مرور هفتگی پادکست - حال همه ما خوب است، اما تو باور نکن

بهار تموم شد، تابستون همه مبارک. من از بچگی عاشق این فصل بودم. چون درسی نبود. مشقی نبود. مدرسه‌ای نبود. خودم که آدم آرومی بودم، ولی یه دوست داشتم وقتی امتحانا تموم می‌شد، تا خونه فریاد می‌زد. تا خونه عقده‌ی 9 ماه تحصیلی رو خالی می‌کرد. این داد زدن با مراسم آتش زدن کتب درسی اون سال تموم می‌شد. بعد توپ دولایه و فوتبال. همیشه دوست داشتم مثل دوستم من هم داد بزنم. فریاد بزنم. رها باشم. دلم می‌خواست پایان روزهای درسی رو جشن بگیریم. اما من بچه‌ی مودبی بودم. این کارها من رو خراب می‌کرد. آتش زدن کتابها کار خوبی نبود. اما من دلم می‌خواست این کار رو بکنم. در حد دفتر مشق گاهی همراهش بودم ولی اون همه رو آتیش می‌زد. همه کتابهای زوری رو و من هنوز که هنوزه، حسرت اون حالشو دارم. بچه مودب موندم ولی داغ یه کار با حال به دلم موند.



1- آخر هفته گذشته و شروع این هفته، چند اپیزود منتشر شد، با موضوع سکس، پورن و داستانهای مربوطه. اول هفته فشارم افتاده بود که آخر هفته چطور در مورد این پادکستها صحبت کنم. اون هم من، بچه‌ی مثبت مدرسه و جامعه. مبل قرمز اپیزودی در مورد "رابطه جنسی قبل از ازدواج" منتشر کرد. یکم بعد، سکوت بره‌ها، عنوان "پورن یا سکس، بودن یا نبودن" رو برگزید و درست وقتی که داشتم مطلب معرفی پادکستهای متولد خرداد رو معرفی می‌کردم و پادکست سیناتا هم جزوش بود، سیناتا این عنوان رو برای اپیزود گذاشته بود: من به سکس نیاز دارم.

قبل از اینکه این پادکستها رو گوش کنم، توی دلم می‌گفتم، دلبران، موضوعی رو انتخاب کنید که بشه در موردش حرف زد، بشه اظهار نظر فنی کرد و بشه در موردش پیشنهاد داد.

سینا توی سیناتا در مورد پایانامه‌اش صحبت کرده و وقتی سینا بتونه یه پایانامه بنویسه در مورد کسانی که به سکس معتاد هستند و کارشون از تفننی زدن گذشته. من هم می‌تونم یه بند از یه مطلب کوتاه در مورد این پایانامه توی ویرگول منتشر کنم. سینا در مورد پایانامه‌اش و دیتاهایی که برای اون جمع کرده و در نهایت نتایجی که از این دیتاها استخراج کرده، صحبت می‌کنه. از آزمونی صحبت کرده که نشون میده یه نفر به سکس معتاد هست یا نه، حرف زده و از روشهای درمانی که روی داوطلبینش اجرا کرده صحبت می‌کنه.

سکوت بره‌ها هم رویکردی شبیه سینا داشته. نگاه سکوت بره‌ها، اعتیاد به پورن و تماشای فیلمهای پورنوگرافیه. رویا و فرهاد از منابع خوبی برای ساخت این پادکست استفاده کردن که توی توضیحات پادکست بهشون اشاره کردن.

توی هر دوی این پادکستهای بالا به موضوع یه اعتیاد خاص پرداخته و هر دو هم به این موضوع اشاره دارن که اعتیادی که ازش صحبت می‌کنن، توسط خود معتاد پذیرفته شده نیست. یعنی ممکنه کسی باشه که به سکس و فیلمهای پورنوگرافی اعتیاد داشته باشه و واقعاً خودش این طور فکر نکنه. موضوعات از این دست که حتی حرف زدن در موردشون تابو محسوب می‌شه و هر کاری در این حوزه ممکنه بیش از اندازه سخت باشه. اتفاقاً خیلی هم نیاز هست. آگاهی رسانی در این موارد که ارتباط مستقیم با سلامتی جسمی و روحی ما داره. نیازه جامعه است.

پ.ن: مبل قرمز هم اول هفته با موضوع "رابطه جنسی قبل از ازدواج" شروع کرد و آخر هفته هم با تیتر "اعتیاد جنسی"، احمدی نژاد درونمون رو به واکنش وا داشت: چه خبرتونه؟؟؟

2- رادیو بندر تهران برگشت. دیروز جمعه، توی آخرین روز از بهار 98، منتشر شد. عنوان کار، سیمای شقایق بود اما برای من در یه کلمه خلاصه می‌شد: اندوه. همین پادکست باعث شد تیتر یادداشت از موضوعات بند یک، به تیتری که الان می‌بینید، تغییر کنه. در واقع کفه ترازو رو به سمت، تیتر بالا سنگین کرد. دلم نمی‌خواد بیشتر از این درمورد بندر تهران بگم. احساس می‌کنم، حق مطلب پادکستهایی مثل بندر تهران جز با گوش دادنشون ادا نمی‌شه.

