمی با اردلان نقشینه شنیدم که معرفیش کرد، شاید حدود ۲ سال پیش.
چندبار سعی کردم گوش کنم ولی هیچی از حرفاشون متوجه نمیشدم فقط گه‌گداری صدای خنده هاشون رو میشنیدم. حس مسخره ای داشتم از اصطلاحات تخصصی سر در نمیاوردم و سطح زبانم اونقدرا خوب نبود :))
حالا دوباره شروع کردم گوش کردن بهش و بیشتر حرفاشونو متوجه میشم و بضی وقتا هم باهاشون میخندم.

این پادکست دو تا میزبان داره و در مورد سافت اسکیلز یا مهارت‌های نرمه که توش سوالات آدما رو جواب میدن. بنظرم بهترین روش یادگرفتن سافت اسکیلز اینه که تجربه‌های دیگران رو توی شرایط مختلف بشنوی و خودتو بزاری بجای اون‌ها، فکر کنی اگر تو بودی چیکار میکردی و بعد جوابی که توی پادکست به اون سوال میدن رو بشنوی و با جواب خودت مقایسه کنی. نه اینکه جواب اونا ۱۰۰% درست باشه چون فرهنگ‌ها و شرایط هرجایی متفاوته ولی طوری هس که توی همه جواب‌هاشون میتونی چیزی یاد بگیری. از طرفی شوخی‌هایی که با سوالات میکنن هم خیلی فانه و موقع گوش دادن به پادکست کلی میخندی.



پادکست The Pitch

پادکست The Pitch
پادکست The Pitch


این پادکست میشه گفت نسخه صوتی سریال Dragons den یا Shark tank هست. آدما میان جلوی سرمایه‌گذارها ایده‌شون رو پیچ میکنن، سرمایه‌گذارها سوالاشونو میپرسن و یا سرمایه‌گذاری میکنن یا نه. توی قسمت های بعدی هم معمولن میان و از قبلی ها میپرسن با پولی که گرفتن چیکارا کردن و الان بیزینسشون کجای کاره. خودشون میگن که تمام این پروسه واقعیه و واقعن کسب‌وکارها پول دریافت میکنن.

من بعضی قسمت‌هاش رو گوش میکنم. پادکست باکیفیتیه و مشخصه واسه ساختش وقت گذاشته میشه. اگر به کارآفرینی یا دنیای استارتاپی علاقه دارین میتونه خیلی ایده‌ها بهتون بده و خیلی چیزا ازش یادبگیرین.





ما اینجا سعی میکنیم که لیستی از بهترین پادکست‌های فارسی رو جمع کنیم. این لیست به صورت آزاد جمع‌آوری و منتشر شده و همواره به روز میشه. خیلی خوشحال میشم اگر که پادکستی رو میشناسین که توی لیستمون نیست بهمون معرفی کنین تا اضافه کنیم یا اینکه توی مخزن گیتهاب Pull Request بفرستین تا اسم و عکستون هم جزو مشارکت‌کننده‌ها ثبت بشه.

با خوندن این نوشته در مورد پادکست هایی که من همیشه گوش میدم احتمالن میتونین حدس بزنین که چه پادکست‌هایی رو دوس دارم. ازتون میخوام اگر پادکستی رو گوش میکنین و فکرمیکنین که ممکنه دوسش داشته باشم بهم معرفیش کنین.