مرور هفتگی پادکست (هفته سوم تیرماه) چه ول نکنیه!

خُب، این هفته یه اتفاق خوب در هزارو مگ افتاد. اون اتفاق این بود که از این به بعد در هزارو مگ از یادداشتهای میهمان استفاده می‌کنیم. برای من این مفهوم رو داره که هزارو مگ در مسیر تبدیل شدن به یه نشریه چند صداییه. به همین شیرینی. لینک انتهای این یادداشت رو برای کسانیه که دوست دارن، در این کار ما رو همراهی کنن، در دسترسه.

آخر هفته خوبی نداشتم. نه اینکه اتفاق بدی افتاده باشه. خدا رو شکر فقطُ فقط فشار کاری بود و همین. از بس روی من این آخر هفته فشار بود و هست که اصلاً دوست نداشتم این مرور هفتگی رو منتشر کنم. چند باری این یادداشت رو نوشتم و پاک کردم و اون چیزی که می‌خواستم در نمی‌اومد. اگر در حال مطالعه این خطوط هستید یعنی اینکه من با خودم برای انتشار مرور هفتگی این هفته به توافق رسیدم. پس دست و جیغ و هورای بلند.

نماد دست و جیغ و هورای بلند
نماد دست و جیغ و هورای بلند

چند سال پیش یه کلکسیونر عجیبی رو دیدم که فقط عشق پلاک ماشین بود. پلاک‌های مختلف از کشورهای مختلف. اولین چیزی که به ذهنم رسید، این بود که چه کار مسخره‌ای. کلکسیون پلاک ماشین که نه زیبایی بصری داره، نه خاطره‌انگیزه و نه هیچ چیز دیگه. خیلی برام مسخره بود. لابلای پلاکهایی که جمع کرده بود، یه پلاک ایرانی هم دیدم.

یه گزارش تلویزیونی بود، صاحب این کلکسیون داشت، از مصائبی که برای این کار مسخره، کشیده بود صحبت می‌کرد و من آماده می‌شدم که کانال رو عوض کنم. گزارشگر یه نریشن رفت که این مجموعه 2 میلیون دلار می‌ارزه. یه دفعه برق سه فاز از ما پرید. دو میلیون دلار؟ والا ما به عمرمون دو میلیون تومن پول رو یه جا ندیدیم. حالا طرف بابت این پلاک آشغالی‌ش 2 میلیون دلار گیرش می‌اومد. دقت نظر دارید که با نرخ دلار همون موقع سه فازمون پریده بود، نه با ارز دولتی و نیمایی و آزاد الان، با چنین نرخ‌هایی آدم جز به هاریگیری به چیز دیگه نمی‌تونه فکر کنه.

بعد از اون، این آدم با اون کلکسیونش برای من تبدیل شدن به نماد ول نکنی و ارزش آفرینی. بله. چطور؟ این طور که هر وقت کم آوردم، توی هر موضوعی یاد این آدم افتادم و با خودم گفتم هر چقدر کارت مسخره هم باشه، ادامه‌ش بدی، اون کارت ارزشمند می‌شه. هر کاری که توی زندگیم کردم، مطمئناً خیلی جاها مسخره بوده (از دیدِ خودم) اما نه به اندازه جمع کردن پلاک ماشین، پس ارزش کار مستمرت می‌ره بالای دو میلیون دلار! نگارنده گوشه‌ای می‌نشیند در همین خیالات فرو می‌رود.

این کار مستمر و ارزش کار مستمر، از دو جهت به موضوع پادکست مربوط می‌شد. یکی همین مرور هفتگی پادکستهای فارسی بود که هر هفته دارم مطالبش رو می‌نویسم و امروز قصد داشتم دست از استمرارش بردارم که جلوی اشتباه خودم رو گرفتم. موضوع دوم انتشار قسمت جدید پادکست هلی تاک در مورد استمراره.

بعد از یک ماه انتظار، هلی با موضوعی برگشته که پرداختن بهش باعث رشد فردیه و خیلی هم مهمه، نمونه‌ی اهمیتش رو توی داستانی که تعریف کردم، می‌شه دید. علاوه بر این این قسمت شامل یه گفتگوی جذاب بین هلی و محمدرضا ماندنی عزیزه. من به شخصه از این گفتگو در مورد استمرار لذت بردم. توی این گفتگو محمدرضا به استمرارش توی اجرای تم‌پراجکت هم اشاره می‌کنه.

