معرفی کتاب "برند سازی برای اشخاص"

توی این مطلب قصد دارم تا یکی از کتاب‌های جذاب و مفیدی که خوندم و خیلی کمکم کرده رو به شما دوستان هم معرفی کنم. کتاب برند سازی برای اشخاص نوشته‌ی امیر اخلاصی مدرس و مشاور بازاریابی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و محصول انتشارات علمی هستش.


قبل از هر چیزی میخوام یک تعریف کلی از برندسازی شخصی داشته باشم تا اگر احیانا با این مفهوم آشنا نیستین ادامه‌ی مطلب رو از دست ندین.طبق گفته‌ی همین کتاب "برند شخصی بیانگر یک ایده بزرگ یا یک سیستم اعتقادی، نگرشی است که برای سایر افراد متمایز و جذاب است. برندسازی شخصی فرآیندی است که ما برای متمایز کردن خودمان نسبت به رقبا و اتخاذ اقدام هایی که ما را به اهدافمان برساند درگیرش می‌شویم".

اگه بخوام خیلی کلی راجع به این کتاب حرف بزنم باید بگم این کتاب کمکتون میکنه تا خود واقعیتون رو چه در زندگی کاری و حرفه‌ایتون و چه در زندگی شخصی و روابطتون بشناسین ، خودتون رو تحلیل کنین و در آخر هم بهتون کمک میکنه تا یک نسخه‌ی بهتر و حرفه‌ای تر از خودتون رو منتشر کنین یا در اصطلاح برند شخصی خودتون رو بسازین.این کتاب همچنین بهتون کمک میکنه تو هر شغل و سمتی که هستین موفق تر بشین و بتونین بازار هدف خودتون رو که میتونه مشتریتون ، همکارتون یا رئیستون باشه رو تحت تاثیر قرار بدین.

این کتاب هشت تا فصل داره که من اینجا واستون آوردم:
فصل اول : برند شخصی خود را کنترل کنید (مفهوم برندسازی شخصی)
فصل دوم : متمایز فکر کنید تا برندی مجزا شوید
فصل سوم : در جایی که با یک فرصت بازار برخورد می کنید، به خال بزنید
فصل چهارم : یک استراتژی برند شخصی مناسب پیدا کنید
فصل پنجم : استفاده از اصول هویت بصری برای خلق یک برند شخصی قوی
فصل ششم : استفاده از قدرت سمبل، لوگو و طراحی برای برجسته کردن هویت برند شخصی
فصل هفتم : قدرت نام ها، کلمات و عبارات
فصل هشتم  : تاثیرگذار سخنرانی کنید، اطلاع رسان محض نباشید

مزایای اصلی کتاب

  • همونطوری که از فهرست بالا هم مشخصه این کتاب تقریبا تمام زوایای ممکن رو از خود شما و ویژگی‌ها و مهارت‌هاتون گرفته تا سازمانی که توش کار می‌کنین و بازار و ... رو در نظر گرفته
  • کتاب بعد از هر مطلبی که میگه یه قسمتی تحت عنوان "طوفان ذهنی " داره که همون موقع و راجع به همون موضوع شما رو به چالش میکشه و این حالت کتاب کار بودنش ، به نظرم خیلی جذاب‌ترش کرده
  • توی بخش های مختلف این کتاب کلی ایده و داستان های جذاب مارکتینگی از برند‌های معروف آورده شده که باعث میشه قوه‌‌ی خلاقیتتون روشن بشه و کلی ایده‌ی خفن چه برای برندسازی شخصیتون چه برای کسب و کارتون به ذهنتون خطور کنه
  • این کتاب همونطور که گفتم مرحله به مرحله شما و تجربیاتتون رو به چالش میکشه و به شخصه برای من مروری شد بر تمام کارها و پروژه‌هایی که تا امروز انجام دادم و خوب کمکم کرد تا یک رزومه‌ی حرفه ای‌تری رو به اضافه‌ی تکنیک هایی که خود کتاب پیشنهاد کرده بود برای خودم بسازم
  • یک قسمتی هست که کتاب 10 تا از استراتژی‌های برند شخصی رو میگه که به نظرم جذاب ترین قسمت کتاب هستش و چیزایی رو مطرح میکنه که واقعا ناب هستن و خوندش کمکتون میکنه تا خودتون رو از بقیه متفاوت و متمایز کنین
  • و آخرین مورد هم مربوط به فصل 5 کتاب هستش که نویسنده راجع به هویت بصری شخصی شما میگه و توش از تیپ و لباس گرفته تا طرز راه رفتن و حرف زدن و مدل مو هم حرف میزنه و تحلیل میکنه ، من قشنگ 5،4 بار این قسمت رو خوندم و هربار هم یک سری نکته جدید به یادداشت هام اضافه کردم.

خلاصه این کتاب به نظرم ارزش چندین بار خوندن رو داره و کمک میکنه تو مسیری که برای خودتون طراحی کردین بمونین و بتونین برند شخصی خودتون رو هرروز قوی تر کنین و به طَبَعش هم پیشرفت محسوسی توی کار و جایگاه خودتون داشته باشین.تنها نکته‌ای که من تا حدی بهش انتقاد دارم شروع کتاب هستش که خیلی قوی شروع نشده اما خوب اگر موقع خوندن کتاب با من هم نظر بودین توصیه میکنم به هیچ وجه جا نزنین و بیخیالش نشین چون تازه قسمت جذاب داستان قراره شروع بشه.

بخشی از کتاب با تصویر برندهای شخصی ایران مزین شده
بخشی از کتاب با تصویر برندهای شخصی ایران مزین شده


امیدوارم این مطلب تا حدی شما رو به بحث برندسازی شخصی و توسعه فردی علاقه مند کرده باشه و خیلی زود بتونین با خوندن این کتاب ، شناخت خودتون ، برنامه ریزی و پشتکار به بهترین جایگاه خودتون برسین.در آخر هم با جمله ای از همین کتاب مطلب رو تموم میکنم و جداً و حتماً بهتون توصیه میکنم خوندن این کتاب رو هرچه زودتر شروع کنین.
"تنها راه پیش بینی آینده ، خلق آینده است."