نکات کتاب: 25 کلید رشد و شکوفایی (مخصوصا شماره 23)

شیوه‌های رشد و شکوفایی در زندگی
شیوه‌های رشد و شکوفایی در زندگی


به نام خدای مهربون :)

سلام و صد سلام خدمت همه‌ی شما دوستانِ قشنگم.

خب.

خیلی هم عالی.

خیلی خوش اومدین به این پُست.

خب.

قراره نکات این کتابی که عکسشو دیدید و اسمشو خوندید رو بگم بهتون.

این کتاب، خیلی بحث برانگیزه(controversial).

خییییلییییییی!

حالا نظرم رو میگم درموردش.

یه‌سری حرف‌ها دارم که ببینیم چی میاد...

الان بریم سراغ یه‌سری نکات که هایلایت کردم.

البته الان مامانم صدا کرد شام.

بذار برم شام بخورم قوی(گوی😁) بشم و بعد بیایم ادامه بدیم.

خدایا شکرت که شام داریم(بخدا شبا گُشنه نمی‌خوابیم😂😂)

خدایا شکرت که مامان داریم.

خدایا شکرت که خونه داریم.

خدایا شکرت که هنوزم توی این دنیا هستیم.

خب.

بذار من برم و بعد بیام...

.

.

.

آقا یاالله :)

ما آمدیم.

خدایا شکرت بخاطر شام خوشمزه.

نون پنیر رو میگم خخخ.

الهی شکرت.

هزار مرتبه شکرت.

خب.

بریم سراغ فهرست و بعد نکات.

برو بریم.

بسم الله.



💎فهرست کتاب 25 کلید رشد و شکوفایی👇

فهرست
فهرست


فهرست
فهرست




💎نکات کتاب 25 کلید رشد و شکوفایی👇

  1. هرکس که جویای عقل عالی و مطلوب است، باید امور اصلی و غیر اصلی زندگی را از یکدیگر بازشناسد. زیرا بسیاری از مردم به جستجوی چیزهای غیر اصلی و زائد می‌پردازند و از دستیابی به اهداف اصلی و زیربنایی غافل می‌مانند. هرکس اصل را به‌دست آورد، از غیر اصل دست می‌کشد.(علی علیه اسلام)
  2. نادانی سه نوع است: انسان هیچ نداند، آنچه را که لازم است نداند و آنچه را که نباید بداند، بداند.
  3. انسان سخاوتمند مانند بهشتیان راحت می‌خورد، راحت می‌بخشد و راحت به‌دست می‌ آورد.
  4. عافیت، نعمتی خفی و ناپیداست که هرگاه باشد، فراموش می‌شود و اگر نباشد، به‌ یاد آورده می‌شود.
  5. فطرت، قلب و عقل سه پشتیبان و هدایت‌رسان انسان در مسیر زندگی است.
  6. انسان برجسته و پُرتلاشِ در جستجوی دانش، همانند مجاهد در راه خداست.
  7. مقام و مسئولیت همانند مال و ثروت در ذات خود، خوبی یا بدی نیست. بلکه نوع نگاه و استفاده از آن باعث امتیاز مثبت یا منفی می‌شود.
  8. تا زمانی که در قلب خود احساس میکنی حق با توست، هرگز از حرف دیگران دلتنگ مباش.
  9. انسان، ثروت آفرید؛ اما هرگز ثروت «انسان» نیافرید.
  10. سخنان معصومان، تفسیر و تبدیل آیات قرآن است.
  11. باورهای دینی است که آدمی را از دایره بستۀ خوراک و پوشاک و مَسکن یا گردونۀ خوردن برای دویدن و دویدن برای خوردن نجات می‌بخشد و به فضایی روح‌بخش و دلنشین از معنا و معونیت و صفا و صداقت سوق می‌دهد.
  12. کسی که برای خدا بیاموزد، عمل کند و بیاموزاند، در ملکوتِ آسمان‌ها او را عظیم می‌خوانند و گفته می‌شود آموخت برای خدا، عمل کرد برای خدا و آموزاند برای خدا.
  13. اگر بتوانی خودت را در این دنیا، مهمان حساب کنی و حق تعالی را میزبان، همۀ غصه‌ها می‌روند؛ چون مهمان که غُصّه ندارد. حالی که صد غصه در دل میزبان است.
  14. هرکس با علم و دانش تنها باشد، هیچ خلوتی او را به هراس و وحشت نمی‌ اندازد؛ زیرا علم، مونس و همراه اوست و او را از وحشت در تنهایی می‌رهاند.
  15. همۀ ما آنگونه که فکر می‌کنیم=> سخن می‌گوییم و آنطور که سخن می‌گوییم => رفتار می‌کنیم و آنگونه که رفتار می‌کنیم => عادت می‌کنیم و عادت‌هایمان سازنده شخصیت ما شده و خصوصیاتِ شخصیتی ما سرنوشتمان را رقم خواهد زد.
  16. ای داوود! به ساکنان زمین سخن مرا برسان که همانا من دوست‌دار کسی هستم که مرا دوست دارد و همنشین کسی که با من همنشین باشد و مونس برای کسی که با یاد من اُنس داشته باشد و هم‌سخن با کسی که هم‌صحبت با من باشد.




