جنبش اسلامی قاتل نباشیم

در این جنبش اسلامی به شرح یکی از زیرشاخه های جنبش قاتل نباشیم میپردازیم و آن عدم اسراف است. پیشتر در قبل توضیح داده بودیم ولی باز به اختصار میگویم چیزی که برای بدست آوردنش انسان کشته شود حامل خون انسان است و اگر آن را بدون رساندن به استفاده اش دور بریزیم مسلما در قتل آن انسان شریک هستیم. البته تعریف بسیار مختصر بود، به عنوان مثال برای بدست آوردن سیب مثلا در سطح جهانی و در باغات سیب در وسعت جهان سالانه ده نفر کشته میشوند. پس کسی که سیبی را بدون رساندن به استفاده اش دور بریزد مسلما در قتل آن ده نفر شریک است.

یکی از مصادیق اسراف امیال طغیان کننده اشرافی گری است. اشرافی گری یعنی اولا طوری زندگی کنیم که از شش برابر میانگین سطح زندگی در جهان بالاتر باشد. ثانیا حرکت پر خرجی بکنیم که لزومی (ملکی یا تمدنی اسلامی) برای وقوعش نبینیم. شاید خوب تعریف نکرده باشم ولی مثلا حیف و میل کردن منابع جهان در جهت بیهوده از لحاظ مقیاس پروتکل انسانیت مسلما مصداق اشرافی گری است.

البته شاید یک برند بیاید به کارکنانش طبق جنبش برده دار نباشیم حقوق مناسبی بدهد و بر اساس آن حقوق کارکنان سطح زندگی مطلوبی پیدا کنند و به قولی واضح باشد برای رسیدن به زندگی حداقلی شان دست به آن کار نزده اند. خب مسلما جنس این برند گرانتر از برند های دیگر میشود و اینجا اسرافی رخ نداده است. خیلی مثال های نقض دیگر نیز میتوان زد و تبصره های زیادی وجود دارد پس سطحی نگاه نکنیم...

خمس و عدم اسراف

کسی که همه اموالش تسلیم تمدن اسلامی (مصداق واضح اسلام یعنی صلح با اصل همه چیز) نیست مسلما بخشی از اموالش در اختیار تمدن طغیان است. چطور ؟

در یک صورت که خوشبینانه ترین حالت است دست به احتکار و گنج کردن اموال زده است... احتکار که مسلما حرکت غیرانسانی و شناخته شده است. اما گنج کردن اموال چطور ؟ شاید بگوییم اگر یک مملکت اموالش را گنج نکند پشتوانه پول نخواهد داشت و اقتصادش آسیب پذیر میشود چنانکه اگر همه اموال را پشتوانه پولش بکند (پولی که فاسد است نه پولی که پاک است) مسلما گرفتار میشود. خب این درست است... گاه یک تولید کننده به دلیل ناملایمی بازار مجبور است مازاد بر نیاز جنس خاصی را بخرد تا تولیدش نخوابد یا دلیل های عقلانی دیگر... اما در یک حالت فرضی فرض کنیم شخصی جنسی را میخرد و حس طغیان به او غلبه پیدا میکند و نمیگذارد نیاز اساسی مردم جهان به آن جنس برطرف بشود. مسلما این فرد در مقابل اینکه چه تعداد انسان برای رسیدن به این اموال قربانی شده اند پاسخگو است.

سوال) اگر شخصی کاملا مطمئن شد که برای اجناسش کسی کشته نشده است چطور ؟ ابتدا باید گفت همینکه احتمال کشته شدن وجود داشته برای محکوم کردن او کافیست. چرا؟ چون آن زمانی که اتفاق کشته شدن رخ میدهد احتمال وجود داشت و آن احتمال بود که قطعیت مرگ را سبب شد نه چیز دیگر... برای بهتر رسیدن به این پاسخ باید گفت فرض کنید خدا هستید اگر قرار باشد یک حرکت که یک در میلیارد احتمال قتل دارد را همه مردم جهان انجام بدهند... آیا افرادی که تصادفی مرتکب قتل میشوند را مورد انتقام خودت قرار میدهی یا اینکه میزان سنجش احتمال قتل را میسازی و گناه قتل را میان همه افرادی که مرتکب این عمل شده اند تقسیم میکنی ؟ مسلما خدایی که بر اساس میزان عمل کند خدای عادل تری است و خدایی که آن افرادی که بر حسب تصادف مرتکب قتل شده اند را به تنهایی مجازات میکند خدای ظالمی است.

