از کارآموزی تا کارشناسی R&D

از سجاد عزیز بابت وقتی که در اختیار ما گذاشت و صحبت های مفیدش بسیار ممنونیم:رشناسی برق شریف
از سجاد عزیز بابت وقتی که در اختیار ما گذاشت و صحبت های مفیدش بسیار ممنونیم:رشناسی برق شریف


از کجا با مهبانگ آشنا شدی؟

اولین بار در نمایشگاه کار شریف سال 98 به غرفه مهبانگ سر زدم و با مهبانگی ها صحبت کردم.

بعدتر درگیر یک پروژه رباتیک در دانشگاه شدم و وقتی نزدیک زمان کارآموزی دانشگاه شد دیدم که یکی از بچه‌ها پستی در گروه دانشکده گذاشته که مربوط به کارآموزی همراه با حقوق در گروه صنعتی مهبانگ است.

به تلگرام مهبانگ پیام دادم تا برای کارآموزی اینجا بیایم. رزومه‌ام را فرستادم و یک‌ بار هم برای مصاحبه آمدم و شرکت را از نزدیک دیدم.

دیدن ساختارمندی و بزرگی مهبانگ برایم جذاب بود.

چون قبل از مراجعه حضوری شناخت کاملی نسبت به شرکت مهبانگ نداشتم و دید مبهمی داشتم، فکر نمی‌کردم به این صورت باشد که واحدهای تخصصی مختلف و یک کارخانه داشته باشد.

چه شد که تصمیم گرفتی کارآموزی به مهبانگ بیایی؟

چند دلیل مهم برای این کار داشتم:

  • تیم مهبانگ سرمایه‌گذاری خوبی روی افراد می‌کند و فرصت یادگیری زیادی در این‌جا فراهم است.
  • حین کارآموزی حقوق هم دریافت می‌کنم.
  • بعد از کارآموزی امکان استفاده از تجربیات مهندسین با‌تجربه، امکانات مهبانگ و مشغول ‌به ‌کار‌ شدن در آن وجود دارد.

روزی که برای آشنایی بیش‌تر به مهبانگ رفته بودم با پروژه‌های مختلفی که در واحد تحقیق‌و‌توسعه انجام می‌شد آشنا شدم. همیشه PCB را به صورت تئوری در درس‌های دانشگاه دیده بودم اما دیدن آن در‌ عمل برایم جذابیت بیش‌تری داشت.

پیش خودت گفتی اگر بعد از آن دو سه ماه به چه چیزی رسیده باشی خوب است؟

اوایل که به مهبانگ آمده بودم خیلی برایم مشخص نبود که می خواهم بعد از کارآموزی هم بمانم یا نه. به کارآفرینی و استارتاپ راه‌انداختن فکر می‌کردم.

بعد از دو ماه به این نتیجه رسیدم که این‌جا جایی است که دوست دارم در آن بمانم و رشد کنم.

سجاد در حال طراحی ‌‌PCB
سجاد در حال طراحی ‌‌PCB


چه چیز‌هایی در این‌جا برایت جذاب بود که به این نتیجه رسیدی در مهبانگ بمانی؟

  • نکته اول اینکه صنعتی بودن و ابعاد بزرگ کار در شرکت مهبانگ و تولید محصولات تکنولوژیک با تیراژ بالا، افراد را با چالش‌ها و دغدغه‌های جدیدی در طراحی و تولید مواجه می‌کند که خارج از این فضا امکان تجربه کردن آن‌ها وجود ندارد.
    در پروژه‌های دانشجویی و دانشگاهی تعداد کمی از محصولات ساخته می‌شود و خیلی از چالش‌هایی که فرد می‌تواند از آن‌ها یاد بگیرد اصلا بروز پیدا نمی‌کند.
  • همچنین در مهبانگ این نکته را فهمیدم که برای طراحی و تولید محصولات جدید باید چه دیدی داشت و قبل از این نگاهم به تولید خیلی کلی بود و ریزه‌کاری‌های آن در ذهنم کم اهمیت بود.
    به طور کلی دغدغه‌های غیرتخصصی کم است و می‌توانم بر کار اصلی تمرکز کنم. در این‌جا دغدغه من این نیست که قطعه از کجا بخرم و قیمت مناسب را چطور پیدا کنم.

اولین پروژه‌ات چه بود؟

پروژه نیمه تمام طراحی ups را به عنوان اولین پروژه انتخاب کردم؛ مسئولیت تکمیل طراحی و همچنین بررسی و اطمینان از طراحی با من بود.

چون محصول جدید بود تعدادی محصول نمونه برای تست در شرایط و پروژه‌های مختلف نصب می‌شوند و اگر مشکلی بوجود بیاید در طراحی آن را حل می‌کنیم.