💎2تا موضوع جالب👇

یک(1):

پسرم! به تمامی مردم، احسان و نیکی کن، همانگونه که دوست داری به تو نیکی کنند و برای آنان آنچه را که برای خود می‌پسندی، بپسند و آنچه را که برای خود دوست نداری، زشت بدان و آرزو مکن.

اخلاق خود را با مردم نیکو نما به گونه‌ای که چون از جمع آنان غائب باشی، نگران تو شوند و تو را بجویند و هرگاه از دنیا رفتی، برای تو گریه کنند و بگویند: انا لله و انا الیه راجعون. و از کسانی مباش که چون مُردند، هنگام مرگشان گفته شود: الحمدلله رب العالمین.

پسرم! بدان که سرآمد عقل بعد از ایمان به خداوندِ بلندمرتبه، مدارا با مردم است و خیری نیست در کسی که به خوبی با مردم معاشرت نمی‌کند.

همانا من تمامی آنچه را که باعث خوشی و خرمی با مردم می‌شود را در ظرفی دیدم که دو ثلث آن نیک شمردن و پرهیز از عیب‌جویی مردم است و ثلث آن تغال و به روی خود نیاوردن نقض‌ها و عیب‌های آنان.


دو(2):

حق «عاق» برای پدران و مادران نسبت به نافرمانی فرزندان، همیشه و همه جا یک سویه نیست بلکه «وظیفه» والدین است تا فراتر از فراهم‌ سازی آسایش جسمانی در خوراک و پوشاک، به آرامش روحانی فرزندان در بارورسازی افکار و عقاید آنان، رشد و شکوفایی اندیشه‌ها و انگیزه‌های معنوی فرزندان نیز کوشا باشند و به وظیفه خطیر خود برتر از «مامور خرید خانه» به عنوان «پدر و مادری دلسوز» عمل کنند.

این مهم را رسول خدا به علی (ع) اینگونه فرمود: علی جان! برای پدر و مادر آنچه از عاق به خاطر نافرمانی و عدم انجام وظیفه است، برای فرزندان نسبت به والدین هم وجود دارد.



خب.

بسیار هم عالی.

راستی از بین اون نکات، کدومو خیلی دوست داشتی؟

کامنتش کن بقیه هم اونو با دقت بخونن.

دمت گرم.

خب.

این کتابِ 274 صفحه‌ای خداروشکر تموم شد!

شاید بگی چرا؟

خب.

بذار نظرمو درمورد این کتاب بگم و یه‌سری چیزا رو هم باهم حرف بزنیم.

خب به نظرم این کتاب، آشغاااااال بود!

یعنی من اولین باره که به چیزی اینطوری میگم!

ببین دیگه چی بوده این.

بجز اون نکاتی که نوشتم بالاتر، کلِ کتاب مسخره بود.

یعنی من وقتی داشتم این کتاب رو می‌خوندم، یه جاهایی با خودم خیلی کلنجار می‌رفتم.

که آخه این چه حرفِ مزخرفیه این شخص نوشته!

