مرور هفتگی پادکست، ترانه زمستون در بهار

این هفته اشاراتی به پادکستهایی که گوش کردم، دارم، اما سه تای اصلی که دوست دارم بیشتر در موردشون صحبت کنم به این ترتیبن:

آلبوم

پادکست آلبوم این هفته به سراغ یکی دیگه از پرفروشهای تاریخ موسیقی رفته. اجازه بدید از رو، براتون بخونم: داستان غم‌انگیز و پر از اتفاق "شنایا توین" و انتشار سومین آلبوم او "به نزد ما بیا"، یعنی پرفروشترین آلبوم تاریخ موسیقی از یک هنرمند خانم و پرفروشترین آلبوم تاریخ موسیقی کانتری. به قول خارجیا: واو.

هر چند که بردیا گفته در مورد سومین البوم موسیقی این خواننده زن کانادایی صحبت می‌کنه، اما از همون ابتدای به دنیا اومدن شنایا (که از اول هم اسمش این نبوده) داستان رو تعریف می‌کنه، از اول یعنی از اونجایی که سر بچه داشته از شکم مادرش بیرون می‌امده، از همین قدر اول.

خود بردیا هم اشاره می‌کنه که این قسمت بیشتر به داستان خواننده می‌پردازه و واقعاً زندگی پرفراز و نشیبی بوده و این پرداخت بیشتر، باعث شده بیشتر با شخصیت اصلی این اپیزود ارتباط برقرار کنم. گفتم فراز و نشیب، باید تاکید کنم که یه چیزی می‌گم، یه چیزی می‌شنوید.

چیزی که توی این اپیزود از آلبوم توجه من رو جلب کرد، نه داستان بدبختی‌های شنایا بود که بخش بزرگی از پادکست رو به خودش اختصاص داده بود و نه داستان موفقیت آلبومش. داستانی که من رو تحت تاثیر قرار داد و موقع گوش دادن پادکست، برای شنایا دست زدم، داستان برگشت شنایا به میادین بود. داستان بعد از موفقیتش بود. و یه چیز جالب اینکه دقیقاً مثل "ریک آلن" توی اپیزود قبلی که درامر گروه دف لپارد بود و دستش رو از دست داده بود. توی این قسمت هم شنایا به عنوان خواننده، صداش رو از دست می‌ده و قشنگی ماجرا اینکه برمی‌گرده.

این هفته در مورد شکست زیاد صحبت کردیم. اما بازگشت از شکست رو می‌شه توی این دو نفر دید، کار هر دو نفر (شنایا و ریک) نه رسیدن به موفقیت که موندن توی موفقیت بود. با یه فرمول ساده، دست نکشیدن از آرزو.

مترونوم

این هفته قراره در مورد سه تا پادکست صحبت کنم و دو تاش پادکست در حوزه موسیقی هستن. سخت نگیریم.

https://soundcloud.com/masoudhakoori/oeyyi3z8ehsb

قبل از اینکه این قسمت از مترونوم منتشر بشه، من منتظرش بودم. اینکه قراره داستان ترانه‌ای رو بشنویم که به واقعه سیاهکل اشاره داره، برام هیجان انگیز بود.

راستش رو بگم، من این آهنگ رو نه به اسم "آفتابکاران جنگل" که به اسم "سر اومد زمستون" می‌شناختم و چه زمانهایی این ترانه رو خوندم و شنیدم. زمانهایی که از امید خالی بودم و عصبانیت و غم تمام وجودم رو فرا گرفته بود. نور امید با همون کلمات اول بهم تابیده بود.

هر چند به نظرم داستان این ترانه تراژیکه اما حس امیدی که منتقل می‌کنه، فوق العاده‌س. وقتی آخر اپیزود پیام مقدم اسم دو جین خواننده رو آورد که این ترانه رو بازخوانی کردن و بعد این ترانه رو پخش کرد، همخوانی باهاش هم حالم رو خوب می‌کرد و هم دلم رو خون.

اپیتومی بوکس

محمد رضا عشوری، این هفته رفته سراغ کتاب "اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟" از "نیکلاس کار". بله دیگه، عنوان خزی داره و خود محمد رضا هم قبول داره که این عنوان ممکنه آدم رو به اشتباه بندازه و قبل از خوندن کتاب، فکر کنیم که با یه کتاب عامه پسند طرفیم. اما عنوان بهتری هم به ذهن آدم نمی‌رسه که براش انتخاب کنه.

تا یادم نرفته بگم که توی قسمت اول این اپیزود، گفتگوی محمد رضا و بهمن دارالشفایی رو هم می‌شویم و از روند ترجمه و کار روی کتاب "فلسفه سیاسی" صحبت می‌شه. این کتاب هم توی اپیزود 13 همین پادکست در موردش صحبت شده.

به نظرم اتفاق طبیعی و در عین حال بدیهیه که وقتی از یه ابزار استفاده کنی و این استفاده مستمر باشه، مغز هم خودش رو با کارکرد جدید آداپته می‌کنه. این تنظیم مغزی توی مواجهه با اینترنت برای ما اتفاق افتاده. همون طوری که توی انقلاب کشاورزی و صنعتی هم برامون اتفاق افتاد.

حالا تغییرات این دفعه با دفعات قبلی چه تفاوتی داره؟ مشخصاً مثالهایی که توی کتاب ازش یاد می‌شه، بیشتر توی حوزه مطالعه‌س. یعنی این طور بیان می‌کنه وقتی شما همیشه و هر روز داری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنی و موضوعات و اخبار به صورت کوچیک شده و کپسوله بهت داده می‌شه، دیگه حوصله خوندن کتاب چند صد صفحه‌ای رو نداری. این تو حالت کلیه دیگه.

همون طوری که گفتیم این تغییرات طبیعیه، اما آیا این تغییرات خوب هم هست یا نه. باید صبر کرد و دید.

در نهایت

طی هفته گذشته پادکستهای زیادی رو گوش کردم که دوست داشتم در مورد سه تای بالایی صحبت کنم. اما راستش رو بخواید، اینها تنها پادکستهایی نبودن که از شنیدنشون لذت بردم. لیستی که در ادامه میاد، پادکستهایی هستند که طی هفته گذشته گوش کردم و دوست داشتم. اما چون از حوصله این یادداشت خارجه، تنها بهشون اشاره می‌کنم.

پادگپ

رادیو گیک – یه رادیو گیک کلاسیک

تورق

پادکست میم – خیلی خوب بود

بی پلاس – فوق العاده بود

ناوکست – کماکان درگیر چند خدایی و این بار دوگانه پرستی

پرسپولیس لب

استقلال لب

فوتبال لب – فصلهای فوتبالی تمام شد، اما حکایت همچنان باقی است

رواق – دیگه دارم به یه مریض اگزیستانسیالیست تبدیل می‌شم.

سینما سلف – به خاطرش رفتم فیلم نابودی رو نگاه کردم.

چسب زخم – دیدم رو به خودناشری تغییر داد.

اجنبی – آدم یه دوست داشته باشه، مثل وحیده. والا.

ای‌میوزیک – کشف جدیدم توی پادکستهای موسیقی و چرا اینقدر دیر پیداش کردم؟

دبلیو اسپرت – هادی نوری اینجا هم هست.

پادکست آن – یه سریال سه قسمتی از یه داستان تاثیر گذار

و در نهایت هلی تاک قسمت دهم که در مورد شکسته و یه پست جدا در موردش صحبت کردم.

پ.ن: فردا در مورد پادکستهای جدیدی که توی این ماه منتشر شدن، کمی صحبت می‌کنم.