نقد فیلم the whale

نقد فیلم the whale
نقد فیلم the whale

نهنگی دید مرگش را ولی دل را به ساحل زد

من از پایان خود آگاهم اما دوستت دارم

نهنگ ، جدیدترین ساخته‌ی دارن آرنوفسکی ، تمام مختصات جهان بینی او را به نمایش می‌گذارد . از نسبی گرایی در قوی سیاه تا ردپای دین و مذهب در مادر و نوح . از طرفی فیلم نهنگ را میتوان بازگشت به ارزش‌های سینمای کلاسیک دانست .

فیلم نهنگ ، داستان مردی به شدت چاق و غول پیکر را روایت میکند که به دنبال احیای رابطه خود با دخترش است. او پس از مرگ معشوقه‌اش به پرخوری روی آورده و خود را در خانه‌اش حبس کرده است .

با اینکه هدف و فلسفه‌ی فیلم درمورد چاقی و اثرات آن نیست ، فیلم حتی در این مبحث هم تاثیرگذار است .

تا به حال فیلم‌های زیادی درمورد سوءمصرف مواد و الکل برای فراموشی ، انتقام از خود و مشکلات عاطفی ساخته شده است اما هیچگاه درباره‌ی اعتیاد به غذا ، پرخوری عصبی و نابودگر بودن چاقی پرداخته نشده بود .

در فیلم از رمان موبی دیک استفاده‌های زیادی میشود ، از پیرنگ داستان فیلم گرفته تا متنی که شخصیت اصلی بارها آن را تکرار میکند .

این رمان درباره‌ی نهنگی است که باعث نابودی کشتی ناخدا ایهب و قطع شدن پای او می‌شود . در ادامه ، ناخدا تصمیم میگیرد وارد یک سفر دریایی بسیار عظیم و پرخرج، با خدمه های زیاد و مختلف برای نابودی این نهنگ شود . با اینکه نمیتوان گفت آیا کشتن این نهنگ باعث خوشحالی او می‌شود یا نه .

این نسبی گرایی احوالات انسانی و در کل ذات انسان در تمام شخصیت‌های فیلم نمایان می‌شود . چارلی همانطور که شخصیتی بی فکر و بی مسئولیت است ، در عین حال قلبی مهربان و بینشی عمیق درباره‌ی انسان‌ها و زندگی دارد .

لیز به عنوان پرستار چارلی ، زحمت‌های بسیاری برای او می‌کشد اما چارلی را از خوردن دیوانه وار منع نمیکند و غذای بیشتری به او می‌دهد .

به جز نسبی‌گرایی که تقریبا در تمامی آثار آرنوفسکی به چشم میخورد ، ردپای دین در این فیلم هم دیده می‌شود .

فیلم از یک لانگ شات از توماس شروع می‌شود . زاویه دوربین به شکلی است که انگار خداوند به او نگاه میکند . در ادامه توماس اصرار دارد که خدا او را برای چارلی فرستاده است تا به او کمک کند ، اما در همین نسبی گرایی میبینیم که در اصل چارلی برای بازگشت به خانه به او کمک میکند .

این نسبی گرایی حتی در قضاوت ما نیز اثر می‌گذارد . لیز و چارلی برای از دست دادن عزیزشان از تفکرات مذهبی بیزارند و توماس دین و مذهب را ، راه نجات انسان‌ها میداند . فیلم اجازه‌ی قضاوت هیچکدام را به ما نمی‌دهد ، در جایگاهی قرار میگیریم که به هر دو گروه احترام بگذاریم و به آن ها حق بدهیم .


فیلم نهنگ را میتوان از نظر قاب بندی ، طرح کلی داستان ، پردازش داستان ، شخصیت سازی و طراحی صحنه بازگشتی به اصول و شکوه سینمای کلاسیک دانست .

تمام فیلم در خانه‌ای معمولی میگذرد و روایت انسانی یک مرد چاق را بازگو میکند . اما بازیگری و طرح داستان به حدی جالب و خیره کننده است که فیلم در هیچ یک از سکانس‌های خود خسته کننده و کسل کننده نمیشود.

حتی فرمت فیلم کاملا همانند فیلم‌های کلاسیک است . فرمت ۴×۳ فیلم که به شکل هوشمندانه‌ای برای چاق تر نشان دادن چارلی استفاده میشود . ما در این قاب همراه چارلی از چاقی و عظیم‌الجثه‌ بودن او رنج می‌بریم .


در آخر باید گفت دارن آرنوفسکی مثل همیشه اثری میسازد که مهر و امضای خودش را بتوان به وضوح در آن دید . فیلمی که مثل تمامی فیلم‌های گذشته‌ی او ترکیبی از فلسفه ، دین ، روانشناسی و ابعاد مختلف انسانی است .