واقعا خیلی حرص خوردم.

خدا بگم این نویسنده‌شو چیکار نکنه خخ.

البته فکر کنم مُرده تا الان.(سال 1388 نوشته این کتاب رو)

نمیدونم.

خب ببین.

این کتاب تِمِش خیلی مذهبی بود.

همونطور که فهرست رو هم دیدی، خیلی مذهبی بود...

و واقعا کتاب مزخرفی بود.

میدونی.

برام خیلی جالبه که چرا اینقققققققققققققققققققققققققققققدر دنیا و ثروت رو کوبیدن؟

واقعا چرا؟

فقط میگن آخرت آخرت. فقر. کم بخواه و قناعت و...

واقعا ای خدا ... لا اله الا الله.

بذار یه چنتا از قسمت‌هاشو بیارم.

🚩این جملات زیر رو یک بار بخونشون. ببین چه نتیجه‌ای میگیری:

1) فقرا سه چیز و ثروتمندان سه چیز را انتخاب کرده‌اند: فقرا یقین، فراغت بال و سبکی حساب را و ثروتمندان رنج و اندوه، اشتغال خاطر و سختی حساب و کتاب قیامت را برگزیده‌اند.

2) نسبت به اغنیا و ثروتمندان تکبر داشتن و بی‌اعتنا بودن.

3) ای موسی! هرگاه دیدی فقر به سوی تو روان است، بگو: آفرین به شعار و شیوه صالحان در زندگی و آنگاه که دیدی غنا و ثروت به سوی تو می‌آید، بگو: گناهی است که عقوبت سریعی برای آن وجود دارد!

4) به آنچه خدا «قسمت» تو کرده قانع باش.


خب.

چه نتیجه‌ای گرفتی از این جملات؟

قطعا تو هم این رو نتیجه گرفتی که پول بَده و ثروتمندا آدمای کثیفی هستن و خدا براشون یه چوب خیییلی بزرگ آماده کرده که فرو کنه توی ... دماغشون!

یعنی واقعا متاسفم برای این دینی که فقط داره فقر رو تبلیغ میکنه درحالیکه امامان تمام خررررپوووول بودن!

خب. درمورد گزینه 4 هم یه توضیح میدم.

درمورد «قسمت» و «مقدر».

بذار اول این رو بگم و بعد بریم سراغ پول.

خب.

آدمای مذهبی(به ظاهر!) باورشون اینه که خدا براشون یه‌چیزی رو مقدّر کرده!

مثلا من یه نفر رو دیدم که میگفت خدا مقدر کرده بود که من تا فلان سالگی بدبخت باشم.

خخخ.

خب واقعیت اینه که این قضیه‌ی مقدّر و اینا، زمانی استفاده میشه که من میخوام تنبلیم رو توجیه کنم.

ببخشیدا، طرف کون‌گشاده، هیچ گوهی توی زندگیش نمیخوره و بعد بدبخت مونده و بعد میگه نه میدونی خدا برام بدبختی رو مقدر کرده!

ای خدااا!

جون مادرت با یه چوب بزن توی سر این آدما!

بی عُرضگی خودشونو میندازن گردن تو...

آقا جان. خدا به هیچ وجه، چیزی رو برای ما مقدر نکرده.

ببین.

این موضوعات برمیگرده به موضوع جبر و اختیار.

درمورد این موضوع جبر و اختیار خیییییییییییییلی نظر هست.

اصلا خیلیا افسرده شدن بخاطر اینکه زیاد توی این موضوعات درگیر شدن.

واقعا هم پیچیدس.

ولی.

یه جمله هست که به شدت جواب میده.

ببین.

جمله اینه: من حرکت میکنم، هرچی شد همون خیره.

و: من حرکت میکنم. فرمون دست خداست.

من خودم با همین دو جمله، جلو میرم.

میگم آقا من بقولی تا میتونم حرکت میکنم و قدم برمیدارم. حالا نتیجه هرچی بشه دیگه همون خیره.

این موضوع جبر و اختیار، خیلی پیچیدس.

نباید توش غرق بشیم که آقا دقیقا چیه.

بابا ولش کن.

