مرور هفتگی پادکستهای فارسی، هفته چهارم تیرماه

این هفته با تمام شلوغ بودنش و البته گرفتاری‌های همیشگی. برای من از لحاظ پادکستی خوب بود. چندتا پادکست جدید رو شناختم که توی مقاله امروز بهشون اشاره می‌کنم و چندتا پادکست درجه یک هم گوش کردم که در مورد اونها هم صحبت می‌کنم.

آمار هفتگی پادکست

اول از هر چیز یه نگاهی به آمار هفته‌ی گذشته ( 22 تا 28 تیر ماه 98) بندازیم. طبق آمار دیوار پادکست فارسی، توی هفته گذشته، 68 اپیزود منتشر شده. این تعداد اپیزود 40 ساعت و یازده دقیقه محتوا تولید کردند. به طور متوسط روزی 10 اپیزود، با میانگین 35 دقیقه.

مرور پادکستهای تازه کشف شده

توی هفته‌ای که گذشته با چند پادکست آشنا شدم که حیف بود اگر این جا ازشون یاد نمی‌کردم. پادکستهای تازه کشف شده من، عبارتند از:

پادکست رانیو

رانیو یه پادکست در مورد ایجاد نظم و ساختار توی زندگیمونه که ابزارش ورزش و مشخصاً دویدنه. توی این پادکست تجربیات دوی مارتن و گفتگو با آدمهای مختلف در این زمینه رو می‌شنویم.

پادکست بوقبال

یه پادکست روزانه که اخبار ورزشی رو با نگاه طنز و نقادانه دنبال می‌کنه. اپیزودهای کوتاه داره، در حد پنج شش دقیقه است و گاهی موقع گوش کردن بهش، نمی‌دونم گریه کنم یا بخندم.

مرور کلی پادکست‌ها

اجنبی

راستش رو بگم؟ نگران پادکست اجنبی بودم. در واقع بیشتر نگران خودم بودم که دیگه اجنبی گوش نکنم. بعد از اپیزود 23 که وحیده اشاره‌ای به آینده‌ی نامعلوم اجنبی کرده بود، نگران شده بودم. وحیده توی اپیزود 24 با حرفهایی قابل تامل برگشت . واضح‌ترین بخشی که از این اپیزود می‌تونم بهش اشاره کنم، اینه که حرفهایی هست که گاهی ما از سر دلسوزی به دیگران می‌زنیم. بازخوردهایی که خودمون می‌دیم ولی به تاثیرش روی دیگران فکر نمی‌کنیم. فکر کردن به این بخش از ماجرا برای هر حرفی که می‌خوایم بزنیم (حداقل برای من) خیلی سخته. اما یه بخش ماجرا به خود ما برمی‌گرده، به این زندگی که مسئولش هستیم و قرار نیست دیگران به سلیقه ما عمل کنن و برعکس. وقتی به عنوان تولید کننده محتوا داری فعالیت می‌کنی بیشتر در مقابل چنین رفتارهایی قرار می‌گیری.

البته که کماکان پیشنهاد می‌کنم، اینستاگرام وحیده رو هم دنبال کنید و تا یادم نرفته بگم که این اپیزود به جز یکی دو کلمه، کاملاً انگلیسی ضبط شده.

پادکست میم

پادکست میم این هفته با عنوان مسائل مایکل منتشر شده. داستان یه داور بیس‌باله که بچه‌هاش دچار بیمار نادر و البته کشنده‌ای شدن و خودش شاهد آب شدن بچه‌هاشه. تم تراژیک داره ولی واقعاً تراژیک تموم نمی‌شه. خیلی امیدوار کننده است و پیشنهاد می‌شه.

رادیو بندر تهران

طبق برنامه، قرار بود رادیو بندر تهران دو هفته پیش منتشر بشه. اما نشد. خبر دار شدیم که مادربزرگ محمدامین چیتگران عزیز، به رحمت خدا رفتن. محمد امین عزیز، از طرف خودم و مجموعه هزارو بهت تسلیت می‌گم.

موضوع این هفته از پادکست رادیو بندر تهران، مهاجرت به کاناداست. عنوانش هم اینه: خنک بنویشید. با اشاره به برند کانادا درای، این عنوان انتخاب شده. مثل اپیزود "بحران سی سالگی"، محمد امین گوشی رو برداشته و با چند نفر در مورد مهاجرت به کانادا صحبت می‌کنه و در مورد تجربه این کار می‌پرسه. دلیل انتخاب این موضوع هم خیلی ساده است. خیلی از اطرافیانمون دارن می‌رن.

عکس از صفحه اینستاگرام رادیو بندر تهران
عکس از صفحه اینستاگرام رادیو بندر تهران

پادکستهای پیشنهادی دیگر

بایو کست: این قسمت در مورد زندگی سایمون کاول صحبت می‌کنه. کسی که مدیوم تلویزیون رو به قبل و بعد از خودش تقسیم کرده. سایمون یکی از بزرگترین‌های تهیه کنندگان صنعت موسیقی و سرگرمی توی دنیاست و این بار سوژه بایو کست شده.

پودیوم: این قسمت از پویدیم به بازی تاریخی تنیسی پرداخته که یک طرفش یه مرد و طرف دیگه یه زنه. البته این اولین مسابقه بین یک مرد و زن در تنیس نبود، منتها یکی از تاثیرگذارترین بوده. چرا که در نهایت باعث شده، حقوق زنان در جامعه به حد برابری با مردان نزدیک بشه. حالا گیرم تنها در یه رشته خاص. اما این اولین قدم‌ها بوده.

پرسپولیس لب: بعد از اپیزود ویژه مدیریت که هفته گذشته منتشر شد، توقع ما از این پادکست به شدت بالا رفت. این هفته در مورد کالدرون و بررسی نقل و انتقالات و احتمالات صحبت شد.

فوتبال لب: اپیزودهای ویژه فوتبال لب به بوندس لیگا رسید. این قسمت، مثل دو قسمت قبلی فوتبال لب که به بررسی لیگ برتر و سری آ پرداخته بود. این بار به بوندس لیگا پرداخته و هر 18 تیم حاضر در این لیگ رو برده زیر ذره بین.

ده صبح: قسمت دوم از گفتگو با بنیانگذاران دیجی کالا رو می‌تونید توی قسمت 36 پادکست ده صبح گوش کنید. علاوه بر این قسمت 37 پادکست ده صبح هم با عنوان نکته‌هایی از گزارش سال 97 کافه بازار همین هفته منتشر شده.

رادیو دال: این بار آرش به سراغ تجربیات علی رفته، علی برای دکتری رفته بود کانادا و بعد از انصراف از تحصیلش به ایران برگشته. علی جزو معدود میهمانان رادیو دال بود که بچگی خارج از ایران هم زندگی کرده و شنیدن تجربیاتش خیلی هم جالب و دوست داشتنی بود. مخصوصاً بخش بازگشت به ایران.

رادیو فول استک: بهزاد مرادی عزیز، این هفته با حسن نیکو مصاحبه کرده و مثل اپیزود قبلی، موضوع اصلی گفتگو، هوش مصنوعی و فناورهای مربوط به اونه. اگر به موضوعات هوش مصنوعی علاقه دارید و دوست دارید توی این حوزه کار کنید، حتما این قسمت از رادیو فول استک توصیه می‌شه.