3- هفته پیش یادداشتی نوشتم در مورد، پادکستهایی تازه متولد شده توی ماه خرداد. چقدر حیف بود که از بارون، یاد نکردم. بارون پادکستیه که رضا با دخترش، آوینا، در مورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنن. فضای کودکانه‌ای داره و از موسیقی هم استفاده نکردن. آوینا و رضا در مورد قلب، زبان انگلیسی، واکسن و غیره صحبت می‌کنن. اونقدر این پادکست شش هفت دقیقه‌ای برای من بامزه و حال خوب کن بود که تصمیم دارم در موردش یه مطلب منتشر کنم و از #حال_خوبتو_با_من_تقسیم_کن استفاده کنم.

4- وقتی تیزر اجنبی این هفته رو دیدم، گفتم این قسمت از پادکست وحیده، شنیدن داره. وقتی هم که منتشر شد. فهمیدم که درست فکر کرده بودم. تیزر با این سوال که از زبون چند نفر پرسیده می‌شه، شروع شده: وحیده خوبی؟ انتهای تیزر وحیده می‌گه که خوبه. قبل از اینکه باقیشو بگم، بذار بپرسم: تو خوبی؟

توی زندگی ما چند نفر هستند که حال ما براشون مهمه؟ چند نفر هستند که حالمون رو می‌پرسن و وقتی می‌گیم خوبیم. متوجه می‌شن که ما خوب هستیم یا نه؟ بذار این طوری هم بپرسم، چند نفر هستند که ازشون وقتی می‌پرسیم، چطوری؟ حال خوبشون برامون مهمه؟ چند بار شده در مواجهه با این پرسش جواب بدی، خوبم و خوب نبودی؟

توی این قسمت از پادکست اجنبی، به این سوال آخر پرداخته شده. و حواستون هست که من بیشتر از اینکه در مورد پادکست وحیده صحبت کنم، دارم ارجاعات رو به خودم می‌گیرم یا از شما سوال می‌کنم؟ وحیده داره از خودش می‌گه، ولی درد ما رو بیان می‌کنه.

وقتی در شرایطی هستم که وحیده توی پادکست ازش صحبت کرده، همیشه با خودم این شعر سید علی صالحی رو می‌خونم.

سلام

حال همه ما خوب است

ملالی نیست، جز گم شده گاه به گاه خیالی دور

که مردم به آن شادمانی بی سبب می‌گویند ...

پ.ن: پادکست اجنبی جزو پادکستهاییه که ادامه دادن موضوعات پادکست توی شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب خیلی مفیده.




5- این هفته پادکستهای دیگه ای هم بوده که گوش کردم و ازشون لذت بردم:

رواق - گاهی با آینه حرف بزن. (اگزیستانسیالیست دیگه داره وارد خونمون می‌شه با این پادکست?)

رادیو مرز - ارمنی‌ها (بدون شک تمام قسمتهای رادیو مرز رو پیشنهاد می‌کنم. همه قسمتها فوق العاده هستند و خدا قوت به مرضیه رسولی، بابت این موضوع)

ساگا - پادشاه میمونها (افسانه‌های شرقی یعنی همین، این قسمت اساطیر چین)

پادگیم - بازهای استراتژی (معرفی 6 بازی استراتژیک رو این هفته توی پادگیم گوش کنید.)

چکش - داستان آخرِ کپی رایت در موسیقی (این قسمت مرور فصل دوم از چکش محسوب می‌شه)

رادیو دال - راحله از کانادا (بهترین قسمت از رادیو دال برای من بود)

تیمچه - داستان فوتبال (بین شاخص‌های اقتصادی و موفقیت توی فوتبال ارتباطی هست؟ این قسمت تیمچه رو از دست ندید)

کارنکن - گفتگو با میثم مدنی (کلاً که کارنکن رو پیشنهاد می‌کنم. ولی این قسمت مطمئنا جزو دوست داشتنیهای من بود)

فوتبال لب - بررسی فصل 2018/19 انگلستان (هادی نوری عملکرد فصل گذشته‌ی دونه دونه‌ی تیمهای لیگ برتر انگلیس رو بررسی کرده، فی الواقع شخم زده، کاملترین مرور واقعاً)

پادکولوژی - یاسمن چرا؟ (پادکولوژی روانشناسی رو از تاریخچه شروع کرده. لامصب تاریخچه ش هم جذابه)

راوکست - مارتن فضایی (روایت چشم و هم چشم دو ابر قدرت جنگ سرد برای پیروزی توی فتح فضا)

6- لیست بالا معنی و مفهموش این نیست که بقیه پادکستهایی که نبودن، خوب نبودن. بلکه من گوش نکردم. مثل آمپاژ، مثل صداهای عامه پسند یا رادیو اکسپورت که توی لیست گوش دادنم هستن.