ما حرکت میکنیم، و هرچی شد میگیم دیگه همون خیره دیگه.

حالا یه‌سریا هیچ کاری نمیکنن و بدبخت موندن. و میگن نه بابا خدا برای من خواسته که همینطوری بدبخت باشم.

آقا.

به مولا خدا برای کسی، چیزی نمیخواد!

خب اصلا یه چیزی.

باشه.

خدا خواسته که تو بدبخت باشی(مثلا)

یا اون یکی خوشبخت باشه.

خب.

الان اینطوری که دیگه خدا عادل نیست!

درسته؟

پس به هیچ وجه این رو باور نکنیم که خدا برای ما یه چیزی رو مقدر کرده.

آقا بخدا چیزی برامون مقدر نشده.

هیچ سرنوشتی از قبل تعیین نشده.

ما خودمونیم که داریم سرنوشت خودمون رو رقم میزنیم.

در طول روز داری چیکار میکنی؟

همونا جمع میشن و میشن سرنوشتت. تماااام!

طرف از صبح تا شب توی فضای مجازیه و داره چرت و پرت‌های این و اون رو دنبال میکنه و بعد بدبخت و بی پول مونده و میگه نه خدا برای من نخواسته. خدا خواسته من بدبخت و بیچاره باشم.

به مولا اگه من خدا بودم اون جونتو می‌گرفتم ازت!

آقا پس بیخیال این حرفا بشیم.

تا جایی که میتونیم، قدم برداریم و بعدش هرچی شد بگیم دیگه همینه.

ولی قدم برداریم!!

خب.

کافیه این موضوع.

بریم سراغ موضوع پول.

یعنی خیییلی مهم و جنجالیه این بحث.

خب متاسفانه متاسفانه توی دین اسلام و مخصوصا توی ایران، پول به شدت چیز بدیه.

پولدارا کثیفن و میخوان برن جهنم.

این باورهای این دین هست.

حالا گفتم «مخصوصا توی ایران».

شاید برات جالب باشه که اونایی که مسلمونن و توی خارج از کشور هستن مثلا مثل آمریکا و اروپا و...، بدجور پولدارن.

مثلا اون دختره.

چیز.

فاطیما مسعود.

یا حُسنا جولای.

و خیلی‌های دیگه.

یعنی واقعا میگم تمام اونایی که خارج دارن زندگی میکنن و مسلمونن، خررر پولن!

دینشون هم اسلامه ها!

فقط اکثرا سنی هستن.

همین.

خب ببین.

خیلی بحث هست سر این موضوع.

بعضیا اعتقادشون اینه که اگه پولدار باشی، خدا دوسِت نداره و قطعا جهنم خواهی رفت. و اگه فقیر باشی، به خدا نزدیک‌تری و خدا میخواد ببرتت بهشت(چیزی که توی فیلم‌های تلویزیونی تبلیغ میشه)

خب.

یه‌سری‌ها، این چرت و پرتا رو باور کردن.

میدونی.

باید خودت تصمیم بگیری که دوست داری دنبال چی راه بیفتی.

دنبال این موضوع که پول بَده یا پول خوبه.

چون هرکسی، یه‌جوری توجیه میکنه.

خب من خودم باورم اینه که پول خوبه.

ببین.

البته بذار این رو بگم.

خیلی مهمه.

این چیزی که میخوام بگم، توی اون نکات هم اشاره شده بود (نکته 7) (جالبه که اشاره کرده خودشم!!)

ببین.

کلا پول نه خوبه نه بد.

دقیقا مثل چاقو می‌مونه.

خب چاقو الان خوبه یا بد؟

خب هم خوبه هم بد. بَده چون میشه باهاش آدم کُشت و خوبه چون میشه آدمی رو جراحی کرد.

نکته اینه که پول، مثل چاقو هست.

با چاقو میشه هم کارهای خوب کرد هم کارهای بد.

پول هم دقیییییقا همینطوره.

با پول میشه ببخشید ج*نده بازی کرد و همچنین میشه رشد و پیشرفت کرد.

با پول میشه خیانت کرد و همچنین میشه کلی خیر رسوند.

