معرفی پادکست های برنامه نویسی فارسی

سلام به تمامی دوستان!

تو این مقاله سعی دارم درباره بهترین پادکست های فارسی با موضوع برنامه نویسی،که خودم از اونها استفاده کردم رو به شما معرفی کنم:

مزایای شنیدن پادکست

ببینید بدون شک همه ی ما در طول روز سرجمع، چند دقیقه ای وقت آزاد داریم که یا نمیدونیم چیکار کنیم یا با انجام یه کاری که سودی برای ما نداره اون رو تلف میکنیم.

کلی کار خفن و مفید هست که میتونید تو این موقعیت ها انجام بدید.من چندتاشون رو مثال میزنم:

  • خوندن کتاب
  • نرمش
  • گوش دادن به موسیقی
  • استراحت کوتاه
  • فکر کردن
  • برنامه ریزی
  • مشاهده یک فیلم کوتاه مفید
  • گوش دادن به پادکست
  • و...

خب واسه انجام هرکدوم از کارهای بالا کلی آدم هست که کلی بهونه مختلف واسه انجام ندادنش میارن.

مثلا:

  • من اصلا وقت خالی ندارم
  • من از کتاب خوندن خوشم نمیاد
  • من ورزش کنم تمرکزم به هم میریزه
  • و....

اما شنیدن پادکست یه کاریه که واقعا نیاز به کار خاصی نداره!

کافیه شما اون پادکست مدنظر رو تو دستگاهتون داشته باشید.

یکی از بزرگترین مزایایی که شنیدن پادکست(در هر زمینه ای)داره اینه که اطلاعات شما رو به خوبی بالا میبره.

اگر از افرادی هستید که زیاد با خوندن حال نمیکنید،شنیدن میتونه یه راهکار مناسب باشه.



خب اما شنیدن پادکست برای برنامه نویس ها چه مزیتی داره؟

ببینید فارغ از اینکه برنامه نویسی چی هستید،گوش دادن پادکست یکی از بهترین راه هایی هست که میتونید به رایگان یا با هزینه خیلی کم از تجربه افرادی که چندقدمی از خودتون جلوتر هستن استفاده کنید و این خیلی فوق العاده هست از این نظر که میتونید متوجه بشید چه کارهایی رو بهتره انجام بدید و چه کارهایی رو بهتره انجام ندید.


اما من پادکست های برنامه نویسی رو به ۲ دسته تقسیم میکنم:

  • پادکست های گفت و گویی
  • پادکست های فنی/موضوعی

پادکست های گفت و گویی

خب منظور از پادکست های گفت و گویی پادکست هایی هست که ۱ یا ۲ نفر(و گاهی بیشتر!)با هم گفت و گو میکنن بیشتر جنبه انتقال تجربه داره و خیلی میتونه کمک کنه.

پادکست های گفت و گویی کم پیدا میشه دلیلش هم اینه که افراد باتجربه کم پیدا میشه!

من میخوام چندتا از بهترین پادکست های گفت و گویی در زمینه برنامه نویسی به زبان فارسی رو به شما معرفی کنم:

پادکست های وبسایت سکان آکادمی

وبسایت سکان آکادمی،یک وبسایت فعال در زمینه آموزش برنامه نویسی و انتشار مقالات مختلف هستش و کلا در زمینه کامپیوتر کار میکنه.

من میخوام بخش پادکست این وبسایت رو به شما معرفی کنم:

موسس این وبسایت آقای بهزادمرادی هستند که در تمامی پادکست ها،ایشون با یک فرد دیگه گفت و گو میکنه.

پادکست های این وبسایت از نظر زمان طولانی هستن.از پادکست ۱ ساعته پیدا میشه تا ۵ ساعته.

اسم پادکست ها هم رادیو فول استک هست.

رادیو فول استک
رادیو فول استک

تمامی پادکست ها رایگان هستن و یه مزیتی که داره،اینه که قبل از ظبط یک پادکست،مهمان برنامه معرفی میشه و شما میتونید برید و در بخش نظرات،سوالاتی که از اون شخص بسته به زمینه ی کاریش از ایشون بپرسید.


پادکست های دیجیکالا مگ(Digikala FM)


خب وبسایت دیجیکالا از اون وبسایت ها هست که فکر نمیکنم کسی اینجا باشه که حداقل یک بار اسمش رو نشنیده باشه!

این وبسایت بخشی به نام دیجیکالا مگ داره که به صورت کلی مقاله ها و فیلم هایی در زمینه تکنولوژی منتشر میکنن.