همچنین روی (Battery Management System)BMS کار کردم‌‌‌؛ برای کاهش هزینه‌های تولید و بهبود محصول، باتری‌های اسیدی را با باتری‌های لیتیوم - یون جایگزین می‌کنیم و متناسب با این تغییر باید مدار نیز بازطراحی شود.

جذابیت‌های مهبانگ برای تو چه چیزهایی است؟

فضای حرفه‌ای که در مهبانگ وجود دارد و این‌که به همه زوایای کار توجه می‌شود.

برایم جالب بود که حتی این‌جا یک آتلیه گرافیک داریم و این موارد برای شرکت مهم است و حرفه‌ای بودن را نشان می‌دهد.

این‌که برای تولید یک محصول تکنولوژیک فقط واحد تحقیق‌و‌توسعه مهم نیست و همه جوانب را باید دید.

چالش‌های بزرگ و داشتن صادرات نکته جالبی است.

با صادرات می‌شود با شرکت‌های با‌تجربه‌تر در صنعت خودمان رقابت کنیم و در کشور خودشان محصولاتمان را بفروشیم و خارج از مرز‌های ایران معنا داشته ‌باشیم.

علاوه بر این‌ها باز بودن فضای‌ کار و تنوع تخصص‌هایی که در واحد تحقیق‌و‌توسعه به آن نیاز است برایم بسیار جذاب است و فرصت رشد زیادی را فراهم می‌کند؛ از بخش‌های نرم افزار و الکترونیک گرفته تا قدرت، کنترل و حتی طراحی‌صنعتی و پردازش‌تصویر و کارهای نرم افزاری.

اگر یکی بخواهد کار مشابه خودت را انجام بدهد باید چه مهارت‌ها و قابلیت‌هایی را داشته باشد؟

گاهی باید دست‌به‌آچار وارد میدان شد!!!

مهارت‌های فنی‌ای که در کار من نیاز است کار کردن با نرم افزار آلتیوم دیزاینر و برنامه‌نویسی میکروکنترلر است. در کنار این موارد دست به هویه بودن خیلی مهم است. چون روی پروژه سطح بالایی کار‌میکنی دلیل نمی‌شود که وقتی نیاز است پای‌ ِکار نباشی.

بعد از چند ماه اول، دیدت چه تغییری کرد؟

قبل از آمدن به مهبانگ کمی کار کرده بودم. قبلا فکر می‌کردم طراحی PCB خیلی خوب بلدم و به خودم نمره 100 می‌دادم ولی وقتی با چالش‌های این‌جا روبه‌رو شدم دیدم 50 هم برایم زیاد است:))

ابعاد کار در اینجا خیلی بزرگ است و چالش‌ها نوع متفاوتی دارند و یادگیری آن زیاد است. در واقع نسبت به کارهای پروژ‌ه‌ای موارد بیش‌تری هست که باید به آن‌ها توجه داشت.

مهبانگ برایت یعنی چی؟

یک شرکت حرفه‌ای، خلاق، جوان و جدی. یک محیط غیر‌دولتی و پویا.

حس آدم نسبت به محیط‌های دولتی این است که بازدهی افراد را پایین می‌آورد چون خروجی کار درست ارزیابی نمی‌شود.

مهبانگ برایم جایی است که هر روز و هر ساعت منتور می‌آید و کمک می‌کند و کار را می‌بیند و راهکار می‌دهد و بازدهی و کیفیت بالا می‌رود.

مسیر پیشرفتت را در مهبانگ چطور می‌بینی؟

به نظرم فرصت‌های خوبی برای رشد وجود دارد.

اگر بخواهی به یک نفر مثل ۹ ماه پیش خودت راهنمایی بدهی چه می‌گویی؟

شرکتی که خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است برای کارآموزی مناسب نیست چون شرکت‌های کوچک یادگیری کمی برای افراد ایجاد می‌کنند و در شرکت‌های بزرگ هم افراد به حاشیه می‌روند و از چالش‌های اصلی دور می‌شوند.

اگر هدف صرفا گذراندن یک کارآموزی است به نظرم باید رفت و یک حیطه جدید را یاد‌ گرفت و تجربه کرد ولی اگر هدف این است که بعد از کارآموزی مشغول به کار شویم بهتر است در حیطه‌ای که دوست داریم و کار کرده‌ایم وارد شویم.

از سجاد عزیز بابت وقتی که در اختیار ما گذاشت و صحبت های مفیدش بسیار ممنونیم:)

برای کارآموزی در واحد تحقیق و توسعه گروه مِهبانگ، می توانید از طریق این لینک درخواست خودتان را ارسال کنید.