دین اسلام میگوید یک پنجم اموال مازاد بر درآمد خمس قبلی باید به رسیدگان به تمدن صفرم برسد. شاید اثبات این کلام از روی قاعده انسانیت کمی سخت باشد ولی واضح است که اگر ثروتمندان به اسبابی برسند که از مردم زیر دست خود جدا بشوند و دیگر نیازی به مستضعفین نداشته باشند اگر اموالشان تسلیم تمدن اسلامی نباشد این ثروتمند اموالش طغیان بر علیه اصل همه چیز خواهد بود. ثروتمندی که رابطه اموالش میان خود و مستضعفین قطع شده است به مرور از کل انسانیت خارج خواهد شد و بیگانه از انسانیت است. چون انسان خود عضوی از اعضای تمام انسان ها است. پس به صورت عمومی نشان دادن تسلیم بودن اموال به تمدن اسلامی برای مردم و اهل ثروت لازم و ضروری است و مردم باید دست به دست هم نگذارند کسی ثروتمند بشود و اموالش در جهت طغیان با اصل همه چیز رفتار کند.

البته قضیه از این حرف ها پیچیده تر است... دیگر اثبات ضرورت کافیست و به ایده اصلی بپردازیم.

ماده1 کسی که باعث شود جنسی دور ریخته شود باید پنج برابر معادل ارزش تولیدی جنس جریمه بدهد. مگر اینکه (بسته به میزان تاریخ تولید تا انقضا متفاوت میشود) حداقل دوازده ساعت قبل از دور ریخته شدن جنس آن را در معرض فروش در ازای پول پاک قرار دهد.

مشکل 1 ماده1) خب اینطور مثلا بقال شیرش را دوازده ساعت قبل از تاریخ انقضا در معرض فروش قرار بدهد ضرر میکند چون شرکت فلانی میگوید تاریخ شیر گذشت تحویل من بده و پولت را پس بگیر...

جواب: در مورد سوپرمارکت ها میتوان بار مالی را بر دوش شرکت تولید کننده گذاشت و گفت شرکت موظف است به جای اینکه سوپرمارکت را موظف به نگاه داشتن و فاسد کردن جنس بکند به او بگوید میتوانی در ازای پول پاک هم بفروشیش فقط به شرط اینکه مثلا دو روز مانده به تاریخ انقضایش باشد.

مشکل 2 ماده1) خب شاید خریدار ها به جای خریدن جنس صبر کنند جنس تاریخش نزدیک شود بعد در ازای پول پاک بخرند. اینطور شرکت تولید کننده مشتری پول ناپاکی اش را از دست میدهد.

جواب: اولا از کجا معلوم جنس تا تاریخ نزدیک شدن باقی بماند؟ ثانیا اگر مثلا دیدیم شرکتی مشتری هایش را از دست داد فکری به حالش میکنیم به نظرم این ماده باید به صورت پایلوت اجرا شود باگ هایش در بیاید و بعد جلو برویم...

سوال: بهتر نیست راجع به پول پاک صحبت کنیم... اساسا پول پاک چیست ؟ پول پاک در ازای تعهد و رفتار ملکی (مسلمانانه) به افراد تعلق میگیرد. کسی که متعهد به فعل ملکانه است و فعل ملکانه انجام میدهد باید پول پاک داشته باشد. (من با ملکی خواندن آخوند ها موافق هستم ولی به نظرم کافی نیست... راه ورود به آخوند شدن تنگ است و مسئله دار... باید هر انسانی که تعهد و رفتار ملکی دارد حقوقی از پول پاک داشته باشد. همه شان!)

