گام ششم :تند خوانی

همانطور که در دمی در دنیای خیال گفته بودم من قصد دارم روزی یک کتاب بخوانم و چالش مهمی که وجود داره اینه که:چجوری مییشه زودتر یک کتاب طولانی را در عرض یک روز بخوانم ،دوم:به درک بیشتری ازش برسم ،سوم:با وجود اون دونکته بتونم از مطالعه لذت کافی رو هم ببرم . پس من نیاز به منبعی داشتم که بتونم به هرسه این هدف ها برسم و امروز کتاب تند خوانی اثر رایان جیمز رو مطالعه کردم که شیوه های مفیدی دراین باره بهم یاد داد .

اولین سوالی که ذهن ما مشغول میکنه اینه که تند خوانی چیه ؟ تند خوانی نحوه صحیح مطالعه یک کتابه که کمک میکنه نه تنها سرعت مطالعه را بالا ببرید بلکه تو زندگی روزمره اثرات زیادی دارد . برای مثال این روش بر تمرکز متکیه و وقتی بشه اون تمرکز لازم را به دست بیاریم جنبه های زیادی از زندگی (شغلی، تحصیلی، شخصی) بهبود پیدا میکنه . همچنین تقویت حافظه رو به همراه داره . اینکه تند خوانی چه زمانی به وجود اومد رایان جیمز میگه ابتدا تندخوانی با استفاده از تاکیستوسکوپ ،دستگاه نیروی هوایی که برای افزایش تمرکز و حافظه خلبانان نیروی هوایی ساخته شده بوده شکل گرفته . تو این دستگاه به مدت کمتر از یک ثانیه گروهی از کلمات روی یک صفحه نمایش داده می شد و بعد میزان حافظه خلبانانو برای یادآوری اون کلمات می سنجیدند و بهبود می بخشیدن.

کتاب با وجود حجم کمش نکات کلیدی ،تمرین های موثری داره هرچند نمیشه توقع داشت بعضی از بخش ها رو با تمرینات و توضیحات بیشتر بیان کرده باشه اما برای شروع تندخوانی منبع خوبی هست . برای من کمتر از یک ساعت مطالعه این کتاب طول کشید و مطمئنم ارزش وقت گذاشتنو داره.