تغییر مسیر شغلی در مهبانگ | داستان مهبانگی‌ها

گفت‌وگو با مهبانگی‌هایی که مسیر شغلی‌شان را در مهبانگ تغییر دادند

بسیاری از ما ممکن است متوجه ‌شویم که مسیر شغلی‌ای که در آن قرار داریم، چیزی نیست که عاشقش باشیم و شک کنیم که آیا مسیر درستی را آمده‌ایم یا خیر؟ این امر مخصوصا در اوایل مسیر شغلی و حرفه‌ای بسیار رایج است.

یا اینکه ممکن است بعد از مدتی به دلیل اینکه به همه چالش‌های آن شغل مسلط شدیم، سرعت یادگیری در آن شغل برایمان کند شود. اینجاست که تصمیم می‌گیریم مسیر شغلی‌مان را تغییر دهیم و در مسیر دیگری فعالیت کنیم که ضمن چالش‌های جدیدتر، یادگیری بیشتری نیز برای ما بهمراه دارد.

قرار گرفتن در محیطی که در آن افراد در سمت‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند و با هم در ارتباط هستند، به این شناخت از خود بسیار کمک می‌کند.

در ادامه این متن داستان تغییر مسیر شغلی سه مهبانگی را از زبان خودشان بازگو می‌کنیم:

داستان اول | مهرداد بصیر کارشناس تحقیق و توسعه کارخانه مهبانگ

زمانی‌که به مهبانگ آمدم، در ابتدای کار در خط تولید مشغول به کار بودم. یک مدتی هم در قسمت اسمبل بودم. پس از مدتی به واحد کنترل کیفیت منتقل شدم. شش ماهی در آنجا فعالیت داشتم. علاوه بر فعالیت‌های تولیدی، سعی می‌کردم نگاهم به کار به شکلی باشد که بتوانم به کارم روال جدیدی یا ابزار جدیدی اضافه کنم. در نهایت در کارخانه به من پیشنهاد کاری سرپرستی تولید داده شد. 2 سال سرپرست خط بودم. بعد آن هم وارد تیم تحقیق و توسعه کارخانه شدم و الان در حال حاضر کارشناس تحقیق و توسعه مهبانگ هستم.

جنس مهارت‌هایی که در کارم استفاده می‌کنم خیلی تغییر کرده. زمانی که سرپرست خط بودم، نیاز داشتم شخصیت شناسی، برنامه‌ریزی و مدیریت خوبی داشته باشم. اما الان که در تیم تحقیق و توسعه هستم، ما بیشتر به خلاقیت و کار تیمی نیاز داریم.

کار گروهی در واحد تحقیق و توسعه حرف اول را میزند.

تیمی که در حال حاضر در آن مشغول به فعالیت هستم، یک تیم چالشی است. مهمترین چالش روزانه‌مان هم این است که خرابی‌هایی که برای دستگاه‌های خط تولید بوجود می‌آید را برطرف کنیم. اما هستند چالش‌هایی که بصورت پروژه‌ای به ما واگذار می‌شود.

همیشه سعی کردیم برای این چالش‌ها تیمی فکر کنیم تا بتوانیم یه راه‌حل خوب برای آن‌ها پیدا کنیم.
مهرداد بصیر؛ کارشناس تحقیق و توسعه کارخانه مهبانگ
مهرداد بصیر؛ کارشناس تحقیق و توسعه کارخانه مهبانگ


مهبانگ این اجازه را به فرد می دهد تا خودش تصمیم بگیرد و آن فرد، محدود به روش خاصی برای انجام کارش نیست. چون اختیار کار بدست خود فرد است، می تواند راحت فکر کند و برای کار خودش برنامه‌ریزی کند.

معمولا به چیزهایی که فکر می‌کنم، سعی می‌کنم به آن‌ها برسم. جذابیت کارم برای من این است که آنچه در ذهنم تجسم می‌کنم می‌توانم به واقعیت تبدیل کنم.

داستان دوم | علی کریملو مدیر محصول تیم داتیس

اواخر سال 99 بود که از طریق یکی از دوستانم در سمت کارآموز منابع انسانی به مهبانگ آمدم.

در حوزه منابع انسانی بدلیل اینکه تجربه اولم بود و دوست داشتم با حوزه‌های مختلف آشنا شوم، در بخش‌های مختلف کارهای مختلفی کردم. از جمله جذب و نگهداشت و برند کارفرمایی.

اواخر سال 1400 با مدیر منابع انسانی و مدیر تیم داتیس جلساتی داشتم و به این نتیجه رسیدم که که کار در سمت مدیر محصول را بیشتر از کار در قسمت منابع انسانی دوست دارم. از آنجا که یک فرصت شغلی خالی در سمت مدیر محصول در تیم داتیس وجود داشت، از ابتدای سال 1401 در آن تیم مشغول به کار شدم.

از وقتی مدیر محصول شدم، سعی کردم با کمک تیم تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش شناخت خوبی از محصولی که داریم پیدا کنم. چالشی که داشتم این بود که بر اساس دیتا بتوانم تصمیماتی بگیرم که باعث شود محصولات خوبی داشته باشیم.

علی کریملو و حسین امیری در نمایشگاه داتیس
علی کریملو و حسین امیری در نمایشگاه داتیس


داستان سوم | حسین امیری کارشناس خرید از تیم بازرگانی مهبانگ

سالی که در انبار شروع به کار کردم، میزان علاقه‌ای که به کارم داشتم آنقدر برایم زیاد بود که می‌دانستم به نقطه خوبی قرار است برسم. کار در قسمت انبار برای من بسیار جذاب بود.

کسی که در این سمت فعالیت می‌کند، باید ارتباطات خوبی با بقیه واحدها داشته باشد. زیرا انبار واحدی است که با همه واحدها در ارتباط است.

قبلا یک فرصت شغلی در مهبانگ برای من بوجود آمده بود. اما آن موقع فکر کردم هنوز زمانش نرسیده و ترجیح دادم در انبار بمانم و آن چیزهایی که در ذهنم است را تمام کنم.

اکنون قرار است از این به بعد در تیم بازرگانی مشغول به کار شوم و کلی حس خوب راجع به تیم بازرگانی دارم. می‌خواهم چالش‌های جدیدی را تجربه کنم و میدانم که کلی تجربه و تخصص جدید قرار است در این موقعیت کسب کنم.

محیط مهبانگ به شکلی است که این آموزش وجود دارد و مهم نیست که در کدام واحد کار می‌کنید.

من دوست دارم که اگر چیزی برای من مبهم است، به سمت آن بروم تا آن را کشف کنم. برای من در تیم بازرگانی چنین حسی وجود دارد. فکر می‌کنم اگر این کار را انجام دهم برای من جذاب خواهد بود و من مطمئنم در واحد بازرگانی چیزهای خیلی خوبی در انتظارم است.


گفت و گوی ویدیویی مهرداد، حسین و علی را میتوانید در اینستاگرام مهبانگ مشاهده کنید.