پس داریم می‌بینیم که واقعا پول، مثل چاقو هست.

بستگی داره که ما چجور آدمی هستیم.

و.

یه نکته‌ی خیلی مهم.

خیلی مهمه که ما «شخصیتمون» چجوری هست.

اونی که کلا به قولی آدمِ خرابیه، بهش چه پول بدی، چه ندی، این بالاخره میخواد مشکل ایجاد کنه.(حالا اگه پول داشته باشه، راحت‌تر و بیشتر خرابکاری میکنه)

و اونی که آدم درستیه، چه پول داشته باشه، چه نداشته باشه، همیشه کارهای خوب میکنه.(حالا اگه پول داشته باشه، راحت‌تر و بیشتر کارهای خوب میکنه!!)

گرفتی چیشد؟

قطعا گرفتی.

پس آقا پول نه چیز خوبیه نه چیز بد.

بستگی داره که ما چجور آدمی هستیم.

حالا داستان اینجاست که توی اکثر باورهای دینی، میگن پول بده.

پول، تو رو از خدا دور میکنه و...

ببین.

این حرف که مثلا پول تو رو از خدا دور میکنه، صددرصد غلط نیست!

خدا آقا راست میگه دیگه.

مگه ما نداریم آدمایی رو که پولدار هستن و از خدا دورن؟

معلومه که داریم.

خب دیگه.

پس میشه نتیجه گرفت که پول تو رو از خدا دور میکنه.

اما همونطور که گفتم، این «شخصیت» ماست که تعیین میکنه با پول چیکار کنه. نه برعکس.

اگه نگاه کنی، می‌بینی که تمام امامان، پولدار بودن.

امام حسن، حضرت علی، حضرت خدیجه.

یعنی پولدار نبودنا. خرررررپووووووول بودن.

نه اینکه یکم پولدار باشن.

نه!

خب با این اوصاف، اینا جاشون توی جهنمه و از خدا هم دور بودن!!

خخخخ.

و چیز دیگه‌ای که هست، اینه که آقا لازمه‌ی زندگی کردن توی این دنیا، پوله!

یعنی بعد از نفس کشیدن، پوله که مهمه!

حالا اونی که میگه نه نمیدونم ثروتمندا بیچاره هستن و میخوان بسوزن و...، بابا خودش عُرضه نداشته پول در بیاره و بعد گفته خب آقا نمیشه که من همینطوری بشینم. بعد میاد میگه نه بابا خودم نمیخوام!

پول که چیزی نیست! من خودم نمیرم سمتش.

بابا عزیز. چرا داری می‌پیچونی خودتو؟ یه‌بار بگو عُرضه ندارم پول در بیارم. والا.

خخخ.

یاد یه شخصی افتادم.

میگفت پول که مهم نیست. فقط برکت داشته باشه.

خخخخ.

اینم همون توجیه ها.

خدایا شکرت واقعا.

و بعد میگن که این دنیا زودگذره!

دل نبد بهش.

اینم از اون حرفاس!!

آقا.

این دنیا مثل شهربازیه.

فرض کن که رفتی شهربازی.

بعد یه‌سری‌ها میان بهت میگن فلانی.

تو میگی بله؟

بهت میگن که ببین یه وقت گولِ این شهربازی رو نخوری ها!

میخوای چندساعت دیگه از اینجا بری. بعد از اینجا میخوای یه باغی بری.

اینجا رو ولش کن. باغ خیلی خوبه.

خب ببین. اگه کسی به من این حرف رو بزنه، با پشتِ دست یدونه می‌خوابونم توی دهنش.

آخه فلان فلان شده من اومدم شهربازی که خب بازی کنم.

پس اومدم چیکار کنم؟

فقط به فکر باغ باشم؟ اگه قرار بود که همون اول می‌رفتم باغ و دیگه شهربازی نمیومدم که!!

حالا تو داری میگی اینجا رو ولش کن؟!

بچسب به آخرت.

بابا خب بالاخره به وقتشم آخرت رو هم تجربه میکنیم.

ولی این دلیل بر این نیست که من توی این دنیا بدبخت و بیچاره باشم.