سوال: فرق پول ناپاک با پول پاک چیست؟ پاسخ: دقت کرده اید اقتصاد تورم دارد؟ در حالی که ارزش منابع در دست مردم روز به روز در حال فزونی است پس اگر پول ایکس مقدار باشد و مردم مرتب دارند ارزش تولید میکنند پس پول باید ارزشمندتر بشود! چرا برعکس است؟ پاسخ اینست که رفتار پول ناپاک غلط است و کاملا صحیح نیست. پول پاک پولی است که تلاش دارد نقص های پول ناپاک را برطرف کند...

سوال: چرا کشور باید دو پول موازی را بسازد؟ پاسخ: چون تطهیر پول به اهل طغیان فشار وارد میکند. تمام سرمایه شان را از کشور خارج میکنند زیرا اهل ثروت پول ناپاک را بیشتر از پول پاک دوست دارند. فرض کن پولی به تو بدهند و بگویند در جهت تعالی انسانیت از آن استفاده کن و همان میزان پول در دست دیگر داشته باشد با این پول هرچه میخواهی کن... مسلما اهل طغیان پول دوم را بر میدارند. پس لازم است برای تقیه پول پاک ساخته شود این پول پاک به آرامی پولی بشود که اکثریت مردم با آن مبادله اقتصادی کنند و خزانه کشور بعد از تثبیت این پول سهم عادلانه بین پول پاک و پول ناپاک پشتوانه دهد. ولی مسلما پول ناپاک را نمیتوان به این زودی ها حذف کرد چون اهل طغیان به آن علاقه دارند و اگر این پول نباشد دست از فعالیت اقتصادی میکشند. یک فایده دیگر این پول ناپاک اینست که شاید نظام ملکی دچار تخطی از آرمان انقلاب اسلامی شود پس مردم چاره ای ندارند جز اینکه تا زمانی که نظام ملکی راه خود را پیدا کند رو به پول ناپاک بیاورند.

به نظرم پول پاک باید کاملا شفاف باشد تا مسائلی مثل سوت زنی خاص خودش و هزاران کار دیگر (برای مقابله با فسادش) راحت انجام شود. مثلا انقدر پول پاک در فلان جا خرج شد و چه کسی خرج کرد. تمام تراکنش های پول پاک باید آنلاین منتشر شود.

درست است که پول پاک در ابتدا به افراد ملکی تعلق میگیرد ولی در ادامه به دست خدمات دهندگان نیز میرسد. خدمات دهندگان پول ملکی میتوانند خمس و زکات و... خود را به صورت پول ملکی پرداخت کنند. مملکت اسلامی نیز وظیفه دارد در راستای تشویق خدمات دهندگان پول ملکی کارهایی بکند از قبیل ماده 2...

ماده2) از آنجا که تمام اراضی کشور ایران متعلق به امام زمان است از هرکسی که در خمس راه صلح آشکار با نائب امام زمان خود نرفته باشد باید اجاره گرفت و مبلغ اجاره تسلیم مرجع تقلیدش شود.

ولی یک مسئله در این زمینه هست و اینکه من بیشتر میپسندم خمسم را آیت الله خامنه بگیرد تا مرجع خودم... نمیفهمم اعلم بودن چه ربطی به خمس گیری دارد، شاید یک نفر در فقه اعلم باشد ولی در مسائل اقتصادی چیزی بلد نباشد و فرد دیگر در مسائل اقتصادی استاد باشد ولی فقط یک اپسیلون اعلمی کمتری داشته باشد... یک مشکلی که این ماده ایجاد میکند تفرقه میان مراجع تقلید و ولی امر مسلمین جهان است چون ممکن است سرمایه داران طاغوتی رو به مرجع تقلیدی بیاورند که راحت تر صلح میکند یا اینکه زور بزنند مرجع تقلیدی بسازند که راحت صلح میدهد و فتنه درست بشود. الله اعلم...