آخرای این پادکست یه ساعته هم هلی مثل همیشه چند راه کار عملی می‌گه که برای استمرار در کارها ازش استفاده کنیم. راستش رو بخواید گوش دادن به این قسمت از هلی هم باعث استمرار من در انتشار پست مرور هفتگی پادکستهای فارسی بود. دمت گرم هلی.

گفتم مرور هفتگی و خودم معذب شدم. فقط در مورد استمرار و اون آقای پلاک جمع کن صحبت کردیم. ببینیم این هفته چه پادکستهای خوبی داشتیم:

رواق

بالاخره رواق توی این قسمت یه راه کار برای اصیل زندگی کردن از نگاه اگزیستانسیالیست ارائه کرد. زندگی اصیل چیه؟ پادکست رواق رو گوش کنید تا بدونید.

لوگوس

به نظر شما مالیاتی که دولت از ما می‌گیره، همون دزدی قانونی نیست. چرا من باید پولم رو که براش عرق ریختم، دو دستی تقدیم دولت کنم، چون زور داره؟ چه فرقی با اون دزد سر گردنه داره؟ این قسمت از پادکست لوگوس در مورد همین موضوع صحبت می‌کنه.

ساگا

حسین رضوی توی این قسمت از ساگا، برامون از گربه چکمه پوش گفت و کمی با فضای خوشحال و البته کودکانه قصه حالمون رو خوب کرد. مثل اینکه خیلی‌های دیگه هم هستن که مثل من از تحلیل داستان بیشتر لذت بردن تا خود داستان.

پرسپولیس لب

یه اپیزود ویژه در مورد مدیریت ورزشی در ایران منتشر کرده که حتماً توصیه می‌کنم گوش کنید. لامصب مدیریت نیست که، گودزیلاست. والا.

ده صبح

ده صبح این بار با برادران محمدی (موسسین دیجیکالا) گفتگو کرده و کماکان در مورد رشد مقیاس‌پذیر صحبت کردن. خدا رو شکر توی این قسمت از تشکلیل دیجیکالا صحبت نشد و یک راست در مورد رشد دیجیکالا صحبت شد.

آن روی سکه

این پادکست رو سایت طرفداری تهیه می‌کنه و خَب اون روی سکه ورزشه. این قسمت در مورد جاستین فاشانو، فوتبال مطرح بریتانیای که اولین رنگین پوست میلیون پوندی لیگ برتر بود صحبت می‌کنند که پایان تراژیکی هم داشت.

فایت کلاب

این یه پادکست تازه در مورد سینماست، این هفته در مورد فیلم درباره الی صحبت کرده و به نظر سازندگان پادکست، درباره الی، مهمترین فیلم بعد از انقلاب ایرانه. دلایلش رو هم توی پادکست گوش کنید.

پاراگراف

تاریخ چین قسمت اول. این کوتاه‌ترین اشاره‌ای بود که می‌تونستم به اپیزود این هفته‌ی پاراگراف داشته باشم. من رو برد به فضای لیان شامپو و لینچان و هوسانلیان. خیلی خوب بود و به نظرم قسمت بعدش بهتر از این هم می‌شه.

گازت

مرور هفتگی روزنامه‌های قجری از شماره 80 و نمره یدکی اون داستان رو شروع می‌کنه و به مسائلی در تاریخ قاجار می‌پردازه که برای من پنهان بود. حالا گیرم یکی خواسته شاه رو ترور کنه، چرا شمع آجینش کردن آخه؟

موخره

جا داشت در مورد بازی باز، بارون، آمپاژ، DietCast، فردوسی خوانی، دیج ایمیج، آلبوم، رادیو نیک، رادیو گیک، بی پلاس، گپ دایو، کامپایل، رادیو آفساید، استقلال لب و ناوکست هم صحبت کنم. اما به نظرم رسید که دیگه از حوصله بحث خارج می‌شه. بدون کوچکترین تردیدی گوش دادن این پادکست‌هایی که توی موخره ازشون اسم بردم رو پیشنهاد می‌کنم و همه فوق العاده هستن. آقا من ضامن. شما گوش کن.

مستمر باشید?