دقیقا توی متون دینی، این داره تبلیغ میشه.

که این دنیا رو ولش، قانع باش، زیاد نخواه، خوش نگذرون، گشنگی و تشنگی بکش. بدبخت باش و...(فهرست کتاب رو نگاه کنید)

درحالی که کاملا حرفای مزخرفی هستن.

ما هم این دنیا رو میخوایم و هم اون دنیا.

همون چیزی که توی قنوت میگیم.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه.

خلاصه که حواسمون باشه که سرمون کلاه نره.

هم اینجا باید حال کنیم، هم اونور.

نه فقط اونطرف.

یا فقط اینطرف.

هر دو طرف!

باز خیلی میشه درمورد این موضوع پول حرف زد.

خیلی چیزا هست.

ولی باز اون نکته‌ی مهم رو میگم.

پول مثل چاقو هست.

نه خوبه نه بد.

بستگی داره که تو چجور آدمی هستی.

تمام.

خب.

امیدوارم که این حرفا مفید بوده باشه.

الهی شکرت.

وای اینقدر خوابم میادا.

الهی شکرت که میتونیم بخوابیم.

خب.

مثل همیشه، بریم سراغ شکرگزاری و تامام.

🌻شکرگزاری👇

  1. خدایا شکرت که خونه داریم.
  2. خدایا شکرت که غذا داریم.
  3. خدایا شکرت که آب و برق و گاز داریم.
  4. خدایا شکرت که سلامتی داریم.
  5. خدایا شکرت که امنیت و آرامش داریم.
  6. خدایا شکرت که دوستای باکیفیتی دارم.
  7. خدایا شکرت که هدایتمون میکنی.
  8. خدایا شکرت که حالمون عالیه.
  9. خدایا شکرت که داریم پیشرفت میکنیم.
  10. خدایا شکرت که دستمون رو میگیری.
  11. خدایا شکرت که ما خالق زندگی‌مون هستیم.
  12. خدایا مرسی که فرصت دادی توی این دنیا باشیم و این جهان رو تجربه کنیم. خیلی خوبه.


الهی شکرت.

خب.

امیدوارم که این پُست، مفید بوده باشه.

ولی این کتابِ من رو خیلی حرص داد خخخ.

خدایا شکرت که میتونیم حرص بخوریم.

خب.

اگه حرفی، نظری بود، کامنت ایت :)

خب.

فعلا خدانگهدار.

راستی.

توی کانال تلگرام یه‌سری پادکست ناب قرار دادم که با تاخیر قراره توی پادکست MrAminEs منتشر بشه.

اگه خواستی بیا کانال.

خدانگهدار.

پ.ن: حاجی 2600 کلمه تایپ کردم!! چه زود گذشت...

تاریخ: 15 اسفند 1402

** راستی توی کانال تلگرام(MrAminEsCh@) هم مطالب خوبی قرار میدم؛ گر خواستید یه سَری بزنید **


پست‌های مرتبط:
> نکات کتاب: ویژگی‌های معلم خوب (آیت ا... مظاهری)
> خلاصه دوره: عاشق نماز شو (مدرس: سید حسینی)
> خلاصه چالش 18 روزه شکرگزاری سهیل سنگرزاده
> خلاصه کتاب: مهارت معلمی از محسن قرائتی
> خلاصه دوره: دکوراسیون محتوا (مدرس: ناتاشا جعفری |رایتینا)
> خلاصه دوره: زندگی با طعم خدا (مدرس: رضا عطارروشن)
> نکات جذاب کتاب «23قدم بسوی موفقیت و کامیابی»
> نکات سخنرانی استاد پناهیان درمورد «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟»
> خلاصۀ دوره‌ رایگان عرشیانی‌ شو(دوره رشد فردی)
> ری‌اکت به کتاب «سلام بر ابراهیم»
> ری‌اکت به کتاب شهدایی: یادت باشد...
پادکست‌ها: پادکست داستان انگلیسی | پادکست MrAminEs | پادکست پندون
کتاب‌ها: رهایی از بختک سردرگمی | معجزه‌ی داکیومنت کردن
دونیت: قهوه مهمونم کن😁☕