برای مثال نقدوبررسی گجت ها و یکی دیگه از کارهای این وبسایت،انتشار پادکست های گفت و گویی هست.پادکست های این وبسایت به نام Digikala FM هستن که یک صفحه اختصاصی واسه خودش داره.

بخش پادکست Digikala Mag
بخش پادکست Digikala Mag

این پادکست ها در هر زمینه ای هستن:

  • هوافضا
  • بازی
  • گجت ها
  • برنامه نویسی
  • زندگی نامه
  • و...

یکی از بزرگترین مزیت هایی که پادکست های برنامه نویسی این وبسایت داره این هست که با افراد شناخته شده این زمینه گفت و گو میکنه.

برای مثال گفت و گو با آقای بهداد اسفهبد،آقای محمد مهدیان ،مصاحبه با کارکنان ایرانی گوگل و...

پادکست های برنامه نویسی Digikala FM
پادکست های برنامه نویسی Digikala FM

پادکست های دیجیکالا FM از نظر زمان،متوسط هستند.تقریبا هر پادکست ۳۰ دقیقه هستش.

و پیشنهاد میکنم حتما پادکست های این وبسایت رو گوش کنید چون میتونید از تجارب این افراد به رایگان استفاده کنید.

پادکست های فنی/موضوعی

خب میرسیم به پادکست های فنی / موضوعی.

منظور از پادکست های فنی / موضوعی این هست که در این پادکست ها معمولا یک نفر درباره یک موضوع خاص صحبت میکنه و تجربه ها و دانش خودش رو از این طریق انتقال میده.

برای مثال:

  • زبان برنامه نویسی X‌ ; خوب یا بد؟
  • آیا ما باید از فریمورک Y استفاده کنیم؟
  • چگونه برنامه نویسی را آغاز کنیم
  • و...

اگر دقت کنید میبینید که تمامی این موضوعات یک هدف واحد دارن و در تمام طول پادکست به اون هدف پرداخته میشه.

اما بریم سراغ بررسی چندتا از وبسایت هایی که پادکست هایی از این نوع منتشر میکنند:

پادکست های وبسایت راکت(راکت کست)

‌‌وبسایت راکت جزو بهترین وبسایت های آموزش برنامه نویسی در ایران هست که علاوه بر آموزش،مقاله های مختلفی رو هم در موضوعات مختلف،منتشر میکنه.موسس و مدیر این وبسایت آقای حسام موسوی هستش.

وبسایت راکت
وبسایت راکت

این وبسایت بخشی به نام راکت کست داره که آقای موسوی میاد و درباره موضوعی خاص در حدود ۱۵ دقیقه

با بیان شیرین خودش صحبت میکنه.

راکت کست
راکت کست

علاوه بر پادکست های این وبسایت،آموزش هاش رو هم پیشنهاد میکنم.


پادکست های وبسایت 7Learn (سون کست)

خب وبسایت 7learn‌ هم از بهترین وبسایت های آموزش برنامه نویسی در ایران هست که علاوه بر کار آموزش مقاله ها و پادکست های خیلی خفنی رو هم منتشر میکنن.

این وبسایت بخش جدایی برای پادکست ها نداره اما شما میتونید با جست و جوی "سون کست" پادکست های این وبسایت رو گوش کنید.


7Learn
7Learn

پادکست های وبسایت فرانت کست

خب مدیر وبسایت فرانت کست، آقای مسعود صدری از بهترین مدرسان جاوااسکریپت هستن که در این وبسایت علاوه بر انتشار آموزش های ویدیویی و مقالات مختلف،پادکست هم منتشر میکنن.

فرانت کست
فرانت کست

این وبسایت هم بخش جداگانه ای برای پادکست های خودش نداره و شما میتونید با جست و جو در این وبسایت به پادکست ها دسترسی داشته باشید و یا به بخش بلاگ این وبسایت برید.

بخش بلاگ فرانت کست
بخش بلاگ فرانت کست


یکی از پادکست های وبسایت فرانت کست
یکی از پادکست های وبسایت فرانت کست



خب این مقاله هم تموم شد و امیدوارم مفید بوده باشه.

اگر شما هم پادکست ایرانی خوب میشناسید که در این مقاله معرفی نشده،در کامنت ها معرفی کنید تا من اضافه کنم.

موفق و سربلند باشید.

خدانگهدار

۱۰ شهریور ۱۳۹۸