این قسمت: خواندنی‌های اقیانوسی یا اقیانوس‌های خواندنی!؟

روز هشتم ژوئن، روز جهانی اقیانوس.

بنده از اونجایی که از طرفداران پر و پا قرص این آبی باشکوه هستم، تصمیم گرفتم که این روز رو بیهوده نگذرونم و یکسری معرفی انجام بدم:)


کتاب‌های نسبتا زیادی نوشته شده‌ن که یا درمورد خود دریا و اقیانوس هستن یا حداقل کنار دریا اتفاق می‌افتن که من چندتا محبوب خودم رو بهتون معرفی می‌کنم:)

1_ دختری که در اعماق دریا افتاد

نویسنده: اکسی اوه

تعداد صفحات: 280

انتشارات پیشنهادی: نشر کتاب مجازی

رمان نوجوان. فانتزی اساطیری عاشقانه

مردم معتقدند که اگر روزی عروس حقیقی دریا را پیدا کنند، خشم خدای دریا برای همیشه فروکش می‌کند. به این امید هرسال، دختری از روستا را برای پیشکش به خدای دریا انتخاب می‌کنند. اما هنوز نتوانسته‌اند او را به آرامش برسانند. «شیم چیانگ» زیباترین دختر روستاست که مردم باور دارند احتمالاً عروس حقیقی، خود اوست و می‌تواند انسان‌ها را برای همیشه نجات بدهد. با این حال، «جون» که عاشق شیم چیانگ است و از ناپدید شدن او هراس دارد، به دنبالش راهی دریای طوفانی می‌شود. «مینا» قهرمان اصلی داستان نیز، خواهر جون است و برای اینکه برادرش را از رفتن به این ماجراجویی خطرناک بازدارد، تصمیم می‌گیرد خودش را به‌عنوان عروس دریا به آب بیندازد. اینجاست که پا به دنیای اشباح و سرزمین خدایان می‌گذارد...


خب راستش من اصلا نمی‌دونم شمایی که دارین این مطلب رو می‌خونین چه سنی هستین، ولی حدس می‌زنم که شاید فکر کنین که این داستان نمی‌تونه اونقدرا جذاب باشه،ولی به جرئت میگم که واقعا باید به این کتاب فرصت خونده شدن داد و بهش اجازه داد که شما رو به اعماق دریا ببره:)

و همچنین اینو از من به عنوان تقلب در نظر داشته باشین که نشر کتاب مجازی به حدی این کتاب رو جذاب و زیبا طراحی کرده، که با دیدنش، حتی اگه ندونین داستان راجع به چیه هم دلتون می‌خواد که بخونینش!

جلدش سخته و کناره صفحه‌هاش هم آبیه. خلاصه که نگم براتون:)


2_ عروس دریایی

نویسنده: الی بنجامین

تعداد صفحات: 240

انتشارات پیشنهادی: افق

رمان نوجوان. رئال، شاید کمی غمگین:)

در داستان درخشان عروس دریایی (The Thing About Jellyfish)، دو دوست صمیمی به نام‌های فرنی و سوزی به قدری به هم نزدیک بودند که می‌توانستند مدت‌ها در مورد همه چیز با هم صحبت کنند، اما درست زمانی که سوزی به فرنی دلایلی با هم قهر بودند اتفاقی غیرمنتظره و تلخ برای فرنی رخ داد؛ او با وجود اینکه شناگر قابلی بود در دریا غرق شد.

سوزی با بهت، کنجکاوی و انبوهی از سؤالات مواجه شد؛ او باورش نمی‌شد که غرق‌شدگی علت واقعی مرگ فرنی باشد؛ به همین دلیل عقب‌نشینی نکرد و طرحی برای اثبات چیزی که در ذهنش می‌گذشت تهیه کرد. حتی اگر برای این کار لازم به سفر به دور دنیا باشد سوزی می‌خواست حقیقت را کشف کند؛ سفر عجیب و احساسی او، به جستجو در معنای زندگی، مرگ و شگفتی‌های جهان هستی ختم می‌شود.


اول از همه اینکه رده سنی این کتاب فکر می‌کنم برای حدود سیزده چهارده سال باشه، ولی من پارسال خوندمش که هیجده سالم بود.

البته شخصیت من کلا اینجوریه. کلا به رمان‌های نوجوان علاقه دارم حتی اگه برای سن خودم نباشن، ولی حقیقتش اینه که اگه من این کتاب رو توی چهارده سالگی می‌خوندم، اصلا درکی که الان کردم رو نمی‌کردم.

این کتاب پر بود از روانشناسی کودک! سوزی بعد از مرگ فرنی دچار مشکلات روحی خیلی جدی شده‌بود که من به عنوان یه نوجوون چهارده ساله قطعا درکی از اون‌ها نداشتم. و همچنین روابط دوستی و خانوادگی که توی این کتاب گفته شده بود واقعا اونقدرا هم بچگانه نبودن. این کتاب یه کتاب هیجان انگیز نیست. درواقع یه کتاب روانشناختی و رئال، با شخصیت پردازی و داستان خیلی قویه که به شما اجازه میده به اندازه 240 صفحه توی ذهن یه نوجوون زندگی کنین. و من حقیقتا خوندنش رو پیشنهاد می‌کنم:)

و تنها علتی هم که من نشر افق رو پیشنهاد کردم این بود که خودم افق رو خوندم. برای همین قضاوتی روی نشر پرتقال یا نشرهای دیگه ندارم.


3_ پری دریایی

نویسنده: کیارا کاس

تعداد صفحات: 310

انتشارات: باژ

رمان نوجوان. فانتزی

بعد از این که غرق شدن یک کشتی باعث مرگ پدر و مادر «کالن» می‌شود، خود اقیانوس که موجودی زنده و بیدار است، او را از غرق شدن نجات می‌دهد. «کالن» اما حالا باید صد سال به عنوان یک پری دریایی به اقیانوس خدمت کند، و زیبایی و صدای ماورایی خود را به کار بگیرد تا انسان‌ها را در دریا به کام مرگ بکشاند. «کالن» اصلا علاقه‌ای به شغل مرگبار خود ندارد اما گاهی اوقات اوضاع در کنار سایر پری‌های دریایی که خواهرانش به شمار می‌آیند، چندان بد نیست. تا این که «کالن» به شکلی غیرمنتظره به انسانی عجیب به نام «آکینلی» علاقه پیدا می‌کند. از آنجایی که پری‌های دریایی پیر نمی‌شوند، حرف نمی‌زنند، و ازدواج نمی‌کنند، به نظر می‌رسد که عشق میان آنها محکوم به نابودی است اما...


قطعا داستانش براتون آشناست.

یه ژانری توی کتاب‌ها داریم، که درواقع یه‌نوع بازنویسیه. توی فیلم‌ها هم خیلی هست از این نوع. مثل کروئلا، مالیفیسنت و...

اینا انواع متفاوتی دارن، اما در بیشتر مواقع به تطهیر شخصیت‌های منفی می‌پردازن. به این صورت که با نشون دادن گذشته اون شخصیت منفی، اثبات می‌کنن که منطقیه که سرانجامش اینجوری بشه⁦¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯⁩

مثل کتاب سنگدل یا همون فیلم کروئلا.

یه نوع دیگه هم هست، که درباره خود شخصیت اصلی داستانه، ولی با تغییرات. ینی نویسنده خود داستان اصلی رو برمی‌داره و با اضافه و کم کردن یه‌سری اِلِمان، یه داستان جدید می‌نویسه.

مثل کتاب ریسیدن سپیده‌دم.

که این کتاب پری دریایی هم شامل دسته دوم میشه.

من خودم به شدت به این نوع کتابا علاقه دارم:) ولی حس می‌کنم این نوع، فقط برای دسته‌ای جالبه که می‌دونن از این سبک خوششون میاد، وگرنه ممکنه به نظرتون مسخره بیاد:|


4_ موج نوردان

نویسنده: کای مایر

انتشارات: ماهی

رمان نوجوان. فانتزی

زلزله‌ای بزرگ سواحل کارائیب را می‌لرزاند. بیشتر باراندازها زیر آب می‌روند و موجی عظیم تمام شهر را پر می‌کند. هیچکس نمی‌داند زمین‌لرزه اثر دیگری هم از خود به‌جا می‌گذارد؛ انرژی سحرآمیزی آزاد می‌شود و بچه‌هایی باقدرتی خاص به دنیا می‌آیند، به آنها کواپه می‌گویند.

چهارده سال بعد از آن حادثه، جولی گمان می‌کند جز خودش موج نورد دیگری وجود ندارد تا اینکه با مونک آشنا می‌شود. مونک می‌تواند، با صدف‌ها، جادویی قدیمی ترتیب دهد. با این‌حال، سرنوشتی تیره‌وتار در انتظار هردوی آنهاست: در دل اقیانوس اطلس، گردابی چرخنده پیچ‌وتاب خوران قایق‌های شکسته را به ساحل می‌راند و دنبال موج نوردها می‌گردد. گرچه فقط جولی و مونک توان از بین بردن آن را دارد، راهی طولانی و پرخطر در پیش دارند که محکی جدی برای دوستی آنهاست. مونک و جولی در کتابخانه‌ی شهر برای مبارزه با گرداب آموزش می‌بینند و حس رقابت بین آن دو جریان دارد، هرچند اگر قرار است دنیا را نجات بدهند مجبورند باهم کنار بیایند.


موج نوردان یه رمان سه جلدی و فانتزی و بسیار جذابه که شاید هرگز اسمشو نشنیده باشین ولی واقعا ارزششو داره:)


5_ سفر به سرزمین‌های غریب

نویسنده: سونیا نمر

انتشارات: ادامه

رمان نوجوان. ماجراجویی

روستایی نفرین‌شده را تصور کنید که سال‌هاست هیچ دختری در آن به دنیا نیامده. قمر، قهرمان کتابِ «سفر به سرزمین‌های غریب»، سفرش را از همان روستای عجیب آغاز می‌کند. دختری فلسطینی که شیفته سفر است و از دل ماجرایی به استقبال ماجرایی دیگر می‌رود در بطن قصه‌هایش، ماجرای زندگی دیگران هم نقل می‌شود.

«سفر به سرزمین‌های غریب» یک فانتزی شرقی و تاریخی شبیه ماجراجویی‌های سندباد و علی‌باباست و قصه‌های درهم‌تنیده‌ی آن یادآور هزار و یک شب است. سونیا نمر قصه‌های سینه به سینه‌ی جهان عرب و فلسطین را جمع کرده و رمانش را با داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و تصویرهای قدیمی مزه‌دار کرده تا ادبیات شفاهی کشورش در کتابخانه‌ها خاک نخورد و جوان‌ها و نوجوان‌های کم سن وسال تر هم درباره‌اش با یکدیگر حرف بزنند.


من خودم این کتاب رو نخوندم. کسی معرفی کرد و من فقط با خوندن خلاصه و مطالب مرتبط باهاش بهش جذب شدم:) کلا همیشه خوندن کتابایی که فرهنگ شرقی رو معرفی کنه برام جالب بوده، خصوصا اگه در قالب رمان باشه:)))))


6_ قلب مدفون

نویسنده: فرانسیس هاردینگ

تعداد صفحات: ۵۱۲

انتشارات: پرتقال

رمان نوجوان. فانتزی و اساطیری

کتاب قلب مدفون (Deeplight) روایتگر دنیای جادویی زیر دریاهاست و شما را با دو دوست صمیمی برای یافتن راز سربه‌مهر و مدفون در اعماق دریا همراه می‌کند.

داستان از یک جزیره به نام «میریاد» آغاز می‌شود که ساکنان آن، سال‌ها خدایان بیرحم و ترسناک را می‌پرستیدند. اما، در طی یک هفته جنگی میان خدایان شکل می‌گیرد و همه آنها و بسیاری از مردم جزیره می‌میرند. جنازه خدایان غول‌پیکر در انتهای دریاها فرو می‌رود و حالا پس از سی سال، این افسانه در میان ساکنان جزیره مشهور است که هر کس بتواند به اعماق آب‌ها سفر کند و تکه‌ای از بدن خدایان را بردارد، به ثروت و قدرت بیکرانی دست می‌یابد.

در میانه این قصه‌های اسرارآمیز که میان مردم در جریان است، هارک و جلت که دو دوست بسیار صمیمی هستند، یک ماجراجویی جذاب را همراه با هم آغاز می‌کنند. اما در میان این ماجراجویی، جلت تا مرز غرق شدن نیز پیش می‌رود. درنهایت هارک با تکه شی اسرارآمیزی که آن را از ته دریا پیدا می‌کند موفق می‌شود که جلت را نجات دهد. اما هیچکدام نمی‌دانند این اتفاق چه آینده‌ای را برایشان رقم می‌زند...


خب خب. این کتاب، کتاب محبوب من توی این لیسته و به تازگی هم خوندمش:)

پشت کتاب، رده سنی رو نوشته مثبت شونزده سال و واقعا هم درسته.

خب. اول اینکه ایده کتاب، با وجود اینکه راجع به ایزدان بود، به شدت جذاب و جدید بود. دوم اینکه شخصیت پردازی واقعا عالی بود و کاملا می‌شد باهاشون زندگی کرد. سوم اینکه روند داستان به شدت جذاب بود و انقدر کشش داشت که واقعا می‌شد دو سه روزه تمومش کرد.

و باوجود اینکه تا الان این طولانی ترین کتابی بوده که معرفی کردم، اطمینان می‌دم که خسته‌کننده نخواهد بود:)

و اگر واقعا شیفته اقیانوس هستین، این اولین و مهم‌ترین کتابیه که پیشنهاد می‌کنم از دستش ندین:)


7_ پیرمرد و دریا

نویسنده: ارنست همینگوی

تعداد صفحات: ۸۴

انتشارات: پر

کتاب پیرمرد و دریا، شرح تلاش‌های یک ماهیگیر پیر کوبایی است که طی 84 روز گذشته، حتی یک ماهی هم صید نکرده‌است و در دل دریاهای دور برای به دام انداختن یک نیزه ماهی بسیار بزرگ با آن وارد مبارزهٔ مرگ و زندگی می‌شود. این کتاب در سال 1953 جایزه پولتیز و در سال 1954 جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرده است.


من راستش نخوندمش، ولی معروف‌ترین کتاب در این باره‌ست، پس...


8_ شمال ناکجا

نویسنده: لیز کسلر

تعداد صفحات: ۲۵۵

انتشارات: ایران بان

رمان نوجوان. ماجراجویی فانتزی

وقتی پدربزرگ «میا» به شکلی ناگهانی ناپدید می‌شود، او به اجبار از وقت گذراندن با دوستانش صرف نظر می‌کند تا به همراه مادرش به روستای محل زندگی مادربزرگ و پدربزرگش برود و به مادربزرگ خود کمک کند. «میا» روزهایی دلگیر و کسل کننده را بدون موبایل یا اینترنت در «پورت هیون» می‌گذراند. اما وقتی او به یک قایق ماهیگیری متروک و دفتری مخفی درون آن برمی‌خورد، وارد سفری عجیب و منحصر به فرد می‌شود. با گذر روزها، «میا» یادداشت‌هایی را با صاحب دفتر—دختری به نام «دی»—رد و بدل می‌کند؛ اما چیزی که «میا» نمی‌داند این است که یادداشت‌هایش در حال سفر در زمان هستند...


این کتاب رو گذاشتم آخر لیست، چون این کتاب به‌طور مستقیم راجع به دریا نیست، اما توی یه شهر ساحلی اتفاق میفته، و همچنین مواجهه‌های زیادی هم با دریا داره.

من این کتاب رو دو سه سال پیش خوندم، ولی هیچ‌وقت هیجانمو وقتی که کتاب تموم شد یادم نمیره.

از نظر من این کتاب لزوما سن خاصی نداره و من هنوزم برای خوندن دوباره‌ش هیجان دارم:)

داستان این کتاب به شدت قوی و جذابه و قول میدم که با پایان بندی‌ش غافلگیرتون می‌کنه:)


خب معرفی‌نامه من تموم شد. می‌دونم که قطعا یه‌عالمه کتاب دیگه هم در این باره وجود داره که من نمیشناسمون یا می‌شناسم و فراموش کردم بنویسم، ولی تلاش کردم حس خوب خودمو منتقل کنم که نمی‌دونم چقدر موفق بودم:)


خوشحال میشم اگه کتاب اقیانوسی دیگه‌ای خوندین معرفی کنین:)))

و همچنین اگه هرکدوم از این کتاب‌ها رو خوندین نظرتون رو بگین?




در ضمن! روز اقیانوس من هنوز